Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
1
Wybrane definicje Projektu ² Zarz¡dzany zbiór zada« zmierzaj¡cych do jednego celu, wykonywany przy okre±lo- nych ograniczeniach ² Rozdzielanie zasobów w ustalonych ramach czasowych oraz koordynowanie powi¡za- nych wzajemnie zdarze« w celu osi¡gni¦cia wyznaczonego celu, przy jednoczesnym podejmowaniu zarówno przewidywalnych, jak i zupełnie wyj¡tkowych wyzwa« ² Działalno±¢, w której zasoby ludzkie, materialne i finansowe s¡ organizowane w sposób odpowiadaj¡cy zakresowi pracy zadanemu w danej specyfikacji, z uwzgl¦d- nieniem ogranicze« czasowych i kosztowych tak, aby uzyska¢ produkt lub zmian¦ przez cele jako±ciowe i ilo±ciowe. 2 Projekt a Produkt 3 Modele Projektów 3.1 Kaskadowy Okre±lenie wymaga« ! Projektowanie ! Implementacja ! Testowanie ! Konserwacja Stosowany w projekcie o dobrze zdefiniowanych wymaganiach dla dobrze rozumianych zastosowa« Zalety: ² łatwo±¢ zarz¡dzania przedsi¦wzi¦ciem ² ułatwia planowanie, harmonogramowanie oraz monitorowanie przedsi¦wzi¦cia Wady: ² brak weryfikacji ² brak elastyczno±ci ² wysoki koszt bł¦dów popełnianych we wst¦pnych fazach ² długa przerwa w kontaktach z klientem, co mo»e zmniejszy¢ zainteresowanie klien- ta produktem lub spowodowa¢ wytworzenie produktu nie spełniaj¡cego wymaga« (walidacja!) ² nie sprzyja wprowadzaniu modyfikacji ² nie sprzyja tworzeniu systemów wspomagaj¡cych decyzje ² zbytni formalizm i narzucenie ±cisłej kolejno±ci wykonywania prac Rzadko stosuje si¦ ten model w czystej postaci, ale stanowi on baz¦ dla innych modeli powstałych jako jego udoskonalenia. 3.2 Model typu V Modyfikacja modelu kaskadowego, podkre±laj¡ca wag¦ weryfikacji i walidacji systemu 3.3 Model Spiralny Projekt jako kolejne kroki projektowe z uwzgl¦dnieniem ryzyka realizacji 3.4 Prototypowanie Okre±lenie ogólnych wymaga« ! Budowa prototypu ! Weryfikacja prototypu przez klienta ! Pełne okre±lenie wymaga« ! Realizacja pełnego systemu zgodnie z modelem kaskadowym Model zalecany przy realizacji nowatorskich rozwi¡za«, które dotychczas nie były w fir- mie zamawiaj¡cej produkt stosowane. W takich warunkach klientowi jest bardzo trudno ±ci±le zdefiniowa¢ wymagania wobec funkcji dot¡d nie realizowanych w przedsi¦biorstwie. Cel: ² wykrycie nieporozumie« pomi¦dzy klientem a twórcami systemu ² wykrycie brakuj¡cych funkcji ² wykrycie trudnych usług ² wykrycie braków w specyfikacji wymaga« Zalety: ² minimalizacja ryzyka zwi¡zanego z niewła±ciwym okre±leniem wymaga« ² mo»liwo±¢ szybkiej demonstracji pracuj¡cej wersji systemu ² mo»liwo±¢ szkole« zanim zbudowany zostanie pełen system Wady: ² dodatkowy koszt budowy prototypu ² potencjalne zdziwienie klienta, który musi długo czeka¢ i sporo płaci¢ za ko«cowy system, który został „prawie całkowicie” wykonany w tak krótkim czasie 3.5 Programowanie Odkrywcze Okre±l ogólne wymagania ! Zbuduj system ! Przetestuj system ! System działa po- prawnie? (jak nie to powrót do „Zbuduj system”) ! Testowanie Zalety: ² mo»liwo±¢ stosowania nawet w wypadkach du»ych trudno±ci z okre±leniem wymaga« klienta Wady: ² brak struktury projektu ze wzgl¦du na ci¡głe zmiany ² nie jest mo»liwe osi¡gni¦cie wi¦kszej niezawodno±ci przy realizacji du»ych systemów ² testowanie modelu mo»e odbywa¢ si¦ tylko w obecno±ci klienta, gdy» twórcy pro- gramu nie maj¡ wiedzy na temat pełnych wymaga« wobec systemu 3.6 Realizacja Przyrostowa Okre±lanie wymaga« ! Ogólny projekt ! «POCZTEK PTLI» ! Wybór podzbioru funkcji ! Szczegółowy projekt, implementacja, testy ! Dostarczenie zrealizowanej cz¦- ±ci systemu ! «KONIEC PTLI» Zalety: ² skrócenie przerw w kontaktach z klientem ² mo»liwo±¢ wczesnego wykorzystania przez klienta dostarczonych fragmentów syste- mu ² mo»liwo±¢ elastycznego reagowania na powstałe opó¹nienia Wady: ² dodatkowy koszt towarzysz¡cy niezale»nej realizacji fragmentów systemu 4 ERD - Entity Relationship Diagram Konstruktory: ² encja ² atrybut ² zwi¡zek Encja (ang. entity) ² reprezentuje obiekty materialne i koncepcyjne ² ka»da encja musi by¢ jednoznacznie identyfikowalna (nazwa) ² wszystkie encje wzajemnie si¦ wykluczaj¡ Atrybuty (modeluj¡ własno±ci encji) Zadania atrybutu: identyfikowa¢, opisywa¢, klasyfikowa¢, okre±la¢ ilo±¢ lub wyra»a¢ stan encji ² jedno/wielo warto±ciowe ² wyprowadzane ² kluczowe ² niekluczowe (obce) ² obowi¡zkowe/opcjonalne ² puste/niepuste |
Menu
|