W3, PWR, Zarządzanie, SEMESTR IV, Metody i narzędzia podejmowania decyzji

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

W3

1.      Wykrywanie oszustw – przedsiębiorstwa zajmujące się obsługa płatności za pomocą kart kredytowych; informacje umożliwiają wykrycie powtarzających się schematów oszustw (na podstawie archiwalnych informacji w hurtowniach danych); wykorzystywany w systemach operacyjnych przedsiębiorstwa

2.      Ukierunkowany marketing – wyciąganie wniosków na podstawie informacji o klientach – umożliwia firmom prowadzenie spersonalizowanych kampanii marketingowych dopasowanych do klientów pogrupowanych wg cech

3.      Analiza rentowności klientów – można zidentyfikować klientów rentownych oraz niezyskownych dla firmy

4.      Zatrzymanie klientów – dla firmy cenne jest znalezienie sposobu na zatrzymanie wartościowych klientów; analitycy mogą prognozować którzy z klientów mogą w przyszłości odejść, dlatego firma może odpowiednio zareagować wcześniej

5.      Zarządzanie zapasami – hurtownia danych określa długofalowe trendy w sprzedaży produktów, dlatego nie tracimy na niedoborze lub nadmiarze zapasów

6.      Analiza ryzyka kredytowego – firmy muszą mieć pewność że klienci to osoby wiarygodne i wypłacalne (będą spłacać kredyty); hurtownia danych pomaga zmniejszyć ryzyko błędnej oceny klienta

7.      Długoterminowa ocena wartości klienta – dzięki hurtowni danych możemy przeprowadzić wielowymiarowe, szczegółowe i różnorodne analizy, a także ocenic zachowania i rentowność klienta; umożliwia to łatwiejszą ocenę wartości klienta

8.      Ustalanie ceny – do jej ustalenia potrzeba informacji na temat popytu, konkurencyjności rynku i granic rentowności (informacje na podstawie wiedzy z hurtowni danych)

AGREGACJE W DW

- standard to wykorzystanie RDBMS (Relational Database Managment System), bo DW są projektowane za pomocą modelowania wymiarowego a RDBMS wspomaga ten model

- Elementy typowego raportu: 1. Informacje sumaryczne z możliwością rozbicia sumowań na bardziej szczegółowe 2. Analizy informacji sumarycznych wg ich własnej jednostki organizacyjnej 3. Możliwość wycięcia informacji 4. Możliwość wyświetlenia informacji jako wykresu, tabeli, grafiki itd. 5. Możliwość obejrzenia informacji w przestrzeni czasu
Wykonywanie sumowań w okresie czasu jest najczęściej wykonywane w hurtowniach danych.

Poziomy agregacji np. kwartalna (mocno zagregowana), miesięczna (słabo zagregowana), dzienna (nie zagregowana). Metody obsługi: przejście w dół/górę (rozwijanie/zwijanie), filtrowanie (spełnienie warunku), selekcja danych (filtrowanie podczas nawigacji), obracanie (rotacja, kwerenda krzyżowa), zawężanie danych (ograniczanie perspektyw do podzbioru obiektów).

Nawigator po agregacjach, by użytkownicy wiedzieli jakie agregacje są dostępne, jak możemy je kontrolować; dodatkowa warstwa oprogramowania; wykorzystuje meta dane (dane o danych); interfejs użytkownika ßàbaza danych
 

PYTANIA ZARZĄDCZE …

Podstawowe kryteria podejmowania decyzji w warunkach niepewności:
1. Kryterium Laplace’a – KRYTERIUM ŚREDNIEJ UŻYTECZNOŚCI – wybrać decyzję, której odpowiada największa oczekiwana wypłata (wszystkie stany natury są jednakowo prawdopodobne)
2. Kryterium średniej ważonej – wybrać decyzję której odpowiada największa oczekiwana użyteczność
3. Kryterium Hurwitza – wybrać decyzję której odpowiada największa wypłata; skrajnie optymistyczna strategia postępowania
4. Kryterium Walda – wybrać decyzję, której odpowiada największa z najgorszych wypłat – ZACHOWAWCZA STRATEGIA POSTĘPOWANIA w sytuacji ryzyka, gwarantująca najmniejszą stratę maksymalizującą zysk

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.