Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
©Kancelaria Sejmu
s. 1/8 USTAWA z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej Opracowano na pod- stawie: Dz.U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43, Nr 106, poz. 679, Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2003 r. Nr 96, poz. 874, Nr 199, poz. 1937, z 2008 r. Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 19, poz. 100 i 101. Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. 1. Ustawa określa zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu te- rytorialnego, polegające na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. 2. Gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze uży- teczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostęp- nych. Art. 1a. Ilekroć w ustawie jest mowa o jednostkach samorządu terytorialnego - należy przez to rozumieć: a) gminę w znaczeniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie teryto- rialnym (Dz.U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, Nr 58, poz. 261, Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622 oraz z 1997 r. Nr 9, poz. 43, Nr 106, poz. 679, Nr 107, poz. 686, Nr 113, poz. 734 i Nr 123, poz. 775) lub b) powiat w znaczeniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. Nr 91, poz. 578) lub c) województwo w znaczeniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. Nr 91, poz. 576). Art. 2. Gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorial- nego w szczególności w formach: zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowe- go. Art. 3. 1. Jednostki samorządu terytorialnego mogą powierzać wykonywanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej osobom fizycznym, osobom prawnym lub 2009-02-16 ©Kancelaria Sejmu s. 2/8 jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, w drodze umowy na zasadach ogólnych – z uwzględnieniem przepisów o finansach pu- blicznych lub, odpowiednio, przepisów o partnerstwie publiczno-prywatnym, przepisów o koncesji na roboty budowlane lub usługi, przepisów o zamówie- niach publicznych i przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolonta- riacie. 2. Jeżeli do prowadzenia danego rodzaju działalności na podstawie innych ustaw jest wymagane uzyskanie zezwolenia, jednostki samorządu terytorialnego mogą powierzyć wykonywanie zadań wyłącznie podmiotowi posiadającemu wymaga- ne zezwolenie. Art. 4. 1. Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego postanawiają o: 1) wyborze sposobu prowadzenia i form gospodarki komunalnej, 2) wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komu- nalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego. 2. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, organy stanowiące jednostek sa- morządu terytorialnego mogą powierzyć organom wykonawczym tych jedno- stek. Art. 5. Przepisy ustawy stosuje się odpowiednio do wykonywania zadań, o których mowa w art. 1, przez związki międzygminne (związki komunalne), przez miasto stołeczne Warszawa oraz w ramach porozumień komunalnych. Rozdział 2 Komunalne zakłady budżetowe Art. 6. 1. Organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą powoływać, li- kwidować lub przekształcać komunalne zakłady budżetowe zgodnie z przepisa- mi ustawy oraz przepisami ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz.U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591, Nr 133, poz. 685, z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601, Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 621, Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348, Nr 79, poz. 484, Nr 121, poz. 770, Nr 123, poz. 775 i 778, Nr 133, poz. 883, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943 i Nr 158, poz. 1042 ). 2. Komunalne zakłady budżetowe prowadzą gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach prawa budżetowego. Art. 7. Działalność wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej nie może być prowadzona w formie zakładu budżetowego. 2009-02-16 ©Kancelaria Sejmu s. 3/8 Art. 8. Do pracowników komunalnych zakładów budżetowych stosuje się przepisy o pra- cownikach samorządowych, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej. Rozdział 3 Spółki z udziałem jednostek samorządu terytorialnego Art. 9. <1.> Jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną od- powiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spół- ek. <2. Jednostki samorządu terytorialnego mogą także tworzyć spółki komandy- towe lub komandytowo-akcyjne, o których mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100).> dodany ust. 2 w art. 9 wchodzi w życie z dn. 26.02.2009 r. (Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100) Art. 10. 1. Poza sferą użyteczności publicznej gmina może tworzyć spółki prawa handlowe- go i przystępować do nich, jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące warunki: 1) istnieją nie zaspokojone potrzeby wspólnoty samorządowej na rynku lokal- nym, 2) występujące w gminie bezrobocie w znacznym stopniu wpływa ujemnie na poziom życia wspólnoty samorządowej, a zastosowanie innych działań i wynikających z obowiązujących przepisów środków prawnych nie dopro- wadziło do aktywizacji gospodarczej, a w szczególności do znacznego ożywienia rynku lokalnego lub trwałego ograniczenia bezrobocia. 2. Poza sferą użyteczności publicznej gmina może tworzyć spółki prawa handlowe- go i przystępować do nich również wówczas, jeżeli zbycie składnika mienia komunalnego mogącego stanowić wkład niepieniężny gminy do spółki albo też rozporządzenie nim w inny sposób, spowoduje dla gminy poważną stratę mająt- kową. 3. Ograniczenia, dotyczące tworzenia spółek prawa handlowego i przystępowania przez gminę do nich, o których mowa w ust. 1 i 2, nie mają zastosowania do po- siadania przez gminę akcji lub udziałów spółek zajmujących się czynnościami bankowymi, ubezpieczeniowymi oraz działalnością doradczą, promocyjną, edu- kacyjną i wydawniczą na rzecz samorządu terytorialnego, a także innych spółek ważnych dla rozwoju gminy. 4. Poza sferą użyteczności publicznej województwo może tworzyć spółki prawa handlowego na zasadach i w formach określonych w ustawie o samorządzie wo- jewództwa. Art. 10a. 1. W spółkach z udziałem jednostek samorządu terytorialnego działa rada nadzor- cza. 2009-02-16 ©Kancelaria Sejmu s. 4/8 2. Do rad nadzorczych w spółkach z udziałem jednostek samorządu terytorialnego stosuje się przepisy Kodeksu spółek handlowych, z zastrzeżeniem przepisów niniejszej ustawy. 3. Kadencja członka rady nadzorczej w spółkach z większościowym udziałem jed- nostek samorządu terytorialnego trwa 3 lata. 4. Członkowie rady nadzorczej, reprezentujący w spółce jednostkę samorządu tery- torialnego, są powoływani spośród osób, które złożyły egzamin w trybie prze- widzianym w przepisach o komercjalizacji i prywatyzacji. 5. Do członków rad nadzorczych spółek z udziałem jednostek samorządu teryto- rialnego, reprezentujących w spółce jednostkę samorządu terytorialnego, stosuje się odpowiednio art. 13 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844). 6. Członków zarządu spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego powo- łuje i odwołuje rada nadzorcza. Art. 10b. Przepisy art. 10a stosuje się także do spółek zależnych od spółek określonych w tych przepisach, w rozumieniu art. 4 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, z tym że przepisy art. 10a ust. 4 i 5 stosuje się do członków rady nadzorczej spółki zależnej, reprezentujących w tej spółce spółkę z udziałem jednostki samorządu terytorialnego. Art. 11. (utracił moc). Art. 12. 1. Do wnoszenia wkładów oraz obejmowania udziałów i akcji stosuje się przepisy Kodeksu spółek handlowych oraz przepisy Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem przepisów ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samo- rządzie województwa oraz o komercjalizacji i prywatyzacji. 2. Do zbycia akcji i udziałów w spółkach, o których mowa w art. 9, stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, przepisy działu IV ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji. 3. Przewidziane w ustawie, o której mowa w ust. 2, kompetencje ministra właści- wego do spraw Skarbu Państwa wykonuje wobec spółki przewodniczący zarzą- du jednostki samorządu terytorialnego, a w przypadku gminy wójt (burmistrz, prezydent miasta). 4. W jednoosobowych spółkach jednostek samorządu terytorialnego funkcję zgro- madzenia wspólników (walnego zgromadzenia) pełnią organy wykonawcze tych jednostek samorządu terytorialnego. Art. 13. 1. Spółka określa w regulaminie zasady korzystania z usług publicznych świadczo- nych przez spółkę, a także obowiązki spółki wobec odbiorców usług. 2. Regulamin, o którym mowa w ust. 1, oraz jego zmiany obowiązują na obszarze jednostek samorządu terytorialnego po zatwierdzeniu przez organy wykonawcze tych jednostek. 2009-02-16 ©Kancelaria Sejmu s. 5/8 Rozdział 4 Przekształcenia przedsiębiorstw komunalnych Art. 14. 1. Przedsiębiorstwa komunalne, w stosunku do których rada gminy do dnia 30 czerwca 1997 r. nie postanowiła o wyborze organizacyjno-prawnej formy lub o ich prywatyzacji, ulegają z dniem 1 lipca 1997 r. przekształceniu w jednooso- bową spółkę gminy, z mocy prawa. 2. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, spółka ta wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem było przedsiębiorstwo komunalne, bez względu na charakter prawny tych stosunków. Art. 15. 1. Przed upływem terminów, o których mowa w art. 14 ust. 1, wójt (burmistrz, pre- zydent miasta) decyduje o rodzaju spółki, ustala jej statut (akt założycielski) i niezwłocznie składa wniosek o wpisanie spółki do rejestru handlowego. 2. Wykreślenie przedsiębiorstwa komunalnego z rejestru przedsiębiorstw państwo- wych następuje z urzędu, po dokonaniu wpisu spółki do rejestru handlowego, z dniem 1 lipca 1997 r. Art. 16. 1. Do spółki powstałej w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa komunalnego stosuje się przepisy Kodeksu handlowego, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej. 2. Do spółki powstałej w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa komunalnego nie stosuje się art. 312 i 313 Kodeksu handlowego. Art. 17. 1. Gminę w spółce, o której mowa w art. 14, reprezentuje wójt (burmistrz, prezy- dent miasta). 2. Pierwszy zarząd spółki jest powoływany przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), z tym że do pełnienia funkcji prezesa pierwszego zarządu spółki wójt (burmistrz, prezydent miasta) powołuje z dniem 1 lipca 1997 r. dyrektora prze- kształconego przedsiębiorstwa komunalnego, chyba że nie wyrazi on zgody na pełnienie tej funkcji. 3. W przypadku nie wyrażenia zgody przez dyrektora przekształconego przedsię- biorstwa komunalnego, o której mowa w ust. 2, wójt (burmistrz, prezydent mia- sta) powołuje zarząd spółki w pełnym składzie, wraz z jej prezesem. Art. 18. 1. W spółce powstałej w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa komunalnego działa rada nadzorcza. 2. Liczbę członków rady nadzorczej określa statut. 3. Pracownicy spółki zachowują prawo wyboru: 1) dwóch członków rady nadzorczej w radzie liczącej do sześciu członków, 2009-02-16 |
Menu
|