we9, Studia, Inf Og rok II, Inf Og rok II semestr 2, PSI

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

 

1. Diagram klas obrazuje pewien zbiór klas, interfejsów i kooperacji oraz związki między nimi. Jest on grafem złożonym z wierzchołków (klas, interfejsów, kooperacji) i łuków (reprezentowanych przez relacje). Diagram klas służy jako podstawa do stworzenia przyszłej bazy danych systemu. Opisuje aspekty statyczne systemu.. Klasy są ściśle powiązane z technikami programowania zorientowanego obiektowo. 2. Wyróżniają się unikatową tożsamością. Instancja danej klasy jest obiekt. Można go powiązać z poziomem ochrony , dostępu do atrybutów i operacji innych klas. tak myślę, że oto chodzi.3. Obiektem jest każdy byt – pojęcie lub rzecz – mający znaczenie w kontekście rozwiązywania problemu w danej dziedzinie przedmiotowej. Wszystko co wiadomo o obiekcie jest reprezentowane przez wartość atrybutów – czyli cechy statyczne tego obiektu. Natomiast zachowanie obiektu wyrażone jest w operacjach określających, usługi  które oferuje obiekt. Jest różnica. 4.Konceptualny diagram klas zawiera wyłącznie podstawowe elementy, cechując się przystępnością nazewnictwa klas, atrybutów i operacji.Implementacyjny diagram klas jest stopniowo wzbogacany o elementy opisu niezbędne dla prawidłowej specyfikacji modelu, takie jak typy danych, zobowiązania, widoczność, statyczność, klasy asocjacyjne, kwalifikacje, uogólnienia, zależności czy też realizacje. Asocjacja wskazuje na trwałe powiązanie pomiędzy obiektami danych klas (np. firma zatrudnia pracowników). Na diagramie asocjację oznacza się za pomocą linii, która może być zakończona strzałką (oznaczającą kierunek powiązania klas). Cechy: nazwy, ról powiązanych klas, nawigacji, liczebności, agregacji. 5. Diagram klas standardowo przedstawia się jako prostokąt złożony z trzech sekcji: Nazwy klasy; Zestawu atrybutów; Zestawu operacji; Zwykle patrzymy na scenariusze i przypadki użycia. Klasa abstrakcyjna jest to klasa, która nie ma i nie może posiadać wystąpień bezpośrednich. Klasa abstrakcyjna służy zatem wyłącznie jako nadklasa dla innych klas, stanowiąc swego rodzaju wspólną część definicji grupy klas o podobnej semantyce (związki między instrukcjami). 6. Na diagramie obiektów przedstawia się obiekty, czyli konkretne instancje klas i związki między nimi. W związku binarnym, rola jest powinnością pełnioną przez jedną klasę wobec drugiej klasy. W związku n-arnym role można przypisać każdej z powiązanych klas. Rola spełniana przez daną klasę jest umieszczania bezpośrednio przy tej klasie. Nazwy ról umieszcza się po obydwu stronach asocjacji. W przypadkach, gdy istnieje potrzeba wskazania kierunku asocjacji, stosuje się nawigację jednokierunkową. Zastosowanie asocjacji dwukierunkowej nie wyklucza komunikowania się klas w obu kierunkach – może to być zrealizowane przez asocjacje z innymi klasami. 7. Na poziomie konceptualnym klasy są zbudowane z podstawowych elementów i mają przystępną nazwę klasy, atrybutów i operacji . Jest zrozumiały dla użutkownika i wynika bezpośrednio  z analizy dziedziny przedmiotowej .Natomiast  Implementacyjny diagram klas jest wzbogacony o różne elementy opisu diagramu klas takie jak typy danych, zabowiązania, widoczność statycznosć, klasy asocjacyjne, kwalifikacje i ogólunienia , zależnosći czy też realizacje. Agregacja częściowa określa, że dany obiekt jest właścicielem (ale nie wyłącznym) obiektów innej klasy. Z reguły również nie tworzy, ani nie usuwa obiektów, które posiada, jedynie zarządza nimi.) jest oznaczana strzałką z czarnym rombem  . Dziedziczenie (inheritance), czyli ustalenie związku generalizacji/specjalizacji pomiędzy klasami jest oznaczone za pomocą strzałki zakończonej białym grotem. 8. Klasa asocjacyjna umożliwia opisanie za pomocą atrybutów i operacji nie obiektu, ale właśnie samej asocjacji pomiędzy klasami. Informacje przechowywane w klasie asocjacyjnej nie są związane z żadną z klas uczestniczących w asocjacji, dlatego wygodnie jest stworzyć dodatkową klasę i powiązać ją z relacją. Klasy asocjacyjne są reprezentowane graficznie jako klasy połączone linią przerywaną z relacją asocjacji, której dotyczą. Agregacja czyli szczególny przypadek asocjacji, odwzorowujący stosunek całość-część pomiędzy obiektami z modelowanej dziedziny przedmiotowej jest oznaczana  za pomocą linii zakończonej pustym rombem. Rodzaje: agregacja częściowa, agregacja całkowita. Liczebnosć tak można użyć tej cechy do opisu a nawet jest taka potrzeba, Liczebność ustala iloć możliwych obiektów tej klasy biorącej udział w danym związku. 9. Uogólnienie tworzy hierarchię klas, od ogólnych do bardziej szczegółowych. Pozwala wyłączyć części wspólne klas oraz wskazuję na wystąpienie dziedziczenia. Klasa B realizuje klasę A, wtedy gdy implementuje jej wszystkie metody. Zazwyczaj klasa A jest interfejsem. W tym przypadku relacja jest dodatkowo opisana przez stereotyp (dość podobnym znaczeniowo stereotypem jest <<implements>>). Obiekt jest wtedy instancją tej klasy. Operacja w kontekście opisu klasy to inaczej zachowanie danej klasy czyli metody, które obiekt danej klasy realizuje. 10. Widoczność atrybutów i operacji określa kto może wywołać operacją, lub kto ma dostęp do kreślonego atrybutu. Typy widoczności: Public (+); Protected (#) Private (-); Package (~).Agregacja całkowita, zwana również kompozycją, określa, że dany obiekt jest wyłącznym właścicielem obiektów innej klasy. Obiekty klasy podrzędnej nie mogą istnieć bez obiektu klasy właściciela. Przykładowo relacja sciana-pokoj, to zwykła agregacja. Agregacja całkowita może istnieć np. pomiędzy ramką i oknem. Oznacza się ją wypełniony romb.

 

 

 

1. Diagram klas obrazuje pewien zbiór klas, interfejsów i kooperacji oraz związki między nimi. Jest on grafem złożonym z wierzchołków (klas, interfejsów, kooperacji) i łuków (reprezentowanych przez relacje). Diagram klas służy jako podstawa do stworzenia przyszłej bazy danych systemu. Opisuje aspekty statyczne systemu.. Klasy są ściśle powiązane z technikami programowania zorientowanego obiektowo. 2. Wyróżniają się unikatową tożsamością. Instancja danej klasy jest obiekt. Można go powiązać z poziomem ochrony , dostępu do atrybutów i operacji innych klas. tak myślę, że oto chodzi.3. Obiektem jest każdy byt – pojęcie lub rzecz – mający znaczenie w kontekście rozwiązywania problemu w danej dziedzinie przedmiotowej. Wszystko co wiadomo o obiekcie jest reprezentowane przez wartość atrybutów – czyli cechy statyczne tego obiektu. Natomiast zachowanie obiektu wyrażone jest w operacjach określających, usługi  które oferuje obiekt. Jest różnica. 4.Konceptualny diagram klas zawiera wyłącznie podstawowe elementy, cechując się przystępnością nazewnictwa klas, atrybutów i operacji.Implementacyjny diagram klas jest stopniowo wzbogacany o elementy opisu niezbędne dla prawidłowej specyfikacji modelu, takie jak typy danych, zobowiązania, widoczność, statyczność, klasy asocjacyjne, kwalifikacje, uogólnienia, zależności czy też realizacje. Asocjacja wskazuje na trwałe powiązanie pomiędzy obiektami danych klas (np. firma zatrudnia pracowników). Na diagramie asocjację oznacza się za pomocą linii, która może być zakończona strzałką (oznaczającą kierunek powiązania klas). Cechy: nazwy, ról powiązanych klas, nawigacji, liczebności, agregacji. 5. Diagram klas standardowo przedstawia się jako prostokąt złożony z trzech sekcji: Nazwy klasy; Zestawu atrybutów; Zestawu operacji; Zwykle patrzymy na scenariusze i przypadki użycia. Klasa abstrakcyjna jest to klasa, która nie ma i nie może posiadać wystąpień bezpośrednich. Klasa abstrakcyjna służy zatem wyłącznie jako nadklasa dla innych klas, stanowiąc swego rodzaju wspólną część definicji grupy klas o podobnej semantyce (związki między instrukcjami). 6. Na diagramie obiektów przedstawia się obiekty, czyli konkretne instancje klas i związki między nimi. W związku binarnym, rola jest powinnością pełnioną przez jedną klasę wobec drugiej klasy. W związku n-arnym role można przypisać każdej z powiązanych klas. Rola spełniana przez daną klasę jest umieszczania bezpośrednio przy tej klasie. Nazwy ról umieszcza się po obydwu stronach asocjacji. W przypadkach, gdy istnieje potrzeba wskazania kierunku asocjacji, stosuje się nawigację jednokierunkową. Zastosowanie asocjacji dwukierunkowej nie wyklucza komunikowania się klas w obu kierunkach – może to być zrealizowane przez asocjacje z innymi klasami. 7. Na poziomie konceptualnym klasy są zbudowane z podstawowych elementów i mają przystępną nazwę klasy, atrybutów i operacji . Jest zrozumiały dla użutkownika i wynika bezpośrednio  z analizy dziedziny przedmiotowej .Natomiast  Implementacyjny diagram klas jest wzbogacony o różne elementy opisu diagramu klas takie jak typy danych, zabowiązania, widoczność statycznosć, klasy asocjacyjne, kwalifikacje i ogólunienia , zależnosći czy też realizacje. Agregacja częściowa określa, że dany obiekt jest właścicielem (ale nie wyłącznym) obiektów innej klasy. Z reguły również nie tworzy, ani nie usuwa obiektów, które posiada, jedynie zarządza nimi.) jest oznaczana strzałką z czarnym rombem  . Dziedziczenie (inheritance), czyli ustalenie związku generalizacji/specjalizacji pomiędzy klasami jest oznaczone za pomocą strzałki zakończonej białym grotem. 8. Klasa asocjacyjna umożliwia opisanie za pomocą atrybutów i operacji nie obiektu, ale właśnie samej asocjacji pomiędzy klasami. Informacje przechowywane w klasie asocjacyjnej nie są związane z żadną z klas uczestniczących w asocjacji, dlatego wygodnie jest stworzyć dodatkową klasę i powiązać ją z relacją. Klasy asocjacyjne są reprezentowane graficznie jako klasy połączone linią przerywaną z relacją asocjacji, której dotyczą. Agregacja czyli szczególny przypadek asocjacji, odwzorowujący stosunek całość-część pomiędzy obiektami z modelowanej dziedziny przedmiotowej jest oznaczana  za pomocą linii zakończonej pustym rombem. Rodzaje: agregacja częściowa, agregacja całkowita. Liczebnosć tak można użyć tej cechy do opisu a nawet jest taka potrzeba, Liczebność ustala iloć możliwych obiektów tej klasy biorącej udział w danym związku. 9. Uogólnienie tworzy hierarchię klas, od ogólnych do bardziej szczegółowych. Pozwala wyłączyć części wspólne klas oraz wskazuję na wystąpienie dziedziczenia. Klasa B realizuje klasę A, wtedy gdy implementuje jej wszystkie metody. Zazwyczaj klasa A jest interfejsem. W tym przypadku relacja jest dodatkowo opisana przez stereotyp (dość podobnym znaczeniowo stereotypem jest <<implements>>). Obiekt jest wtedy instancją tej klasy. Operacja w kontekście opisu klasy to inaczej zachowanie danej klasy czyli metody, które obiekt danej klasy realizuje. 10. Widoczność atrybutów i operacji określa kto może wywołać operacją, lub kto ma dostęp do kreślonego atrybutu. Typy widoczności: Public (+); Protected (#) Private (-); Package (~).Agregacja całkowita, zwana również kompozycją, określa, że dany obiekt jest wyłącznym właścicielem obiektów innej klasy. Obiekty klasy podrzędnej nie mogą istnieć bez obiektu klasy właściciela. Przykładowo relacja sciana-pokoj, to zwykła agregacja. Agregacja całkowita może istnieć np. pomiędzy ramką i oknem. Oznacza się ją wypełniony romb.

 

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.