wYKŁAD 5. ROZWÓJ MORALNY, Semestr III, psych rozwoju człowieka

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
ROZWÓJ MORALNYw ujęciu J. Piageta  CZYM JEST MORALNOŚĆ?l                   moralność to zbiór norm i wartości, wzorów zachowania i ideałów osobowych, regulujących postępowanie jednostki i służących do odróżniania przez konkretną jednostkę, grupę lub społeczeństwo tego co dobre i właściwe, od tego co złe.    W moralności współczesnego człowieka widać ślady koncepcji:l                   epikurejczyków, zgodnie z którą ideałem jest człowiek w pełni niezależny od świata materialnego,l                   idei samodoskonalenia, samorealizacji, l                   idei identyfikacji z określonym nieomylnym autorytetem i jego wolą, l                   społecznego nurtu moralności, opartego na idei kierowania się dobrem możliwie największej liczby osób.      Zdaniem B. Wojciszke ludzie dysponują wieloma kodami etycznymi leżącymi u podstaw sądów moralnych. B. Wojciszke wyróżnia 5 kodów etycznych: l                    etykę autonomii, w której najważniejsze jest dobro drugiego człowieka, l                    etykę kolektywistyczną, w której liczy się dobro własnej grupy, jej interesy i prawa. l                    etykę dobra powszechnego, dla której wartością centralną jest dobro społeczności jako całości, l                    etykę godności, zgodnie z którą  najważniejsze jest godne życie, l                    etykę produktywności, w której wartość naczelną stanowi produkcja dóbr,    Wraz z wiekiem stopniowo uczymy się rozróżniać trzy typy zdarzeń społecznych (trzy ich domeny): l                   następstwa dotyczą jedynie samego sprawcy (domena osobista), l                   zawsze wyrządzają krzywdę innym ludziom (domena moralna), l                   dotykają co prawda drugiego człowieka, ale nie zawsze są związane z jego krzywdą (domena konwencjonalna).        Są 3 sposoby pojmowania rozwoju moralnego
(3 szkoły myślenia odwołujące się do 3 różnych metafor):METAFORYl                   Metafora organicznego wzrostu

 

 

l                   Metafora maszyny

 

 

l                   Metafora postępu w dyskursie i konwersacji

 

 

KONCEPCJA PIAGETA Jego model wyrósł z badań prowadzonych w latach 20 – 30 – tych. Metodą była obserwacja plus eksperyment z rozwiązywaniem zagadek poznawczych.   Rozwój moralny polegal                   nie tyle na biernym przyjmowaniu gotowych i danych przez społeczeństwo norm moralnych, l                   ile raczej na aktywnym organizowaniu i reorganizowaniu wiedzy moralnej, jaka dziecko gromadzi w interakcjach z innymi ludźmi.     Realizm moralny tol                    tendencja dziecka, by traktować obowiązki i związane z nimi wartości jako istniejące same w sobie, l                    niezależne od świadomości, l                    narzucające się przymusowo,l                    bez względu na to, w jakie okoliczności jest uwikłana jednostka.   Autonomia moralna l                   istnieje wtedy, gdy ideał /norma/ są traktowane przez świadomość jako coś koniecznego, niezależnego od jakiejkolwiek presji zewnętrznej.   I STADIUM ANOMII
(pierwsze 2- 4 lata życia) l                   amoralizm poznawczy, czyli brak jakichkolwiek motywacji moralnego zachowania. l                   dziecko zdobywa elementarną wiedzę o tym, co jest dobre, czyli aprobowane przez dorosłych, a co jest złe, czyli nieaprobowane, ale nie potrafi się tą wiedzą posługiwać.  

 

 

 

II STADIUM HETERONOMII MORALNEJ
(od 5 do 7/9/10  lat )l                  charakteryzuje się traktowaniem norm moralnych jako narzuconych przez starszych i obowiązujących w zasadzie tylko wtedy, gdy jest się pod tych starszych kontrolą. W stadium tym można wyróżnić: l                   fazę egocentryzmul                   fazę konformizmu   UWAGA!!!!!Dla heteronomii moralnej charakterystyczne są:l                   Dobro określa się przez posłuszeństwo. l                   Istotne jest przestrzeganie litery, a nie ducha prawa. l                   Obiektywistyczna koncepcja świadomości. l                   Poczucie immanentnej sprawiedliwości.        III STADIUM SOCJONOMII
(od 9 do 13 lub 14 roku życia) l                   konwencjonalizm moralny, czyli dążeniem do zgodności własnego postępowania z tym, co ogólnie przyjęte i oczekiwane, l                   jest to moralność partykularystyczna, grupowa.  IV STADIUM AUTONOMII MORALNEJ
(od 14 (15) do 21 (22) roku życia)l                    interioryzacja (uwewnętrznieniem) norm moralnych, które stopniowo nabierają charakteru  powinności moralnej i stają się podstawą samooceny jednostki. l                    początkowo faza pryncypializmu , czyli normy uznawane za własne są traktowane jako jedynie słuszne i niepodważalne. l                    z czasem pojawia się relatywizmem moralny albo racjonalizmem. l                    kulminacją rozwoju moralnego człowieka jest faza idealizmu.   Analiza przebiegu rozwoju moralnego człowieka pokazuje, jak zmienia się motywacyjne podłoże zachowań konformistycznych.    PODSUMOWANIE!!
KIERUNKI  ROZWOJUl                    Dla małego dziecka cudze żądania i oczekiwania nie mają tak naprawdę żadnego znaczenia. Ulega od czasu do czasu i jedynie wtedy, gdy groźby i obietnice płynące ze świata dorosłych są bardzo wyraźne. l                    W wieku przedszkolnym coś się zmienia i dziecko zaczyna kierować się aprobatą dorosłych. Przypisuje im najwyższy autorytet, naśladuje, identyfikuje się z nimi. l                    W wieku szkolnym najbardziej istotna staje się aprobata rówieśników. l                    Jeszcze później tzw. opinia społeczna, czyli opinia ogółu. l                    Ostatni etap to wsłuchiwanie się w głos aprobaty wewnętrznej. ...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.