w6 PSYCH, Psychologia UJ, Filozofia

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Filozofia z elementami logiki
wykład
6
Leszek Wroński
Instytut Filozofii UJ
9 XI 2011
Platon o Protagorasie (
Teajtet
, 166 d nn):
“Bo ja [Protagoras] powiadam, że (...) miarą jest każdy z nas; tego, co
istnieje, i tego co nie. Niezmiernie się przecież różnią jeden z nas od drugiego
tym właśnie, że dla jednego coś innego istnieje i wydaje mu się, a dla drugiego
znowu coś innego. A jeśli ci o mądrość chodzi i o mędrca, to najdalszy jestem
od twierdzenia, że ich w ogóle nie ma, tylko właśnie takiego człowieka
nazywam mądrym, który, jeśli się komukolwiek z nas coś wydaje złem i jest
złem, rzecz potrafi odwrócić i sprawić, że się ta rzecz wydawać będzie dobrą i
będzie dobra. (...) Choremu jadło gorzkie się wydaje i jest takie, a dla
zdrowego i jest przeciwnie i wydaje się. Żadnego z nich nie trzeba robić
mądrzejszym. To nawet niemożliwe. (...) Trzeba jeden stan zamienić na drugi,
bo ten drugi stan jest lepszy. Tak samo i w wychowaniu trzeba ten drugi stan
zamieniać na stan lepszy. Lekarz zamienia stany z pomocą lekarstwa, a
sofista – z pomocą słów. Bo człowieka, który fałszywie sądzi, nikt nigdy nie
doprowadzi do tego, żeby później prawdziwie sądził, bo ani sądów nie ma
tam, gdzie rzeczy nie ma, ani też sądzić nie można inaczej, niż się czuje, a to,
co się czuje, jest zawsze prawdziwe.”
Platon o Protagorasie (
Teajtet
, 166 d nn):
“[Mędrcy to] niby lekarze dla ciał i rolnicy dla roślin. Ci roślinom, jeśli która
z nich zasłabnie, zamiast złych wrażeń dobre i zdrowe wrażenia – niby prawdy
– wpajają, a mędrcy i dobrzy mówcy sprawiają, że się państwom rzeczy
zdrowe, zamiast lichych, wydają sprawiedliwe. Bo jakiekolwiek rzeczy dane
państwo za sprawiedliwe i piękne uważało, takimi też one dla niego będą, jak
długo państwo w nie wierzy; mędrzec sprawia, że w każdym wypadku zamiast
tego, co jest dla państwa złe, przychodzi to, co jest dobre i się wydaje. Tak
samo i sofista potrafi swoich wychowanków prowadzić. Mądry jest i godzien
grubych pieniędzy z ręki tych, których wychował. Tak oto mądrzejsi są jedni
od drugich i nikt nie żywi mniemania mylnego, a ty – chcesz, czy nie chcesz –
zgodzić się musisz, że miarą jesteś sam.”
Sekstus Empiryk przedstawiający poglądy Gorgiasza:
“Przez to bowiem, że ktoś mógłby pomyśleć o człowieku latającym czy
rydwanie jadącym po morzu, ani człowiek nie lata, ani rydwan nie jedzie po
morzu. Tak więc przedmioty myślenia nie są czymś istniejącym [= myśl nie
jest myślą o bycie].”
“Jeśli bytowi przysługuje to, iż jest przedmiotem myślenia, niebytowi
będzie przysługiwało to, iż nie jest przedmiotem myślenia. To zaś jest
niedorzeczne; i Scylla bowiem i Chimera, i wiele innych spośród rzeczy
niestniejących są przedmiotami myślenia.”
STREPSIADES
(pokazując na domek Sokratesa)
Patrz-no tam, w tę stronę!..
Widzisz tam tę furtkę z tą, chałupką lichą?
FEJDIPIDES
Widzę... Cóż, dalipan, ojcze, to ma znaczyć?
Arystofanes,
Chmury,
przekład
Marcellego Mottego:
STREPSIADES
Toć jest, synu, mądrych duchów marzycielnia
Tam mieszkają ludzie, którzy wmówią w ciebie,
twierdząc, że niebiosa są fajerką,... że ta
wszędzie nas otacza,... żeśmy w niej węgielki. —
Ci już cię nauczą, byleś im zapłacił,
pobić wszystkich, słusznie, czy niesłusznie prawiąc.
FEJDIPIDES
Cóż za jedni ?
STREPSIADES
Nie znam nazwisk ich dokładnie,
są to jednak zacni marzycielodumce.
FEJDIPIDES
Kroćset!... Te gałgany!... Wiem już, o faflarzach
mówisz i bladoszach, o bosakach, co to
Sokrat ów obdartus i Chajrefont z nimi.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.