Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Ustrój samorządu terytorialnego Konstytucja 2.04.97 -jest podstawą ustrojową do działania systemu samorządu terytorialnego i terenowej adm rządowej -rozstrzyga że RP jest państwem -organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa -ustrój państwa zapewnia decentralizację władzy publicznej -ogół mieszkańców jednostek zasadniczego podziału terytorialnego stanowi z mocy prawa wspólnotę samorządową -organy sam teryt kształtowane są w trybie wyborów -org sam teryt oraz terenowe org adm rządowej ustanawiają akty prawa miejscowego -nadzór nad sam teryt sprawuje rada ministrów -przedstawicielem rady ministrów jest wojewoda -podstawową jednostką sam teryt jest gmina -jednostkom sam teryt zapewnia się udział w dochodach publ -członkowie wspólnoty sam mogą decydować w drodze referendum -działalność sam teryt podlega nadzorowi z punktu legalności oraz kontroli sądowej gmina: -wspólnota samorządowa oraz odpowiednie teryt, wspólnotę sam tworzą mieszkańcy gminy z mocy prawa podstawowe kompetencje gminy obejmują: -szkolnictwo podstawowe -przedszkola -opiekę społeczną -utrzymanie ulic i dróg lokalnych -gosp komunalną -lokalowa -budownictwo mieszkaniowe -rejestracja działalności gosp -gosp terenami -sprawy obywatelskie ustawowe podstawy działalności samorządu terytorialnego w Polsce -ustawa z dnia 24.07.98 o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału teryt państwa. Stopniami tymi są: gminy, powiaty, województwa – ustawa weszła w życie 1.01.99 Na mocy tej ustawy utworzono 16 województw, nazwy województw w 13 przypadkach pochodzą od nazwy ziemi lub regionu, 3 od stolicy województw. W przypadku 14 woj. występują identyczne siedziby wojewodów i sejmików w dwóch odmienne. Powiaty zostały utworzone na podstawie rozporządzenia rady ministrów z dnia 7.08.98. powołano do życia 308 powiatów oraz 65 miast na prawach powiatu -miastami na prawach powiatu stały się miasta liczące ponad 100 000 mieszkańców lub będące 31 grudnia 1998 siedzibą wojewody. Przy tworzeniu powiatów przyjęto zasadę, że powinny one grupować co najmniej 5 gmin, stolicę 15 tysięczną oraz liczyć powyżej 50 000 mieszkańców. Szczególny charakter ma 46 tzw. powiatów ziemskich, których władze mają siedzibę na obszarze miasta na prawach powiatu. Zadania własne gminy: -ład przestrzenny -gosp nieruchomościami -ochrona środowiska i przyrody -gosp wodna -gminne drogi, ulice, mosty, place, organizacja ruchu drogowego -wodociągi i zaopatrzenie w wodę -kanalizacja -oczyszczanie ścieków komunalnych -utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych -unieszkodliwianie odpadów komunalnych -energia elektryczna, cieplna oraz gaz -transport zbiorowy -ochrona zdrowia -pomoc społeczna -gminne budownictwo mieszkalne -edukacja publiczna -centra kultury -kultura -biblioteki gminne -kultura fizyczna i turystyczna -targowiska i hale targowe -zielenina i drzewa -cmentarze gminne -porządek publiczny i bezp obywateli -ochrona przeciwpożarowa, powodziowa -polityka prorodzinna w tym zapewnienie kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej -wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej -promocja gminy -współpraca z org pozarządowymi -współpraca ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw zadania własne powiatu: -drogi powiatowe -służba zdrowia -edukacja publiczna -pomoc społeczna -polityka prorodzinna -bezpieczeństwo -ochrona przeciwpożarowa, powodziowa -nadzór budowlany -gosp nieruchomościami -kultura -promocja powiatu -ochrona środowiska -aktywizacja lokalnego rynku pracy, przeciwdziałanie bezrobociu -urząd ochrony praw konsumenta -transport zbiorowy -rolnictwo -leśnictwo -rybactwo śródlądowe -obronność zadania własne województwa -szkolnictwo wyższe -ochrona zdrowia -drogi -kultura -ochrona środowiska -pomoc społeczna -polityka prorodzinna -ochrona praw konsumenta -obronność -bezp publiczne -modernizacja terenów wiejskich -turystyka -kultura fizyczna -pielęgnowanie polskości -rozwój i kształtowanie świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej -pielęgnowanie i rozwijanie tożsamości lokalnej -pobudzanie aktywności gosp -podnoszenie poziomu konkurencyjności i innowacyjności gosp woj. -utrzymanie ładu przestrzennego -zachowanie wartości środowiska kulturowego -kreowanie rynku pracy -pozyskiwanie i łączenie środków finansowych publicznych i prywatnych -podnoszenie poziomu wykształcenia obywateli -wspieranie rozwoju nauki i współpracy między sferą nauki i gosp -racjonalne wykorzystanie dziedzictwa kulturowego -promocja walorów o możliwości rozwojowych woj. Zadania własne i zlecone: Poza realizacją zadań własnych j.s.t powołane są do realizacji zadań zleconych. Są dwie kategorie zadań zleconych: -zadania przekazane na mocy regulacji ustawowej -zadania przekazane w drodze porozumienia zawieranego między j.s.t a org adm rządowej Określenie tego typu zadań powoduje że staną się one zadaniami o charakterze obligatoryjnym. Zadania obligatoryjne i fakultatywne: Wskazane zadania własne i zlecone różnicują się wewnętrznie następująco: a)zadania własne (obowiązkowe, dobrowolne) b)zlecone (przekazane przez ustawy, zadania wykonywane na podstawie porozumienia – powierzone) Wszystkie zadania zlecone niezależnie od źródła ich pochodzenia maja charakter zadań obligatoryjnych. Ustawa w rezultacie dzieli zadania własne gminy na 2 grupy: -obligatoryjne (pomoc społ, szkolnictwo...) -fakultatywne statut gminy: -stanowi o ustroju gminy (reguluje jej funkcjonowanie) -wyłączną właściwość do ustalenia statutu posiada rada gminy -wcześniej projekt statutu gminy liczącej powyżej 300 000 mieszkańców podlega uzgodnieniu z prezesem rady ministrów, sprawy sporna rozstrzyga rada ministrów. Statut obligatoryjny określa: -org wewnętrzną oraz tryb pracy organu gminy -zasady i tryb działania komisji rewizyjnych -zasady działania klubów radnych -zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich -stanowiska na które mogą być mianowani pracownicy samorządowi oraz zasady dokonywania określonych ocen klasyfikacyjnych takich pracowników -zasady tworzenia, łączenie, podziału oraz znoszeniu jednostki pomocniczej -zasady uczestniczenia przez przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej w prawach rady gminy -zakres zarządzania i korzystania z mienia komunalnego -doprowadzenie gosp finansowej w ramach budżetu gminy -podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym i wchodzi z życie po co najmniej 14 dniach od tej publikacji statut powiatu: -reguluje ustrój powiatu -jego uchwalenie stanowi wyłączność rady powiatu reguluje: -org wewnętrzną -tryb pracy rady i komisji -zasady tworzenia klubów radnych -organizację wewnętrzną i tryb pracy zarządu powiatu (od3do5) -dostęp do dokumentów i korzystania z nich statut województwa: -określa ustrój woj. -w statucie nie ma żadnych przepisów związanych z adm rządową -statut woj. Uchwala sejmik woj. -wymaga uzgodnienia z premierem określa: -zasady i tryb działania zarządu woj. -przedmiot działania -zakres zadań -skład -organizację wew -tryb pracy komisji -przepisy regulujące stosunki woj. z innymi jednostkami sam teryt -zasadę działania klubów radnych -dostęp do dokumentów i korzystania z nich inne statuty: -związku gminnego -związku powiatu akty wykonawcze, wydają je: -organy jednostek sam teryt -wojewodowie -organy rządowej adm przepisy porządkowe, podejmują je: -wojewodowie -organy powiatu i gminy -dyrektywy urzędów morskich Akty prawa miejscowego podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Dniem ogłoszenia aktu jest dzień wydania dziennika a ustawa taka wchodzi w życie 14 dni po ogłoszeniu. Wybory Zasada i tryb przeprowadzenia wyborów do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego określa ustawa z dnia 16 lipca 98 roku. Czynne prawo wyborcze przysługuje obywatelowi polskiemu, który najpóźniej w dniu wyborów kończą 18 lat i stale zamieszkuje na obszarze działania danej gminy. Osoby biorące udział w wyborach wpisuje się na listę – spis wyborców. Sporządza się go w urzędzie gminy najpóźniej na 14 dni przed dniem wyborów. Ordynacja wyborcza pozbawia czynnego prawa wyborczego 3 grupy osób: -osoby pozbawione praw publicznych orzeczeniem sądu -osoby pozbawione praw wyborczych orzeczeniem trybunału stanu -osoby ubezwłasnowolnione prawomocnym orzeczeniem sądu Bierne prawo wyborcze przysługuje osobie mającej prawo wybierania do danej rady. Kandydat musi być stałym mieszkańcem danej jednostki sam teryt Ordynacja wyborcza szczegółowo reguluje w jaki sposób następuje zgłaszanie kandydatów na radnych. Prawo zgłaszania kandydatów przysługuje komitetom wyborczym. Zgłaszać mogą: org społ, partie, mieszkańcy (min5), stowarzyszenia Zgłoszenie kandydatów na radnych następuje w formie listy kandydatów. W przypadku gminy każda zgłaszana lista kandydatów powinna być poparta podpisami co najmniej 25 wyborców jeżeli dotyczy gminy liczącej do 20 000 mieszkańców, a 150 podpisów w gminie liczącej 20 000. Do rady powiatu konieczne jest poparcie co najmniej 200 wyborców, a do sejmów województw 300 Wyborcy, kandydaci i inne ugrupowania biorą udział w kampanii wyborczej. Dniem rozpoczęcia kampanii jest dzień ogłoszenia rozporządzenia premiera o zarządzeniu wyborów a kończy się 24 godziny przed wyborami. Ordynacja zabrania prowadzenia kampanii wyborczej: -na terenie urzędu adm rządowej i adm sam teryt oraz sądów -na terenia zakładów pracy w sposób i w formach zakłócających ich normalne funkcjonowanie -na terenie jednostek wojskowych i innych jednostek organizacyjnych podległych MON oraz oddziałów obrony cywilnej i skoszarowanych jednostek podległych właściwemu ministrowi spraw wewnętrznych Kandydaci mogą posługiwać się w czasie kampanii rożnymi środkami oddziaływania propagandowo – agitacyjnego. Ochronie podlega treść podawanych do publicznych wiadomości tekstów. Zgodnie z przepisami ordynacji komunikaty, apele, hasła wygłaszane w TV, radiu, w prasie na koszt kandydata muszą zawierać wskazane przez kogo są opłacane i od kogo pochodzą. W dniu wyborów zabrania się zwoływania zgromadzeń, organizowania pochodów, manifestacji, wygłaszania przemówień, rozdawania ulotek, a także prowadzenia innej agiacji na rzecz kandydatów. Od dnia zakończenia kampanii wyborczej aż do zakończenia głosowania zabrania się podawania do publicznej wiadomości wyników przedwyborczych badań, oraz wyników sondaży przeprowadzonych w dniu głosowania. Zasady ogólne dotyczące wyboru bezpośredniego:-wójt w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich i tajnych -prawo wybierania wójta w danej gminie ma każdy kto posiada prawo wybierania do danej rady -prawo wybieralności ma każdy obywatel polski posiadający prawo wybieralności do rady gminy, kto najpóźniej w dniu głosowania ukończy 25 lat i nie musi mieszkać w danej gminie -za wybranego na wójta uważa się tego kandydata który otrzymał więcej niż połowę ważnie oddanych głosów -wybory wójtów zarządza prezes RM w drodze rozporządzenia łącznie z wyborami do rad gmin -nadzór nad przebiegiem wyborów sprawuje Państwowa Komisja Wyborcza i Komisarz Wyborczy -wybory przeprowadzają komisje powołane do przeprowadzenia wyborów do rad gmin -zgłoszenie i rejestracja kandydatów przysługuje: -partia polityczna -organizacja społeczna -koalicja partii politycznych -wyborcom -stowarzyszeniom -kandydatów na wójta zgłasza się do gminnej komisji wyborczej najpóźniej w 25 dniu przed dniem wyborów do godz 24 -w celu zgłoszenia kandydata na wójta komitet wyborczy musi uzyskać poparcie ujętych w rejestrze wyborców -150 wyborców w gminie do 5 tys mieszkańców 300 wyborców w gminie do 10 tys mieszkańców 600 wyborców w gminie do 20 tys mieszkańców 1500 wyborców w gminie do 50 tys mieszkańców 2000 wyborców w gminie do 100 tys mieszkańców 3000 wyborców w gminie powyżej 100 tys mieszkańców -gminna komisja wyborcza rejestruje kandydata, sporządza protokół, sporządza listę kandydatów -najpóźniej w 15 dni przed dniem wyborów gminna komisja wyborcza podaje dane dotyczące kandydata na wójta do wiadomości wyborców przez rozplakatowanie obwieszczeń -jeżeli w terminie zgłoszenia kandydata na stanowisko wójta nie zgłoszono żadnego kandydata lub tylko jednego gminna komisja wyborcza wzywa do dokonania dodatkowych zgłoszeń -jeżeli wtedy nie zostaje zgłoszony żaden kandydat wyborów wójta dokonuje rada gminy bezwzględną większością głosów w głosowaniu tajnym -jeżeli wójt nie zostanie w żaden wyżej wymienionych wypadków prawo zgłaszania kandydata przysługuje grupie radnych stanowiącej co najmniej 1/3 składu rady. -jeżeli rada nie dokona wyboru w terminie 2 miesięcy od dnia wyborów obowiązki wójta pełni osoba wyznaczona przez prezesa RM kampania wyborcza i finansowanie wyborów: komitetom wyborczym przysługuje w okresie od 15 dnia przed dniem wyborów do dnia zakończenia kampanii wyborczej prawo do nieodpłatnego rozpowszechniania audycji wyborczych w programach regionalnych tv publicznej i publ radiu. Łączny czas audycji wynosi 2 godziny w tv i 4 w radiu. Finansowanie wyborów: -pełnomocnik finansowy komitetu wyborczego obowiązany jest sporządzić sprawozdanie finansowe o źródłach pozyskania funduszy oraz poniesione wydatki na cele wyborcze. -limit wydatków związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej w gminach do 500 tys mieszk ustala się mnożąc liczbę mieszkańców przez 50groszy. -w gminach powyżej 500tys pierwsze 50gr, reszta po 25gr wygaśnięcie mandatu wójta następuje: -odmowa ślubowania -nieżłożenie w odpowiednim terminie oświadczenia o swoim stanie majątkowym, działalność gosp współmałżonka, umowach cywilno prawnych zawartych przez małżonka -pisemnego zrzeczenia się mandatu -utraty prawa wybieralności -orzeczenia trwałej niezdolności do pracy -odwołania w drodze referendum -zmian w podziale teryt -śmierci Uchwałę o wygaśniecie mandatu wójta przedstawia przewodniczący rady gminy i przesyła wojewodzie i komisarzowi wyborczemu. Wygaśnięcie mandatu wójta następuje z dniem wydania przez sąd orzeczenia. Mandat radnego: Wykonanie mandatu radnego jest możliwe po złożeniu ślubowania. Mandat radnego jest mandatem wolnym. Instytucji mandatu wolnego przypisuje się 3 cechy: -generalny charakter -niezależność -nieodwołalność Ustawa wprowadza zakaz łączenia mandatu radnego z innymi funkcjami np. z mandatem posła lub senatora.
|
Menu
|