warunki, PRAWO, Semestr II, Prawo Rzymskie

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
STUDIA IURIDICA XXXVII/1999
Franciszek Longchamps de Bérier
WARUNKI, TERMINY I FIDEIKOMIS UNIWERSALNY
W RZYMSKIM PRAWIE PRYWATNYM
WSTĘP
Rozpowszechnienie się fideikomisu uniwersalnego w cesarskim Rzymie spowo-
dowało znaczne uelastycznienie prawa spadkowego nie tylko w zakresie powołania
do spadku . Dzięki tej instytucji spadkodawca mógł w praktyce decydować o losach
1
spadku także po
aditio hereditatis
. Wynikało to już z dogmatycznej konstrukcji
fideicommissum hereditatis
. Jej podstawę stanowiło przecież zobowiązanie dzie-
dzica do wydania często całego spadku, a kolejni fideikomisariusze uniwersalni
zaczynali znajdować się
heredis loco
. Po wejściu w życie postanowień
senatus
consultum Pegasianum
spadkobierca nie mógł się nawet powstrzymać od przyjęcia
spadku, jeśli tylko fideikomisariusz był zainteresowany w
hereditas fideicommis-
saria
. Pozycja dziedzica została tedy znacząco osłabiona, a od woli spadkodawcy
zależało całkowicie nie tylko to, kto będzie spadkobiercą, lecz także komu w rzeczy-
wistości przypadnie spadek.
SEMEL HERES SEMPER HERES
Zgodnie z prawem cywilnym, kto raz czy to
ipso iure
, czy to przez
aditio heredi-
tatis
stał się dziedzicem zmarłego, pozostawał nim na zawsze. Normę tę wyrażono
w paremii
semel heres semper heres
, wydedukowanej prawdopodobnie z fragmentu
1
na wypadek śmierci: zmiany zakresu podmiotowego w rzymskim prawie spadkowym
, <Studia
Iuridica> 1998, t. 36, s. 137-158; F. Longchamps de Bérier,
Rzymski fideikomis uniwersalny
a zasada prawa spadkowegonemo pro parte testatus pro parte intestatus decedere potest
,
Prawo
wczoraj i dziś. Studia dedykowane Profesor Katarzynie Sójce-Zielińskiej
, Warszawa 2000, s. 155-
-172.
2
tyczna fideikomisu uniwersalnego
, <Studia Iuridica> 1997, t. 34, s. 107-147.
2
Por. F. Longchamps de Bérier,
Fideikomis uniwersalny a swoboda dysponowania majątkiem
F. Longchamps de Bérier,
Z badań nad rzymskim prawem spadkowym: konstrukcja dogma-
96
FRANCISZEK LONGCHAMPS DE BÉRIER
3
istnieniu, gdy pisał w 29 księdze
digestorum
D.28.2.13.1:
Regula est iuris civilis,
qua constitutum est hereditatem adimi non posse
... Przez odmienne sformułowanie
treści tej samej normy jurysta zwrócił uwagę nie tyle na osobistą pozycję dziedzica,
wynikającą z
heredis institutio
, co na zakaz odbierania raz nabytego spadku. Kto
stawał się spadkobiercą — wstępował w
obligatio hereditatis
; nie mógł jej prze-
nieść poprzez
in iure cessio hereditatis
ani nawet przez
novatio
. Niemożność utraty
pozycji dziedzica z zasady wykluczała dołączanie do testamentu klauzul rozwią-
zujących — zarówno warunku, jak i terminu . Ich ewentualne pojawienie się po-
4
wodowało nieważność dyspozycji. Wszak kto przewidywał pozbawienie dziedzica
jego pozycji spadkowej, w istocie nie zamierzał ustanowić spadkobiercy, zaś po-
jęcie „dziedzic czasowy” stanowiło dla Rzymian
contradictio in termini
5
Wyjątki od przedstawionej przez Juliana
regula iuris
dopuszczało jednak samo
prawo cywilne. Znowu żołnierzom pozwalano ustanawiać dziedziców na określony
czas lub pod warunkiem zarówno zawieszającym, jak i rozwiązującym . W życiu
6
cywilnym dochodziło do łamania reguły
semel heres semper heres
w momencie
oddania się w przysposobienie oraz w chwili wejścia pod
manus
męża. Osoby przy-
sposabiane oraz kobiety traciły bowiem pozycję spadkobierców, a
obligatio here-
ditatis
przechodziła odpowiednio na przysposabiającego albo na męża czy jego
zwierzchnika agnacyjnego . Jednakowoż
ius civile
stawiało wszystkim tym wy-
7
jątkom ścisłe granice . Testamenty żołnierskie stanowiły szczególną część prawa
8
spadkowego, charakteryzującą się bardzo liberalnymi regulacjami. W normalnym
obrocie pozwalano na nie tylko wówczas, gdy dochodziło do specyficznego na-
3
potest adiectus efficere, ut qui semel heres exstitit desinat heres esse
; D.4.4.7.10. Ulpianus
libro
undecimo ad edictum
:
...sine dubio heres manebit, qui semel exstitit.
D.28.5.34. Papinianus
libro primo definitiorum
.
D.28.5.89. Gaius
libro singulari de casibus
:
...cum autem semel heres exstiterit servus, non
4
5
1878, s. 31-34; C. Fadda,
Concetti fondamentali del diritto ereditario romano
, vol. II:
Parte se-
conda
, Napoli 1902, s. 320; A. Suman,
«Favor testamenti» e «voluntas testantium»
, Roma 1916,
s. 66-83; C. Sanfilippo,
Corso di diritto romano. Evoluzione storica della hereditas
, Napoli 1946,
s. 24, 46, 93-98; H. Lévy-Bruhl,
Heres
, RIDA, <Mélanges De Visscher II> 1949, vol. 3, s. 141;
R. Ambrosino,
Esercitazioni di „dommatica moderna” sul diritto romano (Risposte ai miei critici in
tema di eredità)
, SDHI 1951, vol. 17, s. 222-224; B. Biondi,
Successione testamentaria e do-
nazioni
, Milano 1955, s. 561-563; U. von Lübtow,
Die Entwicklungsgeschichtlichen Grundlagen
Por. A. Rivier,
Traité élémentaire des successions a cause de mort en droit romain
, Bruxelles
2
des römischen Erbrecht
, <Studi De Francisci>, vol. I, Milano 1956, s. 506-508; P. Voci,
Diritto
ereditario romano
, vol. II:
Parte speciale
, Milano 1963, s. 615-616; B. Schmidlin,
Die römischen
2
Rechtsregeln. Versuch einer Typologie
, Wien-Köln 1970, s. 66-67; B. Schmidlin,
Sinn, Funktion
und Herkunft der Testamentregeln: «Nemo pro parte testatus pro parte intestatus decedere potest —
hereditas adimi non potest»
, BIDR 1975, vol. 78, s. 81-91.
D.29.1.15.4. Ulpianus
libro quadragesimo quinto ad edictum
.
6
7
Napoli 1933, s. 198-201; C. Sanfilippo,
Corso...
, s. 93-94.
Klauzule rozwiązujące dopuszczano w testamentach również w przypadku
usufructus
i
tutela
,
G.3.84. Por. C. Fadda,
Concetti...
, s. 318-319; S. Solazzi,
Diritto ereditario romano
, vol. II,
8
ponieważ instytucje te miały ze swej natury charakter czasowy.
drugiej księgi
de casibus
Gaiusa — D.28.5.89 . Również Julianus zaświadczył o jej
WARUNKI, TERMINY I FIDEIKOMIS UNIWERSALNY...
97
stępstwa w prawach
inter vivos
, jakim była sukcesja uniwersalna przy
adrogatio
i
conventio in manum
.
Tylko testatorowi odbywającemu służbę wojskową wolno było skutecznie decy-
dować o losach własnego majątku nawet po tym, jak został on nabyty przez dzie-
dzica jako spadek. Natomiast
fideicommissum hereditatis
dawało taką możliwość
każdemu spadkodawcy. Gdy bowiem udzielono zaskarżalności uniwersalnym za-
pisom powierniczym, fideikomisariusze, występując o wypełnienie woli spadko-
dawcy, domagali się od
magistratus
, aby zmusił dziedziców do wydania całego
spadku lub jego części określonej ułamkiem. Spadkobiercom pozostawał sam tytuł
heres
wraz z
iura sepulchrorum
i
actiones operarum
, a od panowania cesarza
Wespazjana także kwarta pegazjańska. Trzeba jednak zauważyć, że fideikomis
uniwersalny formalnie nie naruszył normy wyrażonej paremią
semel heres semper
heres
. Z samej swej natury stanowił wszelako jej faktyczne obejście i, co istotne,
właśnie jako takie był uznawany i sankcjonowany przez prawo.
Obchodzenie reguły
semel heres semper heres
stawało się szczególnie wygodne
dla spadkodawców wtedy, gdy dawało możliwość odroczenia momentu wydania
spadku fideikomisariuszowi. Dopiero wówczas osiągano efekt czasowej
institutio
heredis
. Natomiast przesunięcie momentu, w którym spadek miał zostać wydany,
było możliwe, ponieważ pozwolono na dołączanie do
fideicommissum hereditatis
warunków lub terminów. Źródła wielokrotnie to potwierdzają
9
RODZAJE TERMINÓW I WARUNKÓW
Gaius na wstępie swego wykładu o zapisach powierniczych zaznaczył:
G.2.250:
Et liberum est vel sub condicione, vel pure relinquere
fideicommissa, vel ex die certa
.
Z jego przekazu wynika, że oprócz fideikomisów nakładanych
pure
, a więc
takich, których fideikomisariusze mogli dochodzić już w momencie nabycia spadku
przez dziedziców, wolno było także zostawiać zapisy powiernicze z warunkiem lub
z terminem wskazanym datą kalendarzową (
dies certus
). Na dalsze uściślenia
pozwala fragment Ulpiana z 79 księgi komentarza do edyktu. Jurysta pisząc o stypu-
lacjach, które zawiera się dla zabezpieczenia wykonania zapisu powierniczego,
nadmienił co następuje:
D.36.3.14 pr. Ulpianus
libro septuagensimo nono ad edictum
:
Haec stipulatio et in fideicommissis locum habet, sive pure fi-
deicommissum sit relictum sive ex die certa vel incerta vel sub
9
commissorum
; D.36.1.12. Papinianus
libro vicesimo quaestionum
; D.36.1.13 pr. Ulpianus
libro
quarto fideicommissorum
; D.36.1.23.2. Ulpianus
libro quinto disputationum
; D.36.1.29 pr.-1.
Africanus
libro sexto quaestionum
; D.36.1.32 pr. Marcianus
libro nono institutionum
.
D.36.1.1.9. Ulpianus
libro tertio fideicommissorum
; D.36.1.10. Gaius
libro secundo fidei-
98
FRANCISZEK LONGCHAMPS DE BÉRIER
10
W przedstawionym tekście Ulpianus podkreślił, że wspomniane stypulacje skła-
dano zarówno przy fideikomisach, w których pozostawiono tylko jakąś rzecz lub
prawo, jak i przy uniwersalnych zapisach powierniczych. Nie miało również zna-
czenia, czy fideikomis uniwersalny nakładano
pure
, czy pod warunkiem, czy też
z terminem. Jurysta mówiąc jednak o terminie, nie ograniczył się do wspomnienia
dies certus
znanego już z G.2.250. Wymienił także
dies incertus
, a więc taki, co do
którego albo nie ma pewności jedynie kiedy nastąpi (
dies certus an incertus quan-
do
), albo w którym istnieje niepewność, czy nadejdzie, choć nie ma wątpliwości co
do konkretnej daty (
dies incertus an certus quando
), albo w ogóle nie wiadomo, czy
i kiedy ów dzień ma nadejść (
dies incertus an certus quando
). Dwa ostatnie przy-
padki
dies incertus
wydają się wywoływać efekt warunku, ponieważ nie wiadomo,
czy w ogóle będą miały miejsce . Toteż nawet, jeśli, ze względu na założony przez
condicione, sive res aliqua sive hereditas sive ius aliquod relictum
est
.
11
spadkodawcę element niepewności, źródła podają
dies incertus
jako inny niż
dies
certus
i
condicio
rodzaj klauzuli dołączanej do czynności prawnej, przybierał ów
dies incertus
w istocie albo charakter warunku, albo charakter terminu. Gdyby więc
starać się w klasyfikowaniu warunków i terminów o zachowanie odrębności każdej
z kategorii — obok
condicio
i
dies certus
należałoby jako
dies incertus
wskazać
dies certus an incertus quando
. Można by go współcześnie nazwać
dies incertus
sensu stricto
.
Rodzi się pytanie, dlaczego Gaius wspomniał tylko o
dies certus
. Czyżby
w ogóle nie brał pod uwagę dołączenia do fideikomisu warunku albo terminu w po-
staci
dies incertus
? Warto przytoczyć w tym miejscu lekturę palimpsestu wero-
neńskiego odmienną od przedstawionej powyżej i podawanej przez kolejnych
wydawców Instytucji Gaiusa:
Et liberum est vel sub condicione vel pure relinquere fideicommissa,
vel ex die, quod est regula
.
12
10
Por. też C.6.43.3.3. Justinianus (531 r.).
11
règle dies incertus conditionem in testamento facit
, „Dissertations de droit romain et de droit fran-
çais”, Paris 1882, s. 542-587; A. Boistel,
Du dies incertus et de ses effets dans les dispositions testa-
mentaires
(extrait de la „Revue générale du droit”), Paris 1885, s. 1-33; G. Brunetti,
Il dies incertus
nelle disposizioni testamentarie
, Firenze 1893; C. Ferrini,
Sul „dies incertus” nei legati
, <Antologia
giuridica> 1894, vol. 8, s. 179-195 (= <Operae>, vol. IV, Milano 1930, s. 333-352); G. Segrè,
Gli
effetti del dies incertus quando nelle disposizioni di ultima volontà
, „Rivista italiana per le scienze
giuridiche” 1894, vol. 18, s. 316-345 (= <Scritti giuridici>, vol. II, Roma 1938, s. 314-348);
C. Appleton,
Aperçus nouveaux sur le terme certain ou incertain en droit romain
, „Revue générale
du droit, de la législation et de la jurisprudence en France et à l'étranger” 1926, vol. 50, s. 154-188
i recenzja H. Siber, ZSS 1928, vol. 48, s. 760-765; G. Grosso,
I legati nel diritto romano. Parte
generale
, Torino 1972, s. 422-431; G. Sciascia,
Termine (Diritto romano)
, <Novissimo Digesto
Dyskusję wokół
dies incertus
w prawie rzymskim prowadzili: E. Machelard,
Examen de la
2
Italiano>, vol. XIX, Torino 1973, s. 93-94.
R.G. Böhm,
«Emendationes Gaianae» III
, „Labeo” 1978, vol. 24, s. 186-187; por. też
12
M. David, L.W. Nelson,
Kommentar. Gai Institutionum Commentarii IV mit philologischen Kom-
mentar herausgegeben
, Leiden 1954, s. 427-428.
WARUNKI, TERMINY I FIDEIKOMIS UNIWERSALNY...
99
Zgodnie z tą wersją, jurysta wspomniał o zasadzie, iż prócz fideikomisów zo-
stawianych
pure
, można było do zapisów powierniczych dołączać warunek (
con-
dicio
) lub termin (
dies
). Gaius w ogóle nie wspomniałby przeto o
dies incertus
i nie
podejmowałby rozróżnienia
dies certus
-
dies incertus
, które, jak już się dało za-
uważyć, nie było jednoznaczne. Jednak czytając jego wywody na temat fidei-
komisów, trudno nie odnieść wrażenia, że cytowane zdanie zostało tylko do nich
dołączone. Myśl w nim zawarta nie znajduje dalszego rozwinięcia. Wydaje się więc,
że Gaius zamieścił je niejako dla porządku, bo czuł się obowiązany dać czytel-
nikowi podręcznika, jakim były Instytucje, pełny obraz przedstawianej instytucji
prawnej. Nie uznał jednak za stosowne wprowadzać go w dalsze zawiłości, ze
wspomnianej reguły wynikające. Nie ma natomiast powodów, by uważać, że jurysta
nie znał rozróżnienia
dies certus-dies incertus
. Toteż po uściśleniu dokonanym
przez Ulpiana w D.36.3.14 pr. łatwiej przychylić się właśnie do lektury:
vel ex die,
quod est regula
.
Dotychczasowe rozważania pozwalają na wyciągnięcie wniosku, że fideikomisy
można było nałożyć na spadkobierców już to
sub condicione
, już to
ex die certa
albo
ex die incerta
. Warto prześledzić zachowane w źródłach przykłady klauzul,
które pojawiały się przy uniwersalnych zapisach powierniczych, aby poznać, jakie
cele pragnęli przez ich dołączenie osiągać spadkodawcy.
Na początek należy jednak poczynić pewną uwagę. Nie zawsze dołączenie wa-
runku służyło opóźnieniu wydania spadku fideikomisariuszowi. Zdarzało się, że
mimo
condicio
spadkodawcy pragnęli osiągać zamierzony cel natychmiast. Wy-
mownym przykładem był warunek
si non nupserit
, pod którym zostawiono kobiecie
uniwersalny zapis powierniczy . Nie wydaje się, że testator łudził się, iż pozosta-
14
13
fideicommissorum
; D.35.1.62.2. Terentius Clemens
libro quarto ad legem Iuliam et Papiam
;
D.35.1.63 pr. Gaius
libro
tertio ad legem Iuliam et Papiam
; D.35.1.100. Papinianus
libro septimo
responsorum
. Por. też W. Dajczak,
«Cum vir uxori si non nupserit aliquid legavit.» Der Beitrag zur
Frage der condicio viduitatis
, <Estudios Martínez Díez>, Madrid 1994, s. 119-127.
Por.
W. Dajczak,
Nabycie legatu pod warunkiem „pozostania we wdowieństwie” w prawie
14
rzymskim klasycznym i poklasycznym
, <Acta Universitatis Nicolai Copernici> 1992, Prawo, vol. 32,
s. 11-22; W. Dajczak,
Zapisy na rzecz żony w prawie rzymskim
, Toruń 1995, s. 142-144 wraz
z omówieniem
cautio Muciana
i cytowaną tam literaturą.
13
nie ona we wdowieństwie, aby
hereditas fideicommissaria
była przekazana dopiero
jej dziedzicom. Mogła przecież otrzymać ją od razu, jeśli tylko zobowiązała się
w
cautio Muciana
do zwrotu spadku w razie powtórnego zamążpójścia. Obie strony
miały więc szansę od razu być usatysfakcjonowane: testator, że zostanie złożone
dodatkowe zabezpieczenie służące realizacji zamierzonego przezeń celu, oraz ko-
bieta, że od razu będzie mogła korzystać z dóbr spadkowych .
D.36.1.67.1. Maecianus
libro quinto fideicommissorum
; por. też D.32.14 pr. Gaius
libro primo
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.