Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
1. wpływ architektury klasycznej na architekturę europy Starożytna Grecja i Rzym, ich dokonania kulturowe i cywilizacyjne miały olbrzymi wpływ na rozwój całej Europy. Wiele późniejszych epok korzystało z dorobku tych cywilizacji, sięgało po wypróbowane wzory, nie tylko korzystało z tematów, motywów, toposów, ale również z utrwalonych już gatunków literackich, osiągnięć sztuki czy osiągnięć ułatwiających życie codzienne. Zważywszy na ramy czasowe jakie obejmuje antyk (początek to przełom wieku IX i VIII p.n.e. a koniec to rok 476 n.e.) wydawałoby się, iż jest to epoka zacofana, nie mająca zbyt wielu możliwości. Ale nic bardziej mylnego W wielu kolejnych epokach zaznacza się obecność osiągnięć antycznych, zaryzykowałabym stwierdzeniem, że niektóre z nich miały olbrzymi wpływ nawet na życie współczesne. Jednak swoje rozważania chciałabym rozpocząć od epoki średniowiecza. 2. arch. starożytnej Grecji i starożytnego Rzymu, porównanie, Partenon i Panteon
Istnieją trzy główne antyczne porządki architektoniczne, które różnią się ornamentyką i proporcjami kolumn, a której konstrukcje opierają się na głowicach, Najstarszy jest porządek dorycki, który powstał w VII wieku p.n.e. i występował głównie Sztuka rzymska początkowo związana jest tylko z Rzymem, ale z czasem coraz bardziej rozprzestrzenia się, co związane jest z dokonywanymi podbojami. Warto pamiętać, że w tym przypadku sztuka odgrywa ważną rolę propagandową. Z tego powodu w większym stopniu niż w Grecji zwraca się uwagę na treść (nie tylko na samą formę). Sklepienie krzyżowe - powstało z przenikania się pod kątem 900 złożonych w kwadracie dwóch sklepień kolebkowych, o jednakowej rozpiętości i wysokości. Linie sił cisnących skupiają się na przekątnych powstałych z przecięcia się kolebek. Przenoszone są one na 4 punkty podparcia. Zastosowanie w czterech narożach filarów podpierających, zamiast ścian oporowych występujących w sklepieniu kolebkowym było dużym osiągnięciem, które umożliwiło swobodniejszą kompozycję przestrzenną przekrywanego wnętrza. Partenon to świątynia w stylu doryckim, wzniesiona na ateńskim Akropolu w II połowie V w. p.n.e. Liczy 70 m długości i 31 m szerokości.Do dzisiaj jest to wizytówka Aten. Natomiast Panteon to rzymska świątynia poświęcona wszystkim bogom, którą przykrywa ogromna kopuła o średnicy 43 m, stanowiąca jedno z największych osiągnięć architektonicznych Rzymian. W VII w. n.e. Panteon został zamieniony na świątynię chrześciajańską i jest dzięki temu jedyną starożytna świątynią, która pozostała do dzisiaj miejscem kultu.
3. porównanie konstrukcji kościołów romanskichi i gotyckich
ROMANSKI: Kościół w stylu romańskim ma swoje korzenie w bazylice starochrześcijańskiej. Jego kształt odznacza się na ogół znaczną prostotą. Plan, zwany inaczej rzutem, przypomina krzyż. Oś pionową tego krzyża stanowi nawa główna, przechodząca w miejsce ołtarzowe zwane prezbiterium, zakończone prosto albo też półkolistym wgłębieniem, zwanym absydą. Nawa główna wraz z prezbiterium składa się zawsze z pewnej liczby, np. pięciu lub siedmiu kwadratów o długości boków równej odstępom między filarami. Identyczne w wymiarach kwadraty tworzą ramiona krzyża, czyli nawę poprzeczną, zwaną transeptem. Do nawy głównej przylegają z obu stron nawy boczne po jednej w kościele trójnawowym, po dwie w kościele pięcionawowym. Szerokość naw bocznych równa się połowie boku kwadratów tworzących nawę główną. Jest to najprostszy plan kościoła romańskiego. Podobnie prosta jest jego bryła. Składa się ona z kilku, kilkunastu, w wielkich kościołach nawet kilkudziesięciu brył: prostopadłościanów, graniastosłupów, ostrosłupów, półwalców. Dwa największe prostopadłościany skrzyżowane z sobą tworzą nawę główną, transept i prezbiterium. Dwa mniejsze, przystawione z obu stron do bryły nawy głównej, tworzą nawy boczne, w kościele bazylikowym zawsze niższe od nawy głównej. Graniastosłup o trójkątnej podstawie, ułożony "płasko" na prostopadłościanie nawy głównej, tworzy dach tzw. dwuspadowy, dwa inne położone odpowiednio na niższych prostopadłościanach naw bocznych - to ich dachy jednospadowe, opadające ku elewacjom bocznym. Dwa wydłużone prostopadłościany o podstawie kwadratu, ustawione pionowo po obu stronach, to wieże, a dwa położone na nich ostrosłupy - również o kwadratowej podstawie - to ich hełmy. Półwalec zaś, dostawiony do prostopadłościanu nawy głównej i prezbiterium od strony ołtarza to absyda. Omawiana świątynia składa się z trzech naw: środkowej i dwu bocznych, węższych od niej o połowę, z nawy poprzecznej (transeptu), przestrzeni pod skrzyżowaniem naw oraz części mieszczącej ołtarz - prezbiterium. Nawy oddzielone są od siebie dwoma rzędami kolumn, połączonych półkolistymi arkadami. Powyżej arkad znajdują się rzędy półkoliście zakończonych okien, biegnące przez całą długość kościoła. Jeszcze wyżej znajduje się strop kościoła. Tak właśnie były - na wzór bazyliki starochrześcijańskiej - wnętrza wcześniejszych kościołów romańskich. Później jednak budowniczowie poszli dalej i z tego samego kamienia, z którego dźwigali ściany, konstruowali również sklepienie, często półokrągłe, kolebkowe, wsparte na półkolistych kamiennych pasach sklepiennych, zwanych gurtami. Podobnym sklepieniem przykrywano nawę poprzeczną. Wówczas na skrzyżowaniu naw dwa sklepienia kolebkowe przecinając się wzajemnie tworzyły krzyż. Taki był początek sklepienia krzyżowego. GOTYCKI Jako zasadnicze cechy gotyku, które określają styl, można wymienić:
4. kościoły romańskie i arch. Gotycka To samo co wyzej
5. renesans we Włoszech
Renesans we Włoszech. Renesans był stylem w sztuce zapoczątkowanym we Florencji na początku XV w. i promieniującym na inne kraje Europy. Nawiązanie do osiągnięć antyku wyrażało się poszukiwaniem harmonii form i jasności konstrukcyjnej, a przede wszystkim, wzorem Greków, pojmowaniem piękna jako wartości obiektywnej, sprawdzalnej przy pomocy intelektu. Największą świątynią centralną Renesansu miała być bazylika Świętego Piotra w Rzymie. Rozpoczął jej budowę na miejscu dawnej bazyliki starochrześcijańskiej architekt Donato Bramante (1444-1514). Po nim prace prowadził Rafael, następnie Michał Anioł Buonarroti, który zaprojektował olbrzymią kopułę o średnicy 42 m (pełna wysokość świątyni wraz z kopułą 132,5m). Chociaż później przywrócono tej budowli kształt bazyliki oparty na planie krzyża łacińskiego, jej forma, przez wielkich twórców Odrodzenia, jest doskonałym wzorem architektury centralnej tej epoki.
6. renesans w Polsce
7. budownictwo renesansowe na Wawelu Początek polskiego Odrodzenia wiąże się z panowaniem Jagiellonów: Zygmunta Starego i Zygmunta Augusta. Ich wawelska rezydencja stała się jednym z najświetniejszych pomników architektury z czasów Odrodzenia poza terytorium Włoch. Budowali ją w latach 1502-1535, po pożarze dawnej gotyckiej siedziby królewskiej, dwaj Włosi: Franciszek zwany Florentczykiem i Bartłomiej Berrecci (ok. 1480-1537). Arkadowe krużganki obiegają dziedziniec z trzech stron, zajmując dwie kondygnacje: parter i pierwsze piętro, na drugim zaś piętrze, najwyższym, na wysokich, delikatnych kolumnach opiera się wysunięty dach. Przestronne wnętrza sal zamku wawelskiego pokrywają drewniane sufity. Rzędy krzyżujących się ozdobnych belek tworzą tu wklęsłe kwadratowe pola, tzw. kasetony. Niżej, po sufitami reprezentacyjnych sal, biegną wokoło pasy malowideł ściennych, zwane fryzami. Wyposażenie sal stanowią także meble, obrazy oraz misterne tkaniny z barwnych i złotych nici, zwane arrasami, wyobrażające sceny biblijne, krajobrazy, zwierzęta. W architekturze włoskiego Odrodzenia upowszechniła się budowla centralna przykryta kopułą. Arcydziełem polskiej architektury tego rodzaju jest przybudowana do katedry wawelskiej kaplica Zygmuntowska z nagrobkami królów. Na czworokątnym korpusie spoczywa ośmioboczny bęben z wielkimi okrągłymi oknami, na nim wsparta jest kopuła, z zewnątrz pokryta płytkami w kształcie rybiej łuski z miedzi powleczonej złotem, a wewnątrz wypełniona kasetonami z motywami kwiatów 8. budownictwo mieszkaniowe: pałace, ratusze renesansu pałace budowane na planie prostokąta, z wewnętrznym , o zwartej i zamkniętej bryle. Początkowo, jeszcze o wyraźnie obronnym charakterze, który podkreślają niewielkie okna umieszczane w najniższych kondygnacjach. Na wyższych kondygnacjach, oparte na linii gzymsu międzykondygnacyjnego umieszczane są nieco większe okna, zamknięte półkolistym i podzielone niewielką z wzorowaną na kapitelach . Wejścia do pałaców, początkowo w formie pojedynczych bram o stosunkowo niewielkich rozmiarach (łatwiejszych do obrony), z czasem uzyskują formę ozdobnych naśladujących w szczytowym okresie rozwoju renesansu architekturę a wewnętrzny dziedziniec staje się dostępny z dwóch lub więcej stron Jeśli pozwalała na to lokalizacja, pałace łączono z ogrodem. Pomiędzy alejkami wytyczonymi wzdłuż jednej lub kilku osi symetrii umieszczano pałacie trawników o geometrycznych kształtach. Ta sama zasada porządkowania w sposób symetryczny i pełen harmonii obowiązywała w kompozycji klombów, sadzonych drzew i krzewów, które dodatkowo przycin Miejskie ratusze podczas przebudowy otrzymują nowe , szersze okna i drzwi a zewnętrzne ściany wieńczy się attykami ano nadając im kształt prostych brył.
9. kościoły barokowe i założenie ogrodowo- pałacowe baroku
Za pierwowzór barokowej świątyni uważa się – główną siedzibę . Cechuje ją monumentalność, dynamika, bogactwo dekoracji i form ornamentalnych, hieratyzacja elementów kompozycyjnych kumulująca na osi środkowej. Efekty światłocieniowe uzyskiwane przez wygięcie , przerywanie , wnętrza zdobione sztukateriami i malowidłami (często iluzjonistycznymi). Charakterystyczne dla epoki było organiczne łączenie architektury, malarstwa i rzeźby. W architekturze sakralnej najczęściej spotykany typ przestrzenny wywodzący się z rzymskiego kościoła . Różnorodne rozwiązania elewacji i rzutów kościołów (parawanowe, wieże, kopuły na skrzyżowaniu naw, plany podłużne, podłużno-centralne, eliptyczne). Monumentalne założenia klasztorne, zbliżone do pałacowych. Ogród francuski - styl aranżacji , charakterystyczny dla posiadłości . Powstał, jak sama nazwa wskazuje we Francji i szybko rozpowszechnił się po całej Europie. Czas jego dominacji był stosunkowo krótki, wyparły go inne formy architektury ogrodowej.Charakterystyczną cechą ogrodów francuskich jest symetria dwuboczna względem alejki głównej biegnącej przez środek ogrodu. Drzewa i krzewy są równo przystrzyżone i uformowane. Często umieszczano w nim takie elementy dekoracyjne, jak rzeźby czy ozdobne ławki. Czasem usypywano także sztuczne pagórki lub kopce. · ogrody k. Paryża · ogród przy "
10. budownictwo mostowe XIX w. Most – budowla inżynierska, pozwalająca na pokonanie przeszkody (, , , itp.). Ze względu na rodzaj drogi prowadzonej po nim, mosty dzielimy na:
11. budynki szkieletowe i szkoły krakowskiej XIX w. W domach szkieletowych konstrukcją nośną są słupy i belki drewniane albo metalowe. Usztywnia się je lub osłania płytami, najczęściej gipsowo-kartonowymi lub drewnopochodnymi. Konstrukcje te, a zwłaszcza ich wykończenie mają bardzo wiele odmian. W Kanadzie, Stanach i Skandynawii w domach szkieletowych mieszkają bowiem ludzie z różnych warstw społeczeństwa: zarówno bogaci, jak i żyjący skromnie. Dlatego techniki budowy, materiały budowlane oraz wykończeniowe są zróżnicowane – dopasowane do kieszeni odbiorcy. Grupa Krakowska, ugrupowanie artystyczne utworzone w Krakowie w 1932 przez studentów o radykalnych przekonaniach społecznych, którzy uprawiali twórczość abstrakcyjną wywodzącą się z późnego - cechy to geometryczność kwadraty/. Członkami byli: B. Grünberg, , L. Lewicki, S. Blonder, , St. Osostowicz, , S. Piasecki, B. Strawiński, G. Wiciński, A. Winnicki. Grupa Krakowska działała do 1937. 12. XIX w.- architektura (1815- 1914) NEOGOTYK to kierunek w architekturze i sztukach zdobniczych nawiązujący do form gotyku. Występował od ok. połowy XVIII wieku do początków XX . Neogotyk ukształtował się pod wpływem powieści gotyckiej i badań nad sztuką średniowiecza. Najwcześniej w Anglii, gdzie tradycja budownictwa gotyckiego nigdy nie zanikła. Początkowo neogotyk znalazł wyraz w architekturze wiejskich siedzib i pawilonów w parkach krajobrazowych .W XIX wieku stosowany w gmachach użyteczności publicznej, architekturze sakralnej, a także w dekoracji wnętrz, meblarstwie, rzemiośle artystycznym, grafice użytkowej. Ze względu na silne asocjacje religijne i narodowościowe neogotyk miał różne funkcje i przyjmował odmienne formy w poszczególnych krajach, odwoływał się do wielorakich, coraz lepiej poznawanych wzorów z przeszłości. Uznany za styl narodowy w Anglii w Niemczech (ukończenie katedry w Kolonii, 1842–80), u schyłku XIX wieku także w Polsce (tzw. gotyk nadwiślański). W architekturze sakralnej neogotyku w Anglii łączył się z ruchem odnowy religijno-moralnej (działalność teoretycznej i architektonicznej Pugina), w krajach niemieckojęzycznych oddziałał głównie wzorzec katedralny . Neogotyk różnił się od gotyku m. in. układem cegieł:
13. nowe prądy w arch. przełomu XIX i XX wieku Tak więc wraz z secesją w Europie i konstrukcją szkieletową w Ameryce, wkraczamy w XX wiek. Secesja rozwijała się w zasadzie bez przeszkód aż do I wojny światowej. Po tym tragicznym dla świata, czteroletnim okresie nurt secesyjny zaczął powoli słabnąć, jednak zanikł całkowicie dopiero po wybuchu II wojny światowej. Tymczasem za oceanem rozwijała się bez przeszkód architektura wysokościowa i już w latach trzydziestych dwudziestego wieku obraz dolnego Manhattanu zapełnił się dziesiątkami wieżowców. Już w roku 1931 otwarto tam Empire State Building, który, mając 101 pięter, przez następne 40 lat był najwyższym budynkiem świata. Oczywiście II wojna światowa była w Europie okresem stagnacji, m.in. w architekturze. Po jej zakończeniu, gdy liczba ludności zaczęła rosnąć, a jednocześnie trzeba było odbudowywać olbrzymie miasta z wojennych zniszczeń, nikt już nie myślał o tym, by ozdabiać nowe budynki. To było jedną z głównych przyczyn upadku secesji. Pojawił się za to nowy nurt - funkcjonalizm. Była to bardziej cecha charakterystyczna, niż styl architektoniczny. Według funkcjonalizmu najważniejsza była funkcja, jaką pełnić miała budowla i to jej podporządkowane były zarówno materiały, konstrukcja, jak i wygląd. Ogólnie w światowej architekturze drugiej połowy wieku można wyróżnić trzy kierunku funkcjonalizmu amerykańskiego (czyli przebudowy centrów wielkich miast na wzór nowojorskiego Manhattanu). Stany Zjednoczone - okres od lat trzydziestych do ok. 1980 roku. Europa zachodnia - połowa dwudziestego wieku do przemian na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, kraje Europy wschodniej, kraje komunistyczne oraz państwa trzeciego świata - od mniej więcej początku lat osiemdziesiątych do dziś. Jednym z największych projektantów, którzy tak działali, był Frank Lloyd Wright. Projektował on główne prywatne rezydencje, choć znany jest również Guggenheim Museum z Nowym Jorku, jego projektu. Największą sławę przyniósł mu jednak dom potocznie nazywany Fallinwater - „nad wodospadem” (zdjęcie: Fallinwater home). Uważany jest za jedno z największych arcydzieł architektury pierwszej połowy dwudziestego wieku. Frank Lloyd Wright znany był z tego, iż wspaniale umiał wkomponować siedzibę ludzką w otaczającą ją przyrodę.tak więc w architekturze XX wieku mamy już trzy kierunki: secesję, funkcjonalizm, budownictwo rezydencjonalne z Frankiem Lloydem Wrightem na czele Dewizą sir Normana Fostera jest: oszczędność, ekologia i jasność. Projektowane przez niego budowle są pełne światła zewnętrznego. Są wznoszone z ekologicznych materiałów i potrzebują niewiele energii, choćby do ogrzania. Taka właśnie jest nowoczesna architektura ostatnich lat. W przypadku mniejszych budowli, charakteryzuje się ona różnorodną kolorystyką elewacji. Jeśli chodzi o większe kompleksy, mamy do czynienia często z przeszklonymi holami, dużymi oknami, oraz oczywiście z wszechobecną konstrukcją szkieletową.
14. tendencje w kształtowaniu miasta - praktyka i teoria w XIX w.
Jak się okazuje, pierwsze próby kształtowania jednostki mieszkalnej, nastąpiły na przełomie XVIII i XIX wieku, w koncepcjach utopistów Roberta Owena i Charlesa Fouriera i są one uważane za podstawę odmiennego niż miało to miejsce wcześniej, nowego kształtowania miast. Wpływały one znacznie na zmiany przepisów regulujących ich budowę, po raz pierwszy pokazywały szersze spojrzenie na potrzeby mieszkańców, a przede wszystkim jako najważniejsze, wskazywały na kontakt z zielenią, bliskość i dostateczną liczbę usług i wreszcie tworzenie z mieszkańców zwartych społeczności o wykrystalizowanej świadomości tego, co trzeba wnieść do wspólnoty zajmującej określony teren i czego można w zamian oczekiwać. Te właśnie pierwsze idee i realizacje, stanowią dalszą inspirację zarówno dla dzieł Engelsa i Marksa, jak również powstające w sferze przestrzennej, jakże różne od siebie dzieła Arturo Soria y Maty i wreszcie Ebenezera Howarda, twórcy i propagatora koncepcji Garden-City. Ebenezer Howard i miasto-ogród. Miasto ogród jest oddalonym od centrum miasta osiedlem satelitarnym. Charakteryzuje się niską, luźną zabudową oraz znacznym udziałem terenów zieleni (lasów, parków, ogrodów, itp.), w ogólnej jego powierzchni. Obok funkcji mieszkaniowej i wypoczynkowej, uwzględniona jest tu funkcja niewielkiego udziału usług oraz ewentualnie nieuciążliwego przemysłu. Głównym celem miasta-ogrodu, jest zapewnienie jego mieszkańcom bezpośredniego kontaktu z przyrodą, co w efekcie ma zapewnić im życie w zdrowiu, spokoju i harmonii
15. arch. 20-lecia świat zaczęto wznosić całe bloki wysoce fantazyjnych domów i domków z wykuszami, wieżyczkami itp. Zbędnymi dodatkami. Ten późnoromantyczny kierunek nazwano impresjonizmem, ponieważ przejawiał na zewnątrz w sposób spotęgowany wizje i wewnętrzne przeżycia autorów.
16. arch. 20-lecia polska
Proces powstawania nowych form w architekturze, którą obejmujemy szerokim pojęciem nowoczesnej, rozpoczął się w Polsce na początku naszego stulec... |
Menu
|