unold, materiały PWr, W4 - elektroniki

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
1
Wybrane definicje Projektu
²
Zarz¡dzany zbiór zada« zmierzaj¡cych do jednego celu, wykonywany przy okre±lo-
nych ograniczeniach
²
Rozdzielanie zasobów w ustalonych ramach czasowych oraz koordynowanie powi¡za-
nych wzajemnie zdarze« w celu osi¡gni¦cia wyznaczonego celu, przy jednoczesnym
podejmowaniu zarówno przewidywalnych, jak i zupełnie wyj¡tkowych wyzwa«
²
Działalno±¢, w której zasoby ludzkie, materialne i finansowe s¡ organizowane w
sposób odpowiadaj¡cy zakresowi pracy zadanemu w danej specyfikacji, z uwzgl¦d-
nieniem ogranicze« czasowych i kosztowych tak, aby uzyska¢ produkt lub zmian¦
przez cele jako±ciowe i ilo±ciowe.
2
Projekt a Produkt
3
Modele Projektów
3.1
Kaskadowy
Okre±lenie wymaga«
!
Projektowanie
!
Implementacja
!
Testowanie
!
Konserwacja
Stosowany w projekcie o dobrze zdefiniowanych wymaganiach dla dobrze rozumianych
zastosowa«
Zalety:
²
łatwo±¢ zarz¡dzania przedsi¦wzi¦ciem
²
ułatwia planowanie, harmonogramowanie oraz monitorowanie przedsi¦wzi¦cia
Wady:
²
brak weryfikacji
²
brak elastyczno±ci
²
wysoki koszt bł¦dów popełnianych we wst¦pnych fazach
²
długa przerwa w kontaktach z klientem, co mo»e zmniejszy¢ zainteresowanie klien-
ta produktem lub spowodowa¢ wytworzenie produktu nie spełniaj¡cego wymaga«
(walidacja!)
²
nie sprzyja wprowadzaniu modyfikacji
²
nie sprzyja tworzeniu systemów wspomagaj¡cych decyzje
²
zbytni formalizm i narzucenie ±cisłej kolejno±ci wykonywania prac
Rzadko stosuje si¦ ten model w czystej postaci, ale stanowi on baz¦ dla innych modeli
powstałych jako jego udoskonalenia.
3.2
Model typu V
Modyfikacja modelu kaskadowego, podkre±laj¡ca wag¦ weryfikacji i walidacji systemu
3.3
Model Spiralny
Projekt jako kolejne kroki projektowe z uwzgl¦dnieniem ryzyka realizacji
3.4
Prototypowanie
Okre±lenie ogólnych wymaga«
!
Budowa prototypu
!
Weryfikacja prototypu przez
klienta
!
Pełne okre±lenie wymaga«
!
Realizacja pełnego systemu zgodnie z modelem
kaskadowym
Model zalecany przy realizacji nowatorskich rozwi¡za«, które dotychczas nie były w fir-
mie zamawiaj¡cej produkt stosowane. W takich warunkach klientowi jest bardzo trudno
±ci±le zdefiniowa¢ wymagania wobec funkcji dot¡d nie realizowanych w przedsi¦biorstwie.
Cel:
²
wykrycie nieporozumie« pomi¦dzy klientem a twórcami systemu
²
wykrycie brakuj¡cych funkcji
²
wykrycie trudnych usług
²
wykrycie braków w specyfikacji wymaga«
Zalety:
²
minimalizacja ryzyka zwi¡zanego z niewła±ciwym okre±leniem wymaga«
²
mo»liwo±¢ szybkiej demonstracji pracuj¡cej wersji systemu
²
mo»liwo±¢ szkole« zanim zbudowany zostanie pełen system
Wady:
²
dodatkowy koszt budowy prototypu
²
potencjalne zdziwienie klienta, który musi długo czeka¢ i sporo płaci¢ za ko«cowy
system, który został „prawie całkowicie” wykonany w tak krótkim czasie
3.5
Programowanie Odkrywcze
Okre±l ogólne wymagania
!
Zbuduj system
!
Przetestuj system
!
System działa po-
prawnie? (jak nie to powrót do „Zbuduj system”)
!
Testowanie
Zalety:
²
mo»liwo±¢ stosowania nawet w wypadkach du»ych trudno±ci z okre±leniem wymaga«
klienta
Wady:
²
brak struktury projektu ze wzgl¦du na ci¡głe zmiany
²
nie jest mo»liwe osi¡gni¦cie wi¦kszej niezawodno±ci przy realizacji du»ych systemów
²
testowanie modelu mo»e odbywa¢ si¦ tylko w obecno±ci klienta, gdy» twórcy pro-
gramu nie maj¡ wiedzy na temat pełnych wymaga« wobec systemu
3.6
Realizacja Przyrostowa
Okre±lanie wymaga«
!
Ogólny projekt
!
«POCZTEK PTLI»
!
Wybór podzbioru
funkcji
!
Szczegółowy projekt, implementacja, testy
!
Dostarczenie zrealizowanej cz¦-
±ci systemu
!
«KONIEC PTLI»
Zalety:
²
skrócenie przerw w kontaktach z klientem
²
mo»liwo±¢ wczesnego wykorzystania przez klienta dostarczonych fragmentów syste-
mu
²
mo»liwo±¢ elastycznego reagowania na powstałe opó¹nienia
Wady:
²
dodatkowy koszt towarzysz¡cy niezale»nej realizacji fragmentów systemu
4
ERD - Entity Relationship Diagram
Konstruktory:
²
encja
²
atrybut
²
zwi¡zek
Encja (ang. entity)
²
reprezentuje obiekty materialne i koncepcyjne
²
ka»da encja musi by¢ jednoznacznie identyfikowalna (nazwa)
²
wszystkie encje wzajemnie si¦ wykluczaj¡
Atrybuty (modeluj¡ własno±ci encji)
Zadania atrybutu: identyfikowa¢, opisywa¢, klasyfikowa¢, okre±la¢ ilo±¢ lub wyra»a¢ stan
encji
²
jedno/wielo warto±ciowe
²
wyprowadzane
²
kluczowe
²
niekluczowe (obce)
²
obowi¡zkowe/opcjonalne
²
puste/niepuste
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.