wartości i cele kształcenia ogólnego - streszczenie, STUDIA PEDAGOGIKA opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną - własne, licencjat, Teoretyczne podstawy kształcenia

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

1.POJĘCIE WARTOŚĆ

              Wartości to przedmioty i przekonania, determinujące względnie podobne przeżycia psychiczne i działania jednostek. W rozumieniu kulturowym wartości to powszechnie pożądane w społeczeństwie przedmioty o symbolicznym charakterze oraz powszechnie akceptowane sądy egzystencjonalno-normatywne (orientacje wartościujące). Pojęcie wartości wywodzi się z języka niemieckiego od słów Wert i Wunde, które oznaczają godność, honor, powagę lub godny i wartościowy.

              Potocznie wartość utożsamiane jest z tym co cenne, odpowiadające wysokim wymaganiom, godne pożądania, stanowiące cel dążeń ludzkich.

2.POJECIE CELOW KSZTAŁCENIA

Są to świadome, z góry oczekiwane, planowane, a zarazem w miarę konkretne efekty edukacji. Efekty te odnoszą się do pożądanych zmian, które dokonują się w wiedzy, umiejętnościach, zdolnościach, zainteresowaniach i innych cechach osobowości uczniów pod wpływem procesu kształcenia.

3.RODZAJE WARTOŚCI

Wg.R Jedlińskiego

1)transcendentne( Bóg,świętość, wiara, zbawienie)

2)uniwersalne (dobro, prawda)

3)estetyczne (piękno)

4)poznawcze (wiedza, mądrość)

5)moralne ( bohaterstwo, godność, honor, miłość, przyjaźń)

6)społeczne (demokracja, patriotyzm, solidarność)

7) witalne (siła, zdrowie, życie)

KLASYFIKACJA WARTOŚCI Wg. N. Hartmana

1) Wartości dóbr, do których zalicza wszelkie wartości utylitarne i instrumentalne, ale także wiele wartości samoistnych, jak wartość życia lub szczęścia

2) Wartości hedoniczne, czyli wartości tego, co przyjemne

3) wartości witalne, tzn. przysługujące istocie żywej i różnicującej się w zależności od poziomu, rozwoju i mocy jej życia

4)wartości moralne

5)wartości estetyczne

6)wartości poznawcze, do których należy właściwie tylko jedna wartość mianowicie prawda

CELE KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO WG W. OKONIA:
 

Strona rzeczowa:

·                      Opanowanie ogólnej wiedzy o przyrodzie, społeczeństwie, technice i sztuce

·                      Ogólne przygotowanie do działalności praktycznej w świecie i jego przekształcenia

·                      Kształtowanie świadomości oraz opartych na niej postaw i naukowych przekonań
 

Strona osobowościowa (podmiotowa)

·                      Ogólny rozwój sprawności umysłowej, zdolności poznawczych ze szczególnym uwzględnieniem myślenia oraz uzdolnień twórczych.

·                      Rozwój potrzeb kulturalnych, motywacji i zainteresowań poznawczych: społecznych, estetycznych i technicznych.

·                      Wdrażanie do samokształcenia i pracy nad sobą przez całe życie.

TAKSONOMIA CELÓW NAUCZANIA WG B. NIEMIERKI:
I. Wiadomości:
1) zapamiętywanie wiadomości
2) zrozumienie wiadomości
II. Umiejętności:
3) stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych (znanych)
4) stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych (nowych, nieznanych)
ZNACZENIE CELÓW KSZTAŁCENIA W PROCESIE EDUKACYJNYM

·                      stanowią podstawowy czynnik wyznaczający rozwiązania innych elementów procesu kształcenia. Są wyznacznikiem doboru i układu treści kształcenia, podstawowym kryterium w doborze metod, form organizacyjnych i środków dydaktycznych.

·                      stanowią podstawę planowania i organizowania działań uczestników procesu kształcenia

są kryterium oceny efektywności procesu dydaktycznego.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.