USTROJ ADMINISTACJI RZADOWEJ I SAMORZADOWEJ WYK, Administracja UKSW Ist, Ustrój administracji rządowej i samorządowej w Polsce

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

USTRÓJ ADM RZĄDOWEJ I SAMORZĄDOWEJ

 

1.10.2009

 

Ministrare → posługiwać się

              -wykonywać

              -kierować

              -pomoc ,służebnie , pomagać służyć obywatelom

 

Administracja → jest to planowana działalność ludzka zmierzająca do realizacji określanych celów

Administracja → def neg administracja publiczna jako planowana działalność ludzka , to ta działalność państwa, która nie jest ustawodawstwem , ani sądownictwem.

 

Administracja publiczna → rozumiana jako zespół działań i czynności i przedsięwzięć wykonywanych , podejmowanych w prawie formach przez różne organy , podmioty i instytucje na rzecz realizacji interesu państwa

 

ZADADA POMOCNICZOŚCI

 

- wywodzi się ze społecznej nauki Kościoła – encyklika Leona XII „ Rerum novarum” Piusa XI, a w szczególności „Qudrage simdarno”

 

Zawarta

              -w preambule („na zasadzie pomocniczości”)

              -Europejskiej Karcie Samorządu Lokalnego

 

* Zasada pomocniczości oznacza ,że jeżeli subsystem właściwie realizuje zadania to suprasystem nie powinien przejmować tego zadania , a jedynie wspierać subsystem w jego wykonaniu

* podmiot większy daje swobodę podmiotowi mniejszemu , interweniuje tylko wtedy , gdy podmiot mniejszy nie radzi sobie

* Aspekt terytorialny zasady pomocniczości , zadania publiczne powinny być wykonywane jak najbliżej człowieka; najpierw gmina, potem powiat województwo

*Art. 4 ust 3 zapisane w EKSL

 

ZASADA POMOCNICZOSCI → Art. 4 EKTS generalnie odpowiedzialność za sprawy publiczne powinny ponosić te organy władzy, które znajdują się najbliżej obywateli

 

Gmina: ok. 2500 powstał 1990

Powiat: ok. 400 postał 98 , a przepisy weszły w życie 99

Województwo: 16               ------------II-----------------

 

PODZIAŁ ADMINISTRACYJNY

 

 

ADM PAŃSTWOWA

PODMIOTY DZIAŁAJĄCE W FORMIE ZDECENTRALIZOWANEJ

 

 

 

   INNE PODMIOTY

ADM RZĄDOWA

INNE PODMIOTY

 

1

 

2

 

3

              1 samorząd

              2 podmioty oparte o czynnik osobowy

              3 podmioty oparte o czynnik majątkowy

 

 

ADMINISTRACDJA PAŃSTWOWA 

- nie działa w formach zdecentralizowanych

- wykonuje działania w imieniu i na rachunek państwa

- kategoria zbiorcza

- obejmuje administracje rządową i inne podmioty

 

ADMINISTRACA RZADOWA

- obejmuje RM i wszystkie podmioty podlegające RM lub poszczególnym jej członkom

- hierarchiczne podporządkowanie

 

INNE PODMIOTY

- Prezydent RP

- organy NIK

- RzPO

- Krajowa Rada Sądownictwa

 

DECENTRALIZACJA

 

- zadanie

-przeniesione w drodze ustawy

- na podmiot samodzielny (nie koniecznie musi mieć osobowość prawną(odp cyw))

- i podmiot będzie ponosił odpowiedzialność za swoje działania

- działania wykonywane w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność

 

Zalety:

-wykonywanie zadań publicznych najbliżej obywatela

-szkoła demokracji (uczy kreuje polityków)

- decentralizacja konfliktów (np. pielęgniarki strajkują w jednej gminie , bo to na szczeblu lokalnym się odbywa)

-decentralizacja deficytu

Wady:

-upolitycznienie – szczebel do kariery

- „mój dom moja Twierdza”

 

Ad 1 SAMORZĄD

 





SAMORZĄD

TERYTORIALNY

 

 

                   ZAWODOWY

 


 

ZAWODOWY

-korporacje zawodowe – członkowstwo przymusowe; nie można wykonywać zawodu nigdzie indziej niż w tej korporacji , bez wpisania na listę nie można wykonywać zawodu , np. lekarz , adwokat

 

-zawody zaufania publicznego

- tworzenie listopad

- sądownictwo w zakresie obowiązków zawodowych

- czasami reprezentuje z urzędu („bezpłatne działanie „ )

 

Ad. 2 PODMIOTY OPARTE O CZYNNIK OSOBOWY

- są to różne podmioty – quasi orzecznicze

              -RIO

              - Samorządowe Kolegia Odwoławcze (II instancja)

 

Ad. 3 PODMIOTY OPARTE O CZYNNIK MAJĄTKOWY

- zakład administracyjny (podstawą jest czynnik majątkowy; samodzielny ; nie ma osobowości prawnej )

Cechami zakładu są:

·         wyodrębnienie administracyjne

·         świadczenie usług jako cel zakładu

·         substrat osobowy i majątkowy

Coś wokół czegos się koncentruje

 

 

ZLECANIE ZADAŃ PUBLICZNYCH

 

 

Z własne

Z zlecone

Podstawa prawna

Podstawa generalne, ogólna klauzula

Każdorazowe upoważnienie

Kwestia odpowiedzialności

Odpowiedzialność ponosi j.s.t

Administracja rządowa

Finansowanie

Środki własne zabezpieczone w budżecie

Korzysta ze środków administracji publicznej

Ochrona sadowa

Jest

Nie ma

 

 





Adm świadcząca

zlecanie

 

W ramach administracji

 

Zlecanie na zewnatrz administracji  PRTWATYZACJA ZADAŃ PUBLICZNYCH

 

-porozumienia (np. gminy z gminą )

 

- organizacje pozarządowe

- spółki

- inne podmioty

 

-umowa między jednym organem adm z innym podmiotem

-podmiot musi gwarantować jakość

 

ZLECANIE

- w drodze ustawy (rzadkie)

                            •np. Polski Związek Łowiectwa

                            • telekomunikacja Polska

- w drodze czynności indywidualnych

                            • porozumienia

                            • umowy

 

ORGANIZACJE POŻYTKU PUBLICZNEGO

              - nie należą do sektora finansów publicznych

- niezależne adm

- nie działają w celu osiągnięcia zysku

•fundacje

•stowarzyszenia

 

 

 

POWIERZANIE → zadanie + pełne środki

WSPÓŁDZIAŁANIE → współfinansowanie

SMORZĄD TERYTORIALNY

Ad, samorządowa → samorząd terytorialny to wyodrębniony w strukturze państwa , powstały na mocy prawa (ex lege) związek lokalnego społeczeństwa, powoływany do samodzielnego wykonywania administracji państwowej , wyposażony w materialne środki realizacji nałożonych zadań

Na podstawie: 1. konstytucji

1.       Europejska Karta Samorządu Terytorialnego  15 października 1985r Polska podpisała w 1993r. EKST

3 ustawy ustrojowe : ustawa o samorządzie gminnym , powiatowym wojewódzkim

 

POSDSTAWOWE CECHY SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO

1.       istnienie pewniej społeczności – ustawowo wyodrębnionej

2.       przynależność do wspólnoty powstaje ex lege

3.       wspólnota ta wykonuje zadania we własnym imieniu

4.       zapewniona ochrona państwowa

5.       zdolność do stanowienia aktów prawnych (akty normatywne)

 

DOMNIEMNIE WŁSCIWOSCI GMINY → wszystko najpierw powinno być kierowane do gminy

 

Samorząd Lokalny oznacza prawo i zdolność społeczności lokalnych w granicach określonych  prawem do kierowania , zarządzania zasadniczą częścią spraw publicznych na ich własną odpowiedzialność i w interesie ich mieszkańców

 

-samorząd może mieć inny interes , niż państwo (np. obwodnica)

 

ZASADA SAMODZIELNOŚCI

Art. 165.

1.       Jednostki samorządu terytorialnego mają osobowość prawną. Przysługują im prawo własności i inne prawa majątkowe.

lSamodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej.l

SAMODZIELNOŚĆ FINANSOWA

- prawo do posiadania własnego majątku

- prawo do pobierania podatków i opłat lokalnych

 

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.