Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Współczesny rasizm- rasizm wyrażający negatywne postawy w bardziej subtelnej formie. Osoby te są przekonane, że nie mają uprzedzeń rasowych, mimo to wyraźnie odczuwają dyskomfort w kontakcie z przedstawicielem określonej mniejszości. Uprzedzenia- (przesądy) to nieuzasadnione negatywne postawy wobec osoby lub grupy spostrzeganej jako „inna” Dyskryminacja- nieuzasadniony akt szkodliwego działania wobec osoby lub grupy spostrzeganej jako inna od własnej. Stereotypy- uproszczone i uogólnione sądy o członkach innych grup społecznych. Sądy uogólnione- wystarczy znajomość jednego przedstawiciela innej grupy, by przypisać te cechy wszystkim jej członkom. Sądy uproszczone- oparte są często na jednej charakterystyce. Źródła uprzedzeń: - mogą wynikać z poczucia wyższości nad innymi grupami, prowadzi to do ich eksploatowania oraz towarzyszącej temu pogardy - mogą wynikać z frustracji, która prowadzi do rozładowywania napięcia na kozłach ofiarnych - rywalizacja o cenne dobra - powstają na wskutek tendencji jednostek do kategoryzowani innych, co ułatwia funkcjonowanie w skomplikowanym świecie społecznym, prowadzi do izolacji nasilającej wrogości Psychologiczne źródła uprzedzeń: Pozytywna społeczna identyfikacja- spostrzeganie siebie jako członka określonej grupy dzięki poczuciu więzów z innymi jej członkami, co prowadzi do doświadczenia zadowolenia i dumy. Pozytywne zniekształcenie percepcji- poczucie „my” oznacza poczucie więzów istniejących pomiędzy jednostkami podzielającymi członkostwo grupy. Pozytywne zniekształcenie percepcji własnej grupy wyraża się w tendencji do faworyzowania jej członków. Paradygmat grupy minimalnej- wystarczy minimalne, trywialne, arbitralne zasugerowane i chwilowe kryterium podobieństwa, by wytworzyło się pozytywne zniekształcenie percepcji własnej grupy, prowadzące do dyskryminowania „obcych”. Próba podniesienia samooceny: - dokonywanie porównań w doł - wyolbrzymianie wartości jednej cechy posiadanej przez własną grupę - podkreślanie jakichkolwiek oznak związku z osobami lub grupami stojącymi wyżej - odcinanie się od tych członków własnej grupy, którzy ponoszą porażki Przemieszczenie wrogości:- wyraża się w tendencji do obwiniania za własne niepowodzenia członków grup niżej stojących, którzy nie mieli nic wspólnego ze spowodowaniem frustracji. Rywalizacja jako źródło uprzedzeń: Teoria rzeczywistego konfliktu międzygrupowego- zgodnie z tą teorią rywalizacja między grupami o ograniczone dobra wzbudza wrogość, która przeradza się w konflikt. Zgodnie z koncepcją wiary w sprawiedliwy świat każdy ma to, na co zasługuje: bogaci i biedni, zdrowi i chorzy. Poznawcze źródła uprzedzeń: Proces kategoryzacji- proces łączenia obiektów fizycznych oraz ludzi w grupy na podstawie powierzchownego podobieństwa. Konsekwencje kategoryzowania: zjawisko spostrzeganej jednorodności obcych grup odnosi się do percepcji członków w grupach obcych jako niezróżnicowanych. Grupę własną spostrzega się zkolei jako bardziej wewnętrznie zróżnicowaną; jest to zjawisko spostrzeganej różnorodności własnje grupy. Towarzyszy mu ostracyzm, czyli odcinanie się od „nieudaczników” we własnej grupie, często połączone z próbami wyeliminowania ich z kategorii „my”. Osobowe i społeczne determinany uprzedzeń: Osobowość autorytarna- wyraża się w tendencji do uniższości i ślepego posłuszeństwa wobec autorytetów, a pogardy i ponizania osób oraz grup o niższym statusie. Etnocentryzm- postawa wyrażająca przekonanie o wyższości własnej grupy narodowo-kulturowej, czemu towarzyszy pogarda wobec innych grup. Charakter religijności: Religijność zewnętrzna- postawa traktująca religię jako srodek do osiągnięcia innych celów Religijność wewnętrzna- wyraża się w zinternalizowaniu nauk Kościoła Religijność poszukująca- wyraża się w poszukiwaniu ostatecznej prawdy
|
Menu
|