Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
©Kancelaria Sejmu
s. 1/15 Dz.U. 1992 Nr 85 poz. 428 USTAWA z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych Opracowano na pod- stawie: tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577, Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2003 r. Nr 149, poz. 1454, z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 14, poz. 114, Nr 64, poz. 565, Nr 249, poz. 2104, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241, Nr 238, poz. 1578. Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. 1. Regionalne izby obrachunkowe, zwane dalej „izbami”, są państwowymi organa- mi nadzoru i kontroli gospodarki finansowej podmiotów, o których mowa w ust. 2. 2. Izby sprawują nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w zakresie spraw finansowych określonych w art. 11 ust. 1 oraz dokonują kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych: 1) jednostek samorządu terytorialnego, 2) związków międzygminnych, 3) stowarzyszeń gmin oraz stowarzyszeń gmin i powiatów, 4) związków powiatów, 5) stowarzyszeń powiatów, 6) samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym samorządowych osób prawnych, 7) innych podmiotów, w zakresie wykorzystywania przez nie dotacji przyzna- wanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. 3. Izby opracowują raporty, analizy i opinie w sprawach określonych ustawami. 4. Izby w zakresie objętym nadzorem i kontrolą prowadzą działalność informacyj- ną, instruktażową oraz szkoleniową. Działalność informacyjna i szkoleniowa może być prowadzona odpłatnie. Dochody z tego tytułu są dochodami budżetu państwa. Art. 2. 1. Nadzór nad działalnością regionalnych izb obrachunkowych sprawuje minister właściwy do spraw administracji publicznej na podstawie kryterium zgodności z prawem. 2. W razie powtarzającego się naruszania przez izbę prawa, Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej może roz- 2011-01-18 ©Kancelaria Sejmu s. 2/15 wiązać kolegium izby, określając jednocześnie termin nie dłuższy niż 3 mie- siące dla powołania kolegium w nowym składzie. Rozwiązanie kolegium jest równoznaczne z odwołaniem prezesa i zastępcy prezesa izby. 3. Prezes Rady Ministrów w sytuacji przewidzianej w ust. 2 wyznacza, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, tymczasowego prezesa, który do czasu utworzenia kolegium w nowym składzie pełni funkcję tego orga- nu. 4. Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, po zasięgnięciu opinii sejmików województw, określi, w drodze roz- porządzenia, siedziby izb, zasięg terytorialny ich działania, siedziby zespołów zamiejscowych, szczegółową organizację izb, liczbę członków kolegium w każ- dej z nich i tryb postępowania w sprawach określonych w ustawie. Art. 3. Dla podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2–7, właściwa jest izba obejmu- jąca swoim zasięgiem działania siedzibę tych podmiotów. Art. 4. Izby są państwowymi jednostkami budżetowymi. Rozdział 2 Zadania regionalnych izb obrachunkowych Art. 5. 1. Izby kontrolują gospodarkę finansową, w tym realizację zobowiązań podatko- wych oraz zamówienia publiczne podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2, na podstawie kryterium zgodności z prawem i zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym. 2. Kontrola gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zadań administracji rządowej, wykonywanych przez te jednostki na podstawie ustaw lub zawieranych porozumień, dokonywana jest także z uwzględnieniem kryterium celowości, rzetelności i gospodarności. Art. 6 ( skreślony). Art. 7. 1. Izby przeprowadzają co najmniej raz na cztery lata kompleksową kontrolę go- spodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. 2. Izby mogą również przeprowadzać kontrolę: 1) podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 6 i 7 – na wniosek jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, 2) podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1–6 – na wniosek organów administracji rządowej, agencji lub funduszy celowych w przypadku prze- kazania środków publicznych na rzecz tych podmiotów. 2011-01-18 ©Kancelaria Sejmu s. 3/15 3. (uchylony). Art. 7a. 1. O zakresie i terminie rozpoczęcia kontroli prezes izby lub osoba przez niego upoważniona powiadamia kierownika jednostki kontrolowanej, a w przypadku kontroli podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 6 i 7, również właściwy organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego. Powiadomienia o ter- minie kontroli kompleksowej dokonuje się nie później niż na 7 dni przed jej rozpoczęciem. 2. Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany zapewnić warunki niezbęd- ne do sprawnego przeprowadzenia kontroli. 3. Inspektor do spraw kontroli gospodarki finansowej, zwany dalej „inspektorem”, podlega wyłączeniu od czynności kontrolnych, jeżeli on lub członkowie jego ro- dziny pozostają w takich stosunkach prawnych z jednostką kontrolowaną lub osobistych z jej pracownikami, które nasuwają wątpliwości co do bezstronności inspektora. Wyłączenie następuje z urzędu, na wniosek inspektora lub na wnio- sek zgłoszony przez kierownika jednostki kontrolowanej odpowiednio uzasad- niony. 4. Prezes izby może zarządzić sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych w odrębnej kontroli. Art. 8. 1. W związku z wykonywaną kontrolą inspektorzy mają prawo: 1) żądania niezbędnych informacji dotyczących działalności kontrolowanych jednostek, w szczególności ich gospodarki finansowej z zakresu realizacji budżetu oraz gospodarki finansowej, 2) wstępu na teren i do pomieszczeń jednostek kontrolowanych, 3) wglądu w dokumentację związaną z dysponowaniem środkami pieniężnymi, łącznie z kontrolą stanu kasy, 4) wglądu w dokumentację związaną z gospodarką środkami rzeczowymi, 5) wglądu w dokumentację związaną z gospodarką finansową kontrolowanej jednostki, 6) zabezpieczania dokumentów i innych dowodów, 7) wglądu w indywidualną dokumentację podatkową podmiotów ponoszących ciężary publiczne na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, 8) dostępu do danych osobowych dotyczących kwalifikacji i uposażenia pra- cowników samorządowych, 9) sporządzania lub zlecania sporządzenia niezbędnych do kontroli odpisów oraz wyciągów z dokumentów. 2. Realizując zadania wynikające z ust. 1 pkt 7, inspektorzy związani są tajemnicą skarbową, o której mowa w art. 293 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordyna- cja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 i Nr 160, poz. 1083, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 11, poz. 95 i Nr 92, poz. 1062, z 2000 r. Nr 94, poz. 1037, Nr 116, poz. 1216, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 16, poz. 166, Nr 39, poz. 459, Nr 42, poz. 475, Nr 110, poz. 1189, Nr 125, poz. 1368 i Nr 130, poz. 1452, z 2002 r. Nr 89, poz. 804, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387 oraz z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr 137, poz. 1302). 2011-01-18 ©Kancelaria Sejmu s. 4/15 3. Pracownicy jednostki kontrolowanej obowiązani są do udzielenia inspektorowi wyjaśnień ustnych lub pisemnych w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli w zakresie wynikającym z powierzonych im czynności służbowych. Art. 9. 1. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który podpisują inspektor i kierownik kontrolowanej jednostki oraz skarbnik (główny księgowy) lub ich za- stępcy. 1a. Kierownik jednostki kontrolowanej lub jego zastępca może odmówić podpisania protokołu składając w ciągu 3 dni od daty jego otrzymania pisemne wyjaśnienie co do przyczyn tej odmowy. Uprawnienie takie przysługuje również skarbnikowi (głównemu księgowemu) lub jego zastępcy. 1b. Odmowę podpisania protokołu i złożenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1a, inspektor odnotowuje w protokole. 1c. Odmowa podpisania protokołu kontroli przez osoby wymienione w ust. 1a nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez inspektora i realizacji ustaleń kontroli. 2. Na podstawie wyników kontroli izba kieruje do kontrolowanej jednostki wystą- pienie pokontrolne, wskazując źródła i przyczyny nieprawidłowości, ich rozmia- ry, osoby odpowiedzialne oraz wnioski zmierzające do ich usunięcia i uspraw- nienia badanej działalności. Wystąpienie pokontrolne przekazuje się kontrolo- wanej jednostce nie później niż w terminie 60 dni od dnia podpisania protokołu kontroli. 3. Kontrolowana jednostka jest obowiązana w terminie 30 dni od dnia doręczenia wystąpienia zawiadomić izbę o wykonaniu wniosków lub o przyczynach ich niewykonania. Do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysłu- guje prawo zgłoszenia zastrzeżenia do kolegium izby. 4. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem prezesa izby. Pod- stawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. 5. Bieg terminu, o którym mowa w ust. 3, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem. Art. 9a. Izby kontrolują pod względem rachunkowym i formalnym kwartalne sprawozdania z wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz wnioski o przyznanie części rekompensującej subwencji ogólnej. 2. (skreślony). Art. 10. Informację o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie danych dotyczących naliczania subwencji i rozliczeń dotacji celowych prezes izby przekazuje organom dokonującym podziału tych środków. 2.–4. (skreślone). 2011-01-18 ©Kancelaria Sejmu s. 5/15 Art. 10a. 1. Na podstawie wyników działalności nadzorczej, kontrolnej i opiniodawczej, w razie potrzeby wskazania organom jednostki samorządu terytorialnego powta- rzających się nieprawidłowości lub zagrożenia niewykonania ustawowych za- dań, izba przedstawia raport o stanie gospodarki finansowej tej jednostki. 2. Kolegium izby uchwałą decyduje o sporządzeniu raportu, określa jego zakres i termin oraz wyznacza członka kolegium odpowiedzialnego za przygotowanie projektu raportu. 3. Po przyjęciu raportu przez kolegium prezes izby przekazuje raport organom: stanowiącemu i wykonawczemu właściwej jednostki samorządu terytorialnego. 4. Organy jednostki samorządu terytorialnego mogą wnieść do kolegium zastrze- żenia do raportu w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Kolegium w odręb- nej uchwale oddala zastrzeżenia lub je uwzględnia i zmienia raport. 5. Raport podlega ogłoszeniu w systemie teleinformatycznym. 6. Przepisy ust. 1–5 stosuje się odpowiednio do związków jednostek samorządu te- rytorialnego, z tym że raport przekazuje się także organom jednostek należących do związku. Art. 11. 1. W zakresie działalności nadzorczej właściwość rzeczowa regionalnych izb obra- chunkowych obejmuje uchwały i zarządzenia podejmowane przez organy jedno- stek samorządu terytorialnego w sprawach: 1) procedury uchwalania budżetu i jego zmian, 2) budżetu i jego zmian, 3) zaciągania zobowiązań wpływających na wysokość długu publicznego jed- nostki samorządu terytorialnego oraz udzielania pożyczek, 4) zasad i zakresu przyznawania dotacji z budżetu jednostki samorządu teryto- rialnego, 5) podatków i opłat lokalnych, do których mają zastosowanie przepisy ustawy – Ordynacja podatkowa, 6) absolutorium, 7) wieloletniej prognozy finansowej i jej zmian. 2. W przypadku niepodjęcia uchwały budżetowej przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego do dnia 31 stycznia roku budżetowego izba ustala bu- dżet tej jednostki w terminie do końca lutego roku budżetowego w zakresie za- dań własnych oraz zadań zleconych. 3. W przypadku nieistotnego naruszenia prawa w uchwale lub zarządzeniu izba nie stwierdza nieważności uchwały lub zarządzenia, lecz ogranicza się do wskaza- nia, że wydano je z naruszeniem prawa. 4. Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio do związków jednostek samorządu te- rytorialnego. Art. 12. 1. Izba, prowadząc postępowanie nadzorcze w sprawie uznania uchwały budżeto- wej organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego za nieważną w ca- 2011-01-18 |
Menu
|