urzadzenia teoria -lacznik, Politechnika Lubelska, Studia, Semestr 6, sem VI, VI-semestr, 07laburzadzenia

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

1.- Co to jest odłącznik ?

Odłącznik to aparat elektryczny, który może dokonywać czynności łączeniowych w obwodzie jedynie w stanie bezprądowym. Nie posiada on układu gaszenia łuku, wobec czego nie może przerywać obwodu pod obciążeniem. Ze względu na charakter pracy odłączniki mają zwykle napęd ręczny. Przykładem mogą być nożowe odłączniki pantografów umieszczone na dachu lokomotywy lub EZT (napęd tyczką izolacyjną), odłączniki główne (sprzężone mechanicznie z ryglami szaf wysokiego napięcia), a także odłączniki silników trakcyjnych. Odłączniki mogą posiadać styki pomocnicze, a także mogą pełnić funkcję uszyniaczy, co ma miejsce w odłącznikach głównych na lokomotywie.

2.- Co to jest rozłącznik (stycznik) ?

Rozłącznik to aparat elektryczny, który może załączać i wyłączać prądy robocze w obwodzie, a także prądy przeciążeń. Nie jest natomiast przystosowany do wyłączania prądów zwarciowych. Przykładem rozłączników są styczniki elektromagnetyczne bądź elektropneumatyczne stosowane w taborze kolejowym. Stanowią one tą grupę rozłączników, które dodatkowo są przystosowane do dużej częstości łączeń i pełnią w obwodach funkcje manewrowe. Są wyposażone w układ gaszenia łuku (cewkę wydmuchową, rożki opalne, komorę gaszeniową), a także w styki pomocnicze. Na pojazdach trakcyjnych styczniki dzielą się na liniowe (załączające i wyłączające obwód główny), grupowe i mostkowe (dokonujące przełączeń układu silników trakcyjnych), oporowe (zwierające rezystory rozruchowe), bocznikowania (pracujące w obwodzie osłabiania wzbudzenia), a także styczniki obwodów pomocniczych (przetwornic, ogrzewania, sprężarek itp.) i sterowania (obwody niskiego napięcia).

3.- Co to jest wyłącznik (wyłącznik szybki) ?

Zadaniem wyłącznika jest wyłączanie prądów zwarć i dużych przetężeń, przy czym ma on także możność wyłączania prądów roboczych. Przykładem może być wyłącznik szybki (WS) prądu stałego stosowany na lokomotywach. Ma on za zadanie ograniczać wartość prądu zwarcia, tj. wyłączać go jeszcze w fazie narastania, zanim prąd ten osiągnie wartość ustaloną. Wyłącznik szybki jest powiązany uzależnieniami z przekaźnikami zabezpieczającymi obwody lokomotywy, a także posiada własny wyzwalacz elektromagnetyczny. Na lokomotywie ET22 niezamierzone otwarcie WS może być spowodowane działaniem następujących przekaźników: ciśnieniowego pantografów, zanikowo-napięciowego, różnicowego obwodu głównego lub obwodów pomocniczych, przekaźnika nadmiarowego przetwornicy i ogrzewania. Na większości lokomotyw eksploatowanych na PKP wyłącznik szybki ma napęd elektropneumatyczny, przy czym istnieje także możliwość ręcznego jego zamknięcia za pomocą specjalnego klucza (zamykanie WS "na zimno").

4.- Co to jest łuk elektryczny, kiedy występuje i jakie ma własności ?

Łuk elektryczny to rodzaj wyładowania elektrycznego w gazie o ciśnieniu atmosferycznym (lub wyższym) w postaci zjonizowanego kanału (np. powietrza), przez który płynie prąd elektryczny. Każdej próbie rozwarcia dwóch metalowych lub grafitowych elektrod, przez które płynie prąd (np. styków wyłącznika) towarzyszy wystąpienie łuku elektrycznego. Można przyjąć, że poprzez łuk elektryczny obwód "stara się" podtrzymać przepływ prądu.

 

Łuk elektryczny ma temperaturę kilku tysięcy stopni Celsjusza, jest silnym źródłem światła widzialnego oraz ultrafioletowego. Ma niszczycielską moc, jest przyczyną utleniania się i topienia styków łączników, stwarza także zagrożenie pożarowe (stany awaryjne) i jest oczywiście niebezpieczny dla człowieka (temperatura, promieniowanie UV). Najbardziej niebezpiecznym przypadkiem jego występowania są zwarcia łukowe. Łuk elektryczny, przez który płynie prąd rzędu tysięcy amperów niszczy wszystko co napotka na swej drodze (metale topią się i odparowują). Z punktu widzenia analizy obwodu łuk elektryczny ma charakter rezystancyjny (zachowuje się jak nieliniowy opornik).

5.- Sposób gaszenia łuku w łącznikach zestykowych prądu stałego.

Podstawowymi elementami każdego wyłącznika lub stycznika są oczywiście styki główne oraz mechanizm napędowy. Styki umieszczone są wewnątrz komory, zwanej komorą gaszeniową (łukową), która w zależności od typu łącznika może mieć różne kształty (wyróżniamy komory szczelinowe, płytkowe, grzebieniowe itp.) Przedłużeniem styków głównych są rożki opalne, które mają za zadanie prowadzić łuk wewnątrz komory. W tor główny łącznika włączona jest szeregowo cewka wydmuchowa, która poprzez nabiegunniki wytwarza pole magnetyczne wewnątrz komory. Łączniki posiadają zwykle też zespół styków pomocniczych.

 

Proces wyłączania przebiega następująco. Po rozejściu się styków zapala się między nimi łuk elektryczny, który powinien jak najszybciej zejść ze styków głównych na rożki opalne. Prąd płynący w obwodzie poprzez cewkę wydmuchową wytwarza silne pole magnetyczne, które wpycha łuk dalej do komory. Ponieważ rożki opalne rozchodzą się, łuk zostaje znacznie wydłużony i dzięki temu rośnie jego rezystancja. Ścianki komory mają natomiast za zadanie odebrać od łuku jak największą ilość ciepła. W przypadku komór grzebieniowych łuk elektryczny zostaje dodatkowo wydłużony, przyjmuje kształt falisty. W przypadku komór płytkowych natomiast łuk elektryczny zostaje podzielony na kilka szeregowych. W pewnym momencie następuje zachwianie równowagi energetycznej w układzie, obwód nie jest w stanie dostarczyć do łuku takiej ilości energii jaka jest od niego odbierana i następuje jego zgaśnięcie, a prąd zostaje przerwany. W interesie zarówno konstruktora jak i użytkownika łącznika jest by moment ten miał miejsce jak najszybciej.

6.- Czy to prawda, że mały prąd łatwiej wyłączyć, a duży trudniej ?

Zwykle tak, ale nie zawsze :-) W przypadku wielu łączników występuje pewien zakres prądów, znacznie mniejszych od znamionowych, które są niewyłączalne. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego wyłącznik który jest w stanie wyłączać prądy zwarć rzędu tysięcy amperów może mieć problem z wyłączeniem prądu o natężeniu kilkunastu amperów? Może się bowiem zdarzyć tak, że ten mały prąd będzie na tyle duży, by podtrzymać palenie się łuku, ale wytworzony przez niego strumień cewki wydmuchowej będzie za mały by zepchnąć łuk ze styków. Najniższa wartość prądu, jaką jest w stanie wyłączyć dany łącznik, nosi nazwę prądu krytycznego. Oczywiście współczesne aparaty projektuje się w ten sposób, by prąd krytyczny w ogóle nie występował.

 

Problem niewyłączalnych prądów występował w ET22. Przy projektowaniu przełączania grup silników na tej maszynie konstruktorzy zdecydowali się - celem uproszczenia układu - zastosować 3-pozycyjny stycznik grupowy, wzięty niemal żywcem z lokomotywy ET21. Wobec problemów jakie stwarzała ELTA (zajęta produkcją aparatury do EU07) zdecydowano się na nastawnik grupowy z zakładów APENA, oparty na stycznikach PK-323. Niestety wykazywał on dużą awaryjność. Badania prowadzone przez Instytut Aparatów Elektrycznych PŁ wykazały, że w procesie przełączania grup silników na ET22 występują - w odróżnieniu od ET21 - prądy o małych wartościach, niższych od wartości prądów krytycznych styczników. W efekcie styczniki PK-323, mające niedostatecznie skuteczny układ wydmuchu łuku w zakresie małych wartości prądów, ulegały poważnym awariom, łącznie z ich spaleniem. W latach 80-tych IAE opracował nową generację styczników SPG z impulsowym załączaniem cewki wydmuchowej o bardzo wysokich (na poziomie światowym) parametrach łączeniowych. Konstrukcja tych styczników została wykorzystana przy opracowaniu nowego stycznika PK-324 do nastawników grupowych i problem ich awaryjności został w znacznym stopniu rozwiązany.

7.- Co to jest czas łukowy, czas własny oraz czas wyłączania ?

Czas łukowy jest to czas od momentu pojawienia się łuku (rozejścia styków) do chwili jego ostatecznego zgaśnięcia. Zależy on od skuteczności układu gaszeniowego danego łącznika oraz od warunków pracy (ruch powietrza, ciśnienie, temperatura).

 

Czas własny jest to czas jaki upływa od chwili rozpoczęcia procesu wyłączania do momentu rozejścia się styków (zapłonu łuku). Zależy on głownie od konstrukcji części mechanicznej łącznika oraz od stanu technicznego aparatu (stan łożysk, sprężyn).

 

Czas wyłączania jest sumą czasu łukowego i czasu własnego.

8.- Co to jest przepięcie łączeniowe, skąd się bierze i jakie może mieć skutki ?

Przepięciem łączeniowym nazywamy zjawisko pojawiania się w obwodzie napięcia wyższego niż znamionowe, będącego następstwem procesów łączeniowych w nim dokonywanych. Przepięcia łączeniowe mają zwykle charakter udarowy (duże stromości narastania i zanikania) i przechodzą w oscylacje (zależne od stałych czasowych występujących w obwodzie).

 

Typowe przepięcie łączeniowe występuje podczas procesu wyłączania i jest odpowiedzią obwodu zawierającego indukcyjność (w której zgromadzona jest energia) na stromo zanikający prąd. Jak wiadomo, napięcie na indukcyjności jest proporcjonalne do pochodnej prądu po czasie (di/dt). Im szybciej zmienia się prąd tym wyższe przepięcie zaindukuje obwód wyłączany zawierający indukcyjność.

 

Przepięcia łączeniowe stanowią zagrożenie zarówno dla izolacji urządzeń wchodzących w skład wyłączanego obwodu jak i dla samego łącznika. Ze względu na udarowy charakter nie są natomiast realnym zagrożeniem dla ludzi. Stosowanie szybkich i ultraszybkich łączników w obwodach o znacznych indukcyjnościach zmusza nas do stosowania ograniczników przepięć, np. kondensatorów, warystorów, iskierników, odgromników zaworowych itp.

9.- Co to jest ponowny zapłon łuku ?

Podczas wyłączania obwodu łącznikiem zestykowym prąd zostaje sprowadzony do zera, przy czym w końcowej fazie procesu wyłączania występują duże stromości prądów. Efektem szybkiego sprowadzenia prądu do zera w obwodzie zawierającym znaczne indukcyjności jest przepięcie. W chwili zgaśnięcia łuku, pomiędzy stykami łącznika pojawi się więc napięcie znacznie wyższe od znamionowego. Wytrzymałość elektryczna przestrzeni międzystykowej krótko po zgaśnięciu łuku jest ograniczona, ze względu na niepełną dejonizację powietrza. Może się więc zdarzyć, że wartość napięcia na stykach jaka pojawi się po wyłączeniu prądu spowoduje przebicie przerwy stykowej i ponowny zapłon łuku. Spowoduje to znaczne wydłużenie czasu wyłączania oraz zwiększy degradację styków przez łuk. Zjawisko to może powtórzyć się kilkukrotnie. Czynnikiem przeciwdziałającym występowaniu zjawiska ponownego zapłonu łuku jest ruch powietrza, który przyspiesza dejonizację przestrzeni między stykami. Między innymi w tym celu stosuje się wentylator skrzyni z aparaturą WN na naszej kochanej jednostce EN57 :)

10.- Co to jest odskok elektrodynamiczny ?

Zjawisko odskoku elektrodynamicznego występuje przy zamykaniu obwodu i jest powodowane występowaniem dużych sił natury elektrodynamicznej w rejonie styków w chwili pojawienia się prądu. Szczególnie narażone na to zjawisko są łączniki, które pracują w obwodach rezystancyjnych (np. ogrzewania). W takich obwodach bowiem załączany prąd bardzo szybko narasta, gdyż jego stromość nie jest ograniczona przez indukcyjność. Nagłe pojawienie się sił elektrodynamicznych może spowodować jednokrotne, bądź wielokrotne odbicie się styku ruchomego od styku stałego. W chwili rozejścia styków następuje krótkotrwały zapłon łuku elektrycznego, który wystarczy by silnie rozgrzać i nadtopić powierzchnie stykowe. Ponownie złączone styki mogą się skleić (zespawać). Zjawisku odskoku przeciwdziała się poprzez odpowiednią konstrukcję mechanizmu napędowego (m.in. z zastosowaniem położenia martwego, elementów elastycznych - tłumików).

11.- Kiedy może nastąpić szczepienie (sklejenie) styków ?

Szczepienie (sklejenie) styków łącznika może nastąpić w wyniku wystąpienia zjawiska odskoku elektrodynamicznego, a także jako następstwo długotrwałego przeciążenia prądowego łącznika (gdy przez jego styki płynie prąd większy niż znamionowy) oraz w przypadku uszkodzenia mechanizmu napędowego i związanego z tym zmniejszonego docisku styku ruchomego do styku stałego. Sklejenie styków może także nastąpić, gdy między styk stały a ruchomy dostaną się zanieczyszczenia zwiększające znacznie rezystancję stykową i powodujące silne nagrzewanie się styków.

 

Z doświadczania wiem, że na pojazdach trakcyjnych najczęściej ulegają sklejeniu styczniki ogrzewania pociągu oraz ogrzewania kabin - zapewne ma to związek z rezystancyjnym charakterem tych obwodów i występowaniem zjawiska odskoku elektrodynamicznego.

12.- Jaki napęd mają aparaty elektryczne na kolejowych pojazdach trakcyjnych ?

Wyłącznik szybki oraz większość łączników wysokiego napięcia ma napęd elektropneumatyczny. Krótko mówiąc źródłem siły napędowej jest sprężone powietrze, którego przepływem do cylinderków napędowych sterują zawory elektryczne. Dzięki zastosowaniu napędu elektropneumatycznego pobór mocy przez obwody sterowania jest o wiele mniejszy niż przy stosowaniu napędu elektromagnetycznego, który jest stosowany np. w tramwajach. Aparaty elektryczne niskiego napięcia mają natomiast napęd elektromagnetyczny. Wyjątki od wymienionych powyżej zasad są nieliczne.

13.- Czy pozycja pracy ma wpływ na działanie łącznika ? Ruch termiczny łuku.

Tak. Pozycja pracy ma wpływ na pracę łącznika. Czas łukowy stycznika lub wyłącznika pracującego w układzie poziomym będzie krótszy niż czas łukowy tego samego łącznika, którego styki będą poruszać się pionowo. Różnica będzie zauważalna szczególnie w zakresie małych prądów. Dlaczego? Łuk elektryczny to strumień zjonizowanego powietrza o temperaturze kilku tysięcy stopni Celsjusza. Jak wiadomo ciepłe powietrze unosi się do góry. Jeśli ruch styków odbywa się w poziomie to łuk elektryczny jest dodatkowo wpychany na rożki opalne (które wtedy rozchodzą się tak do góry - V) przez siły termiczne, które nakładają się na siły jakie wywołuje pole magnetyczne cewki wydmuchowej. Wraz ze zwiększaniem się prądu wpływ sił termicznych maleje, gdyż zwiększa się strumień cewki wydmuchowej. Ze względu na pomocnicze działanie sił termicznych przy wyłączaniu małych prądów, wyłączniki szybkie (które mogą mieć z tym problemy) pracują w układzie poziomym - kominkiem do góry :) A najlepszym przykładem wykorzystywania ruchu termicznego do gaszenia łuku jest iskiernik rożkowy, który wygląda mniej więcej tak: >< - nie posiada on żadnego układu wydmuchowego (bo przecież to są tylko dwa kawałki drutu), a jednak łuk zasuwa do góry i wydłuża się sam :)

14.- Co to jest wał krzywkowy lub kułakowy ? Kiedy stosuje się to rozwiązanie ?

Wałem kułakowym lub krzywkowym nazywamy zespół łączników nie posiadających indywidualnych napędów, lecz uruchamianych krzywkami osadzonymi na wspólnym wale. W pojazdach trakcyjnych eksploatowanych na PKP wały krzywkowe mają napęd elektropneumatyczny. Jedynie na lokomotywach EU04 i EU20, skreślonych już z inwentarza PKP, wał kułakowy posiadał opcjonalny napęd ręczny, który umożliwiał jazdę lokomotywy w przypadku awarii napędu elektropneumatycznego.

 

Kiedy stosujemy wały krzywkowe? Jest to uzasadnione w przypadku gdy znaczna liczba łączników ma pracować ściśle według określonego programu. Wtedy, zamiast stosowania skomplikowanych obwodów sterowania napędami poszczególnych aparatów (gwarantującego zachowanie ściśle określonej kolejności pracy) można zastosować napęd grupowy łączników w postaci wału krzywkowego. W ten sposób zrealizowane jest sterowanie obwodem głównym na lokomotywach EP05 oraz ET40, które posiadają dwukierunkowe wały kułakowe. Możliwość pracy wału kułakowego w obu kierunkach narzuca jednak konieczność stosowania komór gaszeniowych na każdym styczniku. W przypadku wałów jednokierunkowych można zastosować łączniki bez układów gaszeniowych, z tym ograniczeniem, że zejście na pozycję niższą wymaga wyłączenia obwodu głównego i wykonania pełnego obrotu wałem. Takie rozwiązanie stosowane jest w EN57. Z oczywistych względów na wałach jednokierunkowych z łącznikami bez komór gaszeniowych nie mogą znajdować się styczniki pełniące funkcję grupowych oraz liniowych.

 

Innym przykładem zastosowania wału krzywkowego zamiast napędu indywidualnego styczników są nastawniki grupowe na lokomotywach ET21 oraz ET22, złożone z 14 styczników PK-324. Są to wały 3-pozycyjne i umożliwiają połączenie silników trakcyjnych w układ szeregowy, szeregowo-równoległy i równoległy. Wał grupowy na ET21 pracuje bez zarzutu, natomiast na ET22 od zawsze stwarzał i wciąż stwarza problemy.

 

Zalety stosowania wałów kułakowych zamiast łączników napędzanych indywidualnie są oczywiste - upraszcza to znacznie obwody sterowania pojazdu oraz umożliwia proste jego przystosowanie do sterowania automatycznego (np. przekaźnikiem samoczynnego rozruchu). Uproszczeniu ulega także obsługa samych styczników, gdyż odpada konieczność konserwowania i regeneracji dużej ilości niezależnych układów napędowych (cylinderków, tłoczków). Wady są natomiast równie oczywiste jak zalety. Przede wszystkim operowanie wałami grupowymi jest wolniejsze, obarczone znaczną bezwładnością. Umieszczenie styczników liniowych na wale kułakowym zmusza maszynistę do operowania nastawnikiem jazdy z dużym wyprzedzeniem czasowym (niedogodność na ET40 i EP05), gdyż cofnięcie wału kułakowego z pozycji ostatniej na pierwszą trwa aż 10-20 sekund (w zależności od maszyny). Dodatkowo, w przypadku awarii napędu wału kułakowego, nie ma praktycznie żadnej możliwości jazdy awaryjnej.

15.- Co to jest przekaźnik ? Rodzaje przekaźników na pojazdach trakcyjnych.

Przekaźnik to aparat elektryczny, który uruchamiany dowolnym mechanizmem napędowym dokonuje odpowiednich przełączeń w obwodach sterowniczych. Przekaźniki mogą mieć napęd elektromagnetyczny, ciśnieniowy, termiczny (np. bimetale) itp. Są one wyposażone w określoną ilość styków, które dzielimy na zwierne (no) oraz rozwierne (nz). Wybrane styki przekaźnika mogą zamykać się lub otwierać w określonej kolejności oraz ze zwłokami czasowymi. Przekaźniki których działanie w całości następuje z określoną zwłoką czasową noszą nazwę przekaźników zwłocznych. Na każdym pojeździe trakcyjnym występuje znaczna ilość przekaźników. Ze względu na funkcje jakie pełnią możemy wyróżnić przekaźniki nadmiarowo-prądowe, różnicowo-prądowe, różnicowo-napięciowe, zanikowo-napięciowe, zanikowo-prądowe, nadpięciowe, ciśnieniowe, rozruchowe, przeciwpoślizgowe, pomocnicze, powielające, termiczne itp.

16.- Co to jest iskiernik, kondensator odgromowy i odgromnik zaworowy ?

Urządzenia te służą do ochrony obwodów elektrycznych pojazdu trakcyjnego przed skutkami wyładowań atmosferycznych oraz przepięć łączeniowych w sieci trakcyjnej.

 

Odgromnik zaworowy (umieszczony na dachu) składa się z połączonego szeregowo iskiernika i stosu zmiennooporowego. Iskiernik składa się z dwóch elektrod, ukształtowanych w postaci rożków, z których jedna jest przyłączona do bieguna dodatniego, a druga uszyniona przez warystor. Przerwa powietrzna między elektrodami posiada wystarczającą wytrzymałość elektryczną dla znamionowego napięcia sieci i jego dopuszczalnych przyrostów. Dalszy wzrost napięcia na iskierniku powoduje jonizację przerwy iskrowej, a gdy napięcie sieci osiągnie wartość równą napięciu zapłonu (około 15 kV) pomiędzy elektrodami iskiernika zapala się łuk elektryczny, poprzez który energia wyładowania atmosferycznego zostaje sprowadzona do ziemi. Łuk palący się nadal wskutek przepływu prądu następczego zostaje wypchnięty do komory gaszeniowej pod wpływem oddziaływania magnesu trwałego. Współpracujący szeregowo z iskiernikiem stos zmiennooporowy (warystor) ogranicza wartość prądu następczego i stwarza dogodniejsze warunki do zgaszenia łuku na iskierniku.

 

Kondensator odgromowy jest umieszczony na dachu pojazdu i jest włączony między odłącznik pantografu a odłącznik główny do ziemi. Jego izolacją jest papier i olej transformatorowy, a pojemność wynosi około 4 mikrofarady. Ma on za zadanie łagodzić stromość czoła fali przepięciowej pochłaniając część ładunku, a po zaniku przepięcia oddając jego energię do obwodów pojazdu.

17.- Dlaczego na EN57 nie ma wyłącznika szybkiego ? Co pełni jego funkcję ?

Jak wiadomo na EN57 aparatura elektryczna wysokiego napięcia jest umieszczona w skrzyniach pod pudłem wagonu silnikowego. Nie ma tam miejsca na wyłącznik szybki. Funkcję wyłącznika szybkiego w EN57 pełnią cztery szeregowo połączone styczniki PK-305, przy czym dwa z nich (od strony sieci trakcyjnej) są zbocznikowane opornikami ograniczającymi. Podczas wyłączania najpierw otwierają się styczniki zbocznikowane opornikami, a następnie dwa pozostałe co ma ułatwiać proces wyłączania. Układ ten radośnie udaje, że chroni pojazd przed skutkami zwarć. W rzeczywistości zdolność łączeniowa tego zespołu jest mizerna, a wyłączanie ustalonego prądu zwarcia na poziomie pojedynczych kiloamperów następuje zwykle przez podstację :)

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.