Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
//-->.pos {position:absolute; z-index: 0; left: 0px; top: 0px;}©Kancelaria Sejmus. 1/10Dz.U. 1998 Nr 162 poz. 1125USTAWAz dnia 18 grudnia 1998 r.o pracownikach sądów i prokuraturyOpr acowanonapodstawie tj. Dz. U.z 2011 r . Nr 109,poz. 639,Nr 113,poz. 659, Nr 203,poz. 1192, z 2013 r.poz. 829.Art. 1.Ustawa określa obowiązki i prawa urzędników oraz innych pracowników zatrudnio-nych w:1) sądach powszechnych i wojskowych;2) powszechnych i wojskowych jednostkach organizacyjnych prokuratury.Art. 1a.Ilekroć w ustawie jest mowa o dyrektorze sądu, w przypadku sądów wojskowychnależy przez to rozumieć prezesa wojskowego sądu okręgowego albo prezesa woj-skowego sądu garnizonowego.Art. 2.Urzędnikiem może zostać osoba:1) która ma pełną zdolność do czynności prawnych;2) o nieposzlakowanej opinii;3) która nie była karana za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;4) przeciwko której nie jest prowadzone postępowanie o przestępstwo ściganez oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;5) (uchylony);6) posiadająca stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym sta-nowisku;7) która odbyła staż urzędniczy w sądzie lub w prokuraturze.Art. 3.1. Staż urzędniczy ma na celu praktyczne i teoretyczne przygotowanie do wykony-wania obowiązków urzędnika.2. Staż urzędniczy trwa 6 miesięcy i kończy się egzaminem.3. Od odbycia stażu urzędniczego zwolnione są osoby, które ukończyły aplikacjęogólną, sędziowską lub prokuratorską.Art. 3a.1. Na staż urzędniczy może być przyjęta osoba, która spełnia wymogi określone wart. 2pkt 1–6.2013-09-27©Kancelaria Sejmus. 2/102. Właściwy dyrektor sądu lub właściwy prokurator, o którym mowa w art. 5 pkt 5–8, zwany dalej „prokuratorem”, może zwolnić z obowiązku odbywania stażuurzędniczego lub jego części osobę, wybraną w drodze konkursu na staż urzęd-niczy, zwanego dalej „konkursem”, która wykaże się wymaganą programem sta-żu urzędniczego wiedzą teoretyczną, w szczególności znajomością organizacji ifunkcjonowania sądu lub prokuratury, umiejętnościami stosowania tej wiedzy wpraktyce oraz znajomością metod i techniki pracy biurowej.Art. 3b.1. Dyrektor sądu lub prokurator organizuje, w drodze konkursu, nabór kandydatówna staż urzędniczy w sądzie lub prokuraturze.2. Dyrektor sądu lub prokurator informuje o konkursie przez umieszczenie ogło-szenia w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie sądu lub prokuratury, wewłaściwym, ze względu na siedzibę sądu lub prokuratury, urzędzie pracy, wBiuletynie Informacji Publicznej oraz może poinformować w inny sposób, wszczególności zamieszczając ogłoszenie w prasie lokalnej.3. Konkurs przeprowadza komisja konkursowa powołana przez dyrektora sądu lubprokuratora.4. Konkurs ma na celu sprawdzenie wiedzy, umiejętności, predyspozycji orazzdolności ogólnych kandydatów, niezbędnych do wykonywania obowiązkówurzędnika.5. Komisja konkursowa po przeprowadzeniu konkursu, w oparciu o jego wyniki,może wyłonić rezerwową listę kandydatów na wypadek zaistnienia możliwościzatrudnienia większej liczby osób, rezygnacji kandydata bądź w sytuacji ustaniastosunku pracy z osobą odbywającą staż urzędniczy przed ukończeniem tegostażu. Rezerwowa lista kandydatów jest ważna do następnego konkursu, jednak-że nie dłużej niż 12 miesięcy od przeprowadzenia ostatniego konkursu.6. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposóbi tryb przeprowadzania konkursów na staż urzędniczy w sądach i prokuraturze,w szczególności skład komisji konkursowych oraz sposób i tryb ich działania,etapy i przebieg konkursu, a także zakres i sposób udostępniania informacji kan-dydatowi, mając na uwadze właściwy dobór kadry urzędniczej do pracy w są-dach i prokuraturze.Art. 4.1. Stosunek pracy z osobą ubiegającą się o przyjęcie na staż urzędniczy nawiązujesię na podstawie umowy o pracę na czas określony.2. Stosunek pracy z urzędnikiem nawiązuje się na podstawie umowy o pracę naczas nieokreślony.3. uchylony.4. Warunkiem ubiegania się o zatrudnienie w sądzie lub prokuraturze jest złożenieprzez osobę ubiegającą się o przyjęcie na staż urzędniczy oświadczenia, że niejest prowadzone przeciwko niej postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarże-nia publicznego lub przestępstwo skarbowe.5. Dyrektor sądu lub prokurator kierujący jednostką organizacyjną prokuraturyprzed przyjęciem osoby na staż urzędniczy zasięga informacji z Krajowego Re-jestru Karnego o tej osobie.6. W uzasadnionych przypadkach dyrektor sądu lub prokurator zasięga informacjiz Krajowego Rejestru Karnego o osobie zatrudnionej w sądzie lub prokuraturze.2013-09-27©Kancelaria Sejmus. 3/107. (uchylony).Art. 4a.W przypadku zniesienia sądu, w pierwszej kolejności na wolne etaty urzędnicze ipracownicze w sądach lub prokuraturach, na ich wniosek, są zatrudniani urzędnicy ipracownicy zniesionego sądu.Art. 5.Stosunek pracy z osobami, o których mowa w art. 4, nawiązuje i rozwiązuje odpo-wiednio w:1) w sądzie – dyrektor sądu,2) uchylony.;3) uchylony.;3a) wojskowym sądzie okręgowym – prezes wojskowego sądu okręgowego;4) wojskowym sądzie garnizonowym – prezes wojskowego sądu garnizonowe-go;4a) Prokuraturze Generalnej – Prokurator Generalny;5) Naczelnej Prokuraturze Wojskowej – Naczelny Prokurator Wojskowy;6) prokuraturze apelacyjnej – prokurator apelacyjny;7) prokuraturze okręgowej i rejonowej – prokurator okręgowy;8) wojskowej prokuraturze okręgowej i garnizonowej – wojskowy prokuratorokręgowy.Art. 6.Urzędnik jest obowiązany:1) przestrzegać Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;2) rzetelnie i bezstronnie, sprawnie i terminowo wykonywać powierzone zadania;3) dochowywać tajemnicy prawnie chronionej;4) zachowywać się godnie;5) poszerzać wiedzę zawodową.Art. 7.1. Urzędnik jest obowiązany wykonywać polecenia służbowe przełożonych.2. Jeżeli w przekonaniu urzędnika polecenie służbowe jest niezgodne z prawem lubzawiera znamiona pomyłki, jest on obowiązany na piśmie poinformować o tymprzełożonego. W razie pisemnego potwierdzenia polecenia urzędnik jest obo-wiązany je wykonać.3. Urzędnik nie wykonuje polecenia służbowego, jeżeli prowadziłoby to do popeł-nienia przestępstwa lub groziłoby niepowetowanymi stratami.Art. 8.1. Urzędnicy i inni pracownicy sądów i prokuratury podlegają okresowym ocenomkwalifikacyjnym. Oceny dokonuje dyrektor sądu lub prokurator, biorąc poduwagę opinię bezpośredniego przełożonego i komisji kwalifikacyjnej, powoły-wanej przez prezesa lub prokuratora.2013-09-27©Kancelaria Sejmus. 4/102. Ocena okresowa sporządzana jest na piśmie nie rzadziej niż raz na 24 miesiące inie częściej niż raz na 12 miesięcy.3. Ocena okresowa dotyczy wykonywania przez urzędnika lub innego pracownikasądu lub prokuratury powierzonych im obowiązków. Ocenę niezwłocznie dorę-cza się osobie ocenianej.4. Od oceny służy, w ciągu 7 dni od dnia doręczenia, sprzeciw do dyrektora sądulub prokuratora.5. Sprzeciw rozpatruje się w terminie 14 dni od dnia jego wniesienia.6. W razie uwzględnienia sprzeciwu ocenę okresową zmienia się albo sporządzaponownie.7. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasadyi tryb postępowania przy dokonywaniu ocen urzędników i innych pracownikówsądów i prokuratury, mając na uwadze właściwy poziom wykonywanych przeznich obowiązków.Art. 9.Urzędnik przy wykonywaniu obowiązków służbowych nie może kierować się swoi-mi poglądami politycznymi, religijnymi ani interesem jednostkowym lub grupowym.Art. 10.Między urzędnikami nie może powstać układ podległości służbowej, jeżeli są mał-żonkami albo pozostają ze sobą w stosunku pokrewieństwa do drugiego stopniawłącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia albo przysposobienia, opieki lubkurateli.Art. 11.1. Urzędnik nie może podejmować dodatkowego zatrudnienia bez zgody przełożo-nego.2. Urzędnik nie może wykonywać zajęć sprzecznych z obowiązkami urzędnika ipodważających zaufanie do sądu lub prokuratury.Art. 11a.1. Minister Sprawiedliwości może delegować urzędnika, za jego zgodą, do wyko-nywania obowiązków służbowych w innym sądzie, Ministerstwie Sprawiedli-wości lub innej jednostce organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwościalbo przez niego nadzorowanej, na czas określony, nie dłuższy niż dwa lata, albona czas nieokreślony.2. Minister Sprawiedliwości może delegować urzędnika do wykonywania obo-wiązków służbowych w innym sądzie lub Ministerstwie Sprawiedliwości, mają-cych siedzibę w tej samej miejscowości, na czas określony, nie dłuższy niż dwalata. Delegowanie urzędnika może być powtórzone, bez jego zgody, nie wcze-śniej niż po upływie dwóch lat.3. Właściwy dyrektor sądu apelacyjnego może delegować urzędnika do wykony-wania obowiązków służbowych w innym sądzie na obszarze danej apelacji, nawarunkach określonych w ust. 1, na czas określony, nie dłuższy niż 12 miesięcy,a na warunkach określonych w ust. 2 – na czas określony, nie dłuższy niż sześćmiesięcy. Delegowanie urzędnika może być powtórzone, bez jego zgody, niewcześniej niż po upływie dwóch lat.2013-09-27©Kancelaria Sejmus. 5/104. Minister Sprawiedliwości, jeżeli przemawiają za tym potrzeby sądownictwa,może delegować urzędnika do wykonywania obowiązków służbowych w innymsądzie lub Ministerstwie Sprawiedliwości, mających siedzibę w innej miejsco-wości, na czas określony, nie dłuższy niż sześć miesięcy w ciągu roku. Delego-wanie urzędnika może być powtórzone, bez jego zgody, nie wcześniej niż poupływie dwóch lat.5. Delegowaniu nie podlegają urzędnicy zajmujący w sądzie stanowiska: głównegoksięgowego i audytora wewnętrznego.6. Niedopuszczalne jest delegowanie, bez zgody zainteresowanego, do sądu lubMinisterstwa Sprawiedliwości, mającego siedzibę w innej miejscowości, kobietyw ciąży lub urzędnika sprawującego opiekę nad dzieckiem w wieku do czterna-stu lat, a także w wypadkach, gdy stoją temu na przeszkodzie ważne względyosobiste lub rodzinne urzędnika.7. Urzędnik delegowany na podstawie ust. 1, na czas nieokreślony, może być od-wołany z delegowania, względnie z niego ustąpić za trzymiesięcznym uprzedze-niem.8. W okresie delegowania urzędnik ma prawo do wynagrodzenia przysługującegomu na dotychczas zajmowanym stanowisku i dodatku za wieloletnią pracę. Wprzypadku powierzenia pełnienia funkcji w okresie delegowania urzędnikowiprzysługuje dodatek funkcyjny w stawce przewidzianej dla tej funkcji.9. W okresie delegowania do Ministerstwa Sprawiedliwości urzędnik otrzymujetakże dodatek funkcyjny z tytułu delegowania.10. Jeżeli delegowanie następuje do innej miejscowości niż miejscowość będącasiedzibą sądu, w której urzędnik jest zatrudniony, przysługuje mu prawo do bez-płatnego zakwaterowania lub zwrotu kosztów zamieszkania w miejscu delego-wania, a także świadczenia dodatkowe, rekompensujące niedogodności wynika-jące z delegowania poza stałe miejsce pracy: zwrot kosztów przejazdu, diety,zwrot kosztów noclegu lub ryczałt za nocleg, jednorazowy ryczałt z tytułu prze-niesienia, zwrot kosztów przewozu urządzenia domowego.11. Świadczenia związane z delegowaniem urzędnika wypłaca odpowiednio sąd, doktórego urzędnik został delegowany, albo Ministerstwo Sprawiedliwości.12. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wa-runki delegowania urzędników do wykonywania obowiązków służbowych wMinisterstwie Sprawiedliwości, wysokość dodatku funkcyjnego z tytułu dele-gowania oraz szczegółowe warunki i zakres świadczeń dodatkowych związa-nych z delegowaniem urzędników poza stałe miejsce pracy, mając na względziepoziom świadczeń przysługujących pracownikom państwowych jednostek sferybudżetowej odbywającym podróże służbowe oraz czasowo przenoszonym.Art. 11b.1. Prokurator Generalny może delegować urzędnika, za jego zgodą, do wykonywa-nia obowiązków służbowych w innej jednostce organizacyjnej prokuratury, a nawniosek Ministra Sprawiedliwości do Ministerstwa Sprawiedliwości lub innejjednostki organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości albo przez niegonadzorowanej, na czas określony, nie dłuższy niż dwa lata, albo na czas nieokre-ślony.2. Prokurator Generalny może delegować urzędnika do wykonywania obowiązkówsłużbowych w innej jednostce organizacyjnej prokuratury lub na wniosek Mini-stra Sprawiedliwości do Ministerstwa Sprawiedliwości, mających siedzibę w tejsamej miejscowości, na czas określony, nie dłuższy niż dwa lata. Delegowanie2013-09-27
|
Menu
|