w3 bez rys, Naika, stomatologia, Fizjoligia narządu żucia

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

SEM. III : SSANIE, POŁYKANIE, WYMIOTY, ODDYCHANIE, FONACJA, MOWA ARTYKUŁOWANA

 

SSANIE

Jama ustna jest narządem, który od pierwszych chwil po urodzeniu spełnia najważniejszą czynność dla utrzymania życia człowieka - pobieranie pokarmu. Wiążą się z nią czynności: ssania, połykania i żucie

 

Ssanie jest jedną z podstawowych czynności fizjologicznych noworodka i niemowlęcia w pierwszych miesiącach życia. Jest to odruch wrodzony, bezwarunkowy składający się szeregu złożonych ruchów, łączących w sobie w sposób rytmiczny właściwe ssanie z czynnością połykania i oddychania.

Ssanie jest najwcześniej ujawniającym się odruchem w rozwoju ontogenetycznym.

 

Ośrodek ssania zlokalizowany jest w rdzeniu przedłużonym w sąsiedztwie ośrodków połykania i oddychania.

 

Ramieniem doprowadzającym bodźce czuciowe z obszaru jamy ustnej do ośrodka ssania jest cześć czuciowa nerwu trójdzielnego (V)

Odruchowe włókna odśrodkowe biegną droga nerwów zaopatrujących mięśnie czynne w czasie ssania:

§          część ruchowa nerwu trójdzielnego (V)

§          nerw twarzowy (VII)

§          nerw podjęzykowy (XII)

 

Dzięki dobrze wykształconemu odruchowi ssania noworodek potrafi zaspokoić głód w ciągu 10-15 minut karmienia już w pierwszej dobie życia.

Karmienie naturalne jest najbardziej odpowiednim sposobem odżywiania noworodka i niemowlęcia, ponieważ mleko kobiece zawiera wszystkie składniki, witaminy i przeciwciała potrzebne do prawidłowego rozwoju dziecka w pierwszych miesiącach życia.

 

Ssanie jest czynnością złożona, dwufazowa, która trwa około 1,5 sekundy.

 

I faza ssania, podczas której występuje obniżenie żuchwy:

1)       koniec języka wysuwa się ku przodowi pod brodawkę sutkową matki

2)       grzbiet języka unosi się ku górze, usuwając prawie całe powietrze z jamy ustnej

3)       wargi obejmują brodawkę i przyległą cześć sutka, wyłączając dostęp powietrza

4)       od strony cieśni gardła jama ustna zamknięta jest przez podniebienie miękkie, które styka się z nasada języka.

5)       język obniża się do dna jamy ustnej

6)       język wykonując ruch od przodu ku tyłowi wciąga brodawkę w głąb jamy ustnej, koniec brodawki dochodzi do granicy podniebienia twardego i miękkiego

7)       brodawka leży bliżej szczęki niż żuchwy, w odcinku przednim jamy ustnej pomiędzy wałem dziąsłowym górnym a końcem języka, który układa się na wale dziąsłowym dolnym i koniuszkiem dotyka błony śluzowej wargi dolnej

8)       jama gardłowa wypełniona jest powietrzem, a oddychanie odbywa się bez przeszkód przez nos

 

II faza ssania, podczas której żuchwa unosi się:

1)       koniec języka wraz z wałem dziąsłowym dolnym przyciska brodawkę do górnego wału dziąsłowego

2)       język przylegając do dolnej powierzchni brodawki wykonuje ruch falisty od przodu ku tyłowi, przyciskając brodawkę do podniebienia twardego

3)       w wyniku tych ruchów pokarm wypływa z brodawki

4)       grzbiet języka unosi się w kierunku tylnego brzegu podniebienia twardego, uzyskując z nim ścisły kontakt

5)       brodawka sutkowa w następstwie tych ruchów skraca się i przybiera pierwotny kształt

6)       w tym czasie nasada języka obniża się, podniebienie miękkie unosi się ku górze, pokarm spływa do gardła, a następnie przechodzi do przełyku

7)       oddychanie w tym momencie jest wstrzymane

 

Schemat karmienia naturalnego

a)       faza obniżenia żuchwy

b)       faza unoszenia żuchwy i końca języka

c)        przyciskanie językiem brodawki sutkowej do podniebienia twardego

d)       ułożenie grzbietu języka i podniebienia miękkiego w czasie połykania

 

W czasie karmienia naturalnego dziecko wydobywa pokarm z brodawki sutkowej w wyniku pracy mięśni języka oraz mięśni obniżających i unoszących żuchwę.

Praca tych mięśni wraz z czynnością zewnętrznego pierścienia mięśniowego jamy ustnej stanowi bodziec dla prawidłowego rozwoju narządu żucia.

Dzięki wysokiemu ustawieniu krtani i nagłośni u noworodka lub niemowlęcia odbywają się równocześnie: ssanie, oddychanie i połykanie.

 

Odruch ssania związany z karmieniem naturalnym zanika stopniowo w 1 roku życia.

Może się utrwalić, co jest bardzo niekorzystne dla rozwoju narządu żucia.

Kolejne etapy wyrzynania się zębów mlecznych, karmienie dziecka za pomocą łyżeczki pokarmami półpłynnymi i stałymi sprawiają, że na miejsce odruchu ssania pojawia się nowa czynność związana z pobieraniem pokarmu tzn. żucie.

 

Połykanie

 

Połykanie jest czynnością ruchowa mięśni, w wyniku której pokarm lub ślina znajdująca się w jamie ustnej przechodzi do żołądka przez gardło i przełyk.

Połykanie jest czynnością odruchową, wrodzona, występuje już w 4 miesiącu życia płodowego.

 

U zdrowego, donoszonego noworodka połykanie jest odruchem silnie wykształconym i wraz z oddychaniem i ssaniem - odruchem ważnym dla zachowania życia.

 

Ośrodek połykania znajduje się w rdzeniu przedłużonym powyżej ośrodka oddechowego.

 

Odruchowe włókna dośrodkowe biegną drogą nerwu językowo-gardłowego (IX) i gałęzi gardłowej nerwu błędnego (X).

Odruchowe włókna odśrodkowe biegną drogą nerwów ruchowych, zaopatrujących mięsie czynne w czasie połykania.

 

Liczba wykonanych w ciągu doby aktów połykania jest indywidualna dla każdej osoby i zależna od wieku. U dzieci w wieku przedszkolnym połykanie występuje około 2400 razy na dobę, u dzieci 5-12 letnich 800-1200 i u dorosłych około 400-675 razy na dobę.

 

Rozróżnia się dwa fizjologiczne typy połykania:

§          trzewny (wisceralny) - u noworodka i niemowlęcia

§          dojrzały (somatyczny) - w okresie dziecięcym i u człowieka dorosłego

 

 

W trzewnym typie połykania istnieją 3 fazy:

§                            ustna

§                            gardłowa

§                            przełykowa

Natomiast w dojrzałym typie połykania wyróżniamy 4 fazy:

§          przygotowawcza

§          ustna

§          gardłowa

§          przełykowa

 

Cechy połykania trzewnego:

§          żuchwa oddalona od szczęki,

§          występuje zwiększone napięcie mięśnia okrężnego ust, mięśni policzkowych i bródkowych,

§          w czasie połykania język leży między wałami dziąsłowymi, tak że jego boczne brzegi dotykają błony śluzowej policzków, a koniec języka błony śluzowej wargi dolnej

Od 18 miesiąca do 3 roku życia dziecka, (wraz z kształtowaniem się zgryzu w uzębieniu mlecznym) trzewny typ połykania zanika stopniowo i pojawia się dojrzały typ połykania.

 

Cechy połykania dojrzałego:

§          żuchwa jest w położeniu zwarcia centralnego, które jest ustabilizowane przez napięcie mięśni żwaczy, skrzydłowych przyśrodkowych, skrzydłowych bocznych i skroniowych

§          koniec języka opiera się w czasie połykana o błonę śluzową podniebienia w okolicy otworu przysiecznego ponad i za siekaczami górnymi

 

Przewaga czynnościowa mięśnia okrężnego ust, mięśni policzkowych i bródkowych oraz zbyt, słabe napięcie mięśni unoszących żuchwę powodują, że język w czasie połykania układa się między łukami zębowymi, tak jak przy połykaniu niemowlęcym

 

WYMIOTY

Opróżnianie górnych odcinków przewodu pokarmowego w kierunku przeciwnym do połykania nazywa się wymiotami.

 

Jest to odruch obronny, który uwalnia żołądek od przepełnienia zwykłym pokarmem, a zwłaszcza zapobiega działaniu ciał szkodliwych i trujących. Podczas wymiotów opróżnia się w zasadzie żołądek, chociaż może też wydalać się zawartość jelit i dolnej części przełyku.

Ośrodek wymiotny znajduje się w grzbietowej i bocznej części tworu siatkowatego rdzenia przedłużonego.

 

Włókna odśrodkowe odruchu wymiotnego stanowią:

§          nerw błędny

§          nerwy współczulne

§          nerwy przeponowe

§          ruchowe nerwy czaszkowe

Włókna dośrodkowe odruchu wymiotnego stanowią:

§          nerw językowo-gardłowy

§          nerw błędny

§          włókna aferentne biegnące za współczulnymi z narządów wewnętrznych

§          inne nerwy zmysłowe i ośrodki w korze mózgu, które mogą doprowadzić do wymiotów odruchowo-warunkowych

 

Wymioty poprzedza zwykle zespół objawów wegetatywnych, zwanych nudnościami, do których należy:

§          złe samopoczucie,

§          osłabienie,

§          mdłości,

§          poty,

§          zwolnienie tętna

§          spadek ciśnienia krwi

§          zaburzenia oddechowe

 

Wymioty mogą wywoływać:

§          mechaniczne drażnienie nasady języka i wejścia do gardła

§          drażnienie błony śluzowej żołądka środkami chemicznymi np. siarczan miedzi, korzeń wymiotnicy

§          pozajelitowe podanie apomorfiny

§          drażnienie chemo- i mechanoreceptorów narządów wewnętrznych

§          nieprzyjemne zapachy, widoki i odczucia smakowe, choroba lokomocyjna

 

ODDYCHANIE

Oddychanie, jeden z zasadniczych przejawów życia, polega na wymianie gazów pomiędzy organizmem żywym a otaczającym go środowiskiem.

Szybkość oddychania zależy głównie od wieku, u człowieka dorosłego wynosi 15-18 oddechów na minutę, u dzieci około 30 oddechów na minutę.

Oddychanie, które w warunkach fizjologicznych odbywa się przez nos, utrzymuje napięcie mięśni warg, które wraz z mięśniami policzków równoważy działanie mięśni języka, pozwalając na harmonijne kształtowanie się łuków zębowych i podniebienia.

Zaburzenie toru oddychania może wystąpić z powodu:

§          hipotonii mięśni warg,

§          przy zbyt niskim układaniu głowy niemowlęcia,

§          niewłaściwym odżywianiu,

§          krzywicy,

§          patologicznych stanach w jamie nosowo-gardłowej w postaci przerostu 3 migdałka,

§          stanów zapalnych błony śluzowej nosa i zatok przynosowych,

§          stanów alergicznych

§          skrzywienia przegrody nosowej

Nieprawidłowa pozycja głowy podczas snu :

·      zbyt niskie ułożenie głowy sprzyja utrwaleniu tyłożuchwia i powstaniu nawyku oddychania przez usta

·      zbyt wysokie ułożenie głowy - przewagę działania maja mięśnie wysuwające żuchwę

·      zbył wysokie ułożenie głowy - prowadzi do wytworzenia się przodożuchwia

 

Nieprawidłowy mechanizm oddychania stwarza szereg ujemnych następstw dla rozwijającego się narządu żucia:

1.        Zaburzeniu ulega wzajemna równowaga mięśni mimicznych i języka.

2.        Powietrze przedostające się do tchawicy z ominięciem dróg nosowych jest niedostatecznie nawilżone, nie ogrzane i zanieczyszczone, co sprzyja powstawaniu ostrych i przewlekłych stanów zapalnych w górnych i dolnych drogach oddechowych.

3.        Skrzydła nosa zwężają się, mowa staje się nosowa, węch ulega przytępieniu. Wskutek zastojów żylnych dochodzi do przerostu tkanki limfatycznej, która zamyka trąbkę słuchową, powodując upośledzenie słuchu i nawracające zapalenia ucha środkowego.

4.        Górne siekacze nie hamowane napięciem wargi górnej wychylają się. W powstałej poziomej szparze między górnymi i dolnymi siekaczami układa się warga dolna, pogłębiając wtórne, zniekształcenie zgryzu.

 

              Nawykowe oddychanie przez usta

a)       Hipotonia mięśnia okrężnego ust

b)       Tyłozgryz z protruzją siekaczy górnych

 

5.        Zmianom tym towarzyszą patologiczne objawy w przyzębiu. Stale otwarta szpara ust powoduje w przedsionku jamy ustnej:

6.        Rozpulchnienie i przekrwienie brodawek dziąsłowych w obrębie siekaczy górnych jest typowym obrazem klinicznym u dzieci oddychających przez usta.

 

W czynności artykulacyjnej jamy ustnej uczestniczą:

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.