W3 - El. obieg informacji, STUDIA, III Semestr, Procesy Informacyjne w zarządzaniu prof Stanisław Wrycza

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

SYSTEMY WFM

WFM – Workflow Management

•          Elektroniczny obieg informacji

•          Elektroniczny obieg dokumentów

•          Przepływ pracy przez organizację

•          Przebieg informacji i sterowania w procesie biznesowym

•          Sekwencja wydarzeń, procedura postępowania

WFM – Workflow Management

•          Spoiwo między zarządzaniem procesami i technologią informatyczną

•          Sposób modelowania procesów i zarządzania nimi

    lSkoncentrowanie uwagi na procesach występujących w organizacjillProcesy kluczowe – satysfakcja klientallKlient na we- i wy- procesu kluczowegollw procesach kluczowych istotna relacja między dostawcą produktu lub usługi a jego odbiorcą czyli klienteml

WorkFlow Management – WFM

(Workflow Management  Coalition)

Koalicja około 300 przedstawicieli producentów, klientów i projektantów systemów informatycznych w zakresie systemów WFM

WorkFlow Management – WFM

(Workflow Management  Coalition)

Komputerowe wspomaganie lub automatyzacja procesu biznesowego w całości lub części

WorkFlow Management System

(Workflow Management  Coalition)

System który pozwala na definiowanie, tworzenie i zarządzanie realizacją obiegu informacji poprzez użytkowanie oprogramowania na jednej lub wielu platformach zdolnych do interpretowania definicji procesu, interakcji z uczestnikami procesu obiegu informacji.

WorkFlow Management System

(Workflow Management  Coalition)

System który pozwala na definiowanie, tworzenie i zarządzanie realizacją obiegu informacji poprzez użytkowanie oprogramowania na jednej lub wielu platformach zdolnych do interpretowania definicji procesu, interakcji z uczestnikami procesu obiegu informacji.

Ader [1996]

•          Automatyzacja procesów, w których dokumenty, informacje lub zadania przechodzą od jednego uczestnika do następnego w sposób wynikajacy z pewnych zasad lub procedur

•          Wszystkie operacyjne aspekty procesów biznesowych – kolejność zadań i osoby, które je wykonują, przepływ informacji niezbędnych do wykonania zadań oraz mechanizm śledzenia (monitorowania) i sprawozdawczości, który je mierzy i kontroluje

WFM to:

•          Sterowanie wykonaniem zadań +

•          Przydział zadań +

•          Monitorowanie i kontrola procesów pracy i przepływu dokumentów

15 – 20 % - dane ustrukturyzowane – baza danych

•          80-85% - dane nieustrukturyzowane:

Ø        Dokumenty

Ø        Pisma, raporty

Ø        Notatki, faksy

Ø        E-mail

Ø        Dokumenty skanowane

Ø        Grafika

•          przyrost danych – ok. 50% rocznie

WFMS – System zarządzania workflow definiuje, tworzy i zarządza wykonaniem jednego lub wielu workflow za pomocą oprogramowania, dysponującego jednym lub wielu progamami i zdolnego do interpretowania procesu, kierowania koordynacją uczestników i przywoływania aplikacji zewnętrznych [Levan, 1999]

Platforma WFM

Workflow engine

Oprogramowanie działające na serwerze, zapewniające środowisko wykonawcze dla instancji procesów pracy, oddzielnie lub współpracując z innymi motorami; składnik rozproszonych usług wykonawczych systemu

Proces – zbiór wielu działań wzajemnie powiązanych dla realizacji celu w kontekście organizacyjnym, który definiuje role i relacje [Lewan, 1999]

Koalicja WFMC sformułowała tzw. metamodel, tj. ogólny model procesu lub ogólny model procesów lub model referencyjny, określający główne elementy i zależności istniejące w systemie workflow. Są to: typ procesu, czynności, role, warunki przejścia, dane istotne w procesie i aplikacje wywoływane

Definicja procesu – nazwa, typ i inne ogólne atrybuty procesie.

Proces określa jakie zadania powinny być wykonane w jakiej kolejności. Można go rozpatrywać w płaszczyznach:

•          Funkcjonalnej – co musi być zrobione?

•          Behawioralnej – kiedy?

•          Organizacyjnej – kto?

Informacyjnej – jakie dane są potrzebne?

Czynność -  nazwa, warunki wstępne i końcowe czynności, ograniczenia czasowe

Rola – powiązanie z określoną pozycją w organizacji, która ją wykona; atrybuty roli: nazwa i jednostka organizacyjna, potwierdzenie tożsamości i uprawnień użytkownika w tym przypisanie konkretnym osobom

Warunki przejścia – kiedy i jak następuje przejście od jednej do następnej czynności wykonywanej automatycznie;

Są 3 kategorie  warunków przejścia:

•          Przepływu

•          Wykonywania

Powiadamiania

Istotne dane – dane wprowadzane przez użytkownika, które wywołują przesłanie obiektu pracy lub powodują konkretne przetwarzanie, np. wybrane pole w elektronicznym zamówieniu, mające wpływ na decyzję specjalisty o przyjęciu zamówienia;  przy określaniu danych istotnych – określa się ich nazwę, typy i ścieżki dostępu

Wywołane aplikacje: uruchamiane przez użytkownika lub automatycznie przez system w celu dostępu do danych, ich modyfikacji lub przetworzenia

Ukończenie tworzenia procesu  na podstawie WFMC pozwala na rozpoczęcie prac przez programistów

Podstawowe pojęcia przepływu pracy (obiegu informacji):

           Przepływy pracy

           Procesy biznesowe

           Aktywności, działania w procesie

           Metody

           Zobowiązania

           Aktorzy, role, wykonawcy

Podstawowe składniki procesu biznesowego, to

           Ścieżki procesu biznesowego

           Pracownicy uczestniczący w procesie

           Podejmowanie decyzje

           Informacje związane z decyzjami

Główne funkcje platformy (motoru)WFM:

•          Inicjacja, wykonywanie, szeregowanie i kontrola aktualnych procesów pracy, zgodnie z ich definicją,

•          Logowanie i wylogow6wanie użytkownika do/z systemu

•          Wywoływanie aplikacji zewnętrznych,

•          Pobieranie plików do aplikacji,

•          Przechowywanie informacji o stanie prac,

•          Sterowanie procesami pracy

•          Archiwizowanie definicji i danych użytkowych

Narzędzia definiowania procesów:

•          Oprogramowanie wspomagające opracowanie reprezentacji procesów, łącznie z komponentami automatycznymi i ręcznymi

Narzędzia monitorowania i administrowania

•          Oprogramowanie wspomagające monitorowanie, kontrolę konfigurowanie i optymalizację procesów pracy w czasie rzeczywistym

 

Aplikacje WFM

•          Oprogramowanie wywoływane przez usługi wykonawcze systemu, zgodnie z definicją procesu, w celu wykonania tego procesu

Inne usługi

•          Współpraca między heterogenicznymi środowiskami WFM; wymiana definicji i informacji kontrolnych; ocena użycia zasobów sieciowych i8 systemowych

Elementami wchodzącymi w skład systemów informatycznych workflow są:

•          Przetwarzanie plików graficznych,

•          Zarządzanie dokumentami,

•          Zarządzanie bazami danych

•          Zarządzanie formatkami

•          Zarządzanie obiektami,

•          Zarządzanie danymi produkcyjnymi,

•          Narzędzia CASE,

•          Elektroniczna wymiana komunikatów

•          Usługi katalogowe

•          Usługi internetowe i intranetowe

Elektroniczny obieg informacji pozwala:

•          Uprościć procesy biznesowe

•          Zmniejszyć koszty procesów

•          Przyspieszyć procesy biznesowe

•          Monitorować i sterować procesami biznesowymi

Efekty stosowania WFM:

•          Biuro bez papieru

•          Praca z wykorzystaniem ekranu

•          Efekt taśmy produkcyjnej

•          Normy, limity czasowe

RODZAJE SYSTEMÓW WF

·          PRODUKCYJNE

•          ADMINISTRACYJNE

•          ZESPOŁOWE

•          AD HOC

 

PROCESY POWTARZANE

POCESY POJEDYNCZE

( UNIKALNE)

PROCESY GOSPODARCZE

(BIZNESOWE)

WYSOK. POZIOMU

PRODUKCYJNE

ZESPOŁOWE

PROCESY GOSPODARCZE

(BIZNESOWE)

NISK. POZIOMU

ADMINISTRACY -JNE

AD HOC

           Procesy powtarzane, transakcyjne i krytyczne

           Porządek  i koordynacja zadań są złożone ale mogą być zautomatyzowane

           Lista zadań jest wykonalna

           Monitorowanie stanów, procesów, dokumentów

           Występują zadania zautomatyzowane

           Dostęp do kilku systemów informatycznych i aplikacji biurowych

           Użytkowanie systemów heterogenicznych

Przykłady:

1.        Sterowanie produkcją

2.        Szacowanie szkód

Autoryzacja pożyczek

PROCESY PRODUKCYJNE

           Stanowią największy udział w zbiorze wykorzystywanych aplikacji

           Duża skala

           Złożoność i różnorodność środowiska

PROCESY ADMINISTRACYJNE

           Procesy są powtarzane, bardzo ustrukturyzowane, oparte o dokumenty

           Porządek zadań/ koordynacja jest prosta i zautomatyzowana

           Kolejne kroki są określane przez WF

           WF uaktywnia użytkowników do wykonywania ich zadań

           Typowe zadanie: akceptacja/ wypełnienie dokumentów

           Nie korzysta z systemów informatycznych poza systemami obsługi biura

Przykłady:

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.