ustnypolski,

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Biuletyn maturalny
Katarzyna Bocheńska
Centralna Komisja
Egzaminacyjna
publikacja współfinansowana
przez Europejski Fundusz Społeczny
Autor biuletynu: Katarzyna Bocheńska
Autor opracowania graficznego: Maja Chmura (majachmura@wp.pl)
Redaktor merytoryczny cyklu: Joanna Dziedzic
Redaktor z ramienia CKE: Lucyna Grabowska
Redaktor językowy: Olga Kalinowska
Redaktor techniczny: Stefan Drobner
Stan prawny na dzień 1 października 2005 r.
Wydawca: Centralna Komisja Egzaminacyjna
Warszawa 2005
ISBN 83-7400-159-3
Łamanie tekstu:
Trzecie Oko S.C. (trzecieoko@wp.pl)
 Spis treści
  Na kształcenie polonistyczne składa się cały szereg różnorodnych kompetencji.
I choć na co dzień zżymamy się na ich wielość i złożoność, uczciwie trzeba przyznać,
że 99% z nich od początku wpisanych było w proces kształcenia. Odmiennie może niż
dziś wartościowano poszczególne umiejętności, albo naukę danych umiejętności
umieszczano w innym miejscu procesu dydaktycznego, ale już dawno zaznaczono ich
obecność i funkcje.
Z tego przyglądania się wymogom stawianym przed współczesnym absolwen-
tem, na pewno wynikają dwa zasadnicze wnioski:
kształcenie winno zmierzać do zgodności wymagań i osiągnięć,
kształcenie nie powinno czynić zadość jedynie wymogom maturalnym — nie moż-
na nabywać wiedzy i umiejętności wyłącznie po to, by zdać egzamin maturalny.
Wszystkie działania edukacyjne muszą zmierzać do osiągnięcia celu bardziej
perspektywicznego niż zdanie matury. Jednym z nich jest ukształtowanie osoby,
gotowej kształcić się dalej i zdolnej do podjęcia zobowiązań zawodowych. Egzamin
maturalny ma również podsumować wysiłek i określić poziom znajomości
wskazanych problemów czy zagadnień.
Oddawany do Twoich rąk, Czytelniku, Biuletyn ma być narzędziem służącym
wskazywaniu dróg samokształcenia przede wszystkim umiejętności retorycznych,
które bywają użyteczne w wielu sytuacjach zawodowych i życiowych. Publikacja
kierowana jest przede wszystkim do uczniów, przyjęto więc w niej formę dialogu
pozornego i zarzucono naukowy styl. Byłoby dziwne mówić o zabieraniu głosu, budu-
jąc bariery komunikacyjne
1)
.
Szanowny Czytelniku, wystąpienie w części szkolnej egzaminu ma się stać
chwilą Twojego triumfu i ucztą duchową dla egzaminatorów. Kształcenia w zakresie
przemawiania nie traktuj jako zła koniecznego. Nie odkładaj pracy nad tym proble-
mem ani o jeden dzień. Omówione tu kompetencje nie przychodzą same, są wynikiem
systematycznej pracy, wymagają ćwiczeń, ćwiczeń i jeszcze raz ćwiczeń.
1)
Wszystkie słowa pogrubione w tekście zostały dodatkowo zdefiniowane w słowniczku zamykającym biuletyn.
4
 1
Egzamin maturalny – struktura i procedury
Interesujący nas tutaj egzamin z języka polskiego – część ustna – należy do tzw. części wewnętrznej
egzaminu maturalnego, jest obowiązkowy, wszyscy zdają go na tym samym poziomie, a oceniany jest przez
przedmiotowy zespół egzaminacyjny. Składa się z dwóch części:
wypowiedzi zdającego na wybrany temat,
rozmowy zdającego z egzaminatorem (dotyczącej prezentacji tematu i bibliografii).
Egzamin trwa około 25 minut (prezentacja tematu około 15 min. i rozmowa z zespołem egzamina-
cyjnym – około 10 min.) i sprawdza przede wszystkim umiejętność komunikacji werbalnej oraz umiejętność
organizowania warsztatu pracy.
Podczas twojego wystąpienia osoby zasiadające w komisji nie zabierają głosu.
W drugiej części egzaminu pytania zadają członkowie przedmiotowego zespołu egzaminacyjnego.
Zgodnie z krytariami oceniania tego egzaminu nie zostanie on zaliczony, jeśli nie odpowiesz na żadne
z postawionych pytań. Zatem samo przygotowanie prezentacji nie wystarczy, by uzyskać pozytywny wynik.
Egzamin jest oceniany według kryteriów jednakowych w całym kraju. W ustnej części egzaminu ocenie
podlegają: prezentacja tematu (zawartość merytoryczna i kompozycja wypowiedzi), rozmowa o problemach
związanych z prezentowanym zagadnieniem i sprawność językowa w obu częściach egzaminu
2)
.
W sumie za ustną część egzaminu zdający może uzyskać 20 punktów w następującym układzie:
za prezentację tematu 5 pkt (3 za wartość merytoryczną, 2 – za kompozycję), czyli 25% ogólnej punktacji,
za rozmowę – 7 punktów, czyli 35% ogólnej punktacji,
za język (oceniany w obu częściach egzaminu) – 8 punktów, czyli 40% ogólnej punktacji
3)
.
2
Działania poprzedzające egzamin ustny
Każdemu zdającemu (a więc i tobie) przyjdzie na początku
nauki w klasie maturalnej zapoznać się z przygotowaną przez
nauczyciela języka polskiego listą tematów proponowanych na
część ustną.
Z przygotowanych zagadnień wybierzesz jedno, a następnie
określisz sposób jego realizacji oraz zakres materiału „służącego
do opracowania tematu”. Ważne w postępowaniu przedegzamina-
cyjnym jest dokładne przemyślenie formy swojego wystąpienia.
Najpóźniej na miesiąc przed egzaminem należy dostarczyć
nauczycielowi bibliografię, z której zamierzasz korzystać, oraz
materiały pomocnicze, które umożliwić mają pełniejszą prezentację
obranego tematu. Może to być na przykład: wykonany samodziel-
nie film, nagrany wywiad, cytaty, reprodukcje dzieł sztuki, nagrania
muzyczne itd. Rodzaj, charakter materiałów pomocniczych
określony jest przez wymogi, które narzuca temat.
Najpóźniej tydzień przed egzaminem przedstaw nauczy-
cielowi ramowy plan prezentacji.
2)
„Informator maturalny od 2005 roku. Język polski”, s. 16.
3)
Op. cit., s. 17.
5
 
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.