ustawa z dnia o regionalnych izbach obrachunkowych, ADMINISTRACJA, I rok II semestr, Prawo urzędnicze i etyka urzędnicza

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
//-->.pos {position:absolute; z-index: 0; left: 0px; top: 0px;}©Kancelaria Sejmus. 1/16Dz.U. 1992 Nr 85 poz. 428USTAWAz dnia 7 października 1992 r.o regionalnych izbach obrachunkowychOpr acowanonapodstawie: tj. Dz. U.z 2012 r . poz. 1113,2013 r . poz. 1646.Rozdział 1Przepisy ogólneArt. 1.1. Regionalne izby obrachunkowe, zwane dalej „izbami”, są państwowymi orga-nami nadzoru i kontroli gospodarki finansowej podmiotów, o których mowa wust. 2.2. Izby sprawują nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego wzakresie spraw finansowych określonych w art. 11 ust. 1 oraz dokonują kontroligospodarki finansowej i zamówień publicznych:1) jednostek samorządu terytorialnego;2) związków międzygminnych;3) stowarzyszeń gmin oraz stowarzyszeń gmin i powiatów;4) związków powiatów;5) stowarzyszeń powiatów;6) samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym samorządowych osóbprawnych;7) innych podmiotów, w zakresie wykorzystywania przez nie dotacji przyzna-wanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.3. Izby opracowują raporty, analizy i opinie w sprawach określonych ustawami.4. Izby w zakresie objętym nadzorem i kontrolą prowadzą działalność informacyj-ną, instruktażową oraz szkoleniową. Działalność informacyjna i szkoleniowamoże być prowadzona odpłatnie. Dochody z tego tytułu są dochodami budżetupaństwa.Art. 2.1. Nadzór nad działalnością regionalnych izb obrachunkowych sprawuje ministerwłaściwy do spraw administracji publicznej na podstawie kryterium zgodności zprawem.2. W razie powtarzającego się naruszania przez izbę prawa, Prezes Rady Ministrówna wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej może roz-wiązać kolegium izby, określając jednocześnie termin−nie dłuższy niż 3 mie-siące−dla powołania kolegium w nowym składzie. Rozwiązanie kolegium jestrównoznaczne z odwołaniem prezesa i zastępcy prezesa izby.2014-01-27©Kancelaria Sejmus. 2/163. Prezes Rady Ministrów w sytuacji przewidzianej w ust. 2 wyznacza, na wniosekministra właściwego do spraw administracji publicznej, tymczasowego prezesa,który do czasu utworzenia kolegium w nowym składzie pełni funkcję tego orga-nu.4. Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracjipublicznej, po zasięgnięciu opinii sejmików województw, określi, w drodze roz-porządzenia, siedziby izb, zasięg terytorialny ich działania, siedziby zespołówzamiejscowych, szczegółową organizację izb, liczbę członków kolegium w każ-dej z nich i tryb postępowania w sprawach określonych w ustawie.Art. 3.Dla podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2–7, właściwa jest izba obejmu-jąca swoim zasięgiem działania siedzibę tych podmiotów.Art. 4.Izby są państwowymi jednostkami budżetowymi.Rozdział 2Zadania regionalnych izb obrachunkowychArt. 5.1. Izby kontrolują gospodarkę finansową, w tym realizację zobowiązań podatko-wych oraz zamówienia publiczne podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2, napodstawie kryterium zgodności z prawem i zgodności dokumentacji ze stanemfaktycznym.2. Kontrola gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego w zakresiezadań administracji rządowej, wykonywanych przez te jednostki na podstawieustaw lub zawieranych porozumień, dokonywana jest także z uwzględnieniemkryterium celowości, rzetelności i gospodarności.Art. 6.(uchylony).Art. 7.1. Izby przeprowadzają co najmniej raz na cztery lata kompleksową kontrolę go-spodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego.2. Izby mogą również przeprowadzać kontrolę:1) podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 6 i 7 – na wniosek jednosteksamorządu terytorialnego lub ich związków;2) podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1–6 – na wniosek organówadministracji rządowej, agencji lub funduszy celowych w przypadku prze-kazania środków publicznych na rzecz tych podmiotów.3. (uchylony).2014-01-27©Kancelaria Sejmus. 3/16Art. 7a.1. O zakresie i terminie rozpoczęcia kontroli prezes izby lub osoba przez niegoupoważniona powiadamia kierownika jednostki kontrolowanej, a w przypadkukontroli podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 6 i 7, również właściwyorgan wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego. Powiadomienia o ter-minie kontroli kompleksowej dokonuje się nie później niż na 7 dni przed jejrozpoczęciem.2. Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany zapewnić warunki niezbęd-ne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.3. Inspektor do spraw kontroli gospodarki finansowej, zwany dalej „inspektorem”,podlega wyłączeniu od czynności kontrolnych, jeżeli on lub członkowie jego ro-dziny pozostają w takich stosunkach prawnych z jednostką kontrolowaną lubosobistych z jej pracownikami, które nasuwają wątpliwości co do bezstronnościinspektora. Wyłączenie następuje z urzędu, na wniosek inspektora lub na wnio-sek zgłoszony przez kierownika jednostki kontrolowanej odpowiednio uzasad-niony.4. Prezes izby może zarządzić sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych wodrębnej kontroli.Art. 8.1. W związku z wykonywaną kontrolą inspektorzy mają prawo:1) żądania niezbędnych informacji dotyczących działalności kontrolowanychjednostek, w szczególności ich gospodarki finansowej z zakresu realizacjibudżetu oraz gospodarki finansowej;2) wstępu na teren i do pomieszczeń jednostek kontrolowanych;3) wglądu w dokumentację związaną z dysponowaniem środkami pieniężnymi,łącznie z kontrolą stanu kasy;4) wglądu w dokumentację związaną z gospodarką środkami rzeczowymi;5) wglądu w dokumentację związaną z gospodarką finansową kontrolowanejjednostki;6) zabezpieczania dokumentów i innych dowodów;7) wglądu w indywidualną dokumentację podatkową podmiotów ponoszącychciężary publiczne na rzecz jednostek samorządu terytorialnego;8) dostępu do danych osobowych dotyczących kwalifikacji i uposażenia pra-cowników samorządowych;9) sporządzania lub zlecania sporządzenia niezbędnych do kontroli odpisóworaz wyciągów z dokumentów.2. Realizując zadania wynikające z ust. 1 pkt 7, inspektorzy związani są tajemnicąskarbową, o której mowa w art. 293 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.−Ordyna-cja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 i 1101).3. Pracownicy jednostki kontrolowanej obowiązani są do udzielenia inspektorowiwyjaśnień ustnych lub pisemnych w sprawach dotyczących przedmiotu kontroliw zakresie wynikającym z powierzonych im czynności służbowych.2014-01-27©Kancelaria Sejmus. 4/16Art. 9.1. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który podpisują inspektor ikierownik kontrolowanej jednostki oraz skarbnik (główny księgowy) lub ich za-stępcy.1a. Kierownik jednostki kontrolowanej lub jego zastępca może odmówić podpisaniaprotokołu, składając w ciągu 3 dni od daty jego otrzymania pisemne wyjaśnienieco do przyczyn tej odmowy. Uprawnienie takie przysługuje również skarbnikowi(głównemu księgowemu) lub jego zastępcy.1b. Odmowę podpisania protokołu i złożenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1a,inspektor odnotowuje w protokole.1c. Odmowa podpisania protokołu kontroli przez osoby wymienione w ust. 1a niestanowi przeszkody do podpisania protokołu przez inspektora i realizacji ustaleńkontroli.2. Na podstawie wyników kontroli izba kieruje do kontrolowanej jednostki wystą-pienie pokontrolne, wskazując źródła i przyczyny nieprawidłowości, ich rozmia-ry, osoby odpowiedzialne oraz wnioski zmierzające do ich usunięcia i uspraw-nienia badanej działalności. Wystąpienie pokontrolne przekazuje się kontrolo-wanej jednostce nie później niż w terminie 60 dni od dnia podpisania protokołukontroli.3. Kontrolowana jednostka jest obowiązana w terminie 30 dni od dnia doręczeniawystąpienia zawiadomić izbę o wykonaniu wniosków lub o przyczynach ichniewykonania. Do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysłu-guje prawo zgłoszenia zastrzeżenia do kolegium izby.4. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dniod otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem prezesa izby. Pod-stawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzezbłędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.5. Bieg terminu, o którym mowa w ust. 3, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzeniazastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.Art. 9a.Izby kontrolują pod względem rachunkowym i formalnym kwartalne sprawozdania zwykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz wnioski o przyznanieczęści rekompensującej subwencji ogólnej.Art. 10.Informację o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie danych dotyczącychnaliczania subwencji i rozliczeń dotacji celowych prezes izby przekazuje organomdokonującym podziału tych środków.Art. 10a.1. Na podstawie wyników działalności nadzorczej, kontrolnej i opiniodawczej, wrazie potrzeby wskazania organom jednostki samorządu terytorialnego powta-rzających się nieprawidłowości lub zagrożenia niewykonania ustawowych za-dań, izba przedstawia raport o stanie gospodarki finansowej tej jednostki.2014-01-27©Kancelaria Sejmus. 5/162. Kolegium izby uchwałą decyduje o sporządzeniu raportu, określa jego zakres itermin oraz wyznacza członka kolegium odpowiedzialnego za przygotowanieprojektu raportu.3. Po przyjęciu raportu przez kolegium prezes izby przekazuje raport organom:stanowiącemu i wykonawczemu właściwej jednostki samorządu terytorialnego.4. Organy jednostki samorządu terytorialnego mogą wnieść do kolegium zastrze-żenia do raportu w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Kolegium w odręb-nej uchwale oddala zastrzeżenia lub je uwzględnia i zmienia raport.5. Raport podlega ogłoszeniu w systemie teleinformatycznym.6. Przepisy ust. 1–5 stosuje się odpowiednio do związków jednostek samorządu te-rytorialnego, z tym że raport przekazuje się także organom jednostek należącychdo związku.Art. 11.1. W zakresie działalności nadzorczej właściwość rzeczowa regionalnych izb obra-chunkowych obejmuje uchwały i zarządzenia podejmowane przez organy jedno-stek samorządu terytorialnego w sprawach:1) procedury uchwalania budżetu i jego zmian;2) budżetu i jego zmian;3) zaciągania zobowiązań wpływających na wysokość długu publicznego jed-nostki samorządu terytorialnego oraz udzielania pożyczek;4) zasad i zakresu przyznawania dotacji z budżetu jednostki samorządu teryto-rialnego;5) podatków i opłat lokalnych, do których mają zastosowanie przepisy ustawy– Ordynacja podatkowa;6) absolutorium;7) wieloletniej prognozy finansowej i jej zmian.2. W przypadku niepodjęcia uchwały budżetowej przez organ stanowiący jednostkisamorządu terytorialnego do dnia 31 stycznia roku budżetowego izba ustala bu-dżet tej jednostki w terminie do końca lutego roku budżetowego w zakresie za-dań własnych oraz zadań zleconych.2a. Izba ustala budżet jednostki samorządu terytorialnego w zakresie zadań wła-snych oraz zadań zleconych także w przypadku niezachowania przez tę jednost-kę zasad określonych w art. 242–244 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finan-sach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, 938 i 1646).3. W przypadku nieistotnego naruszenia prawa w uchwale lub zarządzeniu izba niestwierdza nieważności uchwały lub zarządzenia, lecz ogranicza się do wskaza-nia, że wydano je z naruszeniem prawa.4. Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio do związków jednostek samorządu te-rytorialnego.Art. 12.1. Izba, prowadząc postępowanie nadzorcze w sprawie uznania uchwały budżeto-wej organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego za nieważną w ca-2014-01-27
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.