Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
1.POJĘCIE WARTOŚĆ Wartości to przedmioty i przekonania, determinujące względnie podobne przeżycia psychiczne i działania jednostek. W rozumieniu kulturowym wartości to powszechnie pożądane w społeczeństwie przedmioty o symbolicznym charakterze oraz powszechnie akceptowane sądy egzystencjonalno-normatywne (orientacje wartościujące). Pojęcie wartości wywodzi się z języka niemieckiego od słów Wert i Wunde, które oznaczają godność, honor, powagę lub godny i wartościowy. Potocznie wartość utożsamiane jest z tym co cenne, odpowiadające wysokim wymaganiom, godne pożądania, stanowiące cel dążeń ludzkich. 2.POJECIE CELOW KSZTAŁCENIA Są to świadome, z góry oczekiwane, planowane, a zarazem w miarę konkretne efekty edukacji. Efekty te odnoszą się do pożądanych zmian, które dokonują się w wiedzy, umiejętnościach, zdolnościach, zainteresowaniach i innych cechach osobowości uczniów pod wpływem procesu kształcenia. 3.RODZAJE WARTOŚCI Wg.R Jedlińskiego 1)transcendentne( Bóg,świętość, wiara, zbawienie) 2)uniwersalne (dobro, prawda) 3)estetyczne (piękno) 4)poznawcze (wiedza, mądrość) 5)moralne ( bohaterstwo, godność, honor, miłość, przyjaźń) 6)społeczne (demokracja, patriotyzm, solidarność) 7) witalne (siła, zdrowie, życie) KLASYFIKACJA WARTOŚCI Wg. N. Hartmana 1) Wartości dóbr, do których zalicza wszelkie wartości utylitarne i instrumentalne, ale także wiele wartości samoistnych, jak wartość życia lub szczęścia 2) Wartości hedoniczne, czyli wartości tego, co przyjemne 3) wartości witalne, tzn. przysługujące istocie żywej i różnicującej się w zależności od poziomu, rozwoju i mocy jej życia 4)wartości moralne 5)wartości estetyczne 6)wartości poznawcze, do których należy właściwie tylko jedna wartość mianowicie prawda CELE KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO WG W. OKONIA: Strona rzeczowa: · Opanowanie ogólnej wiedzy o przyrodzie, społeczeństwie, technice i sztuce · Ogólne przygotowanie do działalności praktycznej w świecie i jego przekształcenia · Kształtowanie świadomości oraz opartych na niej postaw i naukowych przekonań Strona osobowościowa (podmiotowa) · Ogólny rozwój sprawności umysłowej, zdolności poznawczych ze szczególnym uwzględnieniem myślenia oraz uzdolnień twórczych. · Rozwój potrzeb kulturalnych, motywacji i zainteresowań poznawczych: społecznych, estetycznych i technicznych. · Wdrażanie do samokształcenia i pracy nad sobą przez całe życie. TAKSONOMIA CELÓW NAUCZANIA WG B. NIEMIERKI: · stanowią podstawowy czynnik wyznaczający rozwiązania innych elementów procesu kształcenia. Są wyznacznikiem doboru i układu treści kształcenia, podstawowym kryterium w doborze metod, form organizacyjnych i środków dydaktycznych. · stanowią podstawę planowania i organizowania działań uczestników procesu kształcenia są kryterium oceny efektywności procesu dydaktycznego. |
Menu
|