Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
USTAWA
z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki.1) (Dz. U. z dnia 9 maja 1995 r.) Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. Do zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki stosuje si : ęą ę zmianami obowi zuj cymi od daty ich wej cia w ycie w stosunku do ąą ś ż Rzeczypospolitej Polskiej, podanymi do publicznej wiadomo ci we wła ciwy ś ś sposób: a) Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, 1973, sporządzonej w Londynie dnia 2 listopada 1973 r., zmienionej Protokołem uzupełniającym, sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1987 r. Nr 17, poz. 101), zwanej dalej "Konwencją MARPOL 1973/78", b) (1) Konwencji o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego, sporządzonej w Helsinkach dnia 9 kwietnia 1992 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 28, poz. 346), zwanej dalej "Konwencją Helsińską 1992", c) Konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu mórz przez zatapianie odpadów i innych substancji, sporządzonej w Moskwie, Waszyngtonie, Londynie i Meksyku dnia 29 grudnia 1972 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 11, poz. 46), zwanej dalej "Konwencją o zatapianiu", 2) przepisy niniejszej ustawy. ż ę 1) statków znajduj cych si w polskich obszarach morskich, ą ę 2) statków o polskiej przynale no ci znajduj cych si poza granicami tych żś ą ę obszarów. 2. Postanowienia umów mi dzynarodowych, o których mowa w art. 1, ę stosuje si na polskich obszarach morskich równie do statków o ę ż przynale no ci do pa stwa nie b d cego stron którejkolwiek z nich; żś ń ęą ą jednak e postanowienia tych konwencji b d stosowane do takich statków ż ęą tylko w zakresie, w jakim jest to niezb dne do zapewnienia, e statki te nie ę ż spowoduj zanieczyszczenia. ą 3. [...]. ę ż ę której Rzeczypospolita Polska jest stron , stanowi inaczej. ą ą ą ż ś tym równie wodoloty, poduszkowce, statki podwodne oraz umocowane i ż ą 2) armator - oznacza osob , która przy u yciu własnego lub cudzego statku ę ż prowadzi działalno ć w rodowisku morskim we własnym imieniu, ś ś ę 1) postanowienia nast puj cych umów mi dzynarodowych, wraz ze Art. 2. 1. Z zastrze eniem ust. 2 i 3, przepisy ustawy stosuje si do: Art. 3. Przepisów ustawy nie stosuje si , je eli umowa mi dzynarodowa, Art. 4. W rozumieniu niniejszej ustawy: 1) statek - oznacza urz dzenie pływaj ce u ywane w rodowisku morskim, w pływaj ce platformy wiertnicze, 3) kapitan - oznacza osob kieruj c prac na statku. ę ąą ą Rozdział 2 Zanieczyszczenia eksploatacyjne ze statków ą uprawianiem eglugi lub prowadzeniem innej działalno ci morskiej przez ż ś statki stosuje si postanowienia Konwencji MARPOL 1973/78, a na Morzu ę Bałtyckim - równie postanowienia Konwencji Helsi skiej 1992. ż ń ż ż ż ś na morzu, je eli nie odpowiada wymaganiom w zakresie zapobiegania ż ś 1) dla statków obj tych Konwencj MARPOL 1973/78 - w postanowieniach ę ą tej Konwencji, 2) dla innych jednostek - w przepisach ustawy lub przepisach wydanych na jej podstawie. ń których mowa w art. 6, statek podlega przegl dom i inspekcjom w zakresie i ą terminach okre lonych w umowach mi dzynarodowych lub przepisach ś ę ustawy. 2. Niezale nie od przegl dów i inspekcji, o których mowa w ust. 1, statek ż ą mo e być poddawany inspekcjom dora nym. ż ź 3. Organami inspekcyjnymi s dyrektorzy urz dów morskich, a za granic ą ę ą ż 4. (3) (uchylony). 5. Organ inspekcyjny mo e upowa nić ka dorazowo do dokonywania ż ż ż okre lonych przegl dów lub czynno ci inspekcyjnych wyznaczone w tym ś ą ś celu osoby lub instytucje klasyfikacyjne, równie zagraniczne. ż 6. [...] ą inspekcji wydaje statkowi mi dzynarodowe wiadectwa przewidziane w ę ś Konwencji MARPOL 1973/78, wa ne na okres 5 lat, oraz potwierdza ich ż wa no ć na podstawie inspekcji rocznych i po rednich. żś ś 2. Polski organ inspekcyjny mo e wydać mi dzynarodowe wiadectwa ż ę ś potwierdzaj ce spełnienie wymaga przewidzianych w Konwencji MARPOL ą ń 1973/78 statkowi o obcej przynale no ci na wniosek wła ciwego organu żś ś pa stwa przynale no ci statku, b d cego stron tej Konwencji. ń żś ęą ą 3. wiadectwa, o których mowa w ust. 1 i 2, trac wa no ć przed upływem Ś ą żś okresu, na który zostały wystawione, je eli: ż 1) bez zgody organu inspekcyjnego wprowadzono istotne zmiany w konstrukcji, wyposa eniu, systemach, osprz cie, urz dzeniach lub ż ę ą materiałach, 2) nie została potwierdzona ich wa no ć, żś Art. 5. (2) Do zapobiegania zanieczyszczaniu morza zwi zanego z Art. 6. Statek nie mo e być u ywany do eglugi morskiej lub innej działalno ci zanieczyszczaniu morza, okre lonym: Art. 7. 1. W celu zapewnienia przestrzegania przez statek wymaga , o równie konsulowie. Art. 8. 1. Organ inspekcyjny w razie pozytywnego wyniku przegl dów i ą żś 4. Za przeprowadzenie przegl dów, inspekcji oraz wystawienie lub ą potwierdzenie mi dzynarodowych wiadectw pobiera si opłaty. ę ś ę ą 1) statek przed rozpocz ciem i w czasie eglugi lub innej działalno ci ę ż ś morskiej odpowiadał wymaganiom w zakresie zapobiegania zanieczyszczaniu morza, potwierdzonym odpowiednimi wiadectwami, oraz ś posiadał plan zabezpieczenia przed zanieczyszczaniem morza, 2) prowadzono na bie co wymagane zapisy olejowe lub ładunkowe, żą 3) statek był obsadzony załog maj c nale yte przeszkolenie w zakresie ą ąą ż czynno ci słu cych zapobieganiu zanieczyszczaniu morza. ś żą Art. 9a. (5) Zabrania się: 1) spalania odpadów innych ni odpady powstaj ce w wyniku normalnej ż ą eksploatacji statku: a) na każdym statku znajdującym się w polskich obszarach morskich; b) na statkach o polskiej przynależności, znajdujących się w obszarze Morza Bałtyckiego, 2) spalania odpadów powstałych w wyniku normalnej eksploatacji statku na statkach znajduj cych si w obszarze polskiego morza terytorialnego i ą ę morskich wód wewn trznych. ę ą sportowego uprawnionego do przewozu mniej ni 12 osób, przed ż zawini ciem do portu znajduj cego si na terytorium Rzeczypospolitej ę ą ę Polskiej { portów pa stw stron Konwencji Helsi skiej 1992} ń ń jest obowi zany ą ą ę . 4. Statek podczas postoju w porcie, przystani morskiej lub stoczni na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowi zany, z zastrze eniem ust. 5 ą ż i 8, zdać do portowych urz dze odbiorczych wszystkie odpady i pozostało ci ąń ś ładunkowe, których zrzut do morza nie jest dozwolony na Morzu Bałtyckim. 5. Statek mo e zatrzymać znikome ilo ci odpadów, których oddanie do ż ś portowych urz dze odbiorczych jest nieuzasadnione. ąń 6. Organy portowej inspekcji sanitarnej mog uzale nić przyj cie odpadów ą ż ę ze statków oraz usuni cie wód balastowych od wyniku przeprowadzonej ę inspekcji. 7. Organizacj i system opłat za odbiór odpadów ze statków oraz ę pozostało ci ładunkowych okre laj przepisy ustawy z dnia 12 wrze nia ś śą ś 2002 r. o portowych urz dzeniach do odbioru odpadów oraz pozostało ci ą ś ładunkowych ze statków. 8. Dyrektor wła ciwego urz du morskiego mo e udzielić zwolnienia od ś ę ż obowi zku ka dorazowego zdawania odpadów i pozostało ci ładunkowych ą ż ś przed opuszczeniem portu statkom odbywaj cym podró e morskie na stałych ą ż liniach eglugowych. ż [...] . 3) nast piła zmiana przynale no ci statku. Art. 9. Kapitan statku jest obowi zany sprawdzić i zapewnić, aby: Art. 10. (6) 1{2}. Kapitan statku, z wyj tkiem statku rybackiego oraz statku do poinformowania portu o odpadach znajduj cych si na statku żś ż zanieczyszczenie lub wypadek powoduj cy albo mog cy spowodować rozlew ą ą oleju lub zanieczyszczenia innego rodzaju, przekazuje niezwłocznie meldunek o tym do stacji brzegowej najbli szego pa stwa nadbrze nego. ż ń ż 2. Kapitan statku o polskiej przynale no ci: żś 1) uczestnicz cego w wypadku powoduj cym zagro enie zanieczyszczeniem ą ą ż rodowiska morskiego lub zanieczyszczenie rodowiska morskiego, ś ś 2) na którym nast piło ą ż rodowiska morskiego lub zanieczyszczenie rodowiska morskiego, ą zdarzenie powoduj ce zagro enie zanieczyszczeniem ś ś powinien niezwłocznie powiadomić o tym stację brzegową najbliższego państwa nadbrzeżnego oraz przekazać sprawozdanie dyrektorowi urzędu morskiego właściwego dla portu macierzystego statku, stosując się do wytycznych zawartych w Protokole I do Konwencji MARPOL 1973/78. 3. Je eli kapitan, z uzasadnionego powodu, nie mógł zło yć sprawozdania, o ż ż którym mowa w ust. 2, obowi zek ten spoczywa na armatorze. ą 4. (12) Obowi zki, o których mowa w ust. 1-3, stosuje si do kapitana i ą ę armatora statku o obcej przynale no ci znajduj cego si w polskich żś ą ę obszarach morskich. ą 11, powinien niezwłocznie podj ć wszelkie działania konieczne dla: ą 1) zapobie enia zanieczyszczaniu rodowiska morskiego, ż ś 2) ograniczenia zanieczyszczenia rodowiska morskiego, ś 3) usuni cia zanieczyszczenia rodowiska morskiego. ę ś żś wypadku na statku lub wykrycia uszkodze , wpływaj cych powa nie na stan ń ą ż techniczny statku, jego urz dze i wyposa enia, powoduj cych zagro enie ąń ż ą ż zanieczyszczeniem rodowiska morskiego, powinien niezwłocznie ś powiadomić o tym polski organ inspekcyjny. 2. Je eli statek o polskiej przynale no ci znajduje si w porcie pa stwa ż żś ę ń strony Konwencji MARPOL 1973/78, a zaszło zdarzenie, o którym mowa w ust. 1, kapitan lub armator powinien o tym równie niezwłocznie zawiadomić ż wła ciwe organy tego pa stwa. ś porozumieniu z zainteresowanymi ministrami, mo e okre lać, w drodze ż ś rozporz dzenia, szczegółowe przepisy w zakresie zapobiegania ą zanieczyszczaniu morza przez statki. [...] Rozdział 3 Zatapianie ze statków odpadów i innych substancji Art. 11. 1. Kapitan statku o polskiej przynale no ci, który zauwa y na morzu Art. 12. Kapitan statku uczestnicz cego w wypadku, o którym mowa w art. Art. 13. 1. Kapitan lub armator statku o polskiej przynale no ci, w razie ś ń Art. 14. (13) 1. Minister wła ciwy do spraw gospodarki morskiej, w Art. 15. (14) Do zatapiania odpadów i innych substancji ze statków stosuje si ę postanowienia Konwencji o zatapianiu, a na Morzu Bałtyckim równie ż postanowienia Konwencji helsi skiej 1992. ń ę wyj tkiem przypadków okre lonych w Konwencji Helsi skiej 1992: ą ś ń 1) statkom o polskiej przynale no ci - na obszarze Morza Bałtyckiego, żś 2) statkom obcej przynale no ci - na polskich obszarach morskich. żś 2. Zabrania si na terytorium Polski ładowania na statki, bez wzgl du na ich ę ę przynale no ć, odpadów lub innych substancji przeznaczonych do zatapiania żś na obszarze Morza Bałtyckiego. 3. (16) Nie zabrania si usuwania do morza urobku z pogł biania dna, je eli ę ę ż zostanie ono dokonane zgodnie z postanowieniami Konwencji Helsi skiej ń 1992 - pod warunkiem uzyskania odpowiedniego zezwolenia. ę przynale no ci, odpadów lub innych substancji, wymienionych w zał czniku I żś ą do Konwencji o zatapianiu, z wyj tkiem przypadków okre lonych w art. V ą ś ust. 1 Konwencji i stosownie do jego postanowie . ń 2. [...] 3. Nie zabrania si zatapiania w morzu ze statków o polskiej przynale no ci ę żś lub ładowania na terytorium Polski na statki, bez wzgl du na ich ę przynale no ć, z przeznaczeniem do zatopienia w morzu, odpadów lub żś ą je eli uzyskano na to zezwolenie specjalne, a wszelkich odpadów lub ż ż ą je eli uzyskano na to zezwolenie ogólne. ż Art. 18. 1. Zezwolenia, o których mowa w art. 16 ust. 3 i art. 17 ust. 2 i 3, wydaje dyrektor urz du morskiego ę statkom: 1) ładowanym na terytorium Polski, 2) o polskiej przynale no ci. żś 2. (17) Minister wła ciwy do spraw gospodarki morskiej, w porozumieniu z ś ministrem wła ciwym do spraw rodowiska, okre li, w drodze ś ś ś rozporz dzenia, tryb wydawania zezwole , o których mowa w ust. 1. ą ń ę przez kapitana statku, zgłasza dokonanie zatopienia: 1) (18) w przypadkach okre lonych w Konwencji Helsi skiej 1992 – Komisji ś ń ń 2) w przypadkach okre lonych w art. V Konwencji o zatapianiu - ś Mi dzynarodowej Organizacji Morskiej. ę Rozdział 4 Zwalczanie zanieczyszczeń morza i współpraca międzynarodowa w tym zakresie Art. 16. 1. (15) Zabrania si zatapiania odpadów lub innych substancji, z Art. 17. 1. Zabrania si zatapiania w morzu, ze statków o polskiej innych substancji, wymienionych w zał czniku II do Konwencji o zatapianiu, substancji innych ni wymienione w zał cznikach I i II do tej Konwencji - Art. 19 . Dyrektor urz du morskiego, na podstawie zawiadomienia dokonanego Helsi skiej, |
Menu
|