Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Królewskiego na Wawelu
Cele: • Zdobycie wiedzy na temat podstawowych elementów archi- tektonicznych zamku. • Zdobycie wiedzy na temat funkcji pomieszczeń zamkowych (na przykładzie Zamku na Wawelu). • Rozwijanie wyobraźni poprzez wcielanie się w rolę. • Rozwijanie ekspresji plastycznej. • Rozwijanie płynności myślenia. • Rozwijanie koordynacji ruchowej i równowagi. 5. Skarb niejedno ma imię Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat tego, co to jest skarb i co można nazwać skarbem. Zwraca się do dzieci z pytaniem: Co dla Ciebie jest skarbem? Dzieci lepią swoje osobiste skarby z plasteliny, po czym zamykają je w specjal- nej szkatułce. 6. Z wizytą w królewskiej komnacie 1. Pamiętnik giermka Giermek prosi dzieci o pomoc. Okazuje się, że błazen królews- ki wyczerpał już wszystkie sposoby, aby poprawić władcy hu- mor. Jednak zanim dzieci będą mogły przyjść mu z pomocą, muszą wpaść na pomysł, gdzie w przedszkolu znajduje się komnata króla. Przed rozpoczęciem zajęć nauczyciel aranżuje komnatę (np. w gabinecie Dyrektora). Znajduje się tam krzesło imitujące tron i korona oraz zdjęcie Stańczyka – najsłynniejszego królewskiego błazna. W komnacie można przeprowadzić twórczą rundkę – każde dziecko podaje pomysł, w jaki sposób można rozbawić króla. Nauczyciel spisuje pomysły i w ten sposób powstaje KSIĘGA ŻARTÓW. Dzieci znajdują stary pergamin (opalona kartka papieru) przewiązany wstążką. Po otwarciu dowiadują się, że znajdują się w nim wskazówki, w jaki sposób zostać giermkiem. 2. Znam zamek jak własną kieszeń Giermek Gniewko (autor listu) zaprasza do poznawania zamku i jego najważniejszych elementów architektonic- znych „z lotu ptaka”. Nauczyciel prosi dzieci o zamknięcie oczu, zapraszając do przeniesienia się na zamkowe mury, a następnie rozkłada schematyczny zarys zamku, wyklejony na dużym ciemnym materiale za pomocą taśmy malarskiej. Zamek powinien mieć: basztę, wieżę, most zwodzony, fosę, blanki, bramę, okna wykuszowe. Dzieci zwiedzają kolejne miejsca. Po poznaniu topograii zamku nauczyciel inicjuje zabawę ruchową, wydając okrzyki: „Wszyscy do fosy!”, „Bronić bramy!”, „Na blanki!” itp. 7. Porządki w zbrojowni Giermek zleca dzieciom kolejne zadanie, którym jest od- nalezienie zbrojowni. Tłumaczy, że jest to miejsce, w którym przechowywana jest broń rycerzy. Dzieci próbują odgadnąć, gdzie może znajdować się zbrojownia. Nauczyciel towar- zyszy dzieciom w poszukiwaniach, pozwalając eksplorować kolejne pomieszczenia. Przed zajęciami umieszcza w kuchni tekturowe tarcze. Po odkryciu zbrojowni, dzieci zabierają znalezione tarcze do sali. Nauczyciel proponuje, żeby dzieci umieściły na tarczach swoje znaki rozpoznawcze (coś, co lubią, coś, co je wyróżnia), wykorzystując przygotowane różnokolorowe i różnej wielkości igury geometryczne. 3. W labiryncie korytarzy W liście pozostawionym przez giermka znajduje się infor- macja, że Zamek na Wawelu – dawna siedziba królów pols- kich, ma wiele ciemnych zakamarków. Kandydat na giermka musi umieć poruszać po ciemnych korytarzach, i to bezsze- lestnie. Nauczyciel proponuje dzieciom pokonanie labiryntu z zamkniętymi oczami. Dla tej grupy wiekowej labirynt pow- inien być prosty, np. mieć postać wąskiej ścieżki zrobionej z pachołków gimnastycznych, krzeseł, materacy. 8. Zanim giermek stanie się rycerzem Ćwiczenia na zamkowym dziedzińcu – dzieci wraz z nauc- zycielem wychodzą do przedszkolnego ogrodu. Nauczyciel ogłasza rozpoczęcie treningu rycerskiego. Dzieci siadają na koniach (można do tego wykorzystać miotły lub mopy) i mają za zadanie uderzyć tarczą w piłkę zawieszoną na odpow- iedniej wysokości na jednej z ogrodowych zabawek (np. na drabince). 4. W drodze do skarbca Giermek zaprasza do odwiedzenia skarbca, tłumacząc, że jest to miejsce, w którym król przechowuje klejnoty i złoto. Jak w każdym zamku również na Wawelu skarbiec jest dobrze chroniony - aby do niego wejść, trzeba wykazać się spostrzegawczością i odnaleźć zagubione po drodze złote talary. Dzieci udają się do przygotowanego przed zajęciami miejsca (jadalnia, szatnia, ew. sala innej grupy) oznaczonego zdjęciem autentycznych kosztowności (lub wnętrza skarbca) z zamku na Wawelu. Tajemnice Zamku Materiały: - list od giermka, wstążka - płachta materiału z zarysem zamku wykonanym z taśmy malarskiej - pachołki gimnastyczne, materace - wycięte z kartonu pieniążki zawinięte w folię aluminiową - plastelina - duża szkatułka lub pudełko - kartki A5 przedziurkowane i spięte wstążką (księga żartów) - tkanina aksamitna na tron - korona z papieru - wycięte z tektury tarcze - różnokolorowe igury geometryczne - kleje - piłka, sznurek - kije od mioteł, mopy itp. Potrzebne książki: - album ze zdjęciami z Wawelu (komnata królewska, skar- biec, zbrojownia), np. Wawel – Katedra i Zamek, A.Bujak, J.K. Ostrowski, Wydawnictwo Anchor Books - reprodukcja obrazu Jana Matejki „Stańczyk” [w:] np. „Wielka Kolekcja Sławnych Malarzy”, nr 42, Jan Matejko – album. |
Menu
|