Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
©Kancelaria Sejmu
s. 1/1 USTAWA z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych 1) Opracowano na pod- stawie: Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104, Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708. Dział I Zasady ogólne finansów publicznych Rozdział 1 Podstawowe definicje Art. 1. Ustawa określa: 1) zasady i sposoby zapewnienia jawności i przejrzystości finansów publicz- nych; 2) formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych; 3) zasady planowania i dysponowania środkami publicznymi; 4) zasady kontroli finansowej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych; 5) zasady zarządzania państwowym długiem publicznym oraz procedury ostrożnościowe i sanacyjne wprowadzane w razie nadmiernego zadłużenia; 6) sposób finansowania deficytu i zasady operacji finansowych dokonywanych przez jednostki sektora finansów publicznych; 7) zakres projektowanych i uchwalanych budżetów opartych na dochodach publicznych; 8) zasady opracowywania projektów i uchwalania budżetów; 9) zasady i tryb wykonywania budżetów; 10) zasady i tryb gospodarowania środkami pochodzącymi z: a) budżetu Unii Europejskiej, 1) Nowelizacja ustawy zawarta w Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420 została opublikowana przed opublikowaniem ustawy o finansach publicznych (wystąpienie Prezydenta RP do Trybunału Kon- stytucyjnego). 2006-08-03 ©Kancelaria Sejmu s. 2/2 b) innych źródeł zagranicznych niepodlegającymi zwrotowi. Art. 2. 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o Ministrze Finansów rozumie się przez to odpo- wiednio ministra właściwego do spraw budżetu, ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz ministra właściwego do spraw instytucji finanso- wych. 2. Ilekroć w ustawie jest mowa o zarządzie jednostki samorządu terytorialnego ro- zumie się przez to również wójta, burmistrza i prezydenta miasta. Art. 3. Finanse publiczne obejmują procesy związane z gromadzeniem środków publicz- nych oraz ich rozdysponowaniem, a w szczególności: 1) gromadzenie dochodów i przychodów publicznych; 2) wydatkowanie środków publicznych; 3) finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa; 4) finansowanie potrzeb po¿yczkowych bud¿etu jednostki samorządu teryto- rialnego; 5) zaciąganie zobowiązań angażujących środki publiczne; 6) zarządzanie środkami publicznymi; 7) zarządzanie długiem publicznym; 8) rozliczenia z budżetem Unii Europejskiej. Art. 4. 1. Sektor finansów publicznych tworzą: 1) organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały; 2) gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej „jednostkami samo- rządu terytorialnego”, oraz ich związki; 3) jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jedno- stek budżetowych; 4) państwowe i samorządowe fundusze celowe; 5) państwowe szkoły wyższe; 6) jednostki badawczo-rozwojowe; 7) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej; 8) państwowe i samorządowe instytucje kultury; 9) Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Spo- łecznego i zarządzane przez nie fundusze; 10) Narodowy Fundusz Zdrowia; 11) Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne; 2006-08-03 ©Kancelaria Sejmu s. 3/3 12) inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego. 2. Sektor finansów publicznych dzieli się na podsektory: 1) rządowy, obejmujący organy władzy publicznej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały, organy administracji rządowej, Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne oraz jednostki wymienione w ust. 1 pkt 3-8, 10 i 12, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest organ administracji rządowej albo inna jednostka za- liczana do podsektora rządowego; 2) samorządowy, obejmujący jednostki samorządu terytorialnego, ich organy oraz związki i jednostki organizacyjne wymienione w ust. 1 pkt 3, 4, 7, 8 i 12, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego; 3) ubezpieczeń społecznych, obejmujący jednostki wymienione w ust. 1 pkt 9. Art. 5. 1. Środkami publicznymi są: 1) dochody publiczne; 2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej; 3) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2; 4) przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące: a) ze sprzedaży papierów wartościowych oraz z innych operacji finanso- wych, b) z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samo- rządu terytorialnego, c) ze spłat pożyczek udzielonych ze środków publicznych, d) z otrzymanych pożyczek i kredytów; 5) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł. 2. Dochodami publicznymi są: 1) daniny publiczne, do których zalicza się: podatki, składki, opłaty oraz inne świadczenia pieniężne, których obowiązek ponoszenia na rzecz państwa, jednostek samorządu terytorialnego, funduszy celowych oraz innych jedno- stek sektora finansów publicznych wynika z odrębnych ustaw niż ustawa budżetowa, zwanych dalej „odrębnymi ustawami”; 2) inne dochody należne, na podstawie odrębnych ustaw, budżetowi państwa, jed- nostkom samorządu terytorialnego oraz innym jednostkom sektora finansów publicznych; 3) wpływy ze sprzedaży wyrobów i usług świadczonych przez jednostki sekto- ra finansów publicznych; 2006-08-03 ©Kancelaria Sejmu s. 4/4 4) dochody z mienia jednostek sektora finansów publicznych, do których zali- cza się w szczególności: a) wpływy z umów najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charak- terze, b) odsetki od środków na rachunkach bankowych, c) odsetki od udzielonych pożyczek i od posiadanych papierów warto- ściowych, d) dywidendy z tytułu posiadanych praw majątkowych; 5) spadki, zapisy i darowizny w postaci pieniężnej na rzecz jednostek sektora finansów publicznych; 6) odszkodowania należne jednostkom sektora finansów publicznych; 7) kwoty uzyskane przez jednostki sektora finansów publicznych z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji; 8) dochody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw, niestanowiące przychodów w rozumieniu ust. 1 pkt 4 lit. a i b; 9) inne dochody należne jednostkom sektora finansów publicznych określone w odrębnych przepisach lub umowach międzynarodowych. 3. Do środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej zalicza się: 1) środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych; 2) środki pochodzące z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności; 3) środki Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnych „Sekcja Gwarancji”; 4) inne środki. Art. 6. 1. Środki publiczne przeznacza się na: 1) wydatki publiczne; 2) rozchody publiczne, w tym na rozchody budżetu państwa i budżetów jedno- stek samorządu terytorialnego. 2. Rozchodami publicznymi są: 1) spłaty otrzymanych pożyczek i kredytów; 2) wykup papierów wartościowych; 3) udzielone pożyczki; 4) płatności wynikające z odrębnych ustaw, których źródłem finansowania są przychody z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego; 5) pożyczki udzielone na finansowanie przejściowe zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, zwane dalej „prefinansowaniem”; 6) inne operacje finansowe związane z zarządzaniem długiem publicznym i płynnością. 2006-08-03 ©Kancelaria Sejmu s. 5/5 Art. 7. 1. Dodatnia różnica między dochodami publicznymi a wydatkami publicznymi, ustalona dla okresu rozliczeniowego, stanowi nadwyżkę sektora finansów pu- blicznych, zaś ujemna różnica jest deficytem sektora finansów publicznych. 2. Dochody publiczne i wydatki publiczne oraz nadwyżkę lub deficyt sektora finan- sów publicznych ustala się po wyeliminowaniu przepływów finansowych pomię- dzy jednostkami tego sektora. Art. 8. Przez potrzeby pożyczkowe budżetu państwa rozumie się zapotrzebowanie na środki finansowe niezbędne do: 1) sfinansowania deficytu budżetu państwa; 2) spłat wcześniej zaciągniętych zobowiązań; 3) sfinansowania udzielanych przez Skarb Państwa pożyczek; 4) wykonywania innych operacji finansowych związanych z długiem Skarbu Państwa. Art. 9. Przez potrzeby po¿yczkowe bud¿etu jednostki samorządu terytorialnego rozumie się zapotrzebowanie na środki finansowe niezbędne do: 1) sfinansowania deficytu bud¿etu jednostki samorządu terytorialnego; 2) spłat wcześniej zaciągniętych zobowiązań; 3) wykonywania innych operacji finansowych związanych z długiem jednostki samorządu terytorialnego; 4) sfinansowania udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego po¿yczek; 5) prefinansowania zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z bud¿etu Unii Europejskiej; 6) przeprowadzenia postępowania ostrożnościowego lub naprawczego, reali- zowanych na podstawie odrębnych przepisów. Art. 10. 1. Przez państwowy dług publiczny rozumie się wartość nominalną zadłużenia jed- nostek sektora finansów publicznych ustaloną po wyeliminowaniu wzajemnych zobowiązań pomiędzy jednostkami tego sektora. 2. Przez dług Skarbu Państwa rozumie się wartość nominalną zadłużenia Skarbu Państwa. 2006-08-03 |
Menu
|