Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Metody zwalczania rozlewów olejowych Metody ograniczania i zwalniania rozlewów olejowych: · Zatopienie oleju- polega na obsypaniu oleju substancją zatapiającą np. piaskiem – olej znika pod wodą · Spalenie na powierzchni wody- metoda jest skuteczna tylko w przypadku rozlewów olejów lekkich, spalenie może powodować tonięcie oleju na wskutek odparowywania lekkich frakcji węglowodorowych; zagrożenie pożarowe; powoduje silnie zanieczyszczenia atmosfery · Zbieranie- metoda najczęściej stosowana; polega na zbieraniu oleju z powierzchni za pomocą różnych urządzeń · Dyspergowanie- chemiczne rozproszenie oleju w celu przyspieszenia jego biologicznego rozkładu; skuteczna metoda; zagrożenie toksyczne dla środowiska · Sorbenty- środki wchłaniające pochodzenia naturalnego lub syntetyczne (torf, trociny): Rozlany olej przylega cienką warstwą do powierzchni sorbentu lub jest wciągany do wnętrza porów Stosowane przy brzegu i strefie przybrzeżnej Na otwartym morzu w przypadku małego rozlewu · Zapory- służy do ograniczenia rozlewu olej
Rodzaje zapór:
Zatapialne pneumatyczne – perforowane wrą ułożone przy dnie, toczy się przez nie powietrze, woda spływająca po wale odpycha olej, powietrze wypływając na powierzchnie tworzy wał powietrzno wodny Zalety/wady: +stosowane przy dużym ruchu jednostek pływających +stała zapora +zapora na całej głębokości wody -zastosowanie tylko przy płytkich wodach -konieczność stosowania kompresorów -skuteczne przy małych rozlewach Budowa: 1- Pływak 2- Ściana elastyczna 3- Balast Komora pływaka napełniona jest sprężonym powietrzem, w komorze znajdują się walce z tworzyw piankowych lub styropianu , balast utrzymuje zaporę w pionie (kieszeń z wodą lub łańcuchem),sekcje z pływakami można łączyć w dowolnie długie zapory
Pływające o różnych rodzajach pływaka (powietrzne, piankowe, sorpcyjne, holowane, kotwiczne) Powietrzne: Komora pływaka z PCV napełniona jest spiętrzonym powietrzem w trakcie tworzenia zapory, przez specjalny rękaw napełnia się wodą dolną komorę zapory (balast), dolna komora zamyka się przez kilkukrotne zagięcie rękawa wlewowego i zaciśnięcie na nim paska zaciskowego z tworzywa sztucznego Piankowe: -Zapory piankowe posiadają pływak w kształcie walca wykonanego z : -Styropianu -Tworzyw piankowych -Elastycznych folii (pęcherzykowych)- zgrzewane w hermetycznych komorach Balast stanowi łańcuch, umieszczony w kieszeni z PCV Sorpcyjne zastosowanie głównie pomocnicze, doczyszczanie powierzchni wody z resztek oleju, który przedostał się po za zapory pływające, występowanie cienkich filmów olejowych pozostających w wodzie po zakończeniu akcji oczyszczającej. Wsad: -Sorbenty naturalne; -s. sztuczne
Pływająco zatapialne: Mogą pływać na powierzchni wody lub być zatapiane, komora pływaka może być napełniona wodą. Łączy zalety zapory zatapialnej i pływającej. Wykorzystywane przy dużym ruchu jednostki pływającej, skutecznie działa rozprzestrzenianiu się olejów- skuteczniej niż pneumatyczna.
Kotwiczne lub holowane: Zapory kotwiczne są do dna lub brzegu w zależności od rozlewu w basenie portsona lub zatoce. Zapory te są holowane w przypadku rozlewu na morzu pełnym w celu przeciwdziałania powiększenia się powierzchni ropy oraz zwiększeniu się jej grubości
Zbieranie- holowanie Skimmer: Zbieranie rozlanej ropy odbywa się przy użyciu zapory pływającej, należy pamiętać że efektywność zbierania rozlanej ropy wzrasta wraz z grubością warstwy ropy. Holownik połączony z zaporą pływającą (ze skkimmerem) płynie obejmując obszar zanieczyszczenia ropą. Ropa zbierana jest przez statek zabierający skimmer. Gdy większy obszar jest zanieczyszczony to używa się dwóch holowników.
Użycie sorbentów: Usuwanie zanieczyszczeń przez : - zapory absorpcyjne -użycie pokładów absorbujących olej - rozsypywanie sorbentów nad rozlewem – tylko strefa przybrzeżna
Dyspergenty: Środki rozpraszające plony ropopochodnych. Zjawisko rozpraszania (od zbiornika na niewielkie krople do całkowitego rozproszenia) zachodzi po rozpyleniu i wzburzeniu wody wraz z substancją rozlaną. Do wzburzania powierzchni stosuje się śruby okrętowe , rozpylanie na danych obszarach odbywa się z samolotów.
Zalety/ wady : +uniknięcie zagrożenia pożarowego +z powierzchni wody usuwana jest warstwa ropy ograniczająca dopływ tlenu i światła +biodegradacja plonu ropy naftowej następuje od 10 do 100 razy szybciej niż pod działaniem natury -toksyczne działanie na organizmy żywe
Spalanie ropy na powierzchni wody: Zapory pływające powinny być ognioodporne. Min. Grubość warstwy olejowej na powierzchni to 1-2 m, gdy ropa zostaje podpalona holowniki wraz z zaporami płyną z małą prędkością. Dla bezpieczeństwa tworzy się oddzielne strefy spalania ropy. Metoda umożliwia usunięcie od 50 do 85 % ropy naftowej.
|
Menu
|