Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
PPP W-4.UwagaCz. 1. Koncepcje 1.Informacje wstępne 1.1.Kryzys psychologii uwagi i wzrost zapotrzebowania na wiedzę o uwadze. 1.2.Wielość koncepcji: 2. Świadomościowe koncepcje uwagi 2.1.Pierwsze koncepcje uwagi 2.2.Próby modyfikacji 2.3.Rodzaje uwagi 2.4.Cechy uwagi 2.5.Metody i techniki badania 2.6.Ocena tej koncepcji 2.6.1.Krytyka 2.6.2.Osiągnięcia
3.Koncepcje neurofizjologiczne 3.1.Powody popularności. 3.2.Przykłady tego typu koncepcji: 3.3.Ocena tej koncepcji.
4.Koncepcje uwagi selekcyjnej 4.1.Z historii powstania koncepcji 4.2.Główne modele uwagi selekcyjnej 4.2.1.Uwaga jako filtr 4.2.2.Tłumienie informacji 4.2.3. Teoria zasobów uwagi 4.3.Ocena teorii uwagi selekcyjnej 4.3.1.Pozytywy 4.3.2.Braki 5.Inne koncepcje uwagi 5.1.Uwaga w koncepcji L. Wygotskiego 5.2.Uwaga jako ukierunkowanie i sterowanie aktywnością (zarys koncepcji autorskiej) 5.2.1. Informacje ogólne 5.2.2. Cechy uwagi 5.2.3. Rodzaje uwagi 5.2.4. Specyficzna metoda badawcza – otolografia 5.2.5. O niektórych wynikach badania uwagi słuchowej 6. Podsumowanie koncepcji uwagi
1.Informacje wstępne 1.1.Kryzys psychologii uwagi i wzrost zapotrzebowania na wiedzę o uwadze. 1.2.Wielość koncepcji: -Koncepcja tradycyjna (świadomościowo-wolicjonalna); -Koncepcje fizjologiczne; -Koncepcje selekcyjne (filtru i zasobów); -Inne; 2. Świadomościowe koncepcje uwagi 2.1.Pierwsze koncepcje uwagi Oto wybrane, najbardziej typowe określenia uwagi w ramach tej koncepcji: „...właściwość świadomości, dzięki której ta zwraca się w ku określonemu przedmiotowi” (Pastuszka). „...koncentracja świadomości na pewnym przedmiocie” (S.Baley) „...skierowanie świadomości na określony przedmiot” (Spionek) „...uświadamianie sobie pewnych treści z pominięciem innych” (Ekel)
2.2.Próby modyfikacji „...pewna właściwość, czyli cecha wtórna złożonych przeżyć psychicznych” (Kreutz). „...wyodrębnianie jednych obiektów odzwierciedlania z jednoczesnym oderwaniem się od wszystkiego pozostałego” (Smirnow) „...organizacja psychicznej działalności, przy której określone spostrzeżenia, wyobrażenia, myśli czy uczucia uświadamiane są dokładniej niż inne” (Płatonow i Gołubiew). Ogólnie: definiując uwagę unikano kategorii świadomość, zastępowano ją innymi pojęciami. 2.3.Rodzaje uwagi -mimowolna i dowolna; -wtórna. 2.4.Cechy uwagi -koncentracja – roztargnienie, -zakres, -podzielność, -przerzutność, -trwałość. 2.5.Metody i techniki badania -obserwacja, Testy: Test korektorski: (zadanie: wykreślić wszystkie A i U): WURPSDLHKASCBALRDZUEJGUIJPOLJDTPAMXCAIURTYEOFJLJHASCJIEADLKGELPAMISDKFJTEROZCXNMKLADPKDHEDITWPAMLZCIDJHRESZADKJBIERBUEDNIELODSKIERMNZKTERZYNSYNPUDKDLKYDSUKVNBMKOAZXDEHCNFJTIERDZSACXJ
W teście Tablica liczb zadanie O.B. (osoby badanej) polega na możliwie szybkim wyszukiwaniu i skreślaniu liczb (143, 926 itd.) w kwadracie. Rys. 1-U. Przykład testu „Tablica liczb": 143, 926, 431, 517, 214, 819, 321, 298, 613, 303, 715, 421, 157, 381, 851, 533, 117, 269, 294, 451, 629, 197, 762, 179, 874, 294, 685, 905, 829, 981, 538, 618, 141, 507, 152, 741, 165, 608, 259, 171. 125
844
247
533
903
685
427
321
715
269
718
259
197
438
329
926
387
852
409
507
421
671
241
875
512
497
168
918
223
702
538
192
925
141
388
711
318
987
605
829
924
431 ... |
Menu
|