Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
SYSTEMY WFM WFM – Workflow Management • Elektroniczny obieg informacji • Elektroniczny obieg dokumentów • Przepływ pracy przez organizację • Przebieg informacji i sterowania w procesie biznesowym • Sekwencja wydarzeń, procedura postępowania WFM – Workflow Management • Spoiwo między zarządzaniem procesami i technologią informatyczną • Sposób modelowania procesów i zarządzania nimi
WorkFlow Management – WFM (Workflow Management Coalition) Koalicja około 300 przedstawicieli producentów, klientów i projektantów systemów informatycznych w zakresie systemów WFM WorkFlow Management – WFM (Workflow Management Coalition) Komputerowe wspomaganie lub automatyzacja procesu biznesowego w całości lub części WorkFlow Management System (Workflow Management Coalition) System który pozwala na definiowanie, tworzenie i zarządzanie realizacją obiegu informacji poprzez użytkowanie oprogramowania na jednej lub wielu platformach zdolnych do interpretowania definicji procesu, interakcji z uczestnikami procesu obiegu informacji. WorkFlow Management System (Workflow Management Coalition) System który pozwala na definiowanie, tworzenie i zarządzanie realizacją obiegu informacji poprzez użytkowanie oprogramowania na jednej lub wielu platformach zdolnych do interpretowania definicji procesu, interakcji z uczestnikami procesu obiegu informacji. Ader [1996] • Automatyzacja procesów, w których dokumenty, informacje lub zadania przechodzą od jednego uczestnika do następnego w sposób wynikajacy z pewnych zasad lub procedur • Wszystkie operacyjne aspekty procesów biznesowych – kolejność zadań i osoby, które je wykonują, przepływ informacji niezbędnych do wykonania zadań oraz mechanizm śledzenia (monitorowania) i sprawozdawczości, który je mierzy i kontroluje WFM to: • Sterowanie wykonaniem zadań + • Przydział zadań + • Monitorowanie i kontrola procesów pracy i przepływu dokumentów 15 – 20 % - dane ustrukturyzowane – baza danych • 80-85% - dane nieustrukturyzowane: Ø Dokumenty Ø Pisma, raporty Ø Notatki, faksy Ø E-mail Ø Dokumenty skanowane Ø Grafika • przyrost danych – ok. 50% rocznie WFMS – System zarządzania workflow definiuje, tworzy i zarządza wykonaniem jednego lub wielu workflow za pomocą oprogramowania, dysponującego jednym lub wielu progamami i zdolnego do interpretowania procesu, kierowania koordynacją uczestników i przywoływania aplikacji zewnętrznych [Levan, 1999] Platforma WFM Workflow engine Oprogramowanie działające na serwerze, zapewniające środowisko wykonawcze dla instancji procesów pracy, oddzielnie lub współpracując z innymi motorami; składnik rozproszonych usług wykonawczych systemu Proces – zbiór wielu działań wzajemnie powiązanych dla realizacji celu w kontekście organizacyjnym, który definiuje role i relacje [Lewan, 1999] Koalicja WFMC sformułowała tzw. metamodel, tj. ogólny model procesu lub ogólny model procesów lub model referencyjny, określający główne elementy i zależności istniejące w systemie workflow. Są to: typ procesu, czynności, role, warunki przejścia, dane istotne w procesie i aplikacje wywoływane Definicja procesu – nazwa, typ i inne ogólne atrybuty procesie. Proces określa jakie zadania powinny być wykonane w jakiej kolejności. Można go rozpatrywać w płaszczyznach: • Funkcjonalnej – co musi być zrobione? • Behawioralnej – kiedy? • Organizacyjnej – kto? Informacyjnej – jakie dane są potrzebne? Czynność - nazwa, warunki wstępne i końcowe czynności, ograniczenia czasowe Rola – powiązanie z określoną pozycją w organizacji, która ją wykona; atrybuty roli: nazwa i jednostka organizacyjna, potwierdzenie tożsamości i uprawnień użytkownika w tym przypisanie konkretnym osobom Warunki przejścia – kiedy i jak następuje przejście od jednej do następnej czynności wykonywanej automatycznie; Są 3 kategorie warunków przejścia: • Przepływu • Wykonywania Powiadamiania Istotne dane – dane wprowadzane przez użytkownika, które wywołują przesłanie obiektu pracy lub powodują konkretne przetwarzanie, np. wybrane pole w elektronicznym zamówieniu, mające wpływ na decyzję specjalisty o przyjęciu zamówienia; przy określaniu danych istotnych – określa się ich nazwę, typy i ścieżki dostępu Wywołane aplikacje: uruchamiane przez użytkownika lub automatycznie przez system w celu dostępu do danych, ich modyfikacji lub przetworzenia Ukończenie tworzenia procesu na podstawie WFMC pozwala na rozpoczęcie prac przez programistów Podstawowe pojęcia przepływu pracy (obiegu informacji): Przepływy pracy Procesy biznesowe Aktywności, działania w procesie Metody Zobowiązania Aktorzy, role, wykonawcy Podstawowe składniki procesu biznesowego, to Ścieżki procesu biznesowego Pracownicy uczestniczący w procesie Podejmowanie decyzje Informacje związane z decyzjami Główne funkcje platformy (motoru)WFM: • Inicjacja, wykonywanie, szeregowanie i kontrola aktualnych procesów pracy, zgodnie z ich definicją, • Logowanie i wylogow6wanie użytkownika do/z systemu • Wywoływanie aplikacji zewnętrznych, • Pobieranie plików do aplikacji, • Przechowywanie informacji o stanie prac, • Sterowanie procesami pracy • Archiwizowanie definicji i danych użytkowych Narzędzia definiowania procesów: • Oprogramowanie wspomagające opracowanie reprezentacji procesów, łącznie z komponentami automatycznymi i ręcznymi Narzędzia monitorowania i administrowania • Oprogramowanie wspomagające monitorowanie, kontrolę konfigurowanie i optymalizację procesów pracy w czasie rzeczywistym
Aplikacje WFM • Oprogramowanie wywoływane przez usługi wykonawcze systemu, zgodnie z definicją procesu, w celu wykonania tego procesu Inne usługi • Współpraca między heterogenicznymi środowiskami WFM; wymiana definicji i informacji kontrolnych; ocena użycia zasobów sieciowych i8 systemowych Elementami wchodzącymi w skład systemów informatycznych workflow są: • Przetwarzanie plików graficznych, • Zarządzanie dokumentami, • Zarządzanie bazami danych • Zarządzanie formatkami • Zarządzanie obiektami, • Zarządzanie danymi produkcyjnymi, • Narzędzia CASE, • Elektroniczna wymiana komunikatów • Usługi katalogowe • Usługi internetowe i intranetowe Elektroniczny obieg informacji pozwala: • Uprościć procesy biznesowe • Zmniejszyć koszty procesów • Przyspieszyć procesy biznesowe • Monitorować i sterować procesami biznesowymi Efekty stosowania WFM: • Biuro bez papieru • Praca z wykorzystaniem ekranu • Efekt taśmy produkcyjnej • Normy, limity czasowe RODZAJE SYSTEMÓW WF · PRODUKCYJNE • ADMINISTRACYJNE • ZESPOŁOWE • AD HOC
PROCESY POWTARZANE POCESY POJEDYNCZE ( UNIKALNE) PROCESY GOSPODARCZE (BIZNESOWE) WYSOK. POZIOMU PRODUKCYJNE ZESPOŁOWE PROCESY GOSPODARCZE (BIZNESOWE) NISK. POZIOMU ADMINISTRACY -JNE AD HOC Procesy powtarzane, transakcyjne i krytyczne Porządek i koordynacja zadań są złożone ale mogą być zautomatyzowane Lista zadań jest wykonalna Monitorowanie stanów, procesów, dokumentów Występują zadania zautomatyzowane Dostęp do kilku systemów informatycznych i aplikacji biurowych Użytkowanie systemów heterogenicznych Przykłady: 1. Sterowanie produkcją 2. Szacowanie szkód Autoryzacja pożyczek PROCESY PRODUKCYJNE Stanowią największy udział w zbiorze wykorzystywanych aplikacji Duża skala Złożoność i różnorodność środowiska PROCESY ADMINISTRACYJNE Procesy są powtarzane, bardzo ustrukturyzowane, oparte o dokumenty Porządek zadań/ koordynacja jest prosta i zautomatyzowana Kolejne kroki są określane przez WF WF uaktywnia użytkowników do wykonywania ich zadań Typowe zadanie: akceptacja/ wypełnienie dokumentów Nie korzysta z systemów informatycznych poza systemami obsługi biura Przykłady: ... |
Menu
|