Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Pytania egzaminacyjne z przedmiotu " Ustrój administracji publicznej" dla studentów kierunku Administracja - studia dzienne i zaoczne.
2. Struktura obecnego podziału terytorialnego państwa /RP/. 3. Struktura i umiejscowienie administracji rządowej na tle podziału administracyjnego państwa.
5. Rada Ministrów - skład. 6. Rada Ministrów - kompetencje.
8. Pozycja i zadania Ministra kierującego działem adm. rządowej. 9. Uprawnienia Prezesa Rady Ministrów w zakresie organizacji i funkcjonowania działów adm. rządowej. 10. Kto wykonuje administrację publiczną w województwie?
12. Tryb powołania wojewody. 13. Jakie zadania wypełnia wojewoda? 14. Struktura samorządu terytorialnego po reformie z 1999 r.
16. Władze gminy. 17. Zarząd gminy - skład i kompetencje. 18. Rada Gminy- skład i kompetencje.
20. Władze powiatu. 21. Skład i tryb wyboru zarządu powiatu.
23. Co to jest województwo? 23. Jakie ogólne zadania realizuje samorząd województwa? 24. Organy samorządu województwa.
26. Zarząd województwa skład i tryb jego wyboru. 27. Uprawnienia wojewody w zakresie nadzoru nad samorządem terytorialnym.
1. Definicja administracji i administracji publicznej Administracja - jest to wszelka zorganizowana działalność zmierzająca do osiągnięcia pewnych celów. Cechująca się celowością, trwałością i planowaniem działania. Administracja publiczna - (państwowa) system podmiotów utworzonych i wyposażonych przez ustawę w kompetencje do prowadzenia organizatorskiej i kierowniczej działalności na podstawie ustaw w kierunku zewnętrznym i wewnętrznym. Cechy: - inicjatorski charakter jej działania - konkretność sytuacji rozwiązywanych przez administrację - działalność ta jest ukierunkowana na interes publiczny W systemie administracji publicznej można wyróżnić dwie części: - strukturę administracji państwowej rządowej (zcentralizowana). - strukturę administracji samorządowej (zdecentralizowana) Administracja jest zjawiskiem społecznym; podmiotem administracji jest współżycie społeczne. Zajmuje się prawami wspólnoty i członkami tej wspólnoty z faktu tego wynika ukierunkowanie administracji na interes publiczny. Administrację cechuje aktywność, inicjacja i działalność ukierunkowana na przyszłość. Cecha ta występuje wyraźnie, gdy administracja wykonuje ustawy. To, co ustawodawca określa generalnie i abstrakcyjnie administracja ma przekształcić w rzeczywistość. Administracja podejmuje konkretne środki do uregulowania spraw jednostkowych i urzeczywistnienia określonych przedsięwzięć. Ta cecha odróżnia administrację od ustawodawstwa, które ukierunkowane jest na wydawanie generalnych, abstrakcyjnych uregulowań przez to obejmuje wielość przypadków. Administracja publiczna wyróżnia się szeregiem cech kształtujących jej ogólne pojecie i charakteryzujące jej miejsce \v ramach organizacji państwa. Można tu wskazać na następujące cechy: 1. Administracja działa w imieniu i na rachunek państwa. 2. Administracja ma charakter polityczny, co nie oznacza, że aparat administracji ma być polityczny. 3. Administracja działa na podstawie prawa i w tych granicach, jakie prawo dla niej przewiduje. 4. Celem działalności administracji nie jest osiąganie zysku. 5. Administracja jest organizacją o charakterze jednolitym i ogólnym. Jej działania odnoszą się, zatem w równym stopniu do wszystkich obywateli lub innych podmiotów. 6. Administracja ma charakter monopolistyczny 7. Administracja ma w zasadzie charakter bezosobowy w ramach jej struktur działają organy nie zaś pełniące ich funkcje jednostki czy osoby lub ich grupy. 8. Administracja ma charakter władczy. 9. Administracja zorganizowana jest i działa na zasadzie kierownictwa i podporządkowania ( podporządkowanie hierarchiczne) → Służbowe oraz osobowe. 10. Administracja opiera się w swym działaniu z zawodowego i fachowego personelu urzędniczego. 2. Struktura obecnego podziału terytorialnego państwa Strukturę podziału terytorialnego państwa określa ustawa z dnia 24.07.1998 r. O w prowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału państwa -jednostkami tego podziału są gminy, powiaty i województwa , o tym podziale mówi także konstytucja, która pozostawia pewną swobodę w zasadach-podziału organizacji administracji państwa. Struktura podziału samorządu terytorialnego: - ustawa z dn. 08.03.90 r. o samorządzie gminnym - ustawa z dn. 05.06.98 r. o samorządzie powiatowym -ustawa z dn. 05.06.98 r. o samorządzie województwa Podział terytorialny państwa jest to strefa określenia wpływu administracji rządowej i samorządowej. Istota administracji samorządowej sprowadza się do tego, iż wykonuje ona zadania publiczne o znaczeniu lokalnym w imieniu i na rachunek wspólnoty samorządowej, natomiast działalność samorządu terytorialnego poddana jest nadzorowi z punktu widzenia legalności.
3. Struktura i umiejscowienie administracji rządowej na tle podziału administracji państwa. Administracja rządowa posiada dwa poziomy 1. administracja centralna ( rząd i inne organy administracji rządowej ( centralna)). 2. administracja województwa ( wojewoda) — (terenowa) - administracja zespolona to są kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży działający pod zwierzchnictwem wojewody. - powiat - kierownicy służb inspekcji i straży pod zwierzchnictwem starosty (powiatów 350, gmin 2500) - administracja niezespolona - działa nie pod zwierzchnictwem wojewody, działa samodzielnie, obszary ich działania nie pokrywają się z obszarami województwa.
4. Istota i charakter działów administracji rządowej. Zakres działów administracji rządowej określa ustawa z dn. 04.09.97 r. o działach administracji rządowej. Ustawa ponadto określa właściwości ministra kierującego danym działem. Kierowanie działami administracji rządowej powierza się jednemu ministrowi właściwemu do spraw oznaczonych nazwą danego działu. Ustawa wymienia 28 działów m.in. Administracja Publiczna ( administracja, ewidencja ludności, budownictwo, architektura), Budżet Państwa ( opracowanie budżetu państwa, system finansowania samorządu terytorialnego), Gospodarka ( gospodarka samorządowa, energetyka, kontrola obrotu z zagranicą towarami i technologią), Finanse Publiczne (realizacja dochodów i wydatków budżetu państwa, nadzór nad podatkami, ceny, kontrola skarbowa), Integracja Europejska, łączność. Nauka, Skarb Państwa.
5. RM - skład - RM składa się z Prezesa RM i ministrów ( ministrowie resortowi i ministrowie bez teki) - W skład RM mogą być powołani wiceprezesi RM - Prezes i wiceprezes RM mogą pełnić także funkcję ministra - W skład RM mogą być ponadto powołani przewodniczący określonych w ustawach komitetów
6. RM - kompetencje RM jest organem władzy wykonawczej: - prowadzi politykę zewnętrzną i wewnętrzną państwa - sprawy bieżące - jest podstawowym ośrodkiem rządzenia państwem w sensie politycznym - to, co jest funkcją państwa jest funkcją rządu - kieruje administracją rządową i koordynuje jej pracę - zapewnia wykonywanie ustaw oraz wydaje rozporządzenia - chroni interesy Skarbu Państwa - zapewnia bezpieczeństwo wewnętrzne państwa i porządek publiczny - zapewnia bezpieczeństwo zewnętrzne państwa - zawiera umowy międzynarodowe - określa organizację i tryb swojej pracy uchwala - projekt budżetu i kieruje jego wykonaniem
7. Pozycja Prezesa RM w systemie organów administracji rządowej. Prezes RM - organ kierujący RM - reprezentuje RM - kieruje i koordynuje pracę członków RM - zapewnia wykonywanie polityki RM i określa sposoby jej wykonania - wydaje rozporządzenia - sprawuje nadzór nad samorządem terytorialnym w granicach określonych w ustawach - jest zwierzchnikiem służbowym pracowników administracji rządowej - z inicjatywy RM lub własnej może tworzyć rady i zespoły jako organy pomocnicze lub opiniodoradcze w sprawach zagadnień należących do zakresu działania RM lub Prezesa RM
... |
Menu
|