ustawa o ustroju sadów administracyjnych, studia mgr rok 1, I rok II semestr, postepowanie sadowo administracyjne

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

USTAWA

z dnia 25 lipca 2002 r.

Prawo o ustroju sądów administracyjnych

 

Rozdział 1

Przepisy ogólne

 

Art. 1.

§ 1. Sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności

administracji publicznej oraz rozstrzyganie sporów kompetencyjnych i o

właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego, samorządowymi

kolegiami odwoławczymi i między tymi organami a organami administracji

rządowej.

§ 2. Kontrola, o której mowa w § 1, sprawowana jest pod względem zgodności z

prawem, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.

 

Art. 2.

Sądami administracyjnymi są Naczelny Sąd Administracyjny oraz wojewódzkie sądy

administracyjne.

 

Art. 3.

§ 1. Sprawy należące do właściwości sądów administracyjnych rozpoznają, w pierwszej

instancji, wojewódzkie sądy administracyjne.

§ 2. Naczelny Sąd Administracyjny sprawuje nadzór nad działalnością wojewódzkich

sądów administracyjnych w zakresie orzekania w trybie określonym ustawami,

a w szczególności rozpoznaje środki odwoławcze od orzeczeń tych sądów

i podejmuje uchwały wyjaśniające zagadnienia prawne oraz rozpoznaje inne

sprawy należące do właściwości Naczelnego Sądu Administracyjnego na

mocy innych ustaw.

 

Art. 4.

Sędziowie sądów administracyjnych w sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli i

podlegają tylko Konstytucji oraz ustawom.

 

Art. 5.

§ 1. Sędziów sądów administracyjnych do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim

powołuje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Krajowej Rady

Sądownictwa.

§ 2. Sędziowie sądów administracyjnych są powoływani na stanowisko sędziego

wojewódzkiego sądu administracyjnego, z wyznaczeniem miejsca służbowego

(siedziby) sędziego, albo na stanowisko sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego.

 

Art. 6.

§ 1. Do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego

może być powołany ten, kto:

1) ma obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich,

2) jest nieskazitelnego charakteru,

3) ukończył wyższe studia prawnicze w Polsce i uzyskał tytuł magistra lub zagraniczne

uznane w Polsce,

4) jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków sędziego,

5) ukończył 35 lat życia,

6) wyróżnia się wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej

oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych

z działaniem organów administracji publicznej,

[7) pozostawał co najmniej osiem lat na stanowisku sędziego lub prokuratora

albo przynajmniej przez osiem lat wykonywał zawód adwokata, radcy

prawnego lub notariusza albo przez dziesięć lat pozostawał w instytucjach

publicznych na stanowiskach związanych ze stosowaniem lub tworzeniem

prawa administracyjnego lub pracował w charakterze asesora sądowego w

wojewódzkim sądzie administracyjnym co najmniej dwa lata.]

<7) pozostawał co najmniej osiem lat na stanowisku sędziego, prokuratora,

radcy w Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa albo przynajmniej

przez osiem lat wykonywał zawód adwokata, radcy prawnego lub notariusza

albo przez dziesięć lat pozostawał w instytucjach publicznych na

stanowiskach związanych ze stosowaniem lub tworzeniem prawa administracyjnego

lub pracował w charakterze asesora sądowego w wojewódzkim

sądzie administracyjnym co najmniej dwa lata,>

§ 2. Wymagania, o których mowa w § 1 pkt 7, nie dotyczą osób z tytułem naukowym

profesora lub ze stopniem naukowym doktora habilitowanego nauk prawnych.

§ 3. W wyjątkowych przypadkach Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek

Krajowej Rady Sądownictwa, może powołać kandydata na stanowisko sędziego

mimo krótszych, niż określone w § 1 pkt 7, okresów pozostawania na stanowiskach

wymienionych w tym punkcie lub wykonywania zawodu adwokata, radcy

prawnego lub notariusza.

§ 4. Osoby, o których mowa w § 2, mogą być zatrudnione na stanowisku sędziego

również w niepełnym wymiarze czasu pracy.

nowe brzmienie pkt 7

w § 1 w art. 6 wchodzi

w życie z dniem 15.03.2006 r. (Dz.U. z

2005 r. Nr 169, poz.

1417, Nr 264, poz. 2205)

 

Art. 7.

§ 1. Do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego

może być powołany ten, kto spełnia wymagania określone w art. 6 § 1 pkt 1-

4 i 6, jeżeli ukończył 40 lat oraz pozostawał co najmniej dziesięć lat na stanowisku

sędziego lub prokuratora albo przynajmniej przez dziesięć lat wykonywał

zawód adwokata, radcy prawnego lub notariusza. Wymaganie ukończenia 40 lat

nie dotyczy sędziego, który co najmniej przez trzy lata pozostawał na stanowisku

sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego.

§ 2. Do powołania na stanowisko sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego stosuje

się także przepisy art. 6 § 2-4.

 

Art. 8.

Oświadczenie o stanie majątkowym, o którym mowa w art. 87 ustawy z dnia 27 lipca

2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. Nr 98, poz. 1070 i Nr 154,

poz. 1787), sędziowie wojewódzkiego sądu administracyjnego składają właściwemu

prezesowi wojewódzkiego sądu administracyjnego, a prezes wojewódzkiego sądu

administracyjnego i sędziowie Naczelnego Sądu Administracyjnego - Prezesowi Naczelnego

Sądu Administracyjnego. Analizy danych zawartych w oświadczeniu o stanie

majątkowym dokonuje kolegium właściwego sądu administracyjnego.

 

Art. 9.

Sądem dyscyplinarnym w sprawach dyscyplinarnych sędziów sądów administracyjnych

jest Naczelny Sąd Administracyjny. Rzecznikiem dyscyplinarnym w tych

sprawach jest Rzecznik Dyscyplinarny Naczelnego Sądu Administracyjnego.

 

Art. 10.

W sądach administracyjnych są zatrudnieni asesorzy sądowi, referendarze sądowi,

asystenci sędziów oraz urzędnicy i inni pracownicy sądowi.

 

Art. 11.

Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego ustala zasady biurowości w sądach administracyjnych.

 

Art. 12.

Zwierzchni nadzór nad działalnością administracyjną sądów administracyjnych

sprawuje Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego.

 

Art. 13.

§ 1. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego może delegować, na czas określony,

sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego, za jego zgodą, do pełnienia

obowiązków sędziego w Naczelnym Sądzie Administracyjnym.

§ 2. Minister Sprawiedliwości, na wniosek Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego,

może delegować na czas określony, sędziego sądu apelacyjnego lub sędziego sądu okręgowego, za jego zgodą, do pełnienia obowiązków sędziego w sądzie administracyjnym.

 

Art. 14.

§ 1. Projekt dochodów i wydatków Naczelnego Sądu Administracyjnego obejmuje

także dochody i wydatki wojewódzkich sądów administracyjnych. Projekt dochodów

i wydatków w brzmieniu ustalonym przez Prezesa Naczelnego Sądu

Administracyjnego minister właściwy do spraw finansów publicznych włącza

do projektu budżetu państwa.

§ 2. W zakresie wykonywania budżetu sądów administracyjnych Prezesowi Naczelnego

Sądu Administracyjnego przysługują uprawnienia ministra właściwego do

spraw finansów publicznych.

Art. 15.

§ 1. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego informuje Prezydenta Rzeczypospolitej

Polskiej i Krajową Radę Sądownictwa o działalności sądów administracyjnych.

§ 2. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego informuje Prezesa Rady Ministrów

o problemach funkcjonowania administracji publicznej wynikających ze spraw

rozpatrywanych przez sądy administracyjne.

 

Rozdział 2

Wojewódzkie sądy administracyjne

 

Art. 16.

§ 1. Wojewódzki sąd administracyjny tworzy się dla jednego województwa lub dla

większej liczby województw.

§ 2. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego,

w drodze rozporządzenia, tworzy i znosi wojewódzkie sądy

administracyjne oraz ustala ich siedziby i obszar właściwości, a także może

tworzyć, poza siedzibą sądu, i znosić wydziały zamiejscowe tych sądów.

 

Art. 17.

§ 1. Wojewódzki sąd administracyjny dzieli się na wydziały, które tworzy i znosi

Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego.

§ 2. Wydziałem w wojewódzkim sądzie administracyjnym kieruje prezes lub wiceprezes

sądu albo wyznaczony sędzia.

 

Art. 18.

§ 1. W skład wojewódzkiego sądu administracyjnego wchodzą: prezes sądu, wiceprezes

sądu lub wiceprezesi sądu oraz sędziowie.

§ 2. Liczbę sędziów i wiceprezesów sądu w wojewódzkim sądzie administracyjnym

określa Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego.

 

Art. 19.

Organami wojewódzkiego sądu administracyjnego są: prezes sądu, zgromadzenie

ogólne sędziów wojewódzkiego sądu administracyjnego, zwanego dalej „zgromadzeniem

ogólnym” oraz kolegium wojewódzkiego sądu administracyjnego, zwanego

dalej „kolegium sądu”.

 

Art. 20.

§ 1. Prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego kieruje sądem i reprezentuje go

na zewnątrz, pełni czynności administracji sądowej i inne czynności przewidziane

w ustawie.

§ 2. Prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego w zakresie administracji sądowej

jest organem podległym Prezesowi Naczelnego Sądu Administracyjnego.

§ 3. Prezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego zastępuje wiceprezes sądu lub

wyznaczony sędzia.

 

Art. 21.

§ 1. Prezesa sądu i wiceprezesa sądu w wojewódzkim sądzie administracyjnym powołuje

i odwołuje spośród sędziów wojewódzkiego sądu administracyjnego lub

Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego,

po zasięgnięciu opinii zgromadzenia ogólnego tego sądu i Kolegium Naczelnego

Sądu Administracyjnego.

§ 2. Jeżeli opinia nie zostanie wydana w terminie dwóch miesięcy od przedstawienia

kandydata właściwemu zgromadzeniu ogólnemu, Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego

może powołać prezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego

bez opinii.

§ 3. W przypadku wydania przez zgromadzenie ogólne negatywnej opinii o kandydacie,

Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego może go powołać po uzyskaniu

pozytywnej opinii Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego. Negatywna

opinia Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego jest dla Prezesa

Naczelnego Sądu Administracyjnego wiążąca.

§ 4. Jeżeli Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego w terminie trzydziestu dni

od przedstawienia przez Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego zamiaru

powołania prezesa sądu mimo negatywnej opinii zgromadzenia ogólnego tego

sądu, nie wyda opinii, uważa się że opinia jest pozytywna.

 

Art. 22.

§ 1. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego

oraz inne osoby powołane do kierowania i nadzoru nad działalnością

administracyjną, mają prawo wglądu w czynności właściwego wojewódzkiego

sądu administracyjnego, mogą być obecni na rozprawie toczącej się z wyłączeniem

jawności, mogą żądać wyjaśnień oraz usunięcia uchybień. Prezes

Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego

mogą uchylać zarządzenia administracyjne niezgodne z prawem.

§ 2. W ramach czynności nadzoru nad działalnością administracyjną wojewódzkich

sądów administracyjnych, Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego może

zarządzić przeprowadzenie wizytacji sądu lub lustracji w sądzie.

§ 3. W przypadku stwierdzenia uchybienia w zakresie sprawności postępowania sądowego,

Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz prezes wojewódzkiego

sądu administracyjnego mogą zwrócić na nie uwagę i żądać usunięcia

skutków uchybienia .

§ 4. Czynności, o których mowa w § 1 i 2, nie mogą wkraczać w dziedzinę, w której

sędziowie są niezawiśli.

§ 5. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy

tryb wykonywania nadzoru nad działalnością administracyjną wojewódzkich

sądów administracyjnych przez organy i osoby do tego wyznaczone. Określając

szczegółowy tryb wykonywania nadzoru należy uwzględnić, że nadzór

ma służyć sprawnemu i rzetelnemu wykonywaniu zadań powierzonych sądowi.

Art. 23.

§ 1. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej ustala, w drodze rozporządzenia, regulamin

określający szczegółowo tryb wewnętrznego urzędowania wojewódzkich sądów

administracyjnych.

§ 2. W regulaminie, o którym mowa w § 1, określa się w szczególności:

1) wewnętrzną organizację sądów,

2) porządek funkcjonowania sądów,

3) tryb czynności sądowych zapewniających sprawne i szybkie ich wykonywanie,

4) tryb wyznaczania składów orzekających w dostosowaniu do specjalizacji

orzeczniczej sędziów i wpływu spraw,

5) przypadki wyznaczania składów orzekających w drodze losowania z ustaleniem

zasad losowania.

 

Art. 24.

§ 1. Zgromadzenie ogólne składa się z sędziów wojewódzkiego sądu administracyjnego.

§ 2. Przewodniczącym zgromadzenia ogólnego jest prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego,

który zwołuje zgromadzenie ogólne co najmniej raz w roku.

§ 3. Do podjęcia uchwał zgromadzenia ogólnego wymagana jest obecność przynajmniej

połowy liczby jego członków. Uchwały zapadają bezwzględną większością

głosów.

§ 4. Zgromadzenie ogólne:

1) rozpatruje informację prezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego o

rocznej działalności sądu,

2) przedstawia Krajowej Radzie Sądownictwa kandydatów na stanowiska sędziów

wojewódzkiego sądu administracyjnego,

3) wyraża opinię w sprawie powołania lub odwołania prezesa wojewódzkiego

sądu administracyjnego oraz opinię w sprawie powołania lub odwołania wiceprezesa

wojewódzkiego sądu administracyjnego,

4) ustala skład liczbowy kolegium sądu oraz wybiera jego członków i dokonuje

zmian w jego składzie,

5) wybiera spośród członków zgromadzenia ogólnego dwóch przedstawicieli,

którzy uczestniczą w Zgromadzeniu Ogólnym Sędziów Naczelnego Sądu

Administracyjnego wybierającym członków Krajowej Rady Sądownictwa,

6) zgłasza kandydatów na członków Krajowej Rady Sądownictwa,

7) rozpatruje i opiniuje inne sprawy przedłożone przez prezesa wojewódzkiego

sądu administracyjnego lub zgłoszone przez członków zgromadzenia ogólnego.

 

Art. 25.

§ 1. Kolegium sądu:

1) ustala podział czynności w sądzie i określa szczegółowe zasady przydziału

spraw poszczególnym sędziom,

2) przedstawia zgromadzeniu ogólnemu opinię o kandydatach na stanowiska

sędziów,

3) rozpatruje sprawy przedstawiane zgromadzeniu ogólnemu,

4) rozpatruje inne sprawy przedstawione przez prezesa sądu lub z własnej inicjatywy.

§ 2. Kadencja kolegium sądu trwa trzy lata.

§ 3. Przewodniczącym kolegium sądu jest prezes sądu.

§ 4. Do podejmowania uchwał przez kolegium sądu stosuje się art. 24 § 3.

 

Art. 26.

§ 1. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego może mianować asesorem sądowym

osobę, która:

1) spełnia wymagania, o których mowa w art. 6 § 1 pkt 1-4 i 6,

2) ukończyła 30 lat,

[3) przez co najmniej cztery lata pozostawała na stanowisku sędziego lub

prokuratora albo przynajmniej przez cztery lata wykonywała zawód adwokata,

radcy prawnego lub notariusza albo przez sześć lat pozostawała w instytucjach

publicznych na stanowiskach związanych ze stosowaniem lub

tworzeniem prawa administracyjnego.]

<3) przez co najmniej cztery lata pozostawała na stanowisku sędziego,

prokuratora lub radcy w Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa albo

przynajmniej przez cztery lata wykonywała z...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.