wYKŁAD 5. ROZWÓJ MORALNY, psychologiaWSFIZ-notatki, Semestr III, Psychologia Rozwoju człowieka

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
ROZWÓJ MORALNYw ujęciu J. Piageta  CZYM JEST MORALNOŚĆ?l                   moralność to zbiór norm i wartości, wzorów zachowania i ideałów osobowych, regulujących postępowanie jednostki i służących do odróżniania przez konkretną jednostkę, grupę lub społeczeństwo tego co dobre i właściwe, od tego co złe.    W moralności współczesnego człowieka widać ślady koncepcji:l                   epikurejczyków, zgodnie z którą ideałem jest człowiek w pełni niezależny od świata materialnego,l                   idei samodoskonalenia, samorealizacji, l                   idei identyfikacji z określonym nieomylnym autorytetem i jego wolą, l                   społecznego nurtu moralności, opartego na idei kierowania się dobrem możliwie największej liczby osób.      Zdaniem B. Wojciszke ludzie dysponują wieloma kodami etycznymi leżącymi u podstaw sądów moralnych. B. Wojciszke wyróżnia 5 kodów etycznych: l                    etykę autonomii, w której najważniejsze jest dobro drugiego człowieka, l                    etykę kolektywistyczną, w której liczy się dobro własnej grupy, jej interesy i prawa. l                    etykę dobra powszechnego, dla której wartością centralną jest dobro społeczności jako całości, l                    etykę godności, zgodnie z którą  najważniejsze jest godne życie, l                    etykę produktywności, w której wartość naczelną stanowi produkcja dóbr,    Wraz z wiekiem stopniowo uczymy się rozróżniać trzy typy zdarzeń społecznych (trzy ich domeny): l                   następstwa dotyczą jedynie samego sprawcy (domena osobista), l                   zawsze wyrządzają krzywdę innym ludziom (domena moralna), l                   dotykają co prawda drugiego człowieka, ale nie zawsze są związane z jego krzywdą (domena konwencjonalna).        Są 3 sposoby pojmowania rozwoju moralnego
(3 szkoły myślenia odwołujące się do 3 różnych metafor):METAFORYl                   Metafora organicznego wzrostu

 

 

l                   Metafora maszyny

 

 

l                   Metafora postępu w dyskursie i konwersacji

 

 

KONCEPCJA PIAGETA Jego model wyrósł z badań prowadzonych w latach 20 – 30 – tych. Metodą była obserwacja plus eksperyment z rozwiązywaniem zagadek poznawczych.   Rozwój moralny polegal                   nie tyle na biernym przyjmowaniu gotowych i danych przez społeczeństwo norm moralnych, l                   ile raczej na aktywnym organizowaniu i reorganizowaniu wiedzy moralnej, jaka dziecko gromadzi w interakcjach z innymi ludźmi.     Realizm moralny tol                    tendencja dziecka, by traktować obowiązki i związane z nimi wartości jako istniejące same w sobie, l                    niezależne od świadomości, l                    narzucające się przymusowo,l                    bez względu na to, w jakie okoliczności jest uwikłana jednostka.   Autonomia moralna l                   istnieje wtedy, gdy ideał /norma/ są traktowane przez świadomość jako coś koniecznego, niezależnego od jakiejkolwiek presji zewnętrznej.   I STADIUM ANOMII
(pierwsze 2- 4 lata życia) l                   amoralizm poznawczy, czyli brak jakichkolwiek motywacji moralnego zachowania. l                   dziecko zdobywa elementarną wiedzę o tym, co jest dobre, czyli aprobowane przez dorosłych, a co jest złe, czyli nieaprobowane, ale nie potrafi się tą wiedzą posługiwać.  

 

 

 

II STADIUM HETERONOMII MORALNEJ
(od 5 do 7/9/10  lat )l                  charakteryzuje się traktowaniem norm moralnych jako narzuconych przez starszych i obowiązujących w zasadzie tylko wtedy, gdy jest się pod tych starszych kontrolą. W stadium tym można wyróżnić: l                   fazę egocentryzmul                   fazę konformizmu   UWAGA!!!!!Dla heteronomii moralnej charakterystyczne są:l                   Dobro określa się przez posłuszeństwo. l                   Istotne jest przestrzeganie litery, a nie ducha prawa. l                   Obiektywistyczna koncepcja świadomości. l                   Poczucie immanentnej sprawiedliwości.        III STADIUM SOCJONOMII
(od 9 do 13 lub 14 roku życia) l                   konwencjonalizm moralny, czyli dążeniem do zgodności własnego postępowania z tym, co ogólnie przyjęte i oczekiwane, l                   jest to moralność partykularystyczna, grupowa.  IV STADIUM AUTONOMII MORALNEJ
(od 14 (15) do 21 (22) roku życia)l                    interioryzacja (uwewnętrznieniem) norm moralnych, które stopniowo nabierają charakteru  powinności moralnej i stają się podstawą samooceny jednostki. l                    początkowo faza pryncypializmu , czyli normy uznawane za własne są traktowane jako jedynie słuszne i niepodważalne. l                    z czasem pojawia się relatywizmem moralny albo racjonalizmem. l                    kulminacją rozwoju moralnego człowieka jest faza idealizmu.   Analiza przebiegu rozwoju moralnego człowieka pokazuje, jak zmienia się motywacyjne podłoże zachowań konformistycznych.    PODSUMOWANIE!!
KIERUNKI  ROZWOJUl                    Dla małego dziecka cudze żądania i oczekiwania nie mają tak naprawdę żadnego znaczenia. Ulega od czasu do czasu i jedynie wtedy, gdy groźby i obietnice płynące ze świata dorosłych są bardzo wyraźne. l                    W wieku przedszkolnym coś się zmienia i dziecko zaczyna kierować się aprobatą dorosłych. Przypisuje im najwyższy autorytet, naśladuje, identyfikuje się z nimi. l                    W wieku szkolnym najbardziej istotna staje się aprobata rówieśników. l                    Jeszcze później tzw. opinia społeczna, czyli opinia ogółu. l                    Ostatni etap to wsłuchiwanie się w głos aprobaty wewnętrznej. ...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.