Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
TEMAT: Znaczenie spożywania warzyw - warzywne kukiełki
Cele: - kształcenie przekonania o konieczności spożywania warzyw, - poznanie wartości odżywczych warzyw, warzywa jako leki, - staranne mycie warzyw przed spożyciem, zachęcanie do spożywania warzyw w postaci surowej ze względu na najwyższą wartość odżywczą i walory zdrowotne dla organizmu człowieka. Pomoce: okazy różnorodnych warzyw, oraz materiały potrzebne do dekorowania ich w celu uzyskania kukiełki: nożyczki, papier kolorowy klej, włóczka, pineski, koraliki, ozdoby, patyczki, kredki, krzyżówki dla każdego dziecka. Przebieg zajęć: 1. Organizujemy uczniów wokół stanowiska pracy z przygotowanymi okazami różnorodnych warzyw. Nazywamy warzywa, wspólnie z dziećmi określamy ich cechy zewnętrzne: w jakiej formie możemy je spożywać ( gotowane, kiszone, suszone, surowe). Zwracamy uwagę na rolę warzyw w jadłospisie, ich główne wartości odżywcze ( są źródłem witamin, soli mineralnych i cukrów). Warzywa należą do produktów niskokalorycznych, zawierają wiele białek i minimalne ilość tłuszczu, dużo natomiast wody i błonnika. Mają ogromne znaczenie w żywieniu jako niezastąpione obok owoców źródło nie tylko witaminy C i karotenów, lecz i cennych składników mineralnych wśród których przeważają wapń, fosfor, sód, potas. W bardzo małych ilościach zawierają żelazo, magnez, kobalt i jod ale te składniki mineralne odgrywają ważną rolę w regulowaniu procesów życiowych: działają odkażająco i wpływają na utrzymanie równowagi kwasowo- zasadowej. Błonnik przyczynia się do sprawniejszej pracy jelit. Smak warzyw i aromat oraz różnokolorowe barwniki wpływają pobudzająco na apetyt. Wszystkie warzywa zawierają pewne ilości niektórych witamin grupy B, lecz różnią się między sobą pod względem wartości witaminy C i karotenu. Do warzyw będących dobrym źródłem witaminy C zalicza się przede wszystkim warzywa kapustne: kapusta biała, czerwona, nać pietruszki i szczypior, pomidory oraz papryka w strąkach. Jeden duży strąk papryki spożytej na surowo pokrywa aż połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Inne warzywa posiadają małe ilości witaminy C lecz są bogate w witaminę A, B i karoten, oraz składniki mineralne. Warzywa mogą być również stosowane jako leki. Omawiam lecznicze właściwości ( buraka ćwikłowego, cebuli, marchwi, pietruszki, pora, selera, ziemniaka) wg dołączonej tabeli „Warzywa jako leki”. lZadaję dzieciom pytanie: w jakiej postaci najzdrowsze jest spożywanie warzyw. Dążę do stwierdzenia, iż najzdrowsze są surowe warzywa czyli surówki- rozpoznawanie z jakich warzyw wykonane są surówki,la) odczytywanie przeskakiwanki, Odczytaj zdanie czytając co drugą literę. Rozpoczynając od oznaczonej strzałką: dzieci odczytują , a rozwiązaniem jest zdanie: „ Najzdrowsze są świeże warzywa” b) odczytanie krzyżówek - Pełne witamin plony ogródków /- warzywa / - Może być cukrowy, pastewny lub ćwikłowy / burak / - Wywołujące łzy warzywo /cebula / c) zagadki wymyślane przez dzieci Zabawa: rysowanie z zawiązanymi oczami wybranego warzywa. 3. Warzywa mają duże znaczenie dla zdrowia . Możemy je również wykorzystać do zabawy, ponieważ są łatwo dostępne, kolorowe i różnego kształtu. a) wykonanie kukiełki - omówienie sposobu wykonania pracy: dekorowanie wybranego warzywa /przyklejanie włosów/ oczy, nos, ozdabianie za pomocą kolorowych tkanin, papieru kolorowego. - umieszczenie kukiełki na patyczku, wykończenie pelerynką. 4. Zakończenie zajęć Kukiełki zostały wykonane bardzo ładnie i starannie. Do czego mogą nam posłużyć? a) do dekoracji sali, b) do zabawy w teatrzyk, inscenizacji wierszy czy piosenek o dowolnej tematyce. WARZYWA JAKO LEKI
Burak ćwikłowy- reguluje pracę przewodu pokarmowego, przeciwdziała zaparciom. W korzeniach buraka jest najwięcej witaminy C, B2 ,A. Może być lekiem na anemię, obniża ciśnienie krwi. Świeży sok z korzeni buraka jest doskonałym lekiem na katar. Cebula- cechuje się silnymi właściwościami dezynfekcyjnymi. Może być wykorzystana w leczeniu zakażeń dróg oddechowych oraz ropnych zmian na skórze np.: czyraków- ugotować cebulę i położyć na czyrak. W ostrych infekcjach gardła, w katarach, zapaleniach oskrzeli warto sięgnąć po cebulę. Można ją spożywać samą lub z jabłkami na słodko lub na słono. Przy przeziębieniu warto zrobić syrop z cebuli. Marchew- ma właściwości przeciwrobacze. Substancje w niej zawarte zabijają glisty i owsiki. Rozgotowana na papkę marchew może być wykorzystana w leczeniu biegunek. Korzeń marchwi jest cennym środkiem w leczeniu cukrzycy. Obniża poziom cholesterolu we krwi. Witamina A zawarta w niej zwiększa produkcję śluzu i ułatwia oczyszczanie się dróg oddechowych.
Pietruszka- może być wykorzystana w leczeniu przewlekłych infekcji dróg moczowych, a także w niektórych chorobach skóry. Liście pietruszki to cenne źródło witaminy C, łagodzą zmęczenie. Suszone korzenie pietruszki lub liście zalane wrzątkiem są polecane w ostrych i przewlekłych zapaleniach pęcherza moczowego i dróg moczowych. Por- poprawia trawienie, powinien być podawany w stanach zmęczenia fizycznego i psychicznego. Seler- poprawia apetyt, ułatwia trawienie. Może być stosowany do okładów w przypadkach chorób skóry, trudno gojących się raz i owrzodzeń. Ma właściwości przeciwskurczowe. Ziemniak- zawiera skrobię dostarczającą energii. Solanina zawarta w ziemniaku wzmaga procesy odporności organizmu. Utarte surowe ziemniaki przyspieszają leczenie oparzeń i wyprysków. Skrobia z ziemniaka działa łagodząco i uspokajająco na przewód pokarmowy. Jest wykorzystana jako środek do wielu leków. |
Menu
|