ważenie, Studia PWR Tranposrt Mechaniczny Politechnika Wrocławska, Semestr VII, INF

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

Kolejnym z sposobów ważenia pojazdów jest wykorzystanie płytowych przetworników nacisku.  Budowa urządzenia jest prosta. Składa się z płyty stalowej i piezoelektrycznych czujników regularnie rozłożonych pod nią. Płyta jest przymocowana do ramy urządzenia przy pomocy połączenia śrubowego wzdłuż dłuższej krawędzi.  Pojazd który najeżdża na płytę pod wpływem masy odkształca płytę w zakresie sprężystym. Czujniki w tym czasie generują sygnał który jest proporcjonalny do deformacji płyty. Wartość obciążenia jest wyznaczana na podstawie rejestrowanych sygnałów . Sygnały są przetwarzane na wartości liczbowe.  System posiada dwie znaczące wady do których zaliczamy stosunkowo małą dokładność pomiarów jak i to że pomiar może być przeprowadzony przy pewnym ograniczonym zakresie prędkości.  Duża prędkość przejazdu przez powierzchnię płyty powoduje drgania na wykresie sygnału przekazywanego z czujników do urządzenia.  Każde urządzenie po zainstalowaniu wymaga kalibracji. Podstawowy przebieg to 24 próby na pojeździe w którym znane jest obciążenie na każdej osi. Kalibracja odbywa się przy stałej prędkości aby nie zaburzyć pomiaru. Przeprowadzenie takiej kalibracji daje efekt odchyłki do 10 % wagi pojazdu.

Rys. 1 Schemat działania wagi.

 

Instalacja urządzenia w podłożu drogi wymaga specjalnego przygotowania. Powierzchnia musi być idealnie wypoziomowana i odporna na odkształcenia.  Powierzchnia płyty często są pokrywane warstwą antypoślizgową. Same koryta montażowe płyt muszą posiadać odwodnienie.  Wszystkie przewodu muszą być osłonięte przed uszkodzeniami mechanicznymi. Cała instalacja elektryczna musi być odizolowana od wpływu czynników zewnętrznych takich jak wilgotność bądź wysoka temperatura.  Zasilanie całej aparatury może być pobierane z sieci elektrycznej bądź z ogniw słonecznych. Jednak do uzyskania stałego napięcia i nieprzerwanego dostępu do energii używa się akumulatorów które dają pewne źródło prądu.

 

 

Rys. 2 Schemat instalacji wagi w podłożu.

 

 

 

 

 

 

 

Parametry które można odczytać podczas pracy wagi to:

• liczbie osi pojazdu;

• naciskach osiowych pojazdu;

• rozstawie osi pojazdu;

• masie pojazdu;

• prędkości pojazdu;

• klasie pojazdu;

• liczbie pojazdów przejeżdżających przez strefę pomiarową w jednostce czasu

Dzięki zastosowaniu w układzie pomiarowym pętli indukcyjnych względnie łatwe jest rozróżnienie kolejnych pojazdów przejeżdżających przez strefę ważenia. Przejazd każdej osi pojazdu po detektorze nacisku skutkuje pojawieniem się sygnału o kształcie zbliżonym do półokresowej sinusoidy. Zliczenie kolejnych wartości maksymalnych sygnału pozwala na określenie liczby osi w pojeździe. Do określenia masy pojazdu samochodowego przyjęto założenie, że każda strona pojazdu ma jednakowy nacisk. Ważnym aspektem jest określenie klasy pojazdu i rozpoznanie pojazdów jednośladowych. Masa pojazdu określana jest na podstawie sumowania nacisków odpowiadających poszczególnym kołom pojazdu.

 

Rys. 3 Parametry potrzebne do rozróżniania pojazdów.

 

 

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.