Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego, Studia, Prawo administracyjne

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
©Kancelaria Sejmu
s. 1/50
Dz.U. 1960 Nr 30 poz. 168
USTAWA
z dnia 14 czerwca 1960 r.
Kodeks postępowania administracyjnego
Opracowano na pod-
stawie: tj. Dz.U. z
2000 r. Nr 98, poz.
1071, z 2001 r. Nr 49,
poz. 509, z 2002 r. Nr
113, poz. 984, Nr 153,
poz. 1271, Nr 169,
poz. 1387, z 2003 r.
Nr 130, poz. 1188, Nr
170, poz. 1660, z 2004
r. Nr 162, poz. 1692,
z 2005 r. Nr 64, poz.
565, Nr 78, poz. 682,
Nr 181, poz. 1524, z
2008 r. Nr 229, poz.
1539.
Dział I
Przepisy ogólne
Rozdział 1
Zakres obowiązywania
wykładnia TK z dnia
23 czerwca 1993 r.
(Dz.U. Nr 59, poz.
278) dot. art. 27a;
z dnia 21 czerwca
1995 r. (Dz.U. Nr 78,
poz. 397) dot. art.
218 § 1.
Art. 1.
Kodeks postępowania administracyjnego normuje postępowanie:
1) przed organami administracji publicznej w należących do właściwości tych
organów sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji admi-
nistracyjnych,
2) przed innymi organami państwowymi oraz przed innymi podmiotami, gdy
są one powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień do załatwiania
spraw określonych w pkt 1,
3) w sprawach rozstrzygania sporów o właściwość między organami jednostek
samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej oraz między
organami i podmiotami, o których mowa w pkt 2,
4) w sprawach wydawania zaświadczeń.
Art. 2.
Kodeks postępowania administracyjnego normuje ponadto postępowanie w sprawie
skarg i wniosków (Dział VIII) przed organami państwowymi, organami jednostek
samorządu terytorialnego oraz przed organami organizacji społecznych.
Art. 3.
§ 1. Przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się do:
1) postępowania w sprawach karnych skarbowych,
2009-01-09
©Kancelaria Sejmu
s. 2/50
2) spraw uregulowanych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja
podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926), z wyjątkiem przepisów działów
IV, V i VIII.
§ 2. Przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się również
do postępowania w sprawach:
1)-3) (skreślone),
4) należących do właściwości polskich przedstawicielstw dyplomatycz-
nych i urzędów konsularnych,
o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
§ 3. Przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się także do
postępowania w sprawach wynikających z:
1) nadrzędności i podległości organizacyjnej w stosunkach między orga-
nami państwowymi i innymi państwowymi jednostkami organizacyj-
nymi,
2) podległości służbowej pracowników organów i jednostek organizacyj-
nych wymienionych w pkt 1,
o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
§ 4. Do postępowania w sprawach wymienionych w § 1, 2 i 3 pkt 2 stosuje się
jednak przepisy działu VIII.
§ 5. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia może rozciągnąć przepisy Kodeksu
postępowania administracyjnego w całości lub w części na postępowania w
sprawach wymienionych w § 2.
Art. 4.
Kodeks postępowania administracyjnego nie narusza szczególnych uprawnień wyni-
kających z immunitetu dyplomatycznego i konsularnego oraz umów i zwyczajów
międzynarodowych.
Art. 5.
§ 1. Jeżeli przepis prawa powołuje się ogólnie na przepisy o postępowaniu admini-
stracyjnym, rozumie się przez to przepisy Kodeksu postępowania administra-
cyjnego.
§ 2. Ilekroć w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego jest mowa o:
1) kodeksie - rozumie się przez to Kodeks postępowania administracyjne-
go,
2) (skreślony),
3) organach administracji publicznej - rozumie się przez to ministrów, cen-
tralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub
we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (ze-
spolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego
oraz organy i podmioty wymienione w art. 1 pkt 2,
4) ministrach - rozumie się przez to Prezesa i wiceprezesa Rady Ministrów
pełniących funkcję ministra kierującego określonym działem admini-
stracji rządowej, ministrów kierujących określonym działem admini-
stracji rządowej, przewodniczących komitetów wchodzących w skład
Rady Ministrów, kierowników centralnych urzędów administracji rzą-
2009-01-09
©Kancelaria Sejmu
s. 3/50
dowej podległych , podporządkowanych lub nadzorowanych przez Pre-
zesa Rady Ministrów lub właściwego ministra, a także kierowników in-
nych równorzędnych urzędów państwowych załatwiających sprawy, o
których mowa w art. 1 pkt 1 i 4,
5) organizacjach społecznych - rozumie się przez to organizacje zawodo-
we, samorządowe, spółdzielcze i inne organizacje społeczne,
6) organach jednostek samorządu terytorialnego - rozumie się przez to or-
gany gminy, powiatu, województwa, związków gmin, związków powia-
tów, wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starostę, marszałka woje-
wództwa oraz kierowników służb, inspekcji i straży działających w
imieniu wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty lub marszałka
województwa, a ponadto samorządowe kolegia odwoławcze.
Rozdział 2
Zasady ogólne
Art. 6.
Organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa.
Art. 7.
W toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności
i podejmują wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego
oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes
obywateli.
Art. 8.
Organy administracji publicznej obowiązane są prowadzić postępowanie w taki spo-
sób, aby pogłębiać zaufanie obywateli do organów Państwa oraz świadomość i kultu-
rę prawną obywateli.
Art. 9.
Organy administracji publicznej są obowiązane do należytego i wyczerpującego in-
formowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć
wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania
administracyjnego. Organy czuwają nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące
w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, i w tym celu
udzielają im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek.
Art. 10.
§ 1. Organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny
udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożli-
wić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgło-
szonych żądań.
§ 2. Organy administracji publicznej mogą odstąpić od zasady określonej w § 1
tylko w przypadkach, gdy załatwienie sprawy nie cierpi zwłoki ze względu
2009-01-09
©Kancelaria Sejmu
s. 4/50
na niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzkiego albo ze względu na
grożącą niepowetowaną szkodę materialną.
§ 3. Organ administracji publicznej obowiązany jest utrwalić w aktach sprawy, w
drodze adnotacji, przyczyny odstąpienia od zasady określonej w § 1.
Art. 11.
Organy administracji publicznej powinny wyjaśniać stronom zasadność przesłanek,
którymi kierują się przy załatwieniu sprawy, aby w ten sposób w miarę możności
doprowadzić do wykonania przez strony decyzji bez potrzeby stosowania środków
przymusu.
Art. 12.
§ 1. Organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szyb-
ko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej za-
łatwienia.
§ 2. Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień,
powinny być załatwione niezwłocznie.
Art. 13.
§ 1. Sprawy, w których uczestniczą strony o spornych interesach, mogą być zała-
twiane w drodze ugody sporządzonej przed organem administracji publicznej
(ugoda administracyjna).
§ 2. Organ administracji publicznej, przed którym toczy się postępowanie w spra-
wie, powinien w tych przypadkach podejmować czynności skłaniające strony
do zawarcia ugody.
Art. 14.
§ 1. Sprawy należy załatwiać w formie pisemnej.
§ 2. Sprawy mogą być załatwiane ustnie, gdy przemawia za tym interes strony, a
przepis prawny nie stoi temu na przeszkodzie. Treść oraz istotne motywy ta-
kiego załatwienia powinny być utrwalone w aktach w formie protokołu lub
podpisanej przez stronę adnotacji.
Art. 15.
Postępowanie administracyjne jest dwuinstancyjne.
Art. 16.
§ 1. Decyzje, od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji,
są ostateczne. Uchylenie lub zmiana takich decyzji, stwierdzenie ich nieważ-
ności oraz wznowienie postępowania może nastąpić tylko w przypadkach
przewidzianych w kodeksie lub w ustawach szczególnych.
§ 2. Decyzje mogą być zaskarżane do sądu administracyjnego z powodu ich nie-
zgodności z prawem, na zasadach i w trybie określonych w odrębnych usta-
wach.
2009-01-09
©Kancelaria Sejmu
s. 5/50
Rozdział 3
Organy wyższego stopnia i organy naczelne
Art. 17.
Organami wyższego stopnia w rozumieniu kodeksu są:
1) w stosunku do organów jednostek samorządu terytorialnego – samorządowe
kolegia odwoławcze, chyba że ustawy szczególne stanowią inaczej,
2) w stosunku do wojewodów - właściwi w sprawie ministrowie,
3) w stosunku do organów administracji publicznej innych niż określone w pkt
1 i 2 - odpowiednie organy nadrzędne lub właściwi ministrowie, a w razie
ich braku - organy państwowe sprawujące nadzór nad ich działalnością,
4) w stosunku do organów organizacji społecznych - odpowiednie organy wyż-
szego stopnia tych organizacji, a w razie ich braku - organ państwowy
sprawujący nadzór nad ich działalnością.
Art. 18.
Organami naczelnymi w rozumieniu kodeksu są:
1) w stosunku do organów administracji rządowej, organów jednostek samo-
rządu terytorialnego, z wyjątkiem samorządowych kolegiów odwoławczych
oraz organów państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych -
Prezes Rady Ministrów lub właściwi ministrowie,
2) w stosunku do organów państwowych innych niż określone w pkt 1 - od-
powiednie organy o ogólnokrajowym zasięgu działania,
3) w stosunku do organów organizacji społecznych - naczelne organy tych or-
ganizacji, a w razie braku takiego organu - Prezes Rady Ministrów lub wła-
ściwi ministrowie sprawujący zwierzchni nadzór nad ich działalnością.
Rozdział 4
Właściwość organów
Art. 19.
Organy administracji publicznej przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczo-
wej i miejscowej.
Art. 20.
Właściwość rzeczową organu administracji publicznej ustala się według przepisów o
zakresie jego działania.
Art. 21.
§ 1. Właściwość miejscową organu administracji publicznej ustala się:
1) w sprawach dotyczących nieruchomości - według miejsca jej położenia;
jeżeli nieruchomość położona jest na obszarze właściwości dwóch lub
więcej organów, orzekanie należy do organu, na którego obszarze znaj-
duje się większa część nieruchomości,
2009-01-09
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.