Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
1. Usługi – III sektor gospodarki narodowej; nie wytwarza żadnych dóbr materialnych, lecz zaspokaja potrzeby konsumentów i producentów 2. Znaczenie usług w życiu i gospodarce człowieka; podział usług: ◦ dla producentów i biznesu: ▪ transport i gospodarka magazynowa ▪ pośrednictwo finansowe ▪ obsługa nieruchomości ▪ wynajem maszyn i sprzętu ▪ informatyka ▪ prowadzenie prac badawczo-rozwojowych ◦ ogólnospołeczne: ▪ administracja publiczna ▪ obrona narodowa ▪ działalność organizacji członkowskich ▪ organizacja i zespoły narodowe ◦ dla konsumentów: ▪ materialne: ñ handel i naprawy ñ hotele i restauracje ñ usługi osobiste ñ transport pasażerski i łączność ñ działalność komunalna ▪ niematerialne: ñ edukacja ñ ochrona zdrowia i opieka społeczna ñ działalność związana z rekreacją, kulturą i sportem 3. Komunikacja – odbywa się między oddalonymi od siebie miejscami. 4. Podział komunikacji: ◦ transport – polega na przemieszczaniu osób, ładunków, energii: ▪ taśmociąg ▪ przewodowy: ñ przewód elektroenergetyczny ñ rurociąg (wodo-, ciepło-, nafto-, gazo-ciąg, przewód kanalizacyjny) ▪ lądowy: ñ drogowy (tragarz, zwierzę juczne, rower, motorower, motocykl, samochód) ñ szynowy (tramwaj, kolej, kolej linowa) ñ wodny (śródlądowy, morski i oceaniczny) ñ powietrzny (lotniczy) ◦ łączność – służy przekazywaniu informacji: ▪ pocztowa ▪ bezprzewodowa (radio, telewizja, radiotelefon, telefon kom., łączność satelitarna) ▪ przewodowa (telegraf, telefon, telefaks, Internet) 5. Transport samochodowy: + możliwość dotarcia do niemal wszystkich siedzib bez konieczności przesiadania się i przeładunku („od drzwi do drzwi”) + niskie koszta transportu ładunku na małą odległość + niskie koszta budowy linii - zależność od pogody - duże zanieczyszczenia powietrza - zajmowanie dużych powierzchni terenu przez parkingi i stacje paliw 6. Transport kolejowy: + duża ładowność + małe zanieczyszczenia powietrza + regularność przewozów pasażerskich - duże ryzyko kradzieży - zależność od rzeźby terenu - wysokie koszta budowy linii i stacji 7. Transport lotniczy: + duża prędkość + brak konieczności budowy linii + mała liczba wypadków - duże zanieczyszczenia powietrza - zależność od pogody - wysokie koszta transportu ładunku na dużą i małą odległość 8. Transport wodny rzeczny: + czasami stanowi atrakcję turystyczną + małe zanieczyszczenia powietrza + duża ładowność - mała prędkość - zależność od pogody i stanu wody - wysokie koszta budowy kanałów 9. Transport wodny morski: + małe zanieczyszczenia powietrza + brak konieczności budowy linii + bardzo duża ładowność - zależność od pogody - mała prędkość - podczas katastrof tankowców dochodzi do zanieczyszczenia wód 10. Rurociąg: + niskie koszta transportu ładunku na dużą i na małą odległość + małe zanieczyszczenia powietrza + niezależność od środowiska - wysokie koszta budowy linii i stacji - trudność w budowie linii i stacji uzależniona od rzeźby terenu - możliwość przesyłania tylko jednego rodzaju ładunku 11. Transport przewodowy: + brak zanieczyszczeń powietrza + brak hałasu + energia, ciecz lub gaz mogą być transportowane bezpośrednio od nadawcy do odbiorcy - (tak jak rurociągi) 12. Żegluga kabotażowa – żegluga, gdzie towary przewozi się od portu do portu w obrębie jednego państwa 13. Armator – właściciel statku 14. Kraje taniej bandery – kraje, w których rejestrowane są statki innych państw, ponieważ mają niższe opaty rejestracyjne i podatkowe, mniejsze wymagania nadzoru, łagodniejszą kontrolę działalności armatora (Liberia, Panama, Kostaryka, Cypr, Wyspy Bahama) 15. DWT – łączna nośność statku wodnego BRT – łączna objętość statku wodnego 16. Biała flota – rejsy, które odbywają się tylko w celach turystycznych 17. Tranzyt – przewóz osób, towarów z jednego państwa do drugiego przez trzecie (państwo tranzytowe) 18. Ocena warunków przyrodniczych dla rozwoju transportu w Polsce: ◦ dostępność do Morza Bałtyckiego – możliwość rozwoju żeglugi dalekomorskiej ◦ gęsta sieć rzeczna – możliwość rozwoju żeglugi śródlądowej ◦ teren nizinny – możliwość rozwoju transportu lądowego, kolejowego, samochodowego ◦ śnieżyce, niskie i wysokie temperatury, które utrudniają rozwój transportu 19. Rozwój transportu w Polsce: ◦ kolejowego: ▪ najstarsza linia Wrocław-Oława (XIX w.) ▪ kolejna to linia Warszawa-Wiedeń (XIX w.) ▪ sieć jest rozmieszczona nierównomiernie; największa gęstość – obszary zaboru pruskiego ▪ obszary południowe – rozwój przemysłu (ciężkiego) górnictwa ▪ średnia gęstość linii w Polsce : 3,4 km/100 km2 ▪ najważniejsze linie: ñ magistrala węglowa (Zagłębie Górnośląskie-Port w Gdyni) ñ centralna magistrala (Zagłębie Górnośląskie-Warszawa) ñ linie tranzytowe (Polska Zachodnia-Polska Wschodnia) ▪ transport kolejowy w Polsce obecnie ulega: ñ prywatyzacji ñ zmianom częstotliwości kursów ñ likwidowaniu linii nierentownych ◦ samochodowego: ▪ odgrywa najważniejszą rolę ▪ wzrasta gęstość dróg (82,8km/100km2) – dofinansowania unijne ▪ wzrasta liczba samochodów ▪ niska jakość dróg ▪ istniejące drogi ulegają zniszczeniu ◦ wodnego: ▪ największe porty w Gdańsku, Szczecinie, Gdyni ▪ najtańszy transport ▪ służy do przewozu towarów o dużej masie (zboże, surowce miner.) na duże odległości ◦ powietrznego: ▪ służy do przewozu pasażerów na duże odległości lub produktów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub są pilnie potrzebne ▪ rozwija się dość intensywnie dzięki tanim liniom lotniczym ◦ przemysłowego: ▪ tranzyt ropy naftowej – rurociąg „Przyjaźń” (Polska-Rosja) ▪ tranzyt gazu ziemnego – rurociąg jamalski 20. Gospodarcze wykorzystanie mórz; w Polsce rozwija się: ◦ żegluga dalekomorska ◦ rybołówstwo ◦ pozyskiwanie bogactw mineralnych (ropa, gaz, sól, bursztyny) ◦ przemysł stoczniowy, przetwórstwa rybnego ◦ turystyka 21. Konwencja praw morza – zawiera przepisy dotyczące wykorzystania mórz: ◦ wody terytorialne – pas 22,5 km (12 mil) liczony od linii brzegowej w głąb akwenu wodnego ◦ wody wewnętrzne – zatoki, zalewy, cieśniny mogą sięgać do 24 mil od zewnętrznej granicy wód terytorialnych ◦ wody strefy ekonomicznej – 200 mil od linii brzegowej w głąb akwenu (połowy, pozyskiwanie bogactw, budowa sztucznych wysp) 22. Rodzaje statków: ◦ towarowe (zbiornikowce, masowce, chemikalowce, kontenerowce) ◦ pasażerskie ◦ rybackie (kutry, lugry, trowlery, sejnery) ◦ sportowo-turystyczne (jachty) ◦ specjalne (ratownicze, pożarnicze, holowniki, lodołamacze, latarniowce, pogłębiarki, oceanograficzne) 23. Turystyka – różne formy podróżowania bez zmiany stałego miejsca pobytu, nie dłużej niż rok i nie w celach zarobkowych 24. Rodzaje turystyki: ◦ ze względu na zasięg przestrzenny: ▪ krajowa ▪ zagraniczna ◦ ze względu na czas: ▪ krótkoterminowa ▪ średnio... ▪ długo... ◦ ze względu na cel wyjazdu: ▪ krajoznawcza (poznanie nowego regionu, kraju) ▪ wypoczynkowa (regeneracja sił) ▪ pielgrzymkowa (cel religijny) ▪ kongresowa (udział w konferencjach międzynarodowych) ▪ specjalistyczna (czynny wypoczynek, sport) ▪ ... |
Menu
|