węgry - informacje 1, III semestr bezpieczeństwo narodowe

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

·                   

Polsce – służyć, Europę – tworzyć, Świat – rozumieć

 

·                      NATO

·                     

·                      NATO

Początek formularza

Dół formularza

Początek formularza

Dół formularza

Polska w NATO 

 

Wprowadzenie

Od początku obecności Polski w Sojuszu, NATO stanowi dla nas ważny instrument dla realizacji nie tylko naszych narodowych interesów lecz także interesów społeczności międzynarodowej podejmującej działania ukierunkowane na rozwiązanie współczesnych problemów bezpieczeństwa. Dlatego też członkostwo RP w NATO znajduje wyraz w zaangażowaniu naszego kraju we wszystkie zagadnienia stanowiące przedmiot zainteresowania Sojuszu Północnoatlantyckiego mające na celu zapobieganie oraz rozwiązywanie sytuacji kryzysowych. Są to między innymi:

ˇ   polityczno-wojskowa działalność Sojuszu;
ˇ   proces rozszerzenia NATO;
ˇ   problematyka terroryzmu międzynarodowego;
ˇ   kontrola zbrojeń i rozbrojenie;
ˇ   operacje reagowania kryzysowego NATO;
ˇ   problematyka zarządzania w sytuacjach kryzysowych;
ˇ   problematyka planowania cywilnego na wypadek zagrożeń;
ˇ   współpraca NATO - UE;
ˇ   współpraca partnerska realizowana w ramach Rady Partnerstwa Euroatlantyckiego (EAPC), Partnerstwa dla Pokoju (PdP), Dialogu Śródziemnomorskiego; 
ˇ   współpraca NATO - Rosja; 
ˇ   współpraca NATO - Ukraina;
ˇ   prace Ambasad - Punktów Kontaktowych NATO (do 31 sierpnia 2004 r. Polska pełni tę funkcję na Ukrainie. Przez okres trzech lat, do 31 sierpnia 2003 r., Polska pełniła tę funkcję na Białorusi).

Ponadto, warto odnotować:

ˇ   udział polskich naukowców, od początku lat dziewięćdziesiątych, w Programie Naukowym NATO. Ośrodkiem odpowiedzialnymi za współpracę w tym zakresie jest Ministerstwo Nauki i Informatyzacji ( 

 

Plan Działań na Rzecz Członkostwa (Membership Action Plan - MAP)

Plan Działań na Rzecz Członkostwa został ustanowiony podczas Szczytu państw NATO w Waszyngtonie w 1999 r. U jego podstaw legła prowadzona przez Sojusz polityka "otwartych drzwi". MAP adresowany jest do państw aspirujących do członkostwa w Sojuszu. Obecnie w mechanizmie tym uczestniczą:

ˇ   państwa zaproszone do członkostwa w NATO - Bułgaria, Estonia, Litwa, Łotwa, Rumunia, Słowacja oraz Słowenia;

ˇ   państwa aspirujące do członkostwa w Sojuszu - Albania, Chorwacja oraz Macedonia.

Głównym celem MAP jest wsparcie wysiłków państw deklarujących wolę integracji z Sojuszem poprzez wskazanie czytelnych mechanizmów współpracy i oczekiwań w odniesieniu do zachodzących w tych krajach przemian, a także systematyczną ocenę dokonań kandydatów na polu ich zdolności współdziałania z NATO

Z MAP związany jest Roczny Narodowy Program Integracji (Annual National Integration Program - ANIP) - dokument zawierający strategię integracji poszczególnych państw. ANIP przygotowywany jest corocznie przez państwa uczestniczące w MAP. Obejmuje on pięć podstawowych obszarów:

ˇ   zagadnienia polityczno-gospodarcze,
ˇ   kwestie wojskowo-obronne,
ˇ   budżet, ze szczególnym uwzględnieniem środków przeznaczonych na obronność,
ˇ   elementy bezpieczeństwa i zabezpieczenia informacji niejawnych,
ˇ   kwestie prawne.

ANIP stanowi podstawę dla przygotowania przez Sojusz oceny postępów poszczególnych państw w procesie wdrażania zmian i realizacji reform wewnętrznych pozwalających na lepsze przygotowanie do członkostwa w Sojuszu.

Więcej informacji na stronie: 

 

Partnerstwo dla Pokoju (Partnership for Peace - PfP)

Program ten powołany został w styczniu 1994 r. Jest on podstawowym instrumentem kształtującym współpracę NATO z państwami partnerskimi w sferze szeroko pojętej obronności. Polska podpisała dokument ramowy Partnerstwa dla Pokoju 2 lutego 1994 r. Idea PfP wypływa z przekonania, iż stabilność i bezpieczeństwo obszaru euroatlantyckiego może być zapewniona jedynie poprzez współpracę i wspólne działanie państw. Dzisiaj w ramach PfP realizowanych jest szereg zróżnicowanych przedsięwzięć adresowanych do trzech kategorii uczestników:

o                                             wszystkich państw biorących udział w PfP - Wzmocnione i Bardziej Operacyjne Partnerstwo (Enhanced and More Operational Partnership - EMOP),

o                                             wskazanych grup państw - uczestników Inicjatywy dla Europy Południowo-Wschodniej (South East Europe Initiative - SEEI), Planu Działań na Rzecz Członkostwa (MAP), czy współpracy w ramach Dialogu Śródziemnomorskiego,

o                                             skierowanych do indywidualnych uczestników - Rosji, Ukrainy, państw Zakaukazia i Azji Centralnej, Albanii i Macedonii.

Współpraca w ramach PfP odbywa się w oparciu o indywidualne porozumienia zawarte między Sojuszem a państwami partnerskimi. W chwili obecnej w programie uczestniczy 46 państw położonych na trzech kontynentach. Kraje te należą jednocześnie do Rady Partnerstwa Euroatlantyckiego (EAPC). Obecnie sojusznicy współpracują z 27 państwami partnerskimi: Albanią, Armenią, Austrią, Azerbejdżanem, Białorusią, Bułgarią, Chorwacją, Estonią, Finlandią, Gruzją, Irlandią, Kazachstanem, Kirgizją, Litwą, Łotwą, Mołdową, Rosją, Rumunią, Słowacją, Słowenią, Szwajcarią, Szwecją, Macedonią, Tadżykistanem, Turkmenistanem, Ukrainą, Uzbekistanem.

Mandat działań PfP wynika ze wspólnych propozycji współpracy Sojuszu i partnerów oraz opracowanych dla każdego partnera: Planu Pracy (Partnership Working Plan - PWP) i Indywidualnego Programu Partnerstwa (Individual Partnership Programme - IPP). Dodatkowym instrumentem PfP w sferze współpracy wojskowej jest ustanowiony w 1995 r. Proces Planowania i Oceny (Planning and Review Process - PARP). Naczelnym zadaniem PARP jest podejmowanie wysiłków na rzecz poprawy interoperacyjności partnerów z siłami NATO poprzez zapewnienie większej przejrzystości w narodowym procesie budżetowania i planowania obronnego krajów partnerskich, utrzymanie ich zdolności i gotowości do uczestnictwa w operacjach pokojowych pod auspicjami Narodów Zjednoczonych lub OBWE, wspólne planowanie, szkolenia i ćwiczenia.

Więcej informacji na stronie: 

 

Rada Partnerstwa Euroatlantyckiego (Euro-Atlantic Partnership Council - EAPC)

Rada Partnerstwa Euroatlantyckiego ustanowiona została w maju 1997 r. Wcześniej współpraca NATO z państwami partnerskimi odbywała się w ramach powołanej w 1991 r. Północnoatlantyckiej Rady Współpracy (North Atlantic Cooperation Council - NACC). Polska przystąpiła do NACC w 1991 r.

EAPC to wielonarodowe forum oferujące ramy dla konsultacji i współpracy państw członkowskich i partnerskich w wymiarze politycznym i w kwestiach związanych z bezpieczeństwem. Dialog w ramach EAPC obejmuje zagadnienia z zakresu zarządzania kryzysowego, współpracy regionalnej, kontroli zbrojeń, proliferacji broni masowego rażenia, walki z terroryzmem, planowania operacyjnego.

U podstaw NACC, a później EAPC legła zasada, iż prowadzenie regularnych konsultacji oraz dialogu politycznego z deklarującymi chęć współpracy państwami pozwoli na poprawę przejrzystości działania i przyczyni się do budowy zaufania pomiędzy państwami członkowskimi a partnerami NATO. Przedsięwzięcia podejmowane w ramach EAPC wynikają ze wspólnie wypracowywanego Planu Działań EAPC (EAPC Action Plan) oraz z Indywidualnych Programów Partnerskich (Individual Partnership Programme - IPP).

Rada Partnerstwa Euroatlantyckiego otwarta jest dla wszystkich państw deklarujących wolę współpracy z Sojuszem w dążeniu do poprawy bezpieczeństwa międzynarodowego. Jednocześnie zakres i poziom współpracy definiowany jest indywidualnie, w porozumieniu z poszczególnymi państwami.

Zaangażowanie Polski w prace EAPC ma istotne znaczenie dla roli i rangi Polski zarówno na forum Sojuszu, Rady Partnerstwa Euroatlantyckiego, jak i w naszych bilateralnych kontaktach z Sojusznikami i Partnerami. Dlatego aktywnie uczestniczymy w realizacji licznych przedsięwzięć, których celem jest umacnianie i rozwój partnerstwa z krajami społeczności euroatlantyckiej.

Więcej informacji na stronie: 

 

Problematyka terroryzmu w dokumentach NATO sprzed 11 września 2001

Osobne odniesienie do kwestii terroryzmu w oficjalnym dokumencie Sojuszu po raz pierwszy pojawiło się w Deklaracji Szefów Państw i Rządów przyjętej na szczycie NATO w Brukseli w styczniu 1994. Sojusz potępił wówczas wszelkie przykłady międzynarodowego terroryzmu, jako zagrażające relacjom między państwami. W Deklaracji podkreślono potrzebę międzynarodowej współpracy w zwalczaniu tego zagrożenia.

Od tej pory w kolejnych Komunikatach Końcowych ze spotkań Rady Północnoatlantyckiej (NAC) na szczeblu ministerialnym zawsze znajdowały się zapisy dotyczące tego problemu. Były one jednak z reguły lakoniczne i miały niemal jednobrzmiącą treść: sojusznicy określają terroryzm jako rzeczywiste zagrożenie dla pokoju, bezpieczeństwa i stabilności, które może godzić w integralność państw. Uznają, iż ryzyko potencjalnych ataków terrorystycznych dotyka bezpośrednio sił oraz instalacji NATO, dlatego też konieczne jest podjęcie odpowiednich środków zabezpieczających i przeciwdziałających, z podkreśleniem obowiązków państwa - gospodarza (HNS).

W Koncepcji Strategicznej NATO przyjętej na szczycie w Waszyngtonie w kwietniu 1999 r. terroryzm, obok sabotażu, przestępczości zorganizowanej i możliwości odcięcia dopływu ważnych surowców, zakwalifikowano jako ryzyko o powszechnym charakterze, mogące powodować zagrożenie dla interesów Sojuszu w dziedzinie bezpieczeństwa i stabilności na obszarze euroatlantyckim.

 

Problematyka terroryzmu w dokumentach NATO po 11 września 2001

Reakcja Sojuszu w obliczu wydarzeń z dnia 11 września była zdecydowana i wyważona. Już tego samego dnia NATO potępiło atak, zaznaczając w wydanym oświadczeniu, iż USA mogą polegać na swoich Sojusznikach w zakresie pomocy i wsparcia.

12 września 2001 Sojusz wydał oświadczenie, w którym uznał, iż w przypadku, "jeśli zostanie ustalone, iż atak przeciwko Stanom Zjednoczonym był kierowany z zagranicy, to będzie on traktowany jako działanie objęte Artykułem 5 Traktatu Waszyngtońskiego". Decyzją z dnia 2 października 2001 NATO potwierdziło, iż wydarzenia z 11 września zostają uznane przez Sojuszników za napaść zbrojną, tym samym stanowiąc o pierwszym przypadku zastosowania przez Organizację Traktatu Północnoatlantyckiego artykułu 5 Traktatu Waszyngtońskiego jak też uznania w prawie międzynarodowym ataku terrorystycznego za napaść zbrojną (agresję).

NATO wypracowało własną definicję terroryzmu. Terroryzm, to bezprawne użycie lub zagrożenie użycia siły lub przemocy przeciwko jednostce lub własności w zamiarze wymuszenia lub zastraszenia rządów lub społeczeństw dla osiągnięcia celów politycznych, religijnych lub ideologicznych.

W walce z terroryzmem NATO bierze pod uwagę trzy główne aspekty tego problemu:

o                                             wykrywanie działalności terrorystycznej oraz potencjalnych zagrożeń;

o                                             przeciwdziałanie zagrożeniom;

o                                             reakcję na możliwy atak z użyciem broni masowego rażenia (BMR).

Więcej informacji na stronie: 

 

Inicjatywy RP związane ze zwalczaniem terroryzmu

o                                             Z inicjatywy Polski 6 listopada 2001 r. odbyła się Konferencja Przywódców Narodów Centralnej i Wschodniej Europy ws. zwalczania terroryzmu. Uczestnicy konferencji (przywódcy: Albanii, BiH, Bułgarii, Czech, Chorwacji, Estonii, Węgier, Łotwy, Litwy, Mołdowy, Polski, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Ukrainy, Jugosławii i FYROM. Jako obserwatorzy zaproszeni zostali przedstawiciele Białorusi, Federacji Rosyjskiej, Turcji, USA, UE (Prezydencja i Komisja), ONZ, OBWE i NATO) przyjęli Deklarację oraz Plan Działań ws. zwalczania terroryzmu. Dyskusja w trakcie konferencji koncentrowała się na wysiłku stworzenia instrumentów przydatnych w walce ze zorganizowanym terroryzmem, w szczególności w zakresie następujących obszarów: działań militarnych, policyjnych, współpracy wywiadowczej, oraz problematyki ograniczenia możliwości finansowania terroryzmu;

o                                             W dniach 22-23 lutego 2002 r. odbyła się w Warszawie Konferencja EAPC poświęcona roli Rady Partnerstwa Euroatlantyckiego w zwalczaniu terroryzmu. Zorganizowana została na zaproszenie oraz przy wsparciu merytorycznym i organizacyjnym Polski. Głównym celem konferencji było poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jak najskuteczniej odpowiadać na wyzwanie terroryzmu. W trakcie obrad podjęto próbę zdefiniowania nowych obszarów możliwej współpracy w ramach EAPC we wspomnianym zakresie;

o                                             9 maja 2002 r. w Warszawie odbyła się krajowa konferencja nt. bioterroryzmu, stanowiąca przygotowanie do zorganizowanej przez BBN w czerwcu 2002r. konferencji międzynarodowej poświęconej tejże samej tematyce;

o                                             Polska regularnie przyłącza się do stanowisk UE ws. zwalczania terroryzmu. Przyłączenie do stanowiska jest równoznaczne z poparciem i ze zobowiązaniem do stosowania zwartych w nim wniosków. Wspólne stanowiska UE, dotyczące m.in. listy osób uznanych za prowadzących działalność terrorystyczną oraz ugrupowań terrorystycznych nowelizowane są co 6 miesięcy. Ostatnia taka nowelizacja miała miejsce we wrześniu 2003 r. (2001/931/CFSP - on combating terrorism oraz aktualizujące ją wspólne stanowisko 2003/482/CFSP)

o                                             Tematyka terroryzmu, była przedmiotem rozmów Ministrów Obrony państw NATO w Warszawie we wrześniu 2002 r.;

o                                             W związku z II Misją Ewaluacyjną Specjalnego Komitetu Rady Europy ds. Oceny Środków Przeciwdziałania Procederowi Prania Pieniędzy w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, Polska uczestniczy w wypełnieniu tzw. Self-Assessment Questionnaire for the Financial Action Task Force (FATF): Special Recommendations on Terrorist Financing i Special Recommendations on Terrorist Financing - Additional Questions;

o                                             Polska obok Unii Europejskiej sponsorowała na forum Zgromadzenia Ogólnego ONZ amerykański projekt rezolucji ws. globalnej kultury bezpieczeństwa cybernetycznego.

 

Operacje reagowania kryzysowego

Sojusz Północnoatlantycki posiada niezbędne środki i zdolności oraz wszechstronne instrumentarium konieczne do prowadzenia operacji reagowania kryzysowego. NATO ma również spore doświadczenia w tym zakresie wynikające z prowadzenia od lat 90-tych XX wieku szeregu operacji wojskowych w Europie Południowo - Wschodniej: w Bośni i Hercegowinie, Kosowie, Albanii czy byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii. Obecnie na Bałkanach Sojusz dowodzi dwoma operacjami: SFOR w Bośni i Hercegowinie oraz KFOR w Kosowie, utrzymując w tym regionie ponad 30 tysięcy żołnierzy. Niedawna decyzja o przejęciu przez Sojusz operacji ISAF w Afganistanie świadczy, że organizacja jest w stanie i - można z dużym prawdopodobieństwem założyć - będzie angażować się w operacje reagowania kryzysowego także poza obszarem objętym zobowiązaniami wynikającymi z Traktatu Północnoatlantyckiego.

 ...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.