ważne do prezentacji o nauce, ochrona środowiska UJ, I semestr SUM, dydaktyka, dydaktyka

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

w1 – dydaktyka jako nauka (0610)

 

1.       etymologia, geneza i znaczenie nazwy dydaktyka

didaktikos – łac. pouczający

didasko – uczę

a.        przemiany dydaktyki jako nauki

- 1613 – pierwsze użycie słowa: Jung Joachim, Helwig Krzysztof – „Krótkie sprawozdanie z dydaktyki czyli sztuki nauczania Ratychiusza”; dydaktyka jako działanie praktyczne czyli sztuka wymagająca talentu;

- XVII w. – Jan Amos Kodeński – „Wielka Dydaktyka przedstawiająca uniwersalną sztukę nauczania wszystkich wszystkiego”;

- XIX w – Jan Fryderyk Herbart (Niemcy) – ojciec nowożytnej dydaktyki; poczęcie dydaktyki jako nauki (przedmiot, metoda, język);

dydaktyka jako teoria nauczania wychowującego;

zadanie dydaktyków: analiza czynności nauczyciela;

- XIX/XX w. – Jon Dewey;

dydaktyka jako teoria uczenia się;

zadanie dydaktyków: analiza czynności w procesie uczenia się

- współczesność – procesy uczenia się i nauczania są całością;

dydaktyka jako teoria nauczania i uczenia się;

b.       dydaktyka w systemie nauk

 

 

2.       struktura nauk dydaktycznych

a.        subdyscypliny dydaktyki ogólnej

- dydaktyka szkoły wyższej (proces kształcenia na uczelni)

- dydaktyka medyczna (przygotowanie do pracy z pacjentami)

- dydaktyka wojskowa (specyfika pracy żołnierzy zawodowych)

- dydaktyka technicznych środków nauczania – technologia dydaktyczna – inżynieria dydaktyczna (wykorzystanie technicznych środków)

- neurodydaktyka (badanie reakcji struktur mózgu w procesie uczenia się)

b.       dydaktyki szczegółowe (przedmiotowe) – metodyki nauczania;

rozumienie pojęcia dydaktyki szczegółowej:

- teoria nauczania-uczenia się określonego przedmiotu na wszystkich szczeblach kształcenia; np. dydaktyka geografii, dydaktyka biologii, dydaktyka historii;

- teoria nauczania-uczenia się określonego przedmiotu nan określonym szczeblu kształcenia; np. dydaktyka matematyki w klasach IV-VI;

- teoria nauczania-uczenia się wszystkich przedmiotów na określonym szczeblu kształcenia; np. metodyka wychowania przedszkolnego, dydaktyka szkoły wyższej;

- teoria nauczania-uczenia się wszystkich przedmiotów na wszystkich szczeblach kształcenia; np. dydaktyka ogólna;

 

3.       przedmiot i zadania dydaktyki – Dekalog Dydaktyka

przedmiot:

- proces nauczania i uczenia się,

- czynniki, które ten proces wyzwalają,

- warunki w których ten proces przebiega,

- osoby w nim uczestniczące,

- przebieg procesu,

- efekty procesu

 

szczegółowy przedmiot dydaktyki – Dekalog Dydaktyka

1)       aparatura terminologiczna i metodologiczna dydaktyki

2)       cele kształcenia

3)       treści kształcenia

4)       proces nauczania-uczenia się

5)       zasady kształcenia

6)       metody kształcenia

7)       formy organizacyjne

8)       środki dydaktyczne

9)       systemy dydaktyczne

10)   osiągnięcia i niepowodzenia szkolne

 

4.       zadania i funkcje dydaktyki

zadania:

- opis i analiza elementów składających się na przedmiot jej badań

- wykrywanie prawidłowości rządzących procesem kształcenia

- ustalanie norm postępowania w oparciu o wykryte prawidłowości

 

funkcje:

- teoretyczna – poznawcza, w dwóch aspektach:

o charakterze diagnostycznym (co jest? jak jest?)

o charakterze prognostycznym (co będzie? jak będzie? jak być powinno?)

- praktyczna – utylitarna (formy, środki, metody podnoszące efektywność pracy pedagogicznej)

 

5.       literatura przedmiotu

min. 5 książek do egzaminu

3 nowości (1999-2004)

1 przekład

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

w2 – uczenie się jako jedno z podstawowych pojęć dydaktycznych (131004)

 

1.       Analiza definicji pojęcia uczenia się

·         według teoretyków:

- B. Nawroczyński – proces aktywnego nabywania wiadomości i sprawności;

- S. Baley – proces, którego produktem jest wiedza i umiejętności;

- K. Sośnicki – proces poznawania rzeczywistości, składający się z trzech ogniw: spostrzegania, myślenia i działania;

- L. Bandura – proces, który dokonuje się przez przekazywanie doświadczenia społecznego;

- W. Okoń – proces, w którym na podstawie poznania, doświadczenia i ćwiczenia powstają nowe formy zachowania i działania lub zmieniają się stare;

- Cz. Kupisiewicz – proces aktywnego nabywania wiadomości, umiejętności i nawyków dokonujący się w toku bezpośredniego poznawania rzeczywistości;

·         komponenty definicyjne uczenia się:

- charakter

- przedmiot

- drogi

- efekt

·         definicja grupowa (utworzona przez nas):

uczenie się – proces aktywnego nabywania wiadomości umiejętności i nawyków w drodze bezpośredniego i pośredniego poznawania rzeczywistości, ćwiczenia, gromadzenia indywidualnych i społecznych doświadczeń, myślenia i spostrzegania; proces ten prowadzi do poznania otaczającej rzeczywistości (wiedzy), zdobycia umiejętności jej przekształcania (sprawności) oraz modyfikacji zachowań i działań uczącego się podmiotu;

 

2.       cechy uczenia się:

·         procesualny charakter – ciągłość, wewnętrzna spoistość poszczególnych czynności, świadoma organizacja, planowość;

·         aktywność osoby uczącej się;

·         ukierunkowanie na wynik, celowość;

 

3.       współczesne teorie uczenia się (analiza procesu uczenia się w świetle wybranych dyscyplin naukowych):

·         filozoficzne (teorie poznania); uczenie się:

- to przechodzenie od nieznanego do znanego, poznawanie rzeczywistości przez coraz dokładniejsze odzwierciedlenie jej w świadomości człowieka;

- przebiega w dwu płaszczyznach:

zmysłowej (spostrzeganie),

umysłowej (myślenie),

praktycznej (działanie);

·         psychologiczne:

I.  teorie asocjacyjne:

- apercepcjonizm (Herbart) – uczenie się to uwolnienie wiedzy z masy apercepcyjnej przez skojarzenie bodźca zewnętrznego z reakcją; każde uczenie się powinno być rozpoczynane od przypomnienia tego, co już się wie;

- teoria odruchów warunkowych (Pawłow) – uczenie się to tworzenie odruchów warunkowych na bazie reakcji na bodźce;

- koneksjonizm (Thorndik) – uczenie się przez tworzenie koneksji; prawa uczenia się:

prawo gotowości – motywacja,

prawo ćwiczenia – powtarzanie,

prawo efektu – wynik jest wymagany dla pozytywnego uczenia się;

II.           teorie strukturalne - teorie pola – słowo klucz „wgląd” – uczenie się przez ukazywanie informacji jako części jakiejś całości, w szerszym kontekście;

III.        teorie funkcjonalne – słowo klucz „czynności” – uczenie się oparte na wielostronnej aktywności; oparte na czynnościach uporządkowanych, zorganizowanych, zmierzających do wyniku; Z -> W

 

 

 

w3 – uczenie się jako jedno z podstawowych pojęć dydaktycznych c.d. (201004)

 

·         socjologiczne – uczenie się jako proces społeczny, zachodzący dzięki:

- interakcjom,

- interkomunikacjom,

- związkom interpersonalnym;

·         cybernetyczne (nauka o sterowaniu, układach – kompleksach elementów wzajemnie sprzężonych, systemach)

- uczenie się – przyjmowanie, przetwarzanie i regulacja informacji (ocena, kontrola);

- podstawowy układ uczenia się – szkoła;

- podstawowe elementy układu – nauczyciel i uczeń;

- rodzaje układów:

ü       sprzężenie proste, układ otwarty;

 

 

ü       sprzężenie zwrotne, układ zamknięty;

 

4.       prawidłowości procesu uczenia się:

·         uczenie się jest procesem wielostronnej aktywności (źródło – teorie funkcjonalne):

- werbalnej,

- recepcyjnej,

- manualnej – motorycznej,

- sensorycznej,

- intelektualnej,

- emocjonalnej;

·         uczenie się jest procesem celowym (źródło – teorie funkcjonalne) i regulowanym (źródło – teorie cybernetyczne);

·         uczenie się jest procesem etapowym (źródło teorie strukturalne, teoria poznania, teorie cybernetyczne) i zintegrowanym (źródło – teorie strukturalne, teorie asocjacyjne, teorie socjologiczne);

·         uczenie się jest procesem indywidualnym (źródło – teorie psychologiczne) i społecznym (źródło – teorie socjologiczne);

5.       rodzaje uczenia się

·         W. Okoń; uczenie się przez:

- przyswajanie,

- odkrywanie,

- przeżywanie,

- działanie;

·         Dolores; uczyć się aby:

- wiedzieć,

- działać,

- żyć wspólnie,

- być;

 

 

1

www.members.lycos.co.uk/nonameuwb

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.