Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
USŁUGI W HANDLU ZAGRANICZNYM - PYTANIA NA EGZAMIN
1. Formy handlu zagranicznego.
Formy handlu zagranicznego. Handel zagraniczny – to wszelkie rodzaje działalności związane z utrzymaniem stosunków gospodarczych z zagranicą. Handel międzynarodowy – wymiana towarowa wszystkich krajów na świecie lub pewnych grup krajów (np. UE). Handel zagraniczny – sprzedaż lub zakup dóbr za granicą lub za granicę. Handel zagraniczny – to obroty majątkowo kredytowe oraz bieżące, na które oprócz wymiany towarowej składają się sprzedaż i zakup usług i dóbr niematerialnych (np. patenty, licencje, know-how, prawa autorskie) W handel zagraniczny wchodzi również świadczenie usług cudzoziemcom na terenie kraju oraz handel tranzytowy tzn. kiedy siedziba firmy tranzytowej nie jest ani w kraju eksportera ani importera. Szczególne formy handlu zagranicznego. llObrót uszlachetniający.llObrót reparacyjny.llc. Obrót licencjami i know-how. d. Frenchaising. e. Leasing. llTransakcje wiązane, kontensacyjne i barterowe.llObrót projektami inwestycyjnymi.llInwestycje bezpośrednie (greenfild)llTransakcje odbywają się na rynku wolnym i rynku zorganizowanym. Obrót uszlachetniający – wysyłanie za granicę towaru w celu jego wykończenia lub obróbki. Po tych czynnościach towar wraca do kraju wysyłającego, czyli nie zmienia właściciela ( cały czas jest jego własnością) Rynki zorganizowane – standaryzowane towary tzn. giełdy, targi, aukcje, przetargi, wolne obszary celne. Eksport bezpośredni. Eksport bezpośredni – to znaczy od producenta do bezpośredniego odbiorcy, czyli wielkie dobra inwestycyjne kupuje się bezpośrednio np. samoloty. Eksport ten jest związany z dodatkowymi usługami np. doradztwo i serwis. Transakcje na kredyt – konieczne tu są gwarancje kredytowe. Eksport pośredni. Eksport pośredni – wynika z tego, że chcemy jako producent pozbyć się ryzyka i kosztów związanych z wprowadzeniem produktu na rynek. W ramach kontraktów między producentem i odbiorcą producent nie martwi się o znalezienie klienta za granicą. Taki pośrednik może okazać się nieudolny (ryzyko). Import bezpośredni. Import bezpośredni – będą to również surowce i półfabrykaty. Import bezpośredni – może być korzystny, kiedy zakupy są nieregularne, kiedy kupujemy produkty w małych ilościach, lub kupujemy je w wielu innych krajach.
Najstarszą formą rynków zagranicznych są targi. Pierwsze różnice zarysowały się kiedy tworzono targi detaliczne i hurtowe. Znaczenie targów jest wielkie. Targi: zorganizowane m-ce spotkań handlowych odbywających się w regularnych odstępach czasu. Cel- umożliwienie prezentacji nowych osiągnięć, zawarcia transakcji kupna – sprzedaży. Zaliczamy je do rynku formalnego ze względu na posiadanie własnych regulaminów. Podział targów: Według kryterium geograficznego targi dzielimy na: - regionalne - krajowe - międzynarodowe Kryterium rzeczowe dzieli targi na: - wielobranżowe - ogólnobranżowe - specjalistyczne Targi służą: - nawiązaniu i podtrzymaniu kontaktów, - są nośnikiem postępu technicznego, - prezentacji firm - na targach podpisuje się również umowy. Funkcja targów: - handlowa: umożliwienie kontaktów między sprzedawcą a nabywcą, podpisywanie transakcji - informacyjno- promocyjna: następuje pobudzenie popytu na skutek lepszej znajomości wystawionego towaru, a potencjalny nabywca może zapoznać się z producentami tego samego wyrobu Po targach rynkiem zorganizowanym są giełdy. Giełdy – są to organizowane w określonym miejscu i czasie spotkania handlowe, gdzie sprzedawane są ściśle określone towary po cenach codziennych notowań. Charakterystyczną rzeczą jest określona tam technika transakcji. Giełdy dzielą się na: - towarowe - usług - frachtów – powoli zanikają - ubezpieczeń Funkcje giełdy: - handlowa: ośrodek handlu międzynarodowego; funkcja tradycyjna, tracąca obecnie znaczenie, gdyż rzeczywista sprzedaż to margines transakcji giełdowych. Jest realizowana przez transakcje rzeczywiste natychmiastowe i terminowe - informacyjna (wyznacznika cen światowych): podanie cen do publicznej wiadomości; ceny na giełdzie są bazą dla ustalania cen w innych transakcjach handlowych. Realizowana przez rzeczywiste natychmiastowe i terminowe - spekulacyjna: możliwość osiągania zysków z zawierania transakcji papierowych. Jest realizowana przez zawieranie transakcji futures, które z kolei likwiduje się transakcją rzeczywistą - zabezpieczająca: ograniczenie ryzyka wiążącego się ze zmianami cen towarów; zabezpieczamy poziom cen przy transakcji z dostawą np. za rok i umawiamy się, że za rok kupimy bądź sprzedamy towar po cenie w dni zawarcia transakcji, a nie po cenie w dniu jej realizacji. Realizowana przez transakcje hedge - ujednolicanie ceny światowej: zbyt wysokie różnice w cenie tego samego towaru na różnych giełdach stanowią bodziec do kupowania po niższej i sprzedawania po wyższej cenie, to powoduje tendencję do ujednolicania cen
Aukcje – sprzedaż przetargowa towarów, których cenę trudno ustalić. Charakterystyczną rzeczą jest bezpośrednia publiczna konkurencja, czasem pośredniczą w tym brokerzy. Polska – słynie z aukcji koni Londyn – dzieła sztuki Amsterdam – aukcja skór Cechy: - towary sprzedawane rzeczywiście istnieją i są w dyspozycji sprzedającego - towary mogą być towarami jednostkowymi lub masowymi, - towar masowy sprzedaje się na podstawie próbek - cechy jakościowe towarów są bardziej złożone – nie podlegają standaryzacji Rodzaje aukcji: 1) ze wzgl. na częstość organizowania: - regularne (gł. towarów masowych- wełny, herbaty, skór, koni, energii) - doraźne (pamiątek, dzieł sztuki, nieruchomości, papierów wartościowych, towarów zalegających na składzie) 2) ze wzgl. na sposób składania oferty: - ustne, - pisemne, internetowe 3) ze wzgl. na sposób wyłonienia oferty wygrywającej: - angielska (licytacja, kto da więcej) - holenderska (od ceny najwyższej w dół – mechanizm zegara) - pisemna (Vickrey’a) (oferty są składane na piśmie w kopertach , wygrywa oferta z najwyższą ceną, ale wygrywający płaci cenę którą przebił – przed nim) Funkcje aukcji: - handlowa (aukcja to sposób sprzedania towarów) - cenotwórcza - informacyjna regulacyjna (masowy towar aukcyjny musi być zestandaryzowany
Przetargi – publiczny zakup lub publiczna sprzedaż. Konkurs na najlepszą ofertę, co nie oznacza wcale, że najtańszą. Organizowane są przez państwo. Przetargi: instytucjonalnie zorganizowane kontakty stron, chcących zawrzeć transakcję, publiczny zakup lub sprzedaż po najkorzystniejszej cenie. Warunki zawarcia transakcji oraz cena podawane są do publicznej wiadomości. Mogą być: - publiczne - i zamknięte Główne funkcje: - ograniczenie korupcji - likwiduje faworyzowanie jednej firmy Korzyści: - możliwość dotarcia do najkorzystniejszych źródeł zakupu - dokładne sprecyzowanie warunków przyszłego kontraktu - poszerzenie kręgu dostawców - obiektywizm w wyborze oferty eliminujący ewentualne zarzuty o tendencyjność Wada: długi okres wyboru dostawcy
2. Handel tranzytowy.
Handel tranzytowy. Handel tranzytowy – obrót towarowy, dotyczy sytuacji w której siedziba firmy realizującej transakcję kupna-sprzedaży nie znajduje się ani w kraju importera, ani eksportera. Oprócz wyżej wymienionych istnieją szczególne formy handlu zagranicznego, które ze względu na swój charakter prawny lub specyficzny przebieg transakcji – nie mogą być jednoznacznie zakwalifikowane do form podstawowych. Są to: obrót uszlachetniający i reparacyjny, obrót licencjami i know-how, franchising, leasing, transakcje wiązane, kompensacyjne i barterowe, obrót projektami inwestycyjnymi, inwestycje bezpośrednie. Cechą wspólną wymienionych form handlu zagranicznego jest to, że dokonują się one na wolnym rynku w sposób bezpośredni między producentami a ich nabywcami, bądź z udziałem pośredników. Część transakcji handlowych jest zawierana na tzw. rynkach zorganizowanych. Do form rynków zorganizowanych należą: targi, giełdy, aukcje, przetargi oraz wolne obszary celne. ... |
Menu
|