Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
©Kancelaria Sejmu
s. 1/17 USTAWA z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. 1. Ustawa określa zasady i tryb zawierania umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi oraz środki ochrony prawnej. 2. Koncesjonariusz na podstawie umowy koncesji zawieranej z koncesjodawcą zo- bowiązuje się do wykonania przedmiotu koncesji za wynagrodzeniem, które sta- nowi w przypadku: 1) koncesji na roboty budowlane – wyłącznie prawo do eksploatacji obiektu budowlanego, w tym pobierania pożytków, albo takie prawo wraz z płatno- ścią koncesjodawcy; 2) koncesji na usługi – wyłącznie prawo do wykonywania usług, w tym pobie- rania pożytków, albo takie prawo wraz z płatnością koncesjodawcy. 3. Płatność koncesjodawcy na rzecz koncesjonariusza nie może prowadzić do odzy- skania całości związanych z wykonywaniem koncesji nakładów poniesionych przez koncesjonariusza. Koncesjonariusz ponosi w zasadniczej części ryzyko ekonomiczne wykonywania koncesji. Opracowano na pod- stawie Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 101, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241, Nr 223, poz. 1778, z 2010 r. Nr 106, poz. 675, Nr 182, poz. 1228, z 2012 r. poz. 1271. Art. 2. Ilekroć w ustawie jest mowa o: 1) zainteresowanym podmiocie – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej lub grupę takich podmiotów, zainteresowanych udziałem w postę- powaniu o zawarcie umowy koncesji; 2) koncesjonariuszu – należy przez to rozumieć zainteresowany podmiot, z któ- rym zawarto umowę koncesji; 3) kandydacie – należy przez to rozumieć zainteresowany podmiot, który zło- żył wniosek o zawarcie umowy koncesji; 1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2004/18/WE Parla- mentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz. Urz. L 134 z 30.04.2004, str. 114). 2) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicz- nych i z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicz- nych. 2013-02-25 ©Kancelaria Sejmu s. 2/17 4) oferencie – należy przez to rozumieć zainteresowany podmiot, który złożył ofertę; 5) robotach budowlanych – należy przez to rozumieć roboty budowlane w ro- zumieniu przepisów o zamówieniach publicznych; 6) dostawach – należy przez to rozumieć dostawy w rozumieniu przepisów o zamówieniach publicznych; 7) usługach – należy przez to rozumieć usługi w rozumieniu przepisów o za- mówieniach publicznych; 8) koncesjodawcy – należy przez to rozumieć podmiot, o którym mowa w art. 3, lub grupę takich podmiotów obowiązaną do stosowania ustawy; 9) postępowaniu o zawarcie umowy koncesji – należy przez to rozumieć postę- powanie wszczynane w drodze publicznego ogłoszenia o koncesji, którego celem jest dokonanie przez koncesjodawcę wyboru zainteresowanego pod- miotu, z którym zostanie zawarta umowa koncesji na roboty budowlane lub usługi. Art. 3. Ustawę stosuje się do zawierania umowy koncesji przez: 1) organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej; 2) jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki; 3) państwowe jednostki budżetowe; 4) inne niż wymienione w pkt 1–3 podmioty, które ustanowione zostały w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego, posiadają osobowość prawną oraz: a) finansowane są w ponad 50% przez podmioty, o których mowa w pkt 1 lub 2, lub b) których zarząd podlega nadzorowi ze strony podmiotów, o których mowa w pkt 1 lub 2, lub c) w których ponad połowa członków organu zarządzającego lub nadzor- czego została wyznaczona przez podmioty, o których mowa w pkt 1 lub 2; 5) inne niż wymienione w pkt 1–4 podmioty, które ustanowione zostały w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego, posiadają osobowość prawną oraz: a) finansowane są w ponad 50% przez podmioty, o których mowa w pkt 4, lub b) których zarząd podlega nadzorowi ze strony podmiotów, o których mowa w pkt 4, lub c) w których ponad połowa członków organu zarządzającego lub nadzor- czego została wyznaczona przez podmioty, o których mowa w pkt 4. Art. 4. 1. Przepisów ustawy nie stosuje się w przypadku zawierania umowy: 1) której wykonanie jest związane z dostępem do informacji niejawnych o klauzuli tajności „poufne” lub wyższej albo jeżeli jej wykonaniu muszą to- 2013-02-25 ©Kancelaria Sejmu s. 3/17 warzyszyć szczególne środki bezpieczeństwa, albo jeżeli wymaga tego ochrona podstawowych interesów państwa; 2) głównie w celu wykonywania co najmniej jednego z następujących rodza- jów działalności: a) udostępnianie publicznej sieci telekomunikacyjnej, b) eksploatacja publicznej sieci telekomunikacyjnej, c) świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych za po- mocą publicznej sieci telekomunikacyjnej; - jeżeli umowa ma zostać zawarta wyłącznie w celu wykonywania takiego ro- dzaju działalności; 3) na podstawie szczególnej procedury organizacji międzynarodowej odmien- nej od określonej w ustawie; 4) na podstawie umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, dotyczącej stacjonowania wojsk, jeżeli umowa ta przewiduje inne niż ustawa procedury zawierania umowy koncesji; 5) na podstawie umowy międzynarodowej zawartej między Rzecząpospolitą Polską a państwem niebędącym członkiem Unii Europejskiej lub wieloma takimi państwami, dotyczącej wdrożenia lub realizacji przedsięwzięcia przez strony tej umowy, jeżeli umowa ta przewiduje inne niż ustawa proce- dury zawierania umowy koncesji; 6) z zainteresowanym podmiotem, który z mocy prawa ma wyłączne prawo do wykonywania działalności będącej przedmiotem koncesji; 7) na usługi – jeżeli wymaga tego interes publiczny, który może być związany w szczególności z zagrożeniem ciągłości realizowania zadania będącego przedmiotem koncesji na usługi, a którego wystąpienia koncesjodawca do- chowując należytej staranności nie mógł przewidzieć, z zastrzeżeniem ust. 2. 2. Zawierając umowę, o której mowa w ust. 1 pkt 7, wszczyna się postępowanie o zawarcie umowy koncesji. Umowa zawarta w trybie ust. 1 pkt 7 nie może obo- wiązywać dłużej niż do dnia zakończenia tego postępowania. Art. 5. Do czynności podejmowanych przez koncesjodawcę i zainteresowane podmioty w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji oraz do umów koncesji stosuje się przepi- sy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm. ) ), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej. 3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1971 r. Nr 27, poz. 252, z 1976 r. Nr 19, poz. 122, z 1982 r. Nr 11, poz. 81, Nr 19, poz. 147 i Nr 30, poz. 210, z 1984 r. Nr 45, poz. 242, z 1985 r. Nr 22, poz. 99, z 1989 r. Nr 3, poz. 11, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, Nr 55, poz. 321 i Nr 79, poz. 464, z 1991 r. Nr 107, poz. 464 i Nr 115, poz. 496, z 1993 r. Nr 17, poz. 78, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, Nr 85, poz. 388 i Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1996 r. Nr 114, poz. 542, Nr 139, poz. 646 i Nr 149, poz. 703, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 115, poz. 741, Nr 117, poz. 751 i Nr 157, poz. 1040, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 758, z 1999 r. Nr 52, poz. 532, z 2000 r. Nr 22, poz. 271, Nr 74, poz. 855 i 857, Nr 88, poz. 983 i Nr 114, poz. 1191, z 2001 r. Nr 11, poz. 91, Nr 71, poz. 733, Nr 130, poz. 1450 i Nr 145, poz. 1638, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 141, poz. 1176, z 2003 r. Nr 49, poz. 408, Nr 60, poz. 535, Nr 64, poz. 592 i Nr 124, poz. 1151, z 2004 r. Nr 91, poz. 870, Nr 96, poz. 959, Nr 162, poz. 1692, Nr 172, poz. 1804 i Nr 281, poz. 2783, z 2005 r. Nr 48, poz. 462, Nr 157, poz. 1316 i Nr 172, poz. 1438, z 2006 r. Nr 133, poz. 935 i Nr 164, poz. 1166, z 2007 r. Nr 80, poz. 538, Nr 82, poz. 557 i Nr 181, poz. 1287 oraz z 2008 r. Nr 116, poz. 731, Nr 163, poz. 1012, Nr 220, poz. 1425 i 1431 i Nr 228, poz. 1506. 2013-02-25 ©Kancelaria Sejmu s. 4/17 Rozdział 2 Postępowanie o zawarcie umowy koncesji Art. 6. Koncesjodawca przygotowując i prowadząc postępowanie o zawarcie umowy konce- sji, zwane dalej „postępowaniem”, jest obowiązany zapewnić równe i niedyskrymi- nacyjne traktowanie zainteresowanych podmiotów, działać w sposób przejrzysty oraz z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji. Art. 7. 1. Koncesjodawca jest obowiązany dokonać opisu przedmiotu koncesji w sposób umożliwiający zainteresowanym podmiotom jednakowy dostęp do wykonywa- nia koncesji oraz w sposób, który nie stwarza ograniczeń konkurencji w dostępie do wykonywania koncesji. 2. Opisu przedmiotu koncesji dokonuje się przez: 1) odniesienie do specyfikacji technicznej; 2) charakterystykę lub wymagania w zakresie funkcjonalności, pod warun- kiem, że opis taki umożliwia zainteresowanym podmiotom ustalenie przed- miotu koncesji albo 3) częściowe odniesienie się do specyfikacji technicznej, o której mowa w pkt 1, oraz częściowe odniesienie się do charakterystyki lub wymagań w zakre- sie funkcjonalności, o których mowa w pkt 2. 3. Specyfikacja techniczna, o której mowa w ust. 2 pkt 1, powinna zawierać odnie- sienia do norm przenoszących normy europejskie, europejskich aprobat tech- nicznych, wspólnych specyfikacji technicznych, norm międzynarodowych, in- nych systemów referencji technicznych ustanowionych przez europejskie organy normalizacyjne lub – w przypadku ich braku – do norm krajowych, krajowych aprobat technicznych lub krajowych specyfikacji technicznych odnoszących się do projektowania, obliczania, realizacji robót, a także wykorzystania produktów oraz powinna zawierać przyjętą procedurę oceny zgodności oferty z wymaga- niami koncesjodawcy, a ponadto: 1) w przypadku robót budowlanych – powinna dotyczyć całości zaleceń tech- nicznych określających wymagane cechy materiału lub dostawy, w szcze- gólności poziomu oddziaływania na środowisko, dostosowania do potrzeb wszystkich użytkowników, funkcjonalności, bezpieczeństwa, wymiarów, procedury dotyczącej zapewnienia jakości, metod produkcji, a także zasad dotyczących projektowania i kosztorysowania, warunków testowania, kon- troli i odbioru obiektów budowlanych, metod i technik budowy oraz innych warunków technicznych, które koncesjodawca może określić zgodnie z od- rębnymi przepisami; 2) w przypadku usług – powinna dotyczyć wymaganych cech usługi, w szcze- gólności poziomu jakości, poziomu oddziaływania na środowisko, dostoso- wania do potrzeb wszystkich użytkowników. 4. Opis przedmiotu koncesji nie może zawierać znaków towarowych, patentów, oznaczenia typu, pochodzenia lub produkcji, które mogłyby prowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania zainteresowanego podmiotu z postępo- wania. Opis taki jest dopuszczalny w uzasadnionych przypadkach, gdy konce- 2013-02-25 ©Kancelaria Sejmu s. 5/17 sjodawca nie może opisać przedmiotu koncesji zgodnie z ust. 3, a opisowi ta- kiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważny”. Art. 8. 1. Gdy opis przedmiotu koncesji został dokonany za pomocą specyfikacji technicz- nej, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 1, a roboty budowlane lub usługi będące przedmiotem oferty nie są zgodne z tą specyfikacją, koncesjodawca nie może uznać oferty za nieodpowiadającą wymaganiom, jeżeli oferent uzasadni w ofer- cie, że proponowane przez niego rozwiązania są równoważne w stosunku do wymagań określonych w specyfikacji technicznej. 2. Gdy opis przedmiotu koncesji został dokonany za pomocą charakterystyki lub wymagań w zakresie funkcjonalności, o których mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2, kon- cesjodawca nie może uznać oferty za nieodpowiadającą wymaganiom, jeżeli oferent uzasadni w ofercie, że oferowane przez niego roboty budowlane lub usługi są zgodne z normami przenoszącymi normy europejskie, europejskimi aprobatami technicznymi, wspólnymi specyfikacjami technicznymi, normami międzynarodowymi lub innymi systemami referencji technicznych ustanowio- nymi przez europejskie organy normalizacyjne oraz gdy odpowiadają one cha- rakterystyce lub wymaganiom w zakresie funkcjonalności określonym przez koncesjodawcę. Art. 9. 1. Podstawą obliczenia szacunkowej wartości koncesji na roboty budowlane jest, ustalona przez koncesjodawcę z należytą starannością, kwota niezawierająca po- datku od towarów i usług, która uwzględnia szacunkowy koszt robót budowla- nych oraz szacunkową całkowitą wartość dostaw niezbędnych do ich wykonania oddanych przez koncesjodawcę do dyspozycji koncesjonariusza, bez względu na planowany sposób zapłaty wynagrodzenia koncesjonariusza. 2. Podstawą obliczenia szacunkowej wartości koncesji na usługi jest, ustalona przez koncesjodawcę z należytą starannością, kwota niezawierająca podatku od towa- rów i usług, która uwzględnia szacunkowy koszt świadczonych usług, bez względu na planowany sposób zapłaty wynagrodzenia koncesjonariusza. Art. 10. 1. Koncesjodawca wszczyna postępowanie przez publikację ogłoszenia o koncesji. 2. Koncesjodawca zamieszcza ogłoszenie o koncesji na usługi w Biuletynie Zamó- wień Publicznych, udostępnianym na stronach portalu internetowego Urzędu Zamówień Publicznych. 3. Koncesjodawca przesyła ogłoszenie o koncesji na roboty budowlane Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, drogą elektroniczną, zgodnie z formą i procedura- mi wskazanymi na stronie internetowej, o której mowa w ust. 3 załącznika VIII do dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz. Urz. L 134 z 30.04.2004, str. 114), oraz zgodnie z wzorem określonym w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1564/2005 z dnia 7 września 2005 r. ustanawiającym standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w ramach procedur udzielania zamówień publicznych zgodnie z dyrek- tywami 2004/17/WE i 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 257 z 01.10.2005, str. 1). 2013-02-25 |
Menu
|