wczesna adolescencja, STUDIA PEDAGOGIKA opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną - własne, licencjat, Psychologia rozwojowa

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

WCZESNA ADOLESCENCJA – WIEK DORASTANIA:

 

1.     Przemiany fizjologiczne a emocje i obraz siebie

Pierwsze zmiany są niezauważalne: z podwzgórza w mózgu – sygnały do szyszynki, która uwalnia gonatropiny, pobudzające rozwój gonad (jajników  u dziewcząt i jąder u chłopców) - poziom tych hormonów wzrasta 6-krotnie u dziewcząt a 20-krotnie – u chłopców (Nielsen 1996:27).

Zauważalne zmiany rozpoczyna tzw skok pokwitaniowy, czyli szybki wzrost ciała: u chłopców – 12-15 rż (wzrost o 20cm, waga o 20 kg średnio),  u dziewcząt 2 lata wcześniej, krócej, mniej nasilony. Dotyczy głownie kości i masy mięśniowej. Różnice w budowie ciała (ramiona i klatka piersiowa chłopcy, miednica – dziewczęta). Wkrótce po zakończeniu skoku pokwitaniowego organizm uzyskuje dojrzałość płciowa. U dziewcząt przejawia się ona menstruacją, u chłopców obecnością spermy w moczu i tzw zmazami nocnymi.  Mózg w tym okresie nie rozrasta się , ale różnicuje funkcjonalnie.

Niektóre zmiany fizyczne są powodem zmian i niepokojów.

U chłopców przyrost ciała zmienia środek ciężkości ciała, wzrasta ogólna pobudliwość, co wyraża się drżeniem dłoni i brakiem pewności ruchów. Pojawia się trądzik – acne –wyraz aktywności męskiego hormonu androgenu. Mutacja – zanim ustali się obniżenie głosu o 1 oktawę.

Obraz własnej osoby, emocje. Na początku adolescencji właściwości fizyczne i  ważniejsze od intelektualnych, co potem ulega zmianie. Wiek ambiwalencji, ważne wyidealizowane normy wyglądu i sprawności. Poczucie własnej wartości dziewcząt związane z relacjami społecznymi, własną atrakcyjnością i popularnością, a u chłopców z sprawnością i osiągnięciami.

Dziewczęta późno dojrzewające lepiej funkcjonują, u chłopców odwrotnie.   Lepiej funkcjonują i maja lepszy obraz siebie szybciej dojrzewający. Wolniej dojrzewający – kompensują, to w innych dziedzinach lub przeżywają: brak wiary w siebie, poczucie osamotnienia, potrzeba podporządkowania się innym.

W emocjach – ambiwalencja uczuć (równoczesne niemal przeżywanie uczuć przeciwstawnych), labilność – chwiejność emocji, zwiększone pobudzenie emocjonalne, nasilenie lękliwości, szczególnie lęki społeczne (przed ekspozycją społeczna czy niepowodzeniem.

 

2.     Zmiany w zakresie czynności poznawczych

Przejście ze stadium operacji konkretnych do formalnych (Myslenie logiczne, abstrakcyjne, egocentryczne), zdolność do autorefleksji, rozważań moralnych, społeczno – politycznych, inteligencja emocjonalne, wahanie i sceptycyzm.

Szybsze procesy percepcyjne u dorastających niż u dzieci, dokładna, wielostronna i ukierunkowana percepcja, rozwój uwagi dowolnej, rozwój pamięci logicznej i dowolnej, umiejętność analizowania i obserwowanie swojego umysłu,  egocentryzm wytwarza w myślach „wyimaginowaną publiczność”, sprzyja rozwojowi w wyobraźni, marzeniach, twórczości.

 

3.     Rozwój społeczny

Ważna dojrzałość ośrodkowego układu nerwowego wpływająca na opanowanie emocji.

Na początku dorastania – antagonizm płci, często pozorny, wynikający z zainteresowania płcią przeciwną, potwierdzenia własnej wartości a zaprzeczenia czyjejś.

Związki rówieśnicze: paczki, grupy, przyjaźnie. Zjawisko kultury młodzieżowej jako wzmacnianie tożsamości, konformizm wobec grupy (przyjęcie jej tożsamości, wartości). Grupa rówieśnicza: zastępuje rodzinę, stabilizuje osobowość, wzbudza poczucie własnej wartości, określa standardy zachowania, zapewnia bezpieczeństwo przez liczebność, rozwija  społeczne kompetencje, stwarza warunki przyjęcia i naśladowania wzorów.

Związki z dorosłymi: stosunek do nich przekorny, choć bardziej realistyczny. Konflikty bywają pozorne, umożliwiają pozbycie się wrogich uczuć i napięć. Częściej z synami niż z córkami. Bliska więź z rodzicami i pozytywny przebieg dorastania współwystępują ze  szczęśliwym związkiem małżeńskim rodziców. Także wpływ rodziców na identyfikację z własną płcią. Młodzież nawet krytykując rodziców odnosi się do ich wartości. W wielu badaniach nie potwierdza się występowanie konfliktu pokoleń. Duża rola rodzeństwa w rozwoju społecznym dorastających.

 

4.     Główne rodzaje działalności

·   wyznaczanie odległych celów

·   zorganizowana i planowana aktywność

·   poszerzanie kontaktów społecznych, wiedzy

·   kierunek aktywności – na zewnątrz – świat

·   duża intensywność działań

·   aktywność indywidualna i zbiorowa, zespołowa

·   nauka szkolna a plany życiowe (może nastąpić pogorszenie koncentracji uwagi)

 

5.     Postawy i przekonania, światopogląd, moralność

·   Konwencjonalny poziom rozwoju moralnego (kierowanie się standardami należącymi do innych – rodziców)

·   Rygoryzm moralny (czarno-białe)

·   Idealizm młodzieńczy – funkcja rozwojowa i ochronna (Szuman)

·   Wiara i religia – bunt i podważanie tradycji i szukanie ideału, i nie znajdowanie go wokół siebie.

·   Krystalizowanie się tożsamości – akceptacja własnej płci. Poszukiwanie tożsamości, przejmowanie gotowych wzorów tożsamości (tożsamość syntetyczna), negatywna tożsamość (opozycja w stosunku do ról, depersonalizacja, alienacja, dezorganizacja i pustka. Następuje (fazy - Obuchowski): 1. identyfikacja z zewnętrznymi wzorami, autorytetami, 2. Poszukiwanie celu i sensu życia (kosmiczna), 3. Dojrzały sens życia – późna adolescencja i dorosłość. Identyfikacja to próg dojrzałości i konieczny etap w rozwoju tożsamości.

·   Etapy rozwoju tożsamości: 1. Wzrastająca dyferencjacja – różnicowanie się procesów psychicznych, 2. Wzrastająca stabilizacja, 3. Wzrastająca realistyczna postawa w samoocenie i tworzeniu koncepcji własnej osoby.

·   Identyfikacja z własną płcią: problemy dziewcząt: psychiczny infantylizm, kompleks Diany – nie chce być kobietą, naśladuje chłopców, przejściowe. U dziewcząt trudna bo brak określenia roli kobiety

·   Plany życiowe dziewcząt: tradycyjno- konserwatywne (rodzina), progresywno-modne (równa rola rodziny i pracy zawodowej), progresywno – rygorystyczne ( centrum – praca, bez równoczesnych więzi rodzinnych). model androgyniczny – nie różnicujący płci.

 

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.