Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
©Kancelaria Sejmu
s. 1/13 USTAWA z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych Opracowano na pod- stawie: Dz.U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1269, z 2005 r. Nr 169, poz. 1417. Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. § 1. Sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działal- ności administracji publicznej oraz rozstrzyganie sporów kompetencyjnych i o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego, samorządo- wymi kolegiami odwoławczymi i między tymi organami a organami admini- stracji rządowej. § 2. Kontrola, o której mowa w § 1, sprawowana jest pod względem zgodności z prawem, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej. Art. 2. Sądami administracyjnymi są Naczelny Sąd Administracyjny oraz wojewódzkie sądy administracyjne. Art. 3. § 1. Sprawy należące do właściwości sądów administracyjnych rozpoznają, w pierw- szej instancji, wojewódzkie sądy administracyjne. § 2. Naczelny Sąd Administracyjny sprawuje nadzór nad działalnością wojewódz- kich sądów administracyjnych w zakresie orzekania w trybie określonym usta- wami, a w szczególności rozpoznaje środki odwoławcze od orzeczeń tych są- dów i podejmuje uchwały wyjaśniające zagadnienia prawne oraz rozpoznaje in- ne sprawy należące do właściwości Naczelnego Sądu Administracyjnego na mocy innych ustaw. Art. 4. Sędziowie sądów administracyjnych w sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli i podlegają tylko Konstytucji oraz ustawom. 2006-01-31 ©Kancelaria Sejmu s. 2/13 Art. 5. § 1. Sędziów sądów administracyjnych do pełnienia urzędu na stanowisku sędziow- skim powołuje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa. § 2. Sędziowie sądów administracyjnych są powoływani na stanowisko sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego, z wyznaczeniem miejsca służbowego (siedziby) sędziego, albo na stanowisko sędziego Naczelnego Sądu Administra- cyjnego. Art. 6 . § 1. Do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego wojewódzkiego sądu administra- cyjnego może być powołany ten, kto: 1) ma obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich, 2) jest nieskazitelnego charakteru, 3) ukończył wyższe studia prawnicze w Polsce i uzyskał tytuł magistra lub za- graniczne uznane w Polsce, 4) jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków sędziego, 5) ukończył 35 lat życia, 6) wyróżnia się wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji pu- blicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej, [7) pozostawał co najmniej osiem lat na stanowisku sędziego lub prokuratora albo przynajmniej przez osiem lat wykonywał zawód adwokata, radcy prawnego lub notariusza albo przez dziesięć lat pozostawał w instytucjach publicznych na stanowiskach związanych ze stosowaniem lub tworzeniem prawa administracyjnego lub pracował w charakterze asesora sądowego w wojewódzkim sądzie administracyjnym co najmniej dwa lata.] <7) pozostawał co najmniej osiem lat na stanowisku sędziego, prokuratora, radcy w Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa albo przynajmniej przez osiem lat wykonywał zawód adwokata, radcy prawnego lub nota- riusza albo przez dziesięć lat pozostawał w instytucjach publicznych na stanowiskach związanych ze stosowaniem lub tworzeniem prawa admi- nistracyjnego lub pracował w charakterze asesora sądowego w woje- wódzkim sądzie administracyjnym co najmniej dwa lata,> § 2. Wymagania, o których mowa w § 1 pkt 7, nie dotyczą osób z tytułem naukowym profesora lub ze stopniem naukowym doktora habilitowanego nauk prawnych. § 3. W wyjątkowych przypadkach Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa, może powołać kandydata na stanowisko sędziego mimo krótszych, niż określone w § 1 pkt 7, okresów pozostawania na stanowi- skach wymienionych w tym punkcie lub wykonywania zawodu adwokata, radcy prawnego lub notariusza. § 4. Osoby, o których mowa w § 2, mogą być zatrudnione na stanowisku sędziego również w niepełnym wymiarze czasu pracy. nowe brzmienie pkt 7 w § 1 w art. 6 wcho- dzi w ¿ycie z dniem 15.03.2006 r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1417, Nr 264, poz. 2205) 2006-01-31 ©Kancelaria Sejmu s. 3/13 Art. 7. § 1. Do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Naczelnego Sądu Administracyjne- go może być powołany ten, kto spełnia wymagania określone w art. 6 § 1 pkt 1- 4 i 6, jeżeli ukończył 40 lat oraz pozostawał co najmniej dziesięć lat na stanowi- sku sędziego lub prokuratora albo przynajmniej przez dziesięć lat wykonywał zawód adwokata, radcy prawnego lub notariusza. Wymaganie ukończenia 40 lat nie dotyczy sędziego, który co najmniej przez trzy lata pozostawał na stanowi- sku sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego. § 2. Do powołania na stanowisko sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego sto- suje się także przepisy art. 6 § 2-4. Art. 8. Oświadczenie o stanie majątkowym, o którym mowa w art. 87 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. Nr 98, poz. 1070 i Nr 154, poz. 1787), sędziowie wojewódzkiego sądu administracyjnego składają właściwemu prezesowi wojewódzkiego sądu administracyjnego, a prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego i sędziowie Naczelnego Sądu Administracyjnego - Prezesowi Na- czelnego Sądu Administracyjnego. Analizy danych zawartych w oświadczeniu o sta- nie majątkowym dokonuje kolegium właściwego sądu administracyjnego. Art. 9. Sądem dyscyplinarnym w sprawach dyscyplinarnych sędziów sądów administracyj- nych jest Naczelny Sąd Administracyjny. Rzecznikiem dyscyplinarnym w tych sprawach jest Rzecznik Dyscyplinarny Naczelnego Sądu Administracyjnego. Art. 10. W sądach administracyjnych są zatrudnieni asesorzy sądowi, referendarze sądowi, asystenci sędziów oraz urzędnicy i inni pracownicy sądowi. Art. 11. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego ustala zasady biurowości w sądach ad- ministracyjnych. Art. 12. Zwierzchni nadzór nad działalnością administracyjną sądów administracyjnych sprawuje Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego. Art. 13. § 1. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego może delegować, na czas określo- ny, sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego, za jego zgodą, do pełnie- nia obowiązków sędziego w Naczelnym Sądzie Administracyjnym. § 2. Minister Sprawiedliwości, na wniosek Prezesa Naczelnego Sądu Administracyj- nego, może delegować na czas określony, sędziego sądu apelacyjnego lub sę- 2006-01-31 ©Kancelaria Sejmu s. 4/13 dziego sądu okręgowego, za jego zgodą, do pełnienia obowiązków sędziego w sądzie administracyjnym. Art. 14. § 1. Projekt dochodów i wydatków Naczelnego Sądu Administracyjnego obejmuje także dochody i wydatki wojewódzkich sądów administracyjnych. Projekt do- chodów i wydatków w brzmieniu ustalonym przez Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego minister właściwy do spraw finansów publicznych włącza do projektu budżetu państwa. § 2. W zakresie wykonywania budżetu sądów administracyjnych Prezesowi Naczel- nego Sądu Administracyjnego przysługują uprawnienia ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Art. 15. § 1. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego informuje Prezydenta Rzeczypo- spolitej Polskiej i Krajową Radę Sądownictwa o działalności sądów administra- cyjnych. § 2. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego informuje Prezesa Rady Ministrów o problemach funkcjonowania administracji publicznej wynikających ze spraw rozpatrywanych przez sądy administracyjne. Rozdział 2 Wojewódzkie sądy administracyjne Art. 16. § 1. Wojewódzki sąd administracyjny tworzy się dla jednego województwa lub dla większej liczby województw. § 2. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Prezesa Naczelnego Sądu Ad- ministracyjnego, w drodze rozporządzenia, tworzy i znosi wojewódzkie sądy administracyjne oraz ustala ich siedziby i obszar właściwości, a także może tworzyć, poza siedzibą sądu, i znosić wydziały zamiejscowe tych sądów. Art. 17. § 1. Wojewódzki sąd administracyjny dzieli się na wydziały, które tworzy i znosi Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego. § 2. Wydziałem w wojewódzkim sądzie administracyjnym kieruje prezes lub wice- prezes sądu albo wyznaczony sędzia. Art. 18. § 1. W skład wojewódzkiego sądu administracyjnego wchodzą: prezes sądu, wice- prezes sądu lub wiceprezesi sądu oraz sędziowie. § 2. Liczbę sędziów i wiceprezesów sądu w wojewódzkim sądzie administracyjnym określa Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego. 2006-01-31 ©Kancelaria Sejmu s. 5/13 Art. 19. Organami wojewódzkiego sądu administracyjnego są: prezes sądu, zgromadzenie ogólne sędziów wojewódzkiego sądu administracyjnego, zwanego dalej „zgroma- dzeniem ogólnym” oraz kolegium wojewódzkiego sądu administracyjnego, zwanego dalej „kolegium sądu”. Art. 20. § 1. Prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego kieruje sądem i reprezentuje go na zewnątrz, pełni czynności administracji sądowej i inne czynności przewi- dziane w ustawie. § 2. Prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego w zakresie administracji sądowej jest organem podległym Prezesowi Naczelnego Sądu Administracyjnego. § 3. Prezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego zastępuje wiceprezes sądu lub wyznaczony sędzia. Art. 21. § 1. Prezesa sądu i wiceprezesa sądu w wojewódzkim sądzie administracyjnym po- wołuje i odwołuje spośród sędziów wojewódzkiego sądu administracyjnego lub Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezes Naczelnego Sądu Administracyj- nego, po zasięgnięciu opinii zgromadzenia ogólnego tego sądu i Kolegium Na- czelnego Sądu Administracyjnego. § 2. Jeżeli opinia nie zostanie wydana w terminie dwóch miesięcy od przedstawienia kandydata właściwemu zgromadzeniu ogólnemu, Prezes Naczelnego Sądu Ad- ministracyjnego może powołać prezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego bez opinii. § 3. W przypadku wydania przez zgromadzenie ogólne negatywnej opinii o kandy- dacie, Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego może go powołać po uzy- skaniu pozytywnej opinii Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego. Ne- gatywna opinia Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego jest dla Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego wiążąca. § 4. Jeżeli Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego w terminie trzydziestu dni od przedstawienia przez Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego zamiaru powołania prezesa sądu mimo negatywnej opinii zgromadzenia ogólnego tego sądu, nie wyda opinii, uważa się że opinia jest pozytywna. Art. 22. § 1. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, prezes wojewódzkiego sądu admi- nistracyjnego oraz inne osoby powołane do kierowania i nadzoru nad działalno- ścią administracyjną, mają prawo wglądu w czynności właściwego wojewódz- kiego sądu administracyjnego, mogą być obecni na rozprawie toczącej się z wy- łączeniem jawności, mogą żądać wyjaśnień oraz usunięcia uchybień. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz prezes wojewódzkiego sądu admini- stracyjnego mogą uchylać zarządzenia administracyjne niezgodne z prawem. 2006-01-31 |
Menu
|