w6 - schemat PG, PGiS, Polityka gospodarcza i społeczna

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Metodyka polityki gospodarczej
– jak analizować politykę państwa?
Powrót do definicji PG:
jakie są jej składowe?

co oddziałuje?

na co?

dlaczego?

za pomocą czego?

na jakiej podstawie?

w jaki sposób?
POLITYKA GOSPODARCZA
element
praktyka
teoria
podmiot
państwo
teoretycy polityki gospodarczej
przedmiot
gospodarka
praktyka polityki gospodarczej
osiągnięcie
opisanie, systematyzacja i
cel
wyjaśnienie praktyki polityki
„zamierzonych celów”
gospodarczej
opis jakościowy i ilościowy, analiza
narzędzia
instrumenty prawne i in.
pomiarów (analiza statystyczna),
narzędzia ilościowe
(ekonometryczne)
uwarunko-
wewnętrzne i zewnętrzne,
dostępność informacji (danych),
obecny stan rozwoju dziedziny,
ograniczenia własne badacza
wania
doktrynalne
metodologia
brak
zgodna z metodologią nauk
społecznych (w tym ekonomii)
Kwestie nazewnictwa: polityka państwa a polityki np. przedsiębiorstw.
1
Ogólny schemat analizy polityki państwa
podmioty
narzędzia
środki
cele
przedmiot
polityki
polityki
uwarunkowania
wewnętrzne
uwarunkowania
doktrynalne
uwarunkowania
zewnętrzne
Podmioty polityki
Podmioty polityki gospodarczej państwa:
1. organy administracji centralnej:
a) naczelne
b) główne
c) pozostałe
2. organy władzy terytorialnej
3. inne jednostki sporadycznie pełniące rolę podmiotów
Nie zawsze ww. jednostki są podmiotami każdej polityki państwa.
Posiadanie wpływu na politykę nie oznacza bycia jej podmiotem. Podmioty
oddziałują bezpośrednio, świadomie i celowo.
Przykłady wpływu pośredniego: lobbyści, kościół.
2
Jak to wygląda w Polsce?
1a) rząd, Sejm, Rada Polityki Pieniężnej
1b) Senat, prezydent, NBP, ministerstwa (ministrowie):

„resortowe” polityki: budżetowa, społeczna, transportowa, naukowa,
edukacyjna; kwestia koordynacji polityk
1c) urzędy, agencje, instytucje itp. realizujące delegowane na nie polityki lub
ich części, np.

polityka inwestycyjna, konkurencji (kiedyś: celna), rolna
2) władze regionalne – realizują część polityki regionalnej, np. sejmiki
wojewódzkie, urząd wojewody

władze lokalne – realizują część polityki lokalnej, np. rady powiatów,
gmin, urząd prezydenta / burmistrza miasta; ALE: są organem
samorządowym, a nie państwa (realizują politykę lokalną)
3a) organizacje pozarządowe – głównie wpływ pośredni, ale bywają wyjątki:

np. część polityki internetowej w USA od 1998 r.: Internet
Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN)
3b) związki zawodowe – częściej uwarunkowania polityki, ale bywają
sytuacje, gdy przejmą władzę w kraju
3c) przedsiębiorstwa monopolistyczne, zwłaszcza tzw. monopole naturalne:

część polityki transportowej realizowana przez PKP SA, część
polityki teleinformatycznej (w tym telekomunikacyjnej) przez TP SA
rola (obecna) Kościoła Katolickiego ?

np. wspomaganie realizacji polityki społecznej

częściej jest uwarunkowaniem polityki
wojsko (armia): w niektórych krajach również może być podmiotem PG
kwestia autonomii podmiotów polityki wobec integracji z UE, np. NBP a EBC
3
Podejmowanie decyzji przez podmioty
Problemy z koordynacją polityk:

wysoka dynamika zjawisk gospodarczych

wielość powiązań pomiędzy politykami (ich celami, instrumentami)

niedostateczny rozwój teorii polityki gospodarczej

niższa efektywność wykorzystania funduszy publicznych
Rola planowania:

fiasko planowania ogólnogospodarczego („pięciolatki”)

potrzeba strategii gospodarczych (vide Agenda Lizbońska)

brak strategii: wynikająca z teorii mniejsza efektywność
funkcjonowania państwa
Planowanie i prognozowanie zjawisk gospodarczych
Sposoby realizacji strategii polityki gospodarczej
rezultatowe
procesowe
Przykłady: strategia bezpośredniego celu inflacyjnego, stopa wzrostu
gospodarczego, utrzymanie kursu walutowego w określonym przedziale
Przykład: reforma górnictwa:
rezultat czy proces?
Przykład: wzrost gospodarczy: rezultat czy proces? konsekwencje?
Polityka gospodarcza L. Erharda: wzrost jako proces, inaczej – niestabilność
4
Podejścia do rozwiązywania problemów gospodarczych
PODEJŚCIE
metodyczne
ad hoc
algorytmiczne
heurystyczne
Ad hoc
: do każdej sytuacji tworzone nowe rozwiązanie
Podejście algorytmiczne
: wykorzystanie istniejących, dokładnie określonych
rozwiązań (na poziomie ogólnym: wprowadzanie euro), w tym teoretycznych
(wynikających z teorii ekonomii)
ALE: odmienne uwarunkowania PG różnych krajów – problemy z
naśladowaniem najlepszych rozwiązań innych krajów
Podejście heurystyczne
: twórcze wykorzystanie cudzych doświadczeń i teorii;
koncepcja „metody wyróżnionej”
UKŁADY
„na układy nie ma rady” – slogan w PRL
5
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.