Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Ustroje polityczne wybranych pañstw w Europie i na ¶wiecie
Ustroje polityczne wybranych pañstw w Europie i na ¶wiecie Wielka Brytania, Stany Zjednoczone Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej Analizê porównawcz± ustrojów politycznych wybranych pañstw na ¶wiecie warto zacz±æ od opisu ustroju Anglii (Wielkiej Brytanii od 1801 r.). Rozwi±zania ustrojowe przyjmowane w tym kraju, w danych czasach stanowi±ce swoiste novum, nierzadko implementowane były tak¿e przez inne pañstwa. Jednak¿e Anglia, tak przywi±zana do tradycji, ale i szargana walkami o wolno¶æ, wypracowała sobie charakterystyczny i niepowtarzalny ustrój monarchii parlamentarnej. Najbardziej wyra¼ny spo¶ród tych, które przerwały do naszych czasów. Dodatkowo rewolucyjne przemiany jakie zachodziły na płaszczy¼nie politycznej w Anglii rozpoczêły siê stosunkowo wcze¶nie. Wspólny dla wiêkszo¶ci pañstw europejskich system monarchiczny w przypadku Anglii zacz±ł podlegaæ powa¿nej modyfikacji ju¿ na przełomie XII i XIII wieku. Faktycznemu ograniczeniu zaczêła podlegaæ władza królewska, aby w 1265 ust±piæ czê¶æ kompetencji Parlamentowi. Aspekt tradycji ma w przypadku Wielkiej Brytanii o tyle du¿e znaczenie, i¿ w kraju tym nie istnieje konstytucja w sensie formalnym (spisanym). Tworzy j± szereg ustaw, o historycznym acz doniosłym znaczeniu m.in. Magna Carta z 1251, Petycja Praw z 1628, Habeas Corpus Act z 1679, Bill of Rights z 1689, ustawa sukcesyjna z 1701 etc. Ogromne znaczenie maj± równie¿ konwenanse i precedensy (case law), czyli rozstrzygniêcia w konkretnych sprawach. Warto nadmieniæ, i¿ wy¿ej wymienione ustawy nie s± szczególne w rozumieniu proceduralnym, gdy¿ mog± byæ zmienione jak ka¿dy akt prawny tego rzêdu. Chroni je jednak pewien fundamentalny charakter jak i powszechny szacunek do historii. Głow± pañstwa brytyjskiego jest monarcha. Tron ma charakter dziedziczny, gdzie do sukcesji powołani s± synowie (od najstarszego) a dopiero w razie ich braku kobiety. M±¿ panuj±cej nie obejmuje z zasady tytułu i prerogatyw monarchy. Król/królowa, zgodnie z powiedzeniem, panuje lecz nie rz±dzi. Mimo potencjalnie szerokich uprawnieñ, poszczególne działania s± mocno ograniczane ustawami oraz zwyczajami. Monarcha podpisuje ustawy w praktyce ka¿d±, gdy¿ ostatni sprzeciw miał miejsce w 1707 r. (desuetudo prawa veta). W jego/jej imieniu wydawane s± równie¿ wyroki s±dów powszechnych. Nadto posiada prawo do powoływania/odwołania ministrów, zwoływania/rozwi±zania parlamentu (na wniosek premiera), zawierania i ratyfikacji umów miêdzynarodowych, decydowaniu o wojnie i pokoju oraz zwierzchnictwa nad wojskiem. Pełni równie¿ funkcje honorowe, udziela łaski oraz nadaje tytuły szlacheckie. Wszystkie akty monarchy musz± byæ opatrzone podpisem stosownego ministra (kontrasygnata), który z tego tytułu ponosi ewentualn± odpowiedzialno¶æ. Urzeczywistnia to maksymê, i¿ król nie mo¿e czyniæ ¼le. Parlament Wielkiej Brytanii jest dwuizbowy składaj± siê na niego Izba Gmin oraz Izba Lordów. Ta pierwsza wybierana jest w wyborach powszechnych i wiêkszo¶ciowych na okres 5 lat, choæ mo¿e zostaæ rozwi±zana przed terminem. Okrêgi wyborcze maj± charakter jednomandatowy a liczebno¶æ mandatów ulega niewielkim zmianom na przestrzeni czasu (aktualnie 650). Pracami Izby Gmin kieruje w zało¿eniu bezpartyjny speaker, nie maj±cy prawa głosu (chyba, ¿e głosy rozło¿± siê po połowie). Z kolei do Izby Lordów wchodz± parowie dziedziczni (od barona) oraz parowie do¿ywotni, mianowani przez monarchê. Mandat tych pierwszych ma charakter nie tylko do¿ywotni, ale i dziedziczny. Oprócz w/w kategorii osób w skład tego ciała wchodz± tak¿e lordowie duchowni w liczbie 26 (dopóki sprawuj± swoje stanowisko). Taka konstrukcja sprawia, i¿ liczebno¶æ wy¿szej izby Parlamentu nie jest odgórnie okre¶lona ale waha siê w ostatnich latach pomiêdzy liczb± 700 a 1200 członków. Posiedzeniami Izby Lordów kieruje lord kanclerz, choæ jego moc porz±dkowa jest niewielka. Z tego organu rekrutuj± siê tak¿e tzw. Law Lords, czyli formalni sêdziowie S±du Najwy¿szego. Powoływani przez monarchê nie stanowi± ju¿ s±du równych, jak miało to miejsce w historii. http://www.wos.net.pl Kreator PDF Utworzono 28 April, 2011, 10:49 W ciekawy sposób w Wielkiej Brytanii regulowana jest inicjatywa ustawodawcza. Przysługuje ona jedynie członkom Parlamentu (tak¿e tym pełni±cym funkcje członków rz±du). Projekty mog± byæ wnoszone do ka¿dej z izb, choæ w praktyce zajmuje siê nimi Izba Gmin. Po otrzymaniu projektu nastêpuje procedura trzech czytañ, nastêpnie koncept kieruje siê do okreslonej komisji, która po okresie prac referuje zało¿enia projektu. Dysputa parlamentarna w tym momencie mo¿e zostaæ ograniczona w czasie m.in. przez przyjêcie rezolucji o zamkniêciu dyskusji (poparcie 100 deputowanych i speakera), gilotyny czyli ustalonego czasu na dyskusjê oraz kangura czyli prawa spekera do poddania pod dyskusjê tylko wybranych poprawek spo¶ród tych zgłoszonych. Izba Lordów posiada jedynie ograniczone prawo veta, nieaktywnego w przypadku ustaw finansowych oraz działaj±cego tylko przez 2 sesje w ci±gu jednego roku. Od czasów zal±¿ków rz±du w XVIII wieku jego warto¶æ uległa znacznemu obni¿eniu. Nie mniej jednak zachowały siê od tego czasu pewne specjalne rozwi±zania, m.in. to, i¿ członkowie rz±du musz± pozostawaæ jednocze¶nie członkami Parlamentu. Na przykładzie Wielkiej Brytanii nale¿y odró¿niæ pojêcie rz±du oraz gabinetu. Pierwszy termin wyznacza zbiór wszystkich ministrów (tak¿e ni¿szej rangi), sekretarzy i podsekretarzy stanu, sekretarzy parlamentu etc. Tymczasem jedynie w skład gabinetu wchodzi premier oraz ministrowie poszczególnych resortów. Skład gabinetu jest zmienny, choæ zawsze przewodzi mu premier, bêd±cy zarazem pierwszym lordem skarbu oraz liderem zwyciêskiej partii w danych wyborach parlamentarnych. Monarcha powołuje premiera po ka¿dych nowych wyborach oraz zatwierdza skład gabinetu. Ten z kolei nie wymaga dodatkowego zatwierdzenia przez Parlament. Nie oznacza to, ¿e jest całkowicie od niego niezale¿ny emanacj± politycznej i zarazem solidarnej odpowiedzialno¶ci przed Izb± Gmin jest prawo tej¿e do rozwi±zania składu gabinetu. Dzieje siê to niezmiernie rzadko, gdy¿ to wła¶nie partia wiêkszo¶ciowa buduje skład gabinetu. Typowym dla ustroju Wielkiej Brytanii jest powoływanie przez partiê opozycyjn± tzw. gabinetu cieni (rz±du oczekuj±cego). Nie pełni on ¿adnych funkcji administracyjnych (tak jak jego polityczny odpowiednik), ale kontroluje posuniêcia liderów oraz mo¿e podejmowaæ działania inspiruj±ce. W razie rotacji powyborczych nowo zwyciêska partia posiada tak¿e przygotowanych ju¿ do pełnienia funkcji konkretnych ministrów. Gabinet cieni nie jest ciałem jedynie umownym i nieformalnym, gdy¿ ministrowie-cienie otrzymuj± publiczn± pensjê z tytułu pełnienia takiej funkcji. System partyjny od wieków promował w tym kraju wiêksze ugrupowania na płaszczy¼nie czego wykształcił siê system dwupartyjny. Mo¿liwo¶æ formowania rz±du maj± w praktyce prawicowa Partia Konserwatywna (ang. Conservative and Unionist Party, CP) oraz lewicuj±ca Partia Pracy (ang. Labour Party, LP), choæ oprócz nich istniej± mniejsze ugrupowania. Dla przykł±du w wyborach w maju 2007 r. 10% głosów otrzymali Liberalni Demokraci. Aby zostaæ wybranym do Izby Gmin nale¿y mieæ ukoñczone 21 lat, zostaæ zarejestrowanym i wpłaciæ kaucjê w wysoko¶ci 1000 funtów szterlingów, która to suma przechodzi na własno¶æ pañstwa, je¶li kandydat nie uzyska minimum 5% głosów w danym okrêgu. Biernego prawa wyborczego s± pozbawieni bankruci, funkcjonariusze pañstwa oraz kapłani. Królestwo brytyjskie stanowi przykład pañstwa unitarnego o bardzo silnej centralizacji. Cztery czê¶ci składowe, czyli Anglia, Szkocja, Walia i Irlandia Północna podzielone zostały na jednostki samorz±du terytorialnego (hrabstwa i okrêgi, obwody lub tylko okrêgi - w zale¿no¶ci od czê¶ci), jednak¿e te nie posiadaj± bardzo silnej władzy. Lokalne rady, wybierane na 4-letni± kadencjê, nie wyznaczaj± organu wykonawczego. Du¿y nacisk kładziony jest natomiast na kwestie kapitałowe jednostek samorz±du rz±d głównie dziêki systemowi finansowemu kontroluje lokalne o¶rodki władzy, podczas gdy te czêsto wyznaczaj± komisje ds. polityki i zasobów. Na system prawa brytyjskiego składaj± siê normy prawa twardego (ustalonego ustawowo) oraz precedensy, charakterystyczne dla układu common law. W tym sensie s±dy wydaj±c wyroki musz± kierowaæ siê tak¿e tre¶ci± wcze¶niejszych orzeczeñ oraz zasadami słuszno¶ci (equity law). Siatkê s±dów tworz± w całym kraju s±dy pokoju, s±dy w hrabstwach (County Courts) oraz S±d Najwy¿szy w Londynie http://www.wos.net.pl Kreator PDF Utworzono 28 April, 2011, 10:49 (Supreme Court), który do 1875 r. zast±pił wiele organów tego szczebla. Oprócz tego funkcjonuj± tak¿e inne o¶rodki judykatury m.in. s±d przy Izbie Lordów. Stany Zjednoczone Ameryki Północnej (USA) Równie interesuj±cym przypadkiem dla analizy ustrojowej s± Stany Zjednoczone. Po pierwsze od czasów uchwalenia Konstytucji z 1787 roku, podstawy ustrojowe tego kraju nie uległy znacz±cej zmianie. Po drugie, w trakcie prac nad ustaw± zasadnicz± przypomnijmy pierwszej na ¶wiecie, Ojcowie Zało¿yciele USA obficie korzystali z dorobku my¶li o¶wieceniowej oraz podstaw parlamentaryzmu angielskiego. Tymczasem wybrane rozwi±zania ustrojowe tej byłej kolonii brytyjskiej okazały siê diametralnie odmienne od rozwi±zañ przyjêtych w metropolii. Konstytucja USA to akt najwy¿szej wagi prawnej, o charakterze spisanym, w sposób cało¶ciowy opisuj±cy podstawy funkcjonowania pañstwa. To jednocze¶nie najstarszy zachowany i potwierdzony akt tego typu, wyznaczaj±cy kanon wła¶ciwo¶ci dla pozostałych ustaw zasadniczych m.in. klauzulê supremacyjn± (pierwszeñstwo przed ustawami), utrudnieniami w rewizji (sztywno¶æ) oraz zasad± podziału władz. Konstytucja USA nie zawierała pierwotnie czê¶ci traktuj±cej o prawach człowieka. Zostały one dopisane na mocy kolejnych poprawek (szczególnie pierwszych dziesiêciu z 1791 r. zwanych Bill of Rights), zamieszczanych zwyczajowo na koñcu tekstu Konstytucji i osobno numerowanych. Ich listê znajdziecie na koñcu niniejszego tekstu. Władza wykonawcza w Stanach Zjednoczonych nale¿y do prezydenta. Ogół jego kompetencji oraz historyczny kontekst wyznaczaj± wzorcowy model ustroju prezydenckiego. Prezydent wybierany jest na okres 4 lat w wyborach po¶rednich. Wyznacza go kolegium elektorów wcze¶niej wyłonione w wyborach powszechnych. Liczba i rozło¿enie elektorów wzglêdem stanów odpowiada składowi Kongresu. Elektorzy głosuj± niejako korespondencyjnie a je¶li nie uda im siê wyłoniæ jednego kandydata prezydenta wyznacza Izba Reprezentantów. Jednocze¶nie z tym wyborem wyłania siê osobê wiceprezydenta, nie maj±cego osobnych uprawnieñ oprócz przewodnictwa w Senacie. Wiceprezydent zastêpuje jednak¿e prezydenta w razie opró¿nienia stanowiska. Nowo wybrana osoba obejmuje stanowisko 20 stycznia i mo¿e pełniæ funkcjê maksymalnie dwukrotnie. Przez ten czas posiada bardzo szerokie uprawnienia: obsadza urzêdy (tak¿e s±downicze), prowadzi politykê zagraniczn±, posiada prawo weta zawieszaj±cego, dowodzi armi±, stoi na czele administracji pañstwa. Przysługuj± mu zwyczajowo tzw. kompetencje domniemane (implied power), czyli przyjête zadania i funkcje ka¿dej głowy pañstwa. Izba Reprezentantów oraz Senat, nazywane wspólnie Kongresem stanowi± organy władzy ustawodawczej w USA. Pierwsze z ciał wybierane jest w głosowaniu powszechnym na okres 2 lat a jego liczebno¶æ opiewa na 435. Warunkiem kandydatury jest ukoñczenie 25-tego roku ¿ycia oraz posiadanie obywatelstwa przez minimum 7 lat. Senat natomiast to grupa 100 reprezentantów, wybieranych po dwóch z ka¿dego stanu na okres 6 lat przy czym co 2 lata zmianie ulega 1/3 składu Senatu. Na mocy XVII poprawki wybór nastêpuje w drodze powszechnej a bierne prawo wyborcze przysługuje osobom po ukoñczeniu 30 lat i posiadaj±cych obywatelstwo przez ponad 9 lat. Kongres w szczególno¶ci zajmuje siê stanowieniem ustaw publicznych oraz prywatnych, które stanowi± specyficzne dla ameryki rozwi±zanie. Ustawy prywatne reguluj± kwestie konkretnych spraw lub osób a na przestrzeni historii stanowiły one wiêkszo¶æ decyzji tego organu. Rzadko spotykanym na ¶wiecie, a w USA przyjêtym jest dominacja (choæby nieznaczna) izby wy¿szej parlamentu. Senat posiada bowiem wył±czne kompetencje na wyra¿anie zgody na nominacje ambasadorów, zatwierdzanie traktatów miêdzynarodowych oraz prezydenckie nominacje osobowe na wy¿sze stanowiska w pañstwie (ale ju¿ nie odwołania). Prawo inicjatywy ustawodawczej przysługuje obydwu organom Kongresu, ale ju¿ nie prezydentowi. Ten jednak mo¿e zarysowaæ potrzebê uchwalenia konkretnych ustaw w trakcie wygłaszania orêdzia na pocz±tku ka¿dego roku. Na projekt ustaw podatkowych wył±czno¶æ uzyskała jedynie Izba Reprezentantów. Siła Senatu i Izby jest porównywalna, co znaczy, i¿ projekt musi uzyskaæ poparcie w tych dwóch ciałach a w razie przedłu¿aj±cych siê sporów tworzy siê wspólne komisje. Przyjêcie nowego prawa ułatwia zwykła wiêkszo¶æ głosów. Prezydent posiadaj±cy prawo weta zawieszaj±cego http://www.wos.net.pl Kreator PDF Utworzono 28 April, 2011, 10:49 mo¿e skutecznie wstrzymaæ zaistnienie ustawy, szczególnie wtedy, gdy Kongres odwleka swoje obrady, aby uniemo¿liwiæ zwrócenie projektu (weto absolutne tzw. kieszonkowe). Na zwrot projektu prezydent ma 10 dni, przy czym do zniesienia weta niezbêdna jest kwalifikowana wiêkszo¶æ 2/3 głosów w obu izbach. W praktyce jednak w¶ród reprezentantów zawsze znajdzie siê wystarczaj±ca grupa osób sprzyjaj±ca prezydentowi, które to uniemo¿liwi± przej¶cie ustawy w danym kształcie. Zarówno prezydent jak i wy¿si urzêdnicy federalni mog± zostaæ postawieni przed s±dem o charakterze politycznym w drodze procedury impeachmentu. Przewinieniami implikuj±cymi taki stan s± najciê¿sze przestêpstwa: zdrada, przekupstwo lub inne (np. morderstwo). Dany zarzut przedstawia Izba Reprezentantów podczas gdy s±dzeniem zajmuje siê Senat. Ka¿dy z jego członków mo¿e wyraziæ swoje stanowisko wraz z uzasadnieniem. W tym czasie jednak Senatowi przewodniczy prezes S±du Najwy¿szego. Głosowanie nad kazusem odbywa siê jawnie a wyrok zapada wiêkszo¶ci± 2/3 obecnej liczby senatorów. Mo¿e on dotyczyæ jedynie usuniêcia ze stanowiska i zakazu ubiegania siê o ten¿e w przyszło¶ci. Wyrok nie korzysta z powagi rzeczy os±dzonej co znaczy, i¿ o to samo prezydent mo¿e zostaæ oskar¿ony przed powszechnym s±dem karnym. Ofiarami impeachmentu padło do tej pory kilku sêdziów federalnych oraz prezydent Richard Nixon, który przewiduj±c niekorzystny dla niego wyrok ust±pił ze stanowiska. Wertuj±c kartki Konstytucji USA nie odnajdziemy w niej zapisów co do osoby premiera. Wynika to z tego, i¿ zwierzchnikiem gabinetu jest prezydent. Zgodnie z tzw. systemem łupów, ka¿dorazowa zmiana osoby prezydenta poci±ga za sob± wymianê całego personelu wy¿szej administracji. Czê¶æ nominacji imiennych musi najpierw zostaæ zatwierdzona przez Senat. Przykład takiej grupy stanowi± sekretarze (ok. 12), czyli oficjalni doradcy prezydenta. Nie mog± oni nale¿eæ do ¿adnej z izb Kongresu oraz nie ponosz± odpowiedzialno¶ci przed tymi¿. Sekretarze nie tworz± rz±du a zakres ich pomocy le¿y w gestii prezydenta. Kieruj± oni pracami poszczególnych resortów, jednak¿e jedynie zastêpuj±c w tym zadaniu prezydenta, który skupia w swych rêkach cał± władzê wykonawcz±. Podobnie jak w przypadku Wielkiej Brytanii tak i w USA mo¿liwo¶æ uzyskania mandatów w ciele legislatywy posiadaj± jedynie przedstawiciele dwóch partii. S± to konserwatywno-liberalna Partia Republikañska z symbolem słonia oraz centro-lewicowa Partia Demokratyczna z symbolem osła. Zwane s± równie¿ Grand Old Parties ze wzglêdu na fakt długotrwało¶ci struktur. Dla przykładu pocz±tki Partii Demokratycznej siêgaj± do 1793 roku (nazwa od 1833 r.). Warto zaznaczyæ, i¿ kwestie przynale¿no¶ci partyjnej okre¶lane s± na szczeblu stanowym a nie w statucie partii. W partiach s± one jednakowe a w tych¿e nie wystêpuje członkostwo stałe. Nie uchwala siê tak¿e stałych programów. Członkowie nie ponosz± opłat w postaci składek partyjnych a partie nie tworz± kół, ale komitety dla danych wyborów. USA to jedno z czê¶ciej przywoływanych przykładów pañstwa federacyjnego. W jego skład wchodzi 50 stanów (oraz dystrykt Kolumbia z miastem stołecznym Waszyngton) posiadaj±cych prawo do własnego ustawodawstwa (w tym konstytucji) czy władzy s±downiczej. Na mocy Konstytucji USA istnieje domniemanie kompetencji stanów w materii nieuregulowanej zatem bez rozstrzygniêæ co do sił zbrojnych, obywatelstwa, spraw skarbowych czy spraw zagraniczny etc. Stany powołuj± organy bêd±ce kalkami rozwi±zañ na szczeblu krajowym, tj. organy legislatywy najczê¶ciej dwuizbowe Zgromadzenia (z wyj±tkiem Nebraski) oraz egzekutywy najczê¶ciej gubernatorów wyłanianych w wyborach bezpo¶rednich na okres 4 lat. Gubernatorzy dysponuj± prawem weta zawieszaj±cego (z wyj±tkiem Karoliny Północnej) w stosunku do uchwał Zgromadzeñ. Na płaszczy¼nie stanowej znajdujemy równie¿ przykłady wystêpowania demokracji bezpo¶redniej np. inicjatywy ludowej. Stany w USA dziel± siê na hrabstwa (county) oraz gminy (township). Pod koniec wieku XVIII wprowadzona została trójszczeblowa struktura s±dów na szczeblu federalnym: najni¿sz± instancj± s± s±dy obwodowe (district courts), pó¼niej apelacyjne (courts of appeals) a¿ wreszcie S±d Najwy¿szy, w którego skład wchodzi 9 sêdziów mianowanych przez prezydenta za zgod± http://www.wos.net.pl Kreator PDF Utworzono 28 April, 2011, 10:49 Senatu. Pełni± oni funkcjê do¿ywotnio, lecz mog± przej¶æ na dobrowoln± emeryturê w wieku 70 lat (co dzieje siê do¶æ rzadko) lub zostaæ usuniêci w procedurze impeachmentu. S±d Najwy¿szy orzeka jako instancja odwoławcza lub pierwsza w sprawach co do sporów miêdzy stanami, traktatów miêdzynarodowych, obywatelami ró¿nych pañstw czy stanów. Bada on równie¿ zgodno¶æ ustaw z liter± Konstytucji co powstało na kanwie precedensowego wyroku w sprawie Marbury-Madison w 1803 r. Poprawki do konstytucji USA Nazwa Rok Opis Poprawka I 1791 Zakaz wprowadzania religii pañstwowej, ograniczeñ wolno¶ci słowa, publikacji prasy oraz pokojowych zgromadzeñ; prawo do składania petycji Poprawka II 1791 Zakaz wprowadzania ograniczeñ w posiadaniu i noszeniu broni, gdy¿ bezpieczeñstwo stanu wymaga wyszkolonej milicji Poprawka III 1791 Ograniczenia w kwaterunku ¿ołnierzy w mieszkaniach prywatnych: w czasie pokoju tylko za zgod± wła¶ciciela a w czasie wojny tylko na mocy stosownej ustawy Poprawka IV 1791 Nietykalno¶æ osobista, mieszkania, dokumentów i mienia bez wydania stosownego nakazu rewizji Poprawka V 1791 Gwarancje procesowe: poci±ganie do odpowiedzialno¶ci tylko na mocy aktu oskar¿enia; zakaz karania dwa razy za to samo na ¿yciu lub zdrowiu oraz do zmuszania zeznañ przeciwko sobie; wywłaszczenie tylko za odszkodowaniem Poprawka VI 1791 Prawo do szybkiego i publicznego procesu przed bezstronnym s±dem przysiêgłym z tego samego stanu; prawo do obrony i znajomo¶ci zarzutów Poprawka VII 1791 Wprowadzono wła¶ciwo¶æ s±dów przysiêgłych w sprawach cywilnych przekraczaj±cych warto¶æ 200 dolarów Poprawka VIII http://www.wos.net.pl Kreator PDF Utworzono 28 April, 2011, 10:49 |
Menu
|