UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE, STUDIA -PRYWATNE, Prezentacje Zielińska, wykład międzyuczelniany

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE

 

POJĘCIE

J. Doroszewska, wskazując na rozliczne trudności, związane ze złożonością zjawisk, dzieli używane przy opisie upośledzenia umysłowego definicje na trzy typy:

·         biologiczno-patoneurologiczno-medyczne,

·         charakteryzujące procesy psychiczne

·         behawioralne.

 

J. Kostrzewski dzieli dysfunkcje intelektualne na:

Globalne – poziom wszystkich sprawności intelektualnych tworzących inteligencję jest istotnie niższy od przeciętnego:

·         upośledzenie umysłowe

·         niedorozwój umysłowy (oligofrenia)

·         ogólne otępienie (demencja)

·         zahamowanie rozwoju intelektualnego

·         obniżenie poziomu intelektualnego

·         opóźnienie rozwoju intelektualnego

Parcjalne – jeżeli przy prawidłowym ogólnym poziomie funkcjonowania intelektualnego odbiega od normy jedna, dwie lub kilka funkcji:

·         upośledzenie określonej funkcji

·         zahamowanie rozwoju określonej funkcji

·         opóźnienie rozwoju określonej funkcji

·         obniżenie poziomu rozwoju określonej funkcji

 

J. Kostrzewski

Upośledzenie umysłowe określa jako istotnie niższy od przeciętnego ogólny poziom funkcjonowania intelektualnego występujący łącznie z upośledzeniem w zakresie przystosowania się oraz zmianami w ośrodkowym układzie nerwowym.

 

Upośledzenie umysłowe – stan niedostatecznej sprawności intelektualnej wskutek niedorozwoju lub uszkodzenia we wczesnym dzieciństwie tkanki mózgowej („Encyklopedia powszechna”).

 

Upośledzenie umysłowe – to istotne niższe niż normalne funkcjonowanie inteligencji, z jednocześnie występującym ograniczeniem w zakresie dwóch lub więcej spośród następujących umiejętności przystosowawczych:

·         porozumiewania się

·         samoobsługi

·         trybu życia domowego

·         uspołecznienia

·         korzystania z dóbr społecznych, kulturowych

·         samodzielności

·         troski o zdrowie i bezpieczeństwo

·         umiejętności szkolnych

·         organizowania wolnego czasu i pracy.

Upośledzenie umysłowe ujawnia się przed 18 r. ż.

 

Władysław Dykcik

Upośledzenie oznacza utratę lub ograniczenie możliwości pełnego uczestniczenia danej osoby w życiu społecznym.

 

K. Kirejczyk

Upośledzenie umysłowe określa jako istotnie niższy od przeciętnego w danym środowisku, globalny rozwój umysłowy jednostki, z nasilonymi równocześnie trudnościami w zakresie uczenia się i przystosowania, spowodowany we wczesnym okresie rozwojowym przez czynniki: dziedziczne, wrodzone i nabyte po urodzeniu, wywołujące trwałe zmiany w funkcjonowaniu OUN.

 

Niepełnosprawność intelektualna – termin stosowany zamiennie z upośledzeniem.

 

M. Kościelska

Niepełnosprawność intelektualna – niepowodzenie rozwojowe, do którego dochodzi się w rezultacie nieprawidłowego przebiegu procesu rozwojowego o specyficznym charakterze.

Proces rozwojowy może być zaburzony w różnym okresie i pod wpływem różnych czynników.

Autorka wyróżnia następujące etapy patologizacji rozwoju dziecka:

·         Etap wstępny, w którym kształtuje się zespół czynników biologicznych, społecznych i psychologicznych jakie będą oddziaływać na dziecko.

·         Etap I, w którym zadziała czynnik uszkadzający – biologiczny, psychologiczny, społeczny lub wszystkie jednocześnie.

·         Etap II – negatywnych sprzężeń zwrotnych – czyli wg Kościelskiej zasadniczy etap patologizacji w którym następuje ciąg interakcji między dzieckiem a otoczeniem, które w sposób niekorzystny dla rozwoju dziecka reaguje na nie, co powoduje wytworzenie się patologicznych wzorców zachowania u dziecka.

·         Etap III, w którym zachodzi proces usztywniania się patologii. W tym etapie, zdaniem autorki, dochodzi się do sytuacji, w której następuje nieodwracalność niepełnosprawności.

 

KLASYFIKACJA

Tradycyjna, oparta na IQ i wyróżniająca trzy stopnie upośledzenia umysłowego:

·         idiotyzm (iloraz inteligencji 0-19),

·         imbecylizm (iloraz inteligencji 20-49),

·         debilizm (iloraz inteligencji 50-59).

 

Klasyfikacja według WHO (1 stycznia 1968r.), oparta na IQ:

·         lekki niedorozwój umysłowy o ilorazie inteligencji 52-67, mieszczący się między dwoma i trzema odchyleniami standardowymi;

·         umiarkowany niedorozwój umysłowy o ilorazie inteligencji 36-51, mieszczący się między trzema i czterema odchyleniami standardowymi;

·         znaczny niedorozwój umysłowy o ilorazie inteligencji 20-35, mieszczący się między czterema i pięcioma odchyleniami standardowymi;

·         głęboki niedorozwój umysłowy o ilorazie inteligencji 0-19, mieszczący się między pięcioma i większą liczbą odchyleń standardowych.

 

Klasyfikacja upośledzenie umysłowego wg Wechslera:

·         rozwój przeciętny (odchylenie mniejsze, równe 1) 85-110

·         rozwój niższy niż przeciętny (odchylenie od -1 do -2 ) 70-84

·         niedorozwój umysłowy lekki (odchylenie od –2 do –3) 55-69

·         niedorozwój umysłowy umiarkowany (odchylenie od –3 do –4) 40-54

·         niedorozwój umysłowy znaczny (odchylenie od –4 do –5) 25-39

·         niedorozwój umysłowy głęboki 0-24

 

Klasyfikacja pedagogiczna:

·         dzieci prawie niewychowane

·         dzieci małowychowalne

·         dzieci wychowalne

·         dzieci szkolne

 

Klasyfikacja psychiatryczna:

·         małogłowie

·         wodogłowie

·         matołectwo

·         zespół Downa i inne…

 

Stopnie upośledzenia:

·         lekkie I.I.= 52 - 67

·         umiarkowane I.I.= 36 - 51

·         znaczne I.I.= 20 - 35

·         głębokie I.I.= 0 – 19

 

 

PRZYCZYNY

Etiologia upośledzenia umysłowego, dwie grupy czynników:

·         endogenne (wewnętrzne) – czynniki genetyczne, powstają przed zapłodnieniem

·         egzogenne (zewnętrzne) – czynniki powstają po urodzeniu dziecka.

 

Przyczyny (klasyfikacja wg Lipkowskiego):

Prenatalne (w okresie ciąży):

·         wiek matki (niedostateczna dojrzałość biologiczna bardzo młodych matek lub wyczerpanie generatywnych sił matek starszych

·         zaburzenia chromosomalne

·         niedotlenienie (przy krwawieniach we wczesnym okresie ciąży, padaczce)

·         uszkodzenia chemiczne (leki, antybiotyki, insulina), mechaniczne i radiacyjne, w skutek wstrząsów, prześwietleń promieniami Roentgena

·         choroby infekcyjne matki (grypa wirusowa lub różyczka w okresie ciąży)

·         zaburzenia metabolizmu (przemiany materii, w przemianie białka, tłuszczu, węglowodanów; cukrzyca)

Perinatalne (związane z porodem dziecka):

·         mają najczęściej charakter uszkodzeń mechanicznych i niedotlenienia w czasie porodu

·         złe postępowanie lekarskie

·         przedłużający się poród, porody kleszczowe

Postnatalne (po urodzeniu dziecka):

·         urazy fizyczne (czaszki i mózgu, choroby mózgu)

·         pod wpływem zatrucia

·         choroby psychiczne we wczesnym dzieciństwie

·         choroby zakaźne (opony mózgowe, zapalenie opon).

 

Przyczyny upośledzenia (wg Gibsona):

Pierwotne – czynniki genetyczne: rodzice przekazują nieprawidłowe lub uszkodzone geny i chromosomy powodujące, że embrion i płód nie rozwijają się normalnie; w konsekwencji dziecko rodzi się upośledzone umysłowo

Wtórne – to czynniki mające wpływ na korę mózgową:

·         przed urodzeniem

·         w czasie urodzenia i podczas porodu

·         po urodzeniu dziecka

 

 

ROZWÓJ INTELEKTUALNY

Rozwój intelektualny – to umiejętność korzystania ze zmysłów, spostrzeganie otoczenia, przyswajanie wiedzy o nim, oraz zdolność interpretowania, oceniania wydarzeń i zjawisk w których człowiek uczestniczy.

 

ZAHAMOWANIE ROZWOJU INTELEKTUALNEGO

Zahamowanie rozwoju intelektualnego – następuje zatrzymanie, pozostanie na pewnym poziomie; nie ma możliwości cofanie się; może mieć charakter trwały lub czasowy.

 

OPÓŹNIENIE ROZWOJU INTELEKTUALNEGO

Opóźnienie rozwoju intelektualnego – można poprawiać; to np. mniej czasu na skupienie.

 

OBNIŻENIE ROZWOJU INTELEKTUALNEGO

Obniżenie poziomu rozwoju intelektualnego to zaburzenie rozwojowe polegające na znacznym obniżeniu ogólnego poziomu funkcjonowania intelektualnego, któremu towarzyszy deficyt w zakresie zachowań adaptacyjnych (w szczególności niezależności i odpowiedzialności).

 

Obniżenie rozwoju intelektualnego – dziecko przez pewien czas rozwija się na takim samym poziomie (ten rozwój jest niższy), później efekt końcowy może być dobry; dziecko może dojść do rówieśników.

 

 

 

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.