wawel, ^ MATERIAŁY edukacyjne, ^www.kula.gov.pl

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Królewskiego na Wawelu
Cele:
• Zdobycie wiedzy na temat podstawowych elementów archi-
tektonicznych zamku.
• Zdobycie wiedzy na temat funkcji pomieszczeń zamkowych
(na przykładzie Zamku na Wawelu).
• Rozwijanie wyobraźni poprzez wcielanie się w rolę.
• Rozwijanie ekspresji plastycznej.
• Rozwijanie płynności myślenia.
• Rozwijanie koordynacji ruchowej i równowagi.
5. Skarb niejedno ma imię
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat tego, co to jest
skarb i co można nazwać skarbem. Zwraca się do dzieci z
pytaniem: Co dla Ciebie jest skarbem? Dzieci lepią swoje
osobiste skarby z plasteliny, po czym zamykają je w specjal-
nej szkatułce.
6. Z wizytą w królewskiej komnacie
1. Pamiętnik giermka
Giermek prosi dzieci o pomoc. Okazuje się, że błazen królews-
ki wyczerpał już wszystkie sposoby, aby poprawić władcy hu-
mor. Jednak zanim dzieci będą mogły przyjść mu z pomocą,
muszą wpaść na pomysł, gdzie w przedszkolu znajduje
się komnata króla. Przed rozpoczęciem zajęć nauczyciel
aranżuje komnatę (np. w gabinecie Dyrektora). Znajduje się
tam krzesło imitujące tron i korona oraz zdjęcie Stańczyka
– najsłynniejszego królewskiego błazna. W komnacie można
przeprowadzić twórczą rundkę – każde dziecko podaje
pomysł, w jaki sposób można rozbawić króla. Nauczyciel
spisuje pomysły i w ten sposób powstaje KSIĘGA ŻARTÓW.
Dzieci znajdują stary pergamin (opalona kartka papieru)
przewiązany wstążką. Po otwarciu dowiadują się, że znajdują
się w nim wskazówki, w jaki sposób zostać giermkiem.
2. Znam zamek jak własną kieszeń
Giermek Gniewko (autor listu) zaprasza do poznawania
zamku i jego najważniejszych elementów architektonic-
znych „z lotu ptaka”. Nauczyciel prosi dzieci o zamknięcie
oczu, zapraszając do przeniesienia się na zamkowe mury, a
następnie rozkłada schematyczny zarys zamku, wyklejony
na dużym ciemnym materiale za pomocą taśmy malarskiej.
Zamek powinien mieć: basztę, wieżę, most zwodzony, fosę,
blanki, bramę, okna wykuszowe. Dzieci zwiedzają kolejne
miejsca. Po poznaniu topograii zamku nauczyciel inicjuje
zabawę ruchową, wydając okrzyki: „Wszyscy do fosy!”, „Bronić
bramy!”, „Na blanki!” itp.
7. Porządki w zbrojowni
Giermek zleca dzieciom kolejne zadanie, którym jest od-
nalezienie zbrojowni. Tłumaczy, że jest to miejsce, w którym
przechowywana jest broń rycerzy. Dzieci próbują odgadnąć,
gdzie może znajdować się zbrojownia. Nauczyciel towar-
zyszy dzieciom w poszukiwaniach, pozwalając eksplorować
kolejne pomieszczenia. Przed zajęciami umieszcza w kuchni
tekturowe tarcze. Po odkryciu zbrojowni, dzieci zabierają
znalezione tarcze do sali. Nauczyciel proponuje, żeby dzieci
umieściły na tarczach swoje znaki rozpoznawcze (coś, co
lubią, coś, co je wyróżnia), wykorzystując przygotowane
różnokolorowe i różnej wielkości igury geometryczne.
3. W labiryncie korytarzy
W liście pozostawionym przez giermka znajduje się infor-
macja, że Zamek na Wawelu – dawna siedziba królów pols-
kich, ma wiele ciemnych zakamarków. Kandydat na giermka
musi umieć poruszać po ciemnych korytarzach, i to bezsze-
lestnie. Nauczyciel proponuje dzieciom pokonanie labiryntu
z zamkniętymi oczami. Dla tej grupy wiekowej labirynt pow-
inien być prosty, np. mieć postać wąskiej ścieżki zrobionej z
pachołków gimnastycznych, krzeseł, materacy.
8. Zanim giermek stanie się rycerzem
Ćwiczenia na zamkowym dziedzińcu – dzieci wraz z nauc-
zycielem wychodzą do przedszkolnego ogrodu. Nauczyciel
ogłasza rozpoczęcie treningu rycerskiego. Dzieci siadają na
koniach (można do tego wykorzystać miotły lub mopy) i mają
za zadanie uderzyć tarczą w piłkę zawieszoną na odpow-
iedniej wysokości na jednej z ogrodowych zabawek (np. na
drabince).
4. W drodze do skarbca
Giermek zaprasza do odwiedzenia skarbca, tłumacząc, że
jest to miejsce, w którym król przechowuje klejnoty i złoto.
Jak w każdym zamku również na Wawelu skarbiec jest
dobrze chroniony - aby do niego wejść, trzeba wykazać się
spostrzegawczością i odnaleźć zagubione po drodze złote
talary. Dzieci udają się do przygotowanego przed zajęciami
miejsca (jadalnia, szatnia, ew. sala innej grupy) oznaczonego
zdjęciem autentycznych kosztowności (lub wnętrza skarbca)
z zamku na Wawelu.
Tajemnice Zamku
Materiały:
- list od giermka, wstążka
- płachta materiału z zarysem zamku wykonanym z taśmy
malarskiej
- pachołki gimnastyczne, materace
- wycięte z kartonu pieniążki zawinięte w folię aluminiową
- plastelina
- duża szkatułka lub pudełko
- kartki A5 przedziurkowane i spięte wstążką (księga żartów)
- tkanina aksamitna na tron
- korona z papieru
- wycięte z tektury tarcze
- różnokolorowe igury geometryczne
- kleje
- piłka, sznurek
- kije od mioteł, mopy itp.
Potrzebne książki:
- album ze zdjęciami z Wawelu (komnata królewska, skar-
biec, zbrojownia), np. Wawel – Katedra i Zamek, A.Bujak, J.K.
Ostrowski, Wydawnictwo Anchor Books
- reprodukcja obrazu Jana Matejki „Stańczyk” [w:] np. „Wielka
Kolekcja Sławnych Malarzy”, nr 42, Jan Matejko – album.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.