ustawa o partnerstw publiczno-prywatnym, studia prawnicze, 4 rok, prawo gospodarcze

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.


Rozdział 1 Przepisy ogólne

Art. 1.

1.    Ustawa określa zasady współpracy podmiotu publicznego i partnera prywatnego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

2.    Przedmiotem partnerstwa publiczno-prywatnego jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym.

Art. 2.

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

1) podmiot publiczny:

a)    jednostkę sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o fi­nansach publicznych,

b)    inną, niż określona w lit. a, osobę prawną, utworzoną w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli podmioty, o których mowa w tym przepisie oraz w lit. a, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot:

-    finansują ją w ponad 50% lub

-    posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub

-    sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub

-  mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nad­zorczego lub zarządzającego,

c) związki podmiotów, o których mowa w lit. a i b;

2)   partner prywatny – przedsiębiorcę lub przedsiębiorcę zagranicznego;

3)   składnik majątkowy – nieruchomość, część składową nieruchomości, przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 KC rzecz ruchomą oraz prawo majątkowe;

4)   przedsięwzięcie:

a)    budowę lub remont obiektu budowlanego,

b)    świadczenie usług,

c)    wykonanie dzieła, w szczególności wyposażenie składnika majątkowe-go w urządzenia podwyższające jego wartość lub użyteczność, lub

d)    inne świadczenie

– połączone z utrzymaniem lub zarządzaniem składnikiem majątkowym, który jest wykorzystywany do realizacji przedsięwzięcia publiczno-prywatnego lub jest z nim związany;

5)   wkład własny – świadczenie podmiotu publicznego lub partnera prywatnego
polegające w szczególności na:

a)    poniesieniu części wydatków na realizację przedsięwzięcia, w tym sfi­nansowaniu dopłat do usług świadczonych przez partnera prywatnego w ramach przedsięwzięcia,

b)    wniesieniu składnika majątkowego.

Art. 3.

Do zadań ministra właściwego do spraw gospodarki w zakresie ustawy należy w szczególności upowszechnianie i promowanie partnerstwa publiczno-prywatnego, dokonywanie analiz i ocen funkcjonowania partnerstwa publiczno-prywatnego, w tym stanu i perspektyw finansowego zaangażowania sektora prywatnego.

 

Rozdział 2 Wybór partnera prywatnego

Art. 4.

1.   Jeżeli wynagrodzeniem partnera prywatnego jest prawo do pobierania pożytków z przedmiotu partnerstwa publiczno-prywatnego, albo przede wszystkim to pra­wo wraz z zapłatą sumy pieniężnej, do wyboru partnera prywatnego i umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym stosuje się przepisy ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi w zakresie nieuregulowanym w niniejszej ustawie.

2.   W przypadkach innych niż określone w ust. 1, do wyboru partnera prywatnego i umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, w zakresie nieregulowanym w niniejszej ustawie.

3.   W przypadkach, w których nie ma zastosowania ustawa z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi ani ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, wyboru partnera prywatnego dokonuje się w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej i wolnej konkurencji oraz przestrze­ganie zasad równego traktowania, przejrzystości i proporcjonalności, przy od­powiednim uwzględnieniu przepisów niniejszej ustawy, a w przypadku wniesie­nia przez partnera publicznego wkładu własnego będącego nieruchomością, także przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Art. 5.

Podmiot publiczny, po zamieszczeniu ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicz­nych albo opublikowaniu ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, o których mowa w ustawach wymienionych w art. 4, dodatkowo zamieszcza w Biule­tynie Informacji Publicznej informację o planowanym partnerstwie publiczno-prywatnym.

Art. 6.

1.   Najkorzystniejszą jest oferta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans wyna­grodzenia i innych kryteriów odnoszących się do przedsięwzięcia.

2.   Kryteriami oceny ofert są:

1)   podział zadań i ryzyk związanych z przedsięwzięciem pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym;

2)   terminy i wysokość przewidywanych płatności lub innych świadczeń pod­miotu publicznego, jeżeli są one planowane.

3.   Kryteriami oceny ofert mogą być również w szczególności:

1) podział dochodów pochodzących z przedsięwzięcia pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym;

2)    stosunek wkładu własnego podmiotu publicznego do wkładu partnera pry­watnego;

3)    efektywność realizacji przedsięwzięcia, w tym efektywność wykorzystania składników majątkowych;

4)    kryteria odnoszące się bezpośrednio do przedmiotu przedsięwzięcia, w szczególności jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, poziom ofero­wanych technologii, koszt utrzymania, serwis.

 

Rozdział 3

Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz realizacja partnerstwa publiczno-prywatnego

Art. 7.

1.   Przez umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym partner prywatny zobowiązuje się do realizacji przedsięwzięcia za wynagrodzeniem oraz poniesienia w cało­ści albo w części wydatków na jego realizację lub poniesienia ich przez osobę trzecią, a podmiot publiczny zobowiązuje się do współdziałania w osiągnięciu celu przedsięwzięcia, w szczególności poprzez wniesienie wkładu własnego.

2.   Wynagrodzenie partnera prywatnego zależy przede wszystkim od rzeczywistego wykorzystania lub faktycznej dostępności przedmiotu partnerstwa publiczno-prywatnego.

3.   Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym określa skutki nienależytego wy­konania i niewykonania zobowiązania, w szczególności kary umowne lub obni­żenie wynagrodzenia partnera prywatnego lub spółki, o której mowa w art. 14 ust. 1.

Art. 8.

Podmiot publiczny ma prawo do bieżącej kontroli realizacji przedsięwzięcia przez partnera prywatnego. Zasady i szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli określa umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Art. 9.

1.    Wniesienie wkładu własnego w postaci składnika majątkowego może nastąpić w szczególności w drodze sprzedaży, użyczenia, użytkowania, najmu albo dzier­żawy.

2.    Jeżeli składnik majątkowy wniesiony przez podmiot publiczny jest wykorzysty­wany przez partnera prywatnego w sposób oczywiście sprzeczny z jego prze­znaczeniem określonym w umowie o partnerstwie publiczno-prywatnym, part­ner prywatny jest zobowiązany przekazać ten składnik podmiotowi publicznemu na zasadach określonych w umowie o partnerstwie publiczno-prywatnym.

3.    Jeżeli składnik majątkowy był własnością partnera prywatnego, partnerowi pry­watnemu przysługuje zwrot wartości składnika majątkowego według stanu z chwili przekazania. W innym przypadku, partner prywatny może żądać zwrotu nakładów koniecznych o tyle, o ile nie mają pokrycia w korzyściach, które uzy­skał ze składnika majątkowego. Zwrotu innych nakładów może żądać o tyle, o ile zwiększają wartość składnika w chwili przekazania podmiotowi publiczne­mu. Jednakże gdy nakłady zostały dokonane po chwili, w której podmiot pu­bliczny na piśmie zażądał przekazania lub dowiedział się o wytoczeniu przeciwko niemu powództwa o przekazanie, może on żądać zwrotu jedynie nakładów koniecznych.

4. Jeżeli składnik majątkowy podmiotu publicznego stanowił wkład niepieniężny do spółki, o której mowa w art. 14 ust. 1, jego przekazania w razie wykorzysta­nia niezgodnie z przeznaczeniem dokonuje się na zasadach określonych w umowie lub statucie spółki.

Art. 10.

1.     Podmiot publiczny niezwłocznie po rozwiązaniu umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym dokona wyboru nowego partnera prywatnego, chyba że przedsięwzięcie ma być realizowane w inny sposób.

2.     Jeżeli przed wyborem nowego partnera prywatnego podmiot publiczny zlecił wykonywanie zadań z zakresu partnerstwa publiczno-prywatnego w trybie art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, umowa ta obowiązuje do czasu rozpoczęcia wykonywania umowy o partner­stwie publiczno-prywatnym.

Art. 11.

1.   Po zakończeniu czasu trwania umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym part­ner prywatny lub spółka, o której mowa w art. 14 ust. 1, przekazuje podmiotowi publicznemu składnik majątkowy, który był wykorzystywany do realizacji przedsięwzięcia, w stanie niepogorszonym, z uwzględnieniem jego zużycia wskutek prawidłowego używania, chyba że umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym stanowi inaczej. Przepis art. 9 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

2.   Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym może stanowić, że przekazanie składnika majątkowego nastąpi na rzecz państwowej lub samorządowej osoby prawnej lub spółki handlowej z większościowym udziałem jednostki samorządu terytorialnego albo Skarbu Państwa.

3.   Roszczenie podmiotu publicznego przeciwko partnerowi prywatnemu lub spół-ce, o której mowa w art. 14 ust. 1, o przekazanie składnika majątkowego przedawnia się z upływem lat dziesięciu od dnia zakończenia czasu trwania umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Art. 12.

1.   W razie sprzedaży przez podmiot publiczny albo spółkę, o której mowa w art. 14 ust. 1, nieruchomości będącej wkładem własnym, partnerowi prywatnemu przy-sługuje prawo pierwokupu, które może być wykonane w ciągu dwóch miesięcy od dnia zawiadomienia go o treści umowy zawartej z osobą trzecią, chyba że umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym przewiduje dłuższy termin.

2.   Prawo pierwokupu, na warunkach określonych w ust. 1, przysługuje także ostat­niemu partnerowi prywatnemu przez rok od zakończenia czasu trwania umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, chyba że:

1)    w prawomocnym orzeczeniu sądu stwierdzono jego odpowiedzialność za nienależyte wykonanie zobowiązania z umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym lub

2)    podmiot publiczny zawarł umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym z nowym partnerem prywatnym.

3.              Termin, o którym mowa w ust. 2, nie biegnie, a rozpoczęty ulega zawieszeniu,
na czas postępowania sądowego w przedmiocie odpowiedzialności za nienależyte wykonanie przez partnera prywatnego zobowiązania z umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym lub postępowania w sprawie wyboru nowego partnera prywatnego.

 

Art. 13.

1.   Zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru partnera prywatnego, chyba że podmiot publiczny przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o partnerstwie lub w dokumentacji postępowania w sprawie wyboru partnera prywatnego oraz określił warunki takiej zmiany.

2.   Zmiana umowy dokonana z naruszeniem ust. 1 jest nieważna.

 

Rozdział 4 Partnerstwo publiczno-prywatne w formie spółki

Art. 14.

1.    Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym może przewidywać, że w celu jej wykonania podmiot publiczny i partner prywatny zawiążą spółkę kapitałową, spółkę komandytową lub komandytowo-akcyjną. Podmiot publiczny nie może być komplementariuszem.

2.    Cel i przedmiot działalności spółki nie może wykraczać poza zakres określony umową o partnerstwie publiczno-prywatnym.

3.    Prawa z należących do Skarbu Państwa udziałów lub akcji w spółce wykonuje organ administracji rządowej, który zawiązał spółkę jako podmiot publiczny.

Art. 15.

Zgody wszystkich wspólników albo akcjonariuszy spółki wymaga zbycie lub obcią-żenie:

1)    nieruchomości;

2)    przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. -Kodeks cywilny.

Art. 16.

1.     Podmiotowi publicznemu przysługuje prawo pierwokupu akcji albo udziałów partnera prywatnego w spółce.

2.     Podmiot publiczny może wykonać prawo pierwokupu w ciągu dwóch miesięcy od dnia zawiadomienia go przez partnera prywatnego o treści umowy zawartej z osobą trzecią, chyba że umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym przewiduje dłuższy termin.

3.     Zbycie przez partnera prywatnego akcji albo udziałów z naruszeniem ust. 1 lub 2 jest nieważne.

 

Rozdział 5 Przepisy z zakresu finansów publicznych

Art. 17.

Łączną kwotę, do wysokości której organy administracji rządowej mogą w danym roku zaciągać zobowiązania finansowe z tytułu umów o partnerstwie publiczno-prywatnym, określa ustawa budżetowa.

Art. 18.

1.   Sfinansowanie przedsięwzięcia z budżetu państwa w kwocie przekraczającej 1 mln zł wymaga zgody ministra właściwego do spraw finansów publicznych z wyłączeniem środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyj­nych, o których mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadze­nia polityki rozwoju. Udzielając zgody minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia wpływ planowanych wydatków z budżetu państwa na bezpieczeństwo finansów publicznych.

2.   Zgody, o której mowa w ust. 1, udziela się na wniosek podmiotu publicznego zawierający:

1)    określenie podmiotu publicznego;

2)    określenie planowanego przedsięwzięcia;

3)    przewidywaną wysokość środków z budżetu państwa przeznaczonych w poszczególnych okresach budżetowych na realizację przedsięwzięcia.

3.   Minister właściwy do spraw finansów publicznych wydaje zgodę albo odmawia wydania zgody w terminie 6 tygodni od dnia otrzymania wniosku. Zgoda i od­mowa zgody nie są decyzją administracyjną.

4.   Podmiot publiczny może złożyć kolejny wniosek o wydanie zgody, o której mo­...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.