Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
1. Eufunkcje i dysfunkcje mediów masowych
Schramm: wolny przepływ informacji jest czymś ogólnie pożądanym i podkreśla znaczenie mediów dla mobilizacji ludzkich zasobów.
Oraz traktuje komunikowanie jako instrument kontrolowania temperatury społecznej
Eufunkcje - służące celom społecznym, które zamierza się osiągnąć nadawca
Obszary w których media mogą wspomagać proces rozwoju narodowego: - poszerzenie horyzontów - koncentrowanie uwagi na określonych problemach - podniesienie poziomu aspiracji
Dysfunkcje - odwracanie uwagi ludzi od najważniejszych spraw społecznych poprzez utrudnianie kontaktu z rzeczywistością.
Lerner wyróżnia trzy stadia konfliktu: - wzrost oczekiwań - wzrost frustracji - przejęcie władzy przez wojsko
2. Masy. Masowe społeczeństwo. Masowe komunikowanie
Istotny element kultury masowej - publiczność. Dominuje w społeczeństwie masowym.
Pojęcie kultury masowej pojawiło się w 30-tych latach XX w.
Pozytywne funkcje: - integracyjne - socjalizacyjne - relaksacyjne - edukacyjne
Kultura masowa jest rozumiana jako produkcja dla rynku masowego. Stąd wynika standaryzacja jej produktów.
Jej cechy: - nietradycjonalna - nieelitarna - masowo produkowana - pooularna - komercjalna
Bauman odrzuca, że media masowe tworzą kulturę masową.
Media - wszelkie środki techniczne przenoszenia info. Media w społecznym sensie są instytucjami - pośredniczą, selekcjonują i tworzą przekazy medialne (prasa radio tv)
Media masowe - instytucje tworzenia i przekazywania informacji wielkim oraz rozproszonym zbiorowościom odbiorców.
Podstawowa cecha kultury medialnej to dążenie do prostoty treści i formy.
3. Proszę zdefiniować komunikowanie – wyodrębnić najbardziej typowe określenia, przypisać komunikowaniu kilka fundamentalnych cech
Liberalny model komunikowania: a) decyzja o przekazie b) kodowanie zamierzanego znaczenia c) odbiór przekazu d) odblokowanie i interpretacja przekazu
Rodzaje komunikowania: - interpretowanie - grupowanie - instytucjonalne - organizacyjne - społeczne
Komunikować (od łać. communico) - przekazywać informację. To proces porozumiewania się jednostek, gruo lub instytucji.
Cechy komunikowania: - odnosi się do przynajmniej dwóch jednostek i zawsze przebiega w środowisku społecznym - jest to proces kreatywny - ma charakter dynamiczny - jest to ciągły proces (trwa od narodzenia człowieka i do jego śmierci) - jest procesem symbolicznym, bo posługuje się znakami i symbolami.
4. Rozwój nauki o komunikowaniu – proszę przedstawić osiągnięcia „ojców” tej nauki
Pierwszy badać - Arystoteles. Wg niego, czynniki niezbędne do istnienia komunikacji: - nadawca - komunikat - odbiorca
XIX w - psychologia tłumu. Zaczął się rozwój propagandy. XX w - rozwój technologiczny. W niektórych krajach radio i telewizja były wykorzystane jako narzędzie kontroli nad ludem
Ojcowie nauki o komunikowaniu:
Paul Lazarsfeld. Stworzył teorie dwuetapowego przepisu informacji.
Harold Losswell. Teoria propagandy. Kształtowanie zbiorowych zachowań społecznych odbyła się poprzez manipulacje znakami
Kurt Lewin. Twórca współczesnej psychologii społeczeństwa
5. Proszę przedstawić kolejne stadia rozwoju ludzkiego komunikowania, z których każdy wywierał olbrzymi wpływ na jednostkę i społeczeństwo
6. Co to znaczy, że media masowe (w kontekście 4 grup pojęciowych) można traktować jako: katalizator, narzędzie, towar, tekst
7. Szkoła Palo Alto
1942. Główne założenia tej szkoły: - odbiorca ma wazniejszą role w komunikowaniu niż nadawca - należy analizować całość sytuacji, a nie kilka przypadków - istota komunikowania znajduje się w procesie reakcji i interakcji - wszystkie zachowania ludzkie mają wałor komunikacyjny
Szkoła prowadziła badania w dwóch orientacjach: - antropologicznej (komunikowanie jest procesem kompleksowym, a jednym z elementów jest ruch ciała) - psychologicznej (uwagę koncentrowali na efektach komunikowania - zachowaniach jednostek)
Determinizm technologiczny – jego przedstawiciele i ich poglądy: Harold Innis, McLuhan, Neil Postman
Determinizm technologiczny określa podstawę intelektualną, która zawiera w sobie przekonanie, że technologia odegra główną rolę w rozwoju komunikowania.
Harold Innis. W jego teorii, komunikowanie obejmuje wszelkie zasoby materialne i intelektualne, mobilizowane przez cywilizację w wyniku transmisji kulturowej.
Innis analizował przede wszystkim wpływ i rozwój zjawiska komunikowania na przestrzeni wieków.
Media to owe zasoby, które umożliwiają komunikowanie. Są nimi gliniane tabliczki, piórka, papier, biblioteki itp.
Marshall McLuchan. Był jednym z najważniejszych teoretyków mass mediów współczesności. Uważał siebie za spadkobiercę i kontynuatora Innisa. Przyznał elektroniczne środki przekazu za nerwową system współczesności. Przypisuje mediom ogromną rolę w kształtowaniu świata.
McLuhan dzieli media na zimne i gorące. Na przykład, pismo - to zimne media, bo odbiorca otrzymuje bardzo mało informacji, które sam musi uzupełnić używając wyobraźni.
Neil Postman. Amerykański filizof. Uważa, że upadek mediów komunikacji nastąpił gdy obrazowość telewizji zastąpiła słowo pisane.
Postman bazuje na teoriach Marshalla McLuhana, z którym łączy go przekonanie o determinizmie technologicznym czyli pogląd, że postęp techniczny determinuje kierunek rozwoju cywilizacji i kultury. Jednak w odróżnieniu od McLuhana Postman jest technopesymistą.
I tak idąc za Macluhanem Postman argumentuje, że różne media są odpowiednie dla różnych rodzajów wiedzy i opisuje jak kultury oparte na mowie, piśmie i telewizji przekazują informacje w inny sposób. Stwierdza, że XIX-wieczna Ameryka była szczytem jeśli chodzi o racjonalność - była Wiekiem Rozumu, w którym dominującą rolę odgrywało słowo pisane.
9. Determinizm polityczno-ekonomiczny – m.in. Beniamin Walter, Teodor Adorno, Herbert Marcuse. Proszę w tym kontekście skomentować książki B. R. Barbera – Dżihad kontra McŚwiat lub Skonsumowani
10. Masowe media a społeczeństwo, model komunikowania masowego Harolda Lasswella
Proces komunikowania wg Lasswella to akt złożony z pięciu elementów.
5 pytań Lasswella: - Kto? - Nadawca - Co? Przekaz - Do kogo? - Odbiorca - Jak? - Kanał - Skutek? - Efekt
Tworząc swój model komunikowania oparł się na Arystotelesa.
11. Nowe media a komunikowanie masowe
12. Selekcja informacji (Gatekeeper); Rama informacyjna (Framing); model Kurta Lewina, proszę przedstawić na wykresie i omówić
Gatekeeping - selekcja informacji. Najważniejszym kryterium jest wartość informacji, a także jej forma, w której zostanie ona redakcji przekazana.
Efekt selekcji (agenda setting) - samo-nakręcająca się spirała: media określają tematy, to o czym mówią ludzie, a ludzie mowią o tym co im media narzucą, tym samym media znowu mówią o tym, o czym ludzie.
13. Polityka w świecie newsa (mediatyzacja polityki)
Media i polityka w czasie postępującej demokratyzacji mechanizmów władzy stają się sferami nierozłącznymi.
W krajach rozwiniętych związek telewizyjnego medium z polityką przyjmuje nierzadko postać gry.
Związek polityki a mediów jest tak silny, bo politycy mogą walczyć za władze tylko wtedy, gdy będą odpowiednio komunikować z otoczeniem. Po drugie, media na czele z telewizją czerpią ze sfery polityki impuls popularności.
14. Epoka symulakrum wdł. Jeana Baudrillarda
Uważa, iż nie żyjemy już w rzeczywistości, a w hiperrzeczywistoście.
Baudrillard twierdzi, iż ponowoczesność to właśnie świat symulakrów. Symulakry to znaki nieodsyłające do niczego poza samymi sobą.
15. Odnieść się proszę do formuły Marshalla McLuhana – medium is message (przekaźnik przekazu sam jest przekazem)
Według McLuhana samo medium zmienia ludzi barziej niż suma wszystkich wyrażonych w nich komunikatów
Każdy nowy typ przekuzu jest przedłużeniem nas samych.
... |
Menu
|