Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Materiały pomocnicze do przedmiotu Grafika Inżynierska
Instytut Politechniczny Rok 1 semestr 02 Laboratorium nr 7 7. Tworzenie warstw W celu utworzenia warstw klikamy na ikonę Podczas tworzenia rysunku wygodnie jest stosować warstwy. Pozwalają one oddzielić od siebie elementy różnego typu (linie konturowe, osie, przekroje, wymiary, itp), co umożliwia selektywny wybór lub też wygaszanie określonych elementów. Menedżer warstw dostępny jest pod powyższym przyciskiem na pasku narzędzi CECHY lub wybraniu z menu Format->Warstwa. . Po wybraniu tego polecenia otwiera się okno przedstawione na rysunku 59. Nową warstwę tworzy się przez wybranie przycisku Nowa . Należy określić nazwę warstwy (dobrze jest nazywać warstwy zgodnie z ich zawartością, np.: Kontur dla warstwy zawierającej linie konturowe, Osie dla warstwy na której rysuje się osie, itp.), jej kolor oraz rodzaj linii, jaką elementy z tej warstwy będą rysowane. Zmiana warstwy polega na naciśnięciu na nazwie warstwy dwa razy myszką i wpisaniu nowej warstwy, bądź w szczegółach wpisaniu nowej nazwy. Wskazane jest, żeby linie konturowe rysowane były linią białą/czarną (w zależności od ustawionego koloru tła), natomiast wszystkie pozostałe innymi kolorami. Przycisk Usuń służy do usuwania niepotrzebnej warstwy. Nie jest możliwe usunięcie warstwy 0 (jest to warstwa podstawowa) oraz warstw, na których znajdują się jakiekolwiek elementy. Należy najpierw usunąć te elementy lub przenieść je na inną warstwę. Przypisanie koloru, szerokości i rodzaju linii warstwy odbywa się poprzez zaznaczeniu warstwy do zmiany i wybraniu polecenia Pokaż szczegóły. Warstwa o nazwie DefPoints jest warstwą systemową tworzoną automatycznie na potrzeby wstawianych wymiarów i nie należy umieszczać na niej żadnych elementów. Strona 1 z 3 Materiały pomocnicze do przedmiotu Grafika Inżynierska Instytut Politechniczny Rok 1 semestr 02 Rys. 59. Okno menedżera warstw Na rysunku 59 przedstawiono przykładowo utworzone warstwy o określonych parametrach. Opisano również skrótowo możliwości manipulacji nimi za pomocą dostępnych w tym miejscu ikonek. Ikona żarówki służy do wyłączenia warstwy. Obiekty umieszczone na niej nie będą ani widoczne, ani drukowane. W ten sposób wyłączone warstwy nie są widoczne na ekranie, ale obciążają system koniecznością ich przetwarzania. Dobrą stroną tego jest fakt, że są one na bieżąco regenerowane i po włączeniu pojawiają się bardzo szybko na ekranie. Ikona słoneczka podobnie jak żarówki służy do wyłączenia warstwy. Obiekty umieszczone na niej nie będą ani widoczne, ani drukowane. W odróżnieniu jednak od poprzedniej opcji, obiekty umieszczone na warstwie wyłączonej w ten sposób nie są przetwarzane przez system, co przy bardziej skomplikowanych rysunkach odciąża komputer. Po włączeniu warstwy konieczna jest regeneracja(polecenie Widok->Regen ), która w tym przypadku nie jest przeprowadzana automatycznie. Ikona kłódki służy do zamykania warstwy. Powoduje to, że na warstwie takiej można umieszczać nowe obiekty, ale nie można ich w żaden sposób modyfikować. Ograniczenie to dotyczy zarówno wymazywania obiektów, jak też przycinania ich, skalowania, zmiany koloru itd. Strona 2 z 3 Materiały pomocnicze do przedmiotu Grafika Inżynierska Instytut Politechniczny Rok 1 semestr 02 Ikona drukarki służy do ustawienia statusu drukowania lub nie danej warstwy. Warstwy pomocnicze, potrzebne projektantowi do umieszczania na nich obiektów tymczasowych mogą być wykluczone z drukowania. Podobnie można zrobić z warstwą zawierającą wymiary, jeśli pojawia się potrzeba wydrukowania jedynie zarysu przedmiotu bez jego wymiarów. Rys. 60. Utworzone warstwy Strona 3 z 3 |
Menu
|