urywki ustawy o zapobieganiu zanieczyszczenia morza przez statki, Akademia morska w Szczecinie, eso, V semestr

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
USTAWA
z dnia 16 marca 1995 r.
o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki.1)
(Dz. U. z dnia 9 maja 1995 r.)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Do zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki stosuje si :
ęą ę
zmianami obowi zuj cymi od daty ich wej cia w ycie w stosunku do
ąą ś ż
Rzeczypospolitej Polskiej, podanymi do publicznej wiadomo ci we wła ciwy
ś ś
sposób:
a) Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, 1973,
sporządzonej w Londynie dnia 2 listopada 1973 r., zmienionej Protokołem uzupełniającym,
sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1987 r. Nr 17, poz. 101), zwanej
dalej "Konwencją MARPOL 1973/78",
b) (1) Konwencji o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego, sporządzonej
w Helsinkach dnia 9 kwietnia 1992 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 28, poz. 346), zwanej dalej
"Konwencją Helsińską 1992",
c) Konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu mórz przez zatapianie odpadów i innych
substancji, sporządzonej w Moskwie, Waszyngtonie, Londynie i Meksyku dnia 29 grudnia 1972
r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 11, poz. 46), zwanej dalej "Konwencją o zatapianiu",
2) przepisy niniejszej ustawy.
ż ę
1) statków znajduj cych si w polskich obszarach morskich,
ą ę
2) statków o polskiej przynale no ci znajduj cych si poza granicami tych
żś ą ę
obszarów.
2. Postanowienia umów mi dzynarodowych, o których mowa w art. 1,
ę
stosuje si na polskich obszarach morskich równie do statków o
ę ż
przynale no ci do pa stwa nie b d cego stron którejkolwiek z nich;
żś ń ęą ą
jednak e postanowienia tych konwencji b d stosowane do takich statków
ż ęą
tylko w zakresie, w jakim jest to niezb dne do zapewnienia, e statki te nie
ę ż
spowoduj zanieczyszczenia.
ą
3. [...].
ę ż ę
której Rzeczypospolita Polska jest stron , stanowi inaczej.
ą
ą ą ż ś
tym równie wodoloty, poduszkowce, statki podwodne oraz umocowane i
ż
ą
2) armator - oznacza osob , która przy u yciu własnego lub cudzego statku
ę ż
prowadzi działalno ć w rodowisku morskim we własnym imieniu,
ś ś
ę
1) postanowienia nast puj cych umów mi dzynarodowych, wraz ze
Art. 2.
1. Z zastrze eniem ust. 2 i 3, przepisy ustawy stosuje si do:
Art. 3.
Przepisów ustawy nie stosuje si , je eli umowa mi dzynarodowa,
Art. 4.
W rozumieniu niniejszej ustawy:
1) statek - oznacza urz dzenie pływaj ce u ywane w rodowisku morskim, w
pływaj ce platformy wiertnicze,
3) kapitan - oznacza osob kieruj c prac na statku.
ę ąą ą
Rozdział 2
Zanieczyszczenia eksploatacyjne ze statków
ą
uprawianiem eglugi lub prowadzeniem innej działalno ci morskiej przez
ż ś
statki stosuje si postanowienia Konwencji MARPOL 1973/78, a na Morzu
ę
Bałtyckim - równie postanowienia Konwencji Helsi skiej 1992.
ż ń
ż ż ż ś
na morzu, je eli nie odpowiada wymaganiom w zakresie zapobiegania
ż
ś
1) dla statków obj tych Konwencj MARPOL 1973/78 - w postanowieniach
ę ą
tej Konwencji,
2) dla innych jednostek - w przepisach ustawy lub przepisach wydanych na
jej podstawie.
ń
których mowa w art. 6, statek podlega przegl dom i inspekcjom w zakresie i
ą
terminach okre lonych w umowach mi dzynarodowych lub przepisach
ś ę
ustawy.
2. Niezale nie od przegl dów i inspekcji, o których mowa w ust. 1, statek
ż ą
mo e być poddawany inspekcjom dora nym.
ż ź
3. Organami inspekcyjnymi s dyrektorzy urz dów morskich, a za granic
ą ę ą
ż
4. (3) (uchylony).
5. Organ inspekcyjny mo e upowa nić ka dorazowo do dokonywania
ż ż ż
okre lonych przegl dów lub czynno ci inspekcyjnych wyznaczone w tym
ś ą ś
celu osoby lub instytucje klasyfikacyjne, równie zagraniczne.
ż
6. [...]
ą
inspekcji wydaje statkowi mi dzynarodowe wiadectwa przewidziane w
ę ś
Konwencji MARPOL 1973/78, wa ne na okres 5 lat, oraz potwierdza ich
ż
wa no ć na podstawie inspekcji rocznych i po rednich.
żś ś
2. Polski organ inspekcyjny mo e wydać mi dzynarodowe wiadectwa
ż ę ś
potwierdzaj ce spełnienie wymaga przewidzianych w Konwencji MARPOL
ą ń
1973/78 statkowi o obcej przynale no ci na wniosek wła ciwego organu
żś ś
pa stwa przynale no ci statku, b d cego stron tej Konwencji.
ń żś ęą ą
3. wiadectwa, o których mowa w ust. 1 i 2, trac wa no ć przed upływem
Ś ą żś
okresu, na który zostały wystawione, je eli:
ż
1) bez zgody organu inspekcyjnego wprowadzono istotne zmiany w
konstrukcji, wyposa eniu, systemach, osprz cie, urz dzeniach lub
ż ę ą
materiałach,
2) nie została potwierdzona ich wa no ć,
żś
Art. 5.
(2) Do zapobiegania zanieczyszczaniu morza zwi zanego z
Art. 6.
Statek nie mo e być u ywany do eglugi morskiej lub innej działalno ci
zanieczyszczaniu morza, okre lonym:
Art. 7.
1. W celu zapewnienia przestrzegania przez statek wymaga , o
równie konsulowie.
Art. 8.
1. Organ inspekcyjny w razie pozytywnego wyniku przegl dów i
ą żś
4. Za przeprowadzenie przegl dów, inspekcji oraz wystawienie lub
ą
potwierdzenie mi dzynarodowych wiadectw pobiera si opłaty.
ę ś ę
ą
1) statek przed rozpocz ciem i w czasie eglugi lub innej działalno ci
ę ż ś
morskiej odpowiadał wymaganiom w zakresie zapobiegania
zanieczyszczaniu morza, potwierdzonym odpowiednimi wiadectwami, oraz
ś
posiadał plan zabezpieczenia przed zanieczyszczaniem morza,
2) prowadzono na bie co wymagane zapisy olejowe lub ładunkowe,
żą
3) statek był obsadzony załog maj c nale yte przeszkolenie w zakresie
ą ąą ż
czynno ci słu cych zapobieganiu zanieczyszczaniu morza.
ś żą
Art. 9a. (5) Zabrania się:
1) spalania odpadów innych ni odpady powstaj ce w wyniku normalnej
ż ą
eksploatacji statku:
a) na każdym statku znajdującym się w polskich obszarach morskich;
b) na statkach o polskiej przynależności, znajdujących się w obszarze Morza Bałtyckiego,
2) spalania odpadów powstałych w wyniku normalnej eksploatacji statku na
statkach znajduj cych si w obszarze polskiego morza terytorialnego i
ą ę
morskich wód wewn trznych.
ę
ą
sportowego uprawnionego do przewozu mniej ni 12 osób, przed
ż
zawini ciem do portu znajduj cego si na terytorium Rzeczypospolitej
ę ą ę
Polskiej { portów pa stw stron Konwencji Helsi skiej 1992}
ń ń
jest obowi zany
ą
ą ę
.
4. Statek podczas postoju w porcie, przystani morskiej lub stoczni na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowi zany, z zastrze eniem ust. 5
ą ż
i 8, zdać do portowych urz dze odbiorczych wszystkie odpady i pozostało ci
ąń ś
ładunkowe, których zrzut do morza nie jest dozwolony na Morzu Bałtyckim.
5. Statek mo e zatrzymać znikome ilo ci odpadów, których oddanie do
ż ś
portowych urz dze odbiorczych jest nieuzasadnione.
ąń
6. Organy portowej inspekcji sanitarnej mog uzale nić przyj cie odpadów
ą ż ę
ze statków oraz usuni cie wód balastowych od wyniku przeprowadzonej
ę
inspekcji.
7. Organizacj i system opłat za odbiór odpadów ze statków oraz
ę
pozostało ci ładunkowych okre laj przepisy ustawy z dnia 12 wrze nia
ś śą ś
2002 r. o portowych urz dzeniach do odbioru odpadów oraz pozostało ci
ą ś
ładunkowych ze statków.
8. Dyrektor wła ciwego urz du morskiego mo e udzielić zwolnienia od
ś ę ż
obowi zku ka dorazowego zdawania odpadów i pozostało ci ładunkowych
ą ż ś
przed opuszczeniem portu statkom odbywaj cym podró e morskie na stałych
ą ż
liniach eglugowych.
ż
[...]
.
3) nast piła zmiana przynale no ci statku.
Art. 9.
Kapitan statku jest obowi zany sprawdzić i zapewnić, aby:
Art. 10.
(6) 1{2}. Kapitan statku, z wyj tkiem statku rybackiego oraz statku
do poinformowania portu o odpadach znajduj cych si na statku
żś ż
zanieczyszczenie lub wypadek powoduj cy albo mog cy spowodować rozlew
ą ą
oleju lub zanieczyszczenia innego rodzaju, przekazuje niezwłocznie
meldunek o tym do stacji brzegowej najbli szego pa stwa nadbrze nego.
ż ń ż
2. Kapitan statku o polskiej przynale no ci:
żś
1) uczestnicz cego w wypadku powoduj cym zagro enie zanieczyszczeniem
ą ą ż
rodowiska morskiego lub zanieczyszczenie rodowiska morskiego,
ś ś
2) na którym nast piło
ą ż
rodowiska morskiego lub zanieczyszczenie rodowiska morskiego,
ą
zdarzenie powoduj ce zagro enie zanieczyszczeniem
ś ś
powinien
niezwłocznie powiadomić o tym stację brzegową najbliższego państwa nadbrzeżnego oraz
przekazać sprawozdanie dyrektorowi urzędu morskiego właściwego dla portu macierzystego
statku, stosując się do wytycznych zawartych w Protokole I do Konwencji MARPOL 1973/78.
3. Je eli kapitan, z uzasadnionego powodu, nie mógł zło yć sprawozdania, o
ż ż
którym mowa w ust. 2, obowi zek ten spoczywa na armatorze.
ą
4. (12) Obowi zki, o których mowa w ust. 1-3, stosuje si do kapitana i
ą ę
armatora statku o obcej przynale no ci znajduj cego si w polskich
żś ą ę
obszarach morskich.
ą
11, powinien niezwłocznie podj ć wszelkie działania konieczne dla:
ą
1) zapobie enia zanieczyszczaniu rodowiska morskiego,
ż ś
2) ograniczenia zanieczyszczenia rodowiska morskiego,
ś
3) usuni cia zanieczyszczenia rodowiska morskiego.
ę ś
żś
wypadku na statku lub wykrycia uszkodze , wpływaj cych powa nie na stan
ń ą ż
techniczny statku, jego urz dze i wyposa enia, powoduj cych zagro enie
ąń ż ą ż
zanieczyszczeniem rodowiska morskiego, powinien niezwłocznie
ś
powiadomić o tym polski organ inspekcyjny.
2. Je eli statek o polskiej przynale no ci znajduje si w porcie pa stwa
ż żś ę ń
strony Konwencji MARPOL 1973/78, a zaszło zdarzenie, o którym mowa w
ust. 1, kapitan lub armator powinien o tym równie niezwłocznie zawiadomić
ż
wła ciwe organy tego pa stwa.
ś
porozumieniu z zainteresowanymi ministrami, mo e okre lać, w drodze
ż ś
rozporz dzenia, szczegółowe przepisy w zakresie zapobiegania
ą
zanieczyszczaniu morza przez statki.
[...]
Rozdział 3
Zatapianie ze statków odpadów i innych substancji
Art. 11.
1. Kapitan statku o polskiej przynale no ci, który zauwa y na morzu
Art. 12.
Kapitan statku uczestnicz cego w wypadku, o którym mowa w art.
Art. 13.
1. Kapitan lub armator statku o polskiej przynale no ci, w razie
ś ń
Art. 14.
(13) 1. Minister wła ciwy do spraw gospodarki morskiej, w
Art. 15.
(14) Do zatapiania odpadów i innych substancji ze statków stosuje si
ę
postanowienia Konwencji o zatapianiu, a na Morzu Bałtyckim równie
ż
postanowienia Konwencji helsi skiej 1992.
ń
ę
wyj tkiem przypadków okre lonych w Konwencji Helsi skiej 1992:
ą ś ń
1) statkom o polskiej przynale no ci - na obszarze Morza Bałtyckiego,
żś
2) statkom obcej przynale no ci - na polskich obszarach morskich.
żś
2. Zabrania si na terytorium Polski ładowania na statki, bez wzgl du na ich
ę ę
przynale no ć, odpadów lub innych substancji przeznaczonych do zatapiania
żś
na obszarze Morza Bałtyckiego.
3. (16) Nie zabrania si usuwania do morza urobku z pogł biania dna, je eli
ę ę ż
zostanie ono dokonane zgodnie z postanowieniami Konwencji Helsi skiej
ń
1992 - pod warunkiem uzyskania odpowiedniego zezwolenia.
ę
przynale no ci, odpadów lub innych substancji, wymienionych w zał czniku I
żś ą
do Konwencji o zatapianiu, z wyj tkiem przypadków okre lonych w art. V
ą ś
ust. 1 Konwencji i stosownie do jego postanowie .
ń
2. [...]
3. Nie zabrania si zatapiania w morzu ze statków o polskiej przynale no ci
ę żś
lub ładowania na terytorium Polski na statki, bez wzgl du na ich
ę
przynale no ć, z przeznaczeniem do zatopienia w morzu, odpadów lub
żś
ą
je eli uzyskano na to zezwolenie specjalne, a wszelkich odpadów lub
ż
ż ą
je eli uzyskano na to zezwolenie ogólne.
ż
Art. 18.
1.
Zezwolenia, o których mowa w art. 16 ust. 3 i art. 17 ust. 2 i 3,
wydaje dyrektor urz du morskiego
ę
statkom: 1) ładowanym na terytorium
Polski,
2) o polskiej przynale no ci.
żś
2. (17)
Minister wła ciwy do spraw gospodarki morskiej, w porozumieniu z
ś
ministrem wła ciwym do spraw rodowiska, okre li, w drodze
ś ś ś
rozporz dzenia, tryb wydawania zezwole , o których mowa w ust. 1.
ą ń
ę
przez kapitana statku, zgłasza dokonanie zatopienia:
1) (18) w przypadkach okre lonych w Konwencji Helsi skiej 1992 – Komisji
ś ń
ń
2) w przypadkach okre lonych w art. V Konwencji o zatapianiu -
ś
Mi dzynarodowej Organizacji Morskiej.
ę
Rozdział 4
Zwalczanie zanieczyszczeń morza i współpraca międzynarodowa w tym zakresie
Art. 16.
1. (15) Zabrania si zatapiania odpadów lub innych substancji, z
Art. 17.
1. Zabrania si zatapiania w morzu, ze statków o polskiej
innych substancji, wymienionych w zał czniku II do Konwencji o zatapianiu,
substancji innych ni wymienione w zał cznikach I i II do tej Konwencji -
Art. 19
.
Dyrektor urz du morskiego, na podstawie zawiadomienia dokonanego
Helsi skiej,
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.