Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Wydział Zarządzania i Inżynierii ProdukcjiKierunek – Zarządzanie i Marketing Studia Inżynierskie Zaoczne IV rok – Semestr VII
Temat: Informacje ogólne na temat ustawa o zamówieniach publicznych.
. W Polsce obowiązek badania efektywności wydatkowania środków publicznych, podobnie jak w wielu krajach, uregulowano prawnie. Służą temu wymienione ustawy, szczególnie ta o zamówieniach publicznych. W gospodarce rynkowej publiczna działalność finansowa może wywierać duży wpływ na kształtowanie się popytu. Masa publicznych środków finansowych, w tym przeznaczonych na wydatki o charakterze nabywczym, kreuje popyt; jego wielkość oszacowano w 2000 r. na 5 mld zł. Przez zamówienia publiczne jest on bezpośrednio ukierunkowany. Ma to bez wątpienia charakter rzeczowy, bo dotyczy zamówień na określone dobra i usługi. Z rynku dostawców, przez systemowe rozwiązania ustawowe, eliminować można niektórych potencjalnych dostawców (wykonawców) , zwłaszcza zaś oddziaływać na ich dyscyplinowanie w ogóle, a dyscyplinowanie finansowe w szczególności. Państwo kierujące, przez swoich licznych reprezentantów, publicznie zgromadzone środki pieniężne ma prawo i obowiązek żądać, aby nie były marnotrawione. Wymaga więc, by nie trafiały do takich dostawców i wykonawców, którzy: · -- nie płacą podatków i składek na ubezpieczenie społeczne, · -- nie wykonują należycie zawartych umów związanych z zamówieniami publicznymi, · -- popełnili przestępstwa związane z zamówieniami publicznymi, · -- popełnili przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, · -- doprowadzili swoje firmy do upadłości lub grozi im upadłość. Z analizy postanowień ustawy o zamówieniach publicznych wynika, że zawiera ona takie, które nakazują poszczególnym zleceniodawcom realizowanie wyraźnie określonej polityki finansowej państwa. Dzięki ustawie o zamówieniach publicznych z rynku objętego tymi zamówieniami eliminowani są niektórzy dostawcy, a przez to, że są to przepisy rygorystyczne, mogą równocześnie wywierać określony pozytywny wpływ na potencjalnych dostawców, wykonawców zamówień publicznych. W teorii polityki finansowej opisano zresztą, obok bezpośredniego, także pośrednie ich oddziaływanie na różne przejawy życia gospodarczego i społecznego. Wpływ na kształtowanie popytu Publiczna działalność finansowa ma wielostronny wpływ szczególnie na kształtowanie popytu. Popyt ten jest lub może być bezpośrednio ukierunkowany, a także ograniczany przez państwo i działających w jego imieniu zleceniodawców. Z polityki państwa może wynikać np. wskazywanie na preferencyjne traktowanie krajowych dostawców (wykonawców) , wykorzystywanie krajowych materiałów i surowców, wspomniane już eliminowanie niektórych dostawców (wykonawców) itp. W warunkach konkurencji na rynku dostawców taka polityka państwa może mieć istotne znaczenie dla rozwoju jednych a upadku innych podmiotów. Powinno to prowadzić do wzmożonej konkurencji na rynku dostawców oraz specjalizacji dostawców ubiegających się o określone zamówienia publiczne. Sytuacja rynkowa zawsze, w określonej mierze, zależy od kształtowania publicznej działalności finansowej, więc trzeba to wykorzystać do oddziaływania na zachowanie określonych grup dostawców (wykonawców) , a nawet poszczególnych dostawców (wykonawców) . Jeżeli zgodzimy się, że oddziaływanie służy do realizacji celów, to zasadne jest twierdzenie, że zainteresowany jest tym określony podmiot, który dla osiągnięcia określonego celu posługuje się konkretnymi, dostępnymi dla niego metodami i środkami realizacji. Tutaj podmiotem jest lub może być państwo, samorząd terytorialny, a także różne występujące w ich imieniu lub z ich upoważnienia jednostki, celem zaś -- zrealizowanie z największym efektem konkretnego zamówienia publicznego. Metodą jest przewidziany w ustawie tryb zamówień, prowadzący do wyłonienia takiego dostawcy, który wykona zamówienie publiczne na najkorzystniejszych warunkach, a środkiem realizacji -- pieniądze publiczne. Tak, więc przy stosowaniu ustawy o zamówieniach publicznych mamy do czynienia z klasycznym przykładem powszechnego praktycznego zastosowania polityki finansowej państwa
Bibliografia: lPJerzy Piróg, Waldemar Łysakowski: Ustawa o zamówieniach publicznych. Komentarz, wyd. C. H. Beck, seria Krótkie komentarze Becka , Warszawa 1999.llH. Zalewski: Polityka finansowa w przedsiębiorstwie, Sopot 1992; Polityka i kontrola finansowa, Sopot 1986) .l lJerzy Jacyszyn: Przetarg i jego oblicze . Rzeczpospolita ,1995.06.02l lIzabela Lewandowska: Bez zaświadczeń ani rusz, Rzeczpospolita 2000.07.15.l lTadeusz Grzeszczyk: Zamówienia publiczne Gmin , Warszawa 2000.l 0 |
Menu
|