ustawa o regionalnych izbach obrachunkowych, Prawo gospodarcze(1), Finanse Publiczne

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
©Kancelaria Sejmu
s. 1/15
Dz.U. 1992 Nr 85 poz. 428
USTAWA
z dnia 7 października 1992 r.
o regionalnych izbach obrachunkowych
Opracowano na pod-
stawie: tj. Dz. U. z
2001 r. Nr 55, poz.
577, Nr 154, poz.
1800, z 2002 r. Nr
113, poz. 984, z 2003
r. Nr 149, poz. 1454,
z 2004 r. Nr 273, poz.
2703, z 2005 r. Nr 14,
poz. 114, Nr 64, poz.
565, Nr 249, poz.
2104, z 2009 r. Nr
157, poz. 1241, Nr
238, poz. 1578.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
1.
Regionalne izby obrachunkowe, zwane dalej „izbami”, są państwowymi organa-
mi nadzoru i kontroli gospodarki finansowej podmiotów, o których mowa w ust.
2.
2. Izby sprawują nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w
zakresie spraw finansowych określonych w art. 11 ust. 1 oraz dokonują kontroli
gospodarki finansowej i zamówień publicznych:
1) jednostek samorządu terytorialnego,
2) związków międzygminnych,
3) stowarzyszeń gmin oraz stowarzyszeń gmin i powiatów,
4) związków powiatów,
5) stowarzyszeń powiatów,
6) samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym samorządowych osób
prawnych,
7) innych podmiotów, w zakresie wykorzystywania przez nie dotacji przyzna-
wanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
3. Izby opracowują raporty, analizy i opinie w sprawach określonych ustawami.
4. Izby w zakresie objętym nadzorem i kontrolą prowadzą działalność informacyj-
ną, instruktażową oraz szkoleniową. Działalność informacyjna i szkoleniowa
może być prowadzona odpłatnie. Dochody z tego tytułu są dochodami budżetu
państwa.
Art. 2.
1. Nadzór nad działalnością regionalnych izb obrachunkowych sprawuje minister
właściwy do spraw administracji publicznej na podstawie kryterium zgodności z
prawem.
2. W razie powtarzającego się naruszania przez izbę prawa, Prezes Rady Ministrów
na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej może roz-
2011-01-18
©Kancelaria Sejmu
s. 2/15
wiązać kolegium izby, określając jednocześnie termin  nie dłuższy niż 3 mie-
siące  dla powołania kolegium w nowym składzie. Rozwiązanie kolegium jest
równoznaczne z odwołaniem prezesa i zastępcy prezesa izby.
3. Prezes Rady Ministrów w sytuacji przewidzianej w ust. 2 wyznacza, na wniosek
ministra właściwego do spraw administracji publicznej, tymczasowego prezesa,
który do czasu utworzenia kolegium w nowym składzie pełni funkcję tego orga-
nu.
4. Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji
publicznej, po zasięgnięciu opinii sejmików województw, określi, w drodze roz-
porządzenia, siedziby izb, zasięg terytorialny ich działania, siedziby zespołów
zamiejscowych, szczegółową organizację izb, liczbę członków kolegium w każ-
dej z nich i tryb postępowania w sprawach określonych w ustawie.
Art. 3.
Dla podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2–7, właściwa jest izba obejmu-
jąca swoim zasięgiem działania siedzibę tych podmiotów.
Art. 4.
Izby są państwowymi jednostkami budżetowymi.
Rozdział 2
Zadania regionalnych izb obrachunkowych
Art. 5.
1. Izby kontrolują gospodarkę finansową, w tym realizację zobowiązań podatko-
wych oraz zamówienia publiczne podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2, na
podstawie kryterium zgodności z prawem i zgodności dokumentacji ze stanem
faktycznym.
2. Kontrola gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego w zakresie
zadań administracji rządowej, wykonywanych przez te jednostki na podstawie
ustaw lub zawieranych porozumień, dokonywana jest także z uwzględnieniem
kryterium celowości, rzetelności i gospodarności.
Art. 6 (
skreślony).
Art. 7.
1. Izby przeprowadzają co najmniej raz na cztery lata kompleksową kontrolę go-
spodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego.
2. Izby mogą również przeprowadzać kontrolę:
1) podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 6 i 7 – na wniosek jednostek
samorządu terytorialnego lub ich związków,
2) podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1–6 – na wniosek organów
administracji rządowej, agencji lub funduszy celowych w przypadku prze-
kazania środków publicznych na rzecz tych podmiotów.
2011-01-18
©Kancelaria Sejmu
s. 3/15
3. (uchylony).
Art. 7a.
1. O zakresie i terminie rozpoczęcia kontroli prezes izby lub osoba przez niego
upoważniona powiadamia kierownika jednostki kontrolowanej, a w przypadku
kontroli podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 6 i 7, również właściwy
organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego. Powiadomienia o ter-
minie kontroli kompleksowej dokonuje się nie później niż na 7 dni przed jej
rozpoczęciem.
2. Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany zapewnić warunki niezbęd-
ne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
3. Inspektor do spraw kontroli gospodarki finansowej, zwany dalej „inspektorem”,
podlega wyłączeniu od czynności kontrolnych, jeżeli on lub członkowie jego ro-
dziny pozostają w takich stosunkach prawnych z jednostką kontrolowaną lub
osobistych z jej pracownikami, które nasuwają wątpliwości co do bezstronności
inspektora. Wyłączenie następuje z urzędu, na wniosek inspektora lub na wnio-
sek zgłoszony przez kierownika jednostki kontrolowanej odpowiednio uzasad-
niony.
4. Prezes izby może zarządzić sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych w
odrębnej kontroli.
Art. 8.
1. W związku z wykonywaną kontrolą inspektorzy mają prawo:
1) żądania niezbędnych informacji dotyczących działalności kontrolowanych
jednostek, w szczególności ich gospodarki finansowej z zakresu realizacji
budżetu oraz gospodarki finansowej,
2) wstępu na teren i do pomieszczeń jednostek kontrolowanych,
3) wglądu w dokumentację związaną z dysponowaniem środkami pieniężnymi,
łącznie z kontrolą stanu kasy,
4) wglądu w dokumentację związaną z gospodarką środkami rzeczowymi,
5) wglądu w dokumentację związaną z gospodarką finansową kontrolowanej
jednostki,
6) zabezpieczania dokumentów i innych dowodów,
7) wglądu w indywidualną dokumentację podatkową podmiotów ponoszących
ciężary publiczne na rzecz jednostek samorządu terytorialnego,
8) dostępu do danych osobowych dotyczących kwalifikacji i uposażenia pra-
cowników samorządowych,
9) sporządzania lub zlecania sporządzenia niezbędnych do kontroli odpisów
oraz wyciągów z dokumentów.
2. Realizując zadania wynikające z ust. 1 pkt 7, inspektorzy związani są tajemnicą
skarbową, o której mowa w art. 293 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.  Ordyna-
cja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 i Nr 160, poz. 1083, z 1998 r. Nr 106,
poz. 668, z 1999 r. Nr 11, poz. 95 i Nr 92, poz. 1062, z 2000 r. Nr 94, poz. 1037,
Nr 116, poz. 1216, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 16, poz.
166, Nr 39, poz. 459, Nr 42, poz. 475, Nr 110, poz. 1189, Nr 125, poz. 1368 i Nr
130, poz. 1452, z 2002 r. Nr 89, poz. 804, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i
Nr 169, poz. 1387 oraz z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr 137, poz. 1302).
2011-01-18
©Kancelaria Sejmu
s. 4/15
3. Pracownicy jednostki kontrolowanej obowiązani są do udzielenia inspektorowi
wyjaśnień ustnych lub pisemnych w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli
w zakresie wynikającym z powierzonych im czynności służbowych.
Art. 9.
1. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który podpisują inspektor i
kierownik kontrolowanej jednostki oraz skarbnik (główny księgowy) lub ich za-
stępcy.
1a. Kierownik jednostki kontrolowanej lub jego zastępca może odmówić podpisania
protokołu składając w ciągu 3 dni od daty jego otrzymania pisemne wyjaśnienie
co do przyczyn tej odmowy. Uprawnienie takie przysługuje również skarbnikowi
(głównemu księgowemu) lub jego zastępcy.
1b. Odmowę podpisania protokołu i złożenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1a,
inspektor odnotowuje w protokole.
1c. Odmowa podpisania protokołu kontroli przez osoby wymienione w ust. 1a nie
stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez inspektora i realizacji ustaleń
kontroli.
2. Na podstawie wyników kontroli izba kieruje do kontrolowanej jednostki wystą-
pienie pokontrolne, wskazując źródła i przyczyny nieprawidłowości, ich rozmia-
ry, osoby odpowiedzialne oraz wnioski zmierzające do ich usunięcia i uspraw-
nienia badanej działalności. Wystąpienie pokontrolne przekazuje się kontrolo-
wanej jednostce nie później niż w terminie 60 dni od dnia podpisania protokołu
kontroli.
3. Kontrolowana jednostka jest obowiązana w terminie 30 dni od dnia doręczenia
wystąpienia zawiadomić izbę o wykonaniu wniosków lub o przyczynach ich
niewykonania. Do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysłu-
guje prawo zgłoszenia zastrzeżenia do kolegium izby.
4. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni
od otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem prezesa izby. Pod-
stawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez
błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
5. Bieg terminu, o którym mowa w ust. 3, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia
zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.
Art. 9a.
Izby kontrolują pod względem rachunkowym i formalnym kwartalne sprawozdania z
wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz wnioski o przyznanie
części rekompensującej subwencji ogólnej.
2. (skreślony).
Art. 10.
Informację o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie danych dotyczących
naliczania subwencji i rozliczeń dotacji celowych prezes izby przekazuje organom
dokonującym podziału tych środków.
2.–4. (skreślone).
2011-01-18
©Kancelaria Sejmu
s. 5/15
Art. 10a.
1. Na podstawie wyników działalności nadzorczej, kontrolnej i opiniodawczej, w
razie potrzeby wskazania organom jednostki samorządu terytorialnego powta-
rzających się nieprawidłowości lub zagrożenia niewykonania ustawowych za-
dań, izba przedstawia raport o stanie gospodarki finansowej tej jednostki.
2. Kolegium izby uchwałą decyduje o sporządzeniu raportu, określa jego zakres i
termin oraz wyznacza członka kolegium odpowiedzialnego za przygotowanie
projektu raportu.
3. Po przyjęciu raportu przez kolegium prezes izby przekazuje raport organom:
stanowiącemu i wykonawczemu właściwej jednostki samorządu terytorialnego.
4. Organy jednostki samorządu terytorialnego mogą wnieść do kolegium zastrze-
żenia do raportu w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Kolegium w odręb-
nej uchwale oddala zastrzeżenia lub je uwzględnia i zmienia raport.
5. Raport podlega ogłoszeniu w systemie teleinformatycznym.
6. Przepisy ust. 1–5 stosuje się odpowiednio do związków jednostek samorządu te-
rytorialnego, z tym że raport przekazuje się także organom jednostek należących
do związku.
Art. 11.
1. W zakresie działalności nadzorczej właściwość rzeczowa regionalnych izb obra-
chunkowych obejmuje uchwały i zarządzenia podejmowane przez organy jedno-
stek samorządu terytorialnego w sprawach:
1) procedury uchwalania budżetu i jego zmian,
2) budżetu i jego zmian,
3) zaciągania zobowiązań wpływających na wysokość długu publicznego jed-
nostki samorządu terytorialnego oraz udzielania pożyczek,
4) zasad i zakresu przyznawania dotacji z budżetu jednostki samorządu teryto-
rialnego,
5) podatków i opłat lokalnych, do których mają zastosowanie przepisy ustawy
– Ordynacja podatkowa,
6) absolutorium,
7) wieloletniej prognozy finansowej i jej zmian.
2. W przypadku niepodjęcia uchwały budżetowej przez organ stanowiący jednostki
samorządu terytorialnego do dnia 31 stycznia roku budżetowego izba ustala bu-
dżet tej jednostki w terminie do końca lutego roku budżetowego w zakresie za-
dań własnych oraz zadań zleconych.
3. W przypadku nieistotnego naruszenia prawa w uchwale lub zarządzeniu izba nie
stwierdza nieważności uchwały lub zarządzenia, lecz ogranicza się do wskaza-
nia, że wydano je z naruszeniem prawa.
4. Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio do związków jednostek samorządu te-
rytorialnego.
Art. 12.
1. Izba, prowadząc postępowanie nadzorcze w sprawie uznania uchwały budżeto-
wej organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego za nieważną w ca-
2011-01-18
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.