Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Budohalska, Włodarski (cz.IV) Interpretacje uczenia się
Warunkowanie klasyczne - Pawłow - pierwsze dowody empiryczne, że działalność psychiczna zależna od funkcjonowania mózgu · ODRUCH WARUNKOWY - wyuczony na podstawie uprzedniego doświadczenia, występuje na bodziec pierwotnie obojętny, reakcja wyuczona, warunkowa, podobna do bezwarunkowej ale słabsza 2 rodzaje odruchów warunkowych: 1) odruchy POBUDZENIOWE 2) odruchy HAMULCOWE - uzyskuje się selektywnie operując odpowiednio wzmocnieniem (b.bezwarunkowy)
Odruchy Hamulcowe: · WYGASANIE - zaprzestanie podawania bodźca bezwarunkowego po warunkowym · RÓŻNICOWANIE - brak wznacniania reakcji na bodziec podobny do warunkowego · OPÓŹNIENIE - przdłużanie czasu między bodźcem warunkowym a podaniem bezwarunkowego -> opóźnienie w wystapieniu r.warunkowej · HAMOWANIE WARUNKOWE - gdy brak wzmacniania b.warunkowego podczas gdy w trakcie jego prezentacji lub przed podajemy b.obojętny. B.obojętny hamuje r.warunkową. Warunkowanie wyższego rzędu - prezentacja po bodźcu obojętnym bodźca warunkowego, który wywołuje dobrze utrwaloną reakcję warunkowa -> po pewnym czasie r.warunkowa wystapi przy działaniu bodźca pierwotnie obojętnego = BODZIEC WARUNKOWY ZASTĄPIŁ BEZWARUNKOWY · na tej zasadzie wytwarzają się u człowieka związki między konkretnymi przedmiotami a jego odpowiednikami słownymi - w ten sposób zdolność do odbierania dwóch rodzajów sygnałów - przedmioty w otoczeniu i mowa Łuk danego odruchu (bezwarunkowy, odruchowy) - różne części układu nerwowego, ktore biorą udział w wytworzeniu związku czasowego. W składzie: receptor, włókna nerwowe (przewodzenie), ośrodek korowy odruchu, efektor ( w nim zachodzi reakcja) · odruch warunkowy wytwarza się gdy zostanie przetorowana droga między ośrodkiem korowym bodźca warunkowego i bezwarunkowego Hamowanie - proces aktywny a nie zanikanie pobudzenia. Jego zaobserowania = przewaga hamowania nad pobudzeniem Irradiacja - rozprzestrzenianie się pobudzenia/hamowania na sąsiednie okolice. Potem następuje koncentracja wywołana indukcją ujemną = rozprzestrzeniające się pobudzenie zostaje zatrzymane przez irradiację hamowania. W ten sposób dochodzi do koncentracji pobudzenia Indukcja dodatnia - gdy w pobliżu gdzie jest hamowanie wytwarza się pobudzenie Rodzaje hamowania: · WEWNĘTRZNE - występujące w tych samych okolicach co pobudzenie. Decyduje o wygaszaniu reakjci, różnicowaniu, wytworzeniu reakcji śladowej · ZEWNĘTRZNE - w odp na bodźce zewn, które promieniuje również do innych części układu nerwowego Sen - silne promieniowanie hamowania na korę i ośrodki podkorowe Hipnoza - słabsze promieniowanie hamowania ale brak ognisk pobudzeniowych w korze ->uniemożliwienie wytworzenia połączeń czasowych Nerwice - brak równowagi między pobudzeniem i hamowaniem Układ nerwowy - 4typy: 1) silny, zrównoważony, ruchliwy - opowiadający sangwinikowi 2) silny, zrównoważony, powolny - flegmatyk 3) silny, niezrównoważony, z przewaga pobudzenia - choleryk 4) słaby - melancholik
Behawioryzm - Watson - nie interesowała go świadomość TYLKO zachowanie, które może być obiektywnie badane · obiektywne zjawiska - reakcje na bodźce - te z zewnątrz i te od wewnątrz (skurcze mięśni, procesy nerwowe) Bodźce wrodzone - kichanie, płacz, czkawka, ruchy oczu, śmiech, zwroty głowy na boki, nieskoordynowane ruchy nóg i rąk Emocje wrodzone - strach na silny dźwięk, gniew wywołany ograniczeniem ruchów dziecka, przyjemność przez pocieranie skóry, kołysanie · na podstawie tych wrodzonych reakcji (odruchy) tworzą się nowe skojarzenia · wskutek warunkowania każda reakcja wrodzona może być skojarzona z dużą liczbą bodźców · skomplikowane zachowania = sekwencje reakcji prostych Nawyki - rezultatem warunkowych powiązań między bodźcami i reakcjami Prawo częstości - im częściej występuje dana reakcja tym częściej pojawi się w przyszłości w odp na ten bodziec Prawo świeżości - im świeższe skojarzenie bodźca zOd reakcją tym bardziej prawdopodobne, że pojawienie się bodżca spowoduje wystąpienie reakcji
Tollman - uznawany za postaciowca ale jego poglądy zbliżone do behawiorystów · należy zajmować się zachowaniem A NIE świadomością · uczenie jako wpływ bodźców zewn na zachowanie ALE jest to proces poznawczy (nawiązanie do postaciowców) = nabywanie wiedzy o stosunkach między elementami danej sytuacji. Jego kierunek jest wyznaczany chęcią osiągnięcia celu Jednostki wiedzy - struktury poznawcze. Inaczej STRUKTURY ZNAKOWE · są to nie pojedyncze bodźce a ale zespoły = postacie (nawiązanie do postaciowców) Cel - podkreślenie zależności między zachowaniem a celem. · chcąc przewidzieć zachowanie trzeba znać cel · uczenie = zachowanie zależne od celu i dążące do niego A NIE mechaniczna reakcja na sytuacje · zachowania zmierzające do tego sanego celu mogą być różnorodne BO zalezą od indywidualnych cech, procesów poznawczych i przewidywań Zmienne pośredniczące - pośrednik łączący zmienne niezleżne (bodziec) i zależne (reakcja) · dla zrozumienia uczenia się nie nie wystarcza obserwacja jedynie S-R. Konieczne uwzględnienie procesów wewnętrznych a więc S-O-R · zmienne pośredniczące pozwalają wyjaśnić zmienność zachowania, jego elastyczność, adaptacje do środowiska · np. mapa poznawcza Uczenie się a wykonanie 1) uczenie - wytwarzanie związków między znakami a celami 2) wykonanie - to co ujawniło się w zachowaniu z nabytego doświadczenia Wektor wykonania - wartość zmiennej pośredniczącej wyznaczany przez potrzeby organizmu i wielkość przewidywanego wysiłku niezbędnego do osiągnięcia nagrody Desygnat - wzmocnienie. Jeśli nie nastąpi po odpowiednim znaku uczenie nie dojdzie do skutku Odmiana behawioryzmu podporządkowanego celom - powinność zajmowania się zachowaniem a nie świadomością, wpływem bodźców zewn na zachowanie (behawioryzm) 6 rodzajów uczenia się 1) FORMOWANIE SIĘ NA SKUTEK UPRZEDNICH DOŚWIADCZEŃ PREFERENCJI DO ZASPOKOJENIA POPĘDU 2) TWORZENIE SIĘ EKWIWALENTNYCH PRZEKONAŃ 3) FORMOWANIE SIĘ OCZEKIWAŃ - procesy poznawcze umożliwiające oczekiwanie następstwa zdarzeń + wybór tych, które najskuteczniej prowadzą do celu (najważniejszy 4) TWORZENIE SIĘ SPOSOBU WYKORZYSTYWANIA DOŚWIADCZEŃ POZNAWCZYCH - ta forma sprawia, że w tych samych warunkach przy wykorzystaniu tych samych inf osobnicy rozwiązują zadania w odmienny sposób. Wyjaśnia różnice indywidualne 5) RÓŻNICOWANIE POPĘDÓW - pozwala na odróżnienie uczucia głodu od pragnienia 6) UTRWALANIE WZORCÓW MOTORYCZNYCH - w toku opanowywania czynności motorycznych, polega na mechanicznym kojarzeniu bodźców z reakcjami
Poglądy wczesnych psychologów postaci - Wertheimer, Kohler, Koffka · rozkład zjawisk psychicznych na części -> utrata tego co w nich najistotniejsze · zjawiska psychiczne to CAŁOŚCI = POSTACIE i tylko tak moga być badane · najczęściej ich badania dotyczyły percepcji. Na ich podstawie wyciągano wnioski dotyczące innych zjawisk psychicznych, w tym uczenia · Pierwotnym zjawiskiem całość, dostrzeganie w niej składowych - wtórne zjawisko · zwrócili uwage na organizację materiału oraz celu. Uczenie się - np. seryjne składające się z izolowanych elementow polega na upostaciowieniu A NIE NA mechanicznym kojarzeniu · elementy tracą samodzielność, stają się częścią całości · wymaga uświadomienia sobie celu · zasady upostaciowienia materiału - bliskości, zamknięcia przestrzeni (dostrzeganie całości kiedy elementy dążą do do zamknięcia przestrzeni, pregnancji (każda postać dąży do najlepszej formy · proces poznawczy związany ze spotrzeganiem, które polega na percepcyjnej reorganizacji całości będącej konsekwencją uświadomienia sobie celu do którego sie dąży Zapominanie - NIE JEST pomijaniem szczegółów przy odtwarzaniu a w zmianach dążących do lepszej postaci (pregnancja) Powtarzanie - nie ma znaczenia przy ułatwianiu organizacji w 1postać BO nie istnieje powtarzalność wrażeń · identyczność rzeczy możliwa dzięki TRANSPOZYCJI a ta możliwa BO w strukturze poznawczej decydującą rolę odgrywa całość i wzajemne powiązanie między elementami A NIE same elementy Uczenie się przez wgląd - wyuczenie następuje nagle +poczucie zrozumienia o co chodzi (efekt acha) +efekty uczenia odporne na zapominanie i łatwo wykorzystywane w nowych sytuacjach · świadczy, że osoba całą sytuację w nowym świetle · wgląd w sytuację a wiec nagłe rozwiązanie problemu Proces reorganizacji postaci - występuje we wszelkim uczeniu. Kiedy następuje dostrzeżenie między dwiema odrebnymi całościami spostrzeżeniowymi oraz gdy niezależne przedmioty zostały włączone w jedną całość Stopniowe uczenie się metodą prób i błędów - seria nałych częściowych wglądów
|
Menu
|