Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Ustne zaliczenie przedmiotu „Filozofia nauki” - zagadnienia lProblematyka filozofii naukillCechy metody naukowejllWnioskowanie dedukcyjnellWnioskowanie redukcyjne (w tym indukcyjne)llProblem indukcji - czym jest, rozwiązanie u Hume'a i KantallMetoda naukowa u Bacona i jej krytykallJustyfikacjonizm i paradoksy potwierdzaniallNeopozytywistyczne kryterium demarkacjillNeopozytywistyczna krytyka metafizykillZadania filozofii nauki według neopozytywizmullKontekst odkrycia i uzasadniania u PopperallFalsyfikacjonistyczne kryterium demarkacjillDynamika rozwoju wiedzy naukowej według PopperallWarunki przyrostu wiedzy według PopperallKoroboracjallZdania bazowe w metodologi Poppera – czym są i jakie mają własnościllTrylemat Friesa llFallibillizm i fundacjonalizmllProblem Duhema i jego konwencjonalistyczne rozwiązaniellQuine'a krytyka empiryzmullHolizm Quine'allRealizm wewnętrzny Quine'allEpistemologia znaturalizowana Quine'allMetodologia naukowych programów badawczych LakatosallPodstawowe pojęcie filozofii nauki Kuhna: nauka normalna, rewolucja, paradygmat, anomaliallTeza pluralizmu teoretycznego i anarchizmu metodologicznego Feyerabedna (w jakim celu zostały sformułowane?)llTeza o niewspółmierności teorii naukowych (Kuhn, Feyerabend)llStatus poznawczy nauki – realizm a instrumentalizmllWpływ tezy o uteroretyzowaniu obserwacji na spór realizm naukowy – instrumentalizmllStanowisko konstruktywizmu społecznego na gruncie filozofii nauki i jego trudnościllEmpiryzm konstruktywny Bas van Fraassena i jego krytykallrealizm pluralistyczny i instrumentalizm matematyczny Adama Groblera l |
Menu
|