Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
USTRÓJ ADM RZĄDOWEJ I SAMORZĄDOWEJ
1.10.2009
Ministrare → posługiwać się -wykonywać -kierować -pomoc ,służebnie , pomagać służyć obywatelom
Administracja → jest to planowana działalność ludzka zmierzająca do realizacji określanych celów Administracja → def neg administracja publiczna jako planowana działalność ludzka , to ta działalność państwa, która nie jest ustawodawstwem , ani sądownictwem.
Administracja publiczna → rozumiana jako zespół działań i czynności i przedsięwzięć wykonywanych , podejmowanych w prawie formach przez różne organy , podmioty i instytucje na rzecz realizacji interesu państwa
ZADADA POMOCNICZOŚCI
- wywodzi się ze społecznej nauki Kościoła – encyklika Leona XII „ Rerum novarum” Piusa XI, a w szczególności „Qudrage simdarno”
Zawarta -w preambule („na zasadzie pomocniczości”) -Europejskiej Karcie Samorządu Lokalnego
* Zasada pomocniczości oznacza ,że jeżeli subsystem właściwie realizuje zadania to suprasystem nie powinien przejmować tego zadania , a jedynie wspierać subsystem w jego wykonaniu * podmiot większy daje swobodę podmiotowi mniejszemu , interweniuje tylko wtedy , gdy podmiot mniejszy nie radzi sobie * Aspekt terytorialny zasady pomocniczości , zadania publiczne powinny być wykonywane jak najbliżej człowieka; najpierw gmina, potem powiat województwo *Art. 4 ust 3 zapisane w EKSL
ZASADA POMOCNICZOSCI → Art. 4 EKTS generalnie odpowiedzialność za sprawy publiczne powinny ponosić te organy władzy, które znajdują się najbliżej obywateli
Gmina: ok. 2500 powstał 1990 Powiat: ok. 400 postał 98 , a przepisy weszły w życie 99 Województwo: 16 ------------II-----------------
PODZIAŁ ADMINISTRACYJNY
ADM PAŃSTWOWA PODMIOTY DZIAŁAJĄCE W FORMIE ZDECENTRALIZOWANEJ
INNE PODMIOTY ADM RZĄDOWA INNE PODMIOTY
1
2
3 1 samorząd 2 podmioty oparte o czynnik osobowy 3 podmioty oparte o czynnik majątkowy
ADMINISTRACDJA PAŃSTWOWA - nie działa w formach zdecentralizowanych - wykonuje działania w imieniu i na rachunek państwa - kategoria zbiorcza - obejmuje administracje rządową i inne podmioty
ADMINISTRACA RZADOWA - obejmuje RM i wszystkie podmioty podlegające RM lub poszczególnym jej członkom - hierarchiczne podporządkowanie
INNE PODMIOTY - Prezydent RP - organy NIK - RzPO - Krajowa Rada Sądownictwa
DECENTRALIZACJA
- zadanie -przeniesione w drodze ustawy - na podmiot samodzielny (nie koniecznie musi mieć osobowość prawną(odp cyw)) - i podmiot będzie ponosił odpowiedzialność za swoje działania - działania wykonywane w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność
Zalety: -wykonywanie zadań publicznych najbliżej obywatela -szkoła demokracji (uczy kreuje polityków) - decentralizacja konfliktów (np. pielęgniarki strajkują w jednej gminie , bo to na szczeblu lokalnym się odbywa) -decentralizacja deficytu Wady: -upolitycznienie – szczebel do kariery - „mój dom moja Twierdza”
Ad 1 SAMORZĄD
TERYTORIALNY
ZAWODOWY
ZAWODOWY -korporacje zawodowe – członkowstwo przymusowe; nie można wykonywać zawodu nigdzie indziej niż w tej korporacji , bez wpisania na listę nie można wykonywać zawodu , np. lekarz , adwokat
-zawody zaufania publicznego - tworzenie listopad - sądownictwo w zakresie obowiązków zawodowych - czasami reprezentuje z urzędu („bezpłatne działanie „ )
Ad. 2 PODMIOTY OPARTE O CZYNNIK OSOBOWY - są to różne podmioty – quasi orzecznicze -RIO - Samorządowe Kolegia Odwoławcze (II instancja)
Ad. 3 PODMIOTY OPARTE O CZYNNIK MAJĄTKOWY - zakład administracyjny (podstawą jest czynnik majątkowy; samodzielny ; nie ma osobowości prawnej ) Cechami zakładu są: · wyodrębnienie administracyjne · świadczenie usług jako cel zakładu · substrat osobowy i majątkowy ↓ Coś wokół czegos się koncentruje
ZLECANIE ZADAŃ PUBLICZNYCH
Z własne Z zlecone Podstawa prawna Podstawa generalne, ogólna klauzula Każdorazowe upoważnienie Kwestia odpowiedzialności Odpowiedzialność ponosi j.s.t Administracja rządowa Finansowanie Środki własne zabezpieczone w budżecie Korzysta ze środków administracji publicznej Ochrona sadowa Jest Nie ma
zlecanie
W ramach administracji
Zlecanie na zewnatrz administracji PRTWATYZACJA ZADAŃ PUBLICZNYCH
-porozumienia (np. gminy z gminą )
- organizacje pozarządowe - spółki - inne podmioty
-umowa między jednym organem adm z innym podmiotem -podmiot musi gwarantować jakość
ZLECANIE - w drodze ustawy (rzadkie) •np. Polski Związek Łowiectwa • telekomunikacja Polska - w drodze czynności indywidualnych • porozumienia • umowy
ORGANIZACJE POŻYTKU PUBLICZNEGO - nie należą do sektora finansów publicznych - niezależne adm - nie działają w celu osiągnięcia zysku •fundacje •stowarzyszenia
POWIERZANIE → zadanie + pełne środki WSPÓŁDZIAŁANIE → współfinansowanie SMORZĄD TERYTORIALNY Ad, samorządowa → samorząd terytorialny to wyodrębniony w strukturze państwa , powstały na mocy prawa (ex lege) związek lokalnego społeczeństwa, powoływany do samodzielnego wykonywania administracji państwowej , wyposażony w materialne środki realizacji nałożonych zadań Na podstawie: 1. konstytucji 1. Europejska Karta Samorządu Terytorialnego 15 października 1985r Polska podpisała w 1993r. EKST 3 ustawy ustrojowe : ustawa o samorządzie gminnym , powiatowym wojewódzkim
POSDSTAWOWE CECHY SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO 1. istnienie pewniej społeczności – ustawowo wyodrębnionej 2. przynależność do wspólnoty powstaje ex lege 3. wspólnota ta wykonuje zadania we własnym imieniu 4. zapewniona ochrona państwowa 5. zdolność do stanowienia aktów prawnych (akty normatywne)
DOMNIEMNIE WŁSCIWOSCI GMINY → wszystko najpierw powinno być kierowane do gminy
Samorząd Lokalny oznacza prawo i zdolność społeczności lokalnych w granicach określonych prawem do kierowania , zarządzania zasadniczą częścią spraw publicznych na ich własną odpowiedzialność i w interesie ich mieszkańców
-samorząd może mieć inny interes , niż państwo (np. obwodnica)
ZASADA SAMODZIELNOŚCI Art. 165. 1. Jednostki samorządu terytorialnego mają osobowość prawną. Przysługują im prawo własności i inne prawa majątkowe. lSamodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej.lSAMODZIELNOŚĆ FINANSOWA - prawo do posiadania własnego majątku - prawo do pobierania podatków i opłat lokalnych
... |
Menu
|