wersologia, Poetyka

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

Rodzaje wierszy

sylabotoniczny

zdaniowy

toniczny

sylabiczny

stroficzny

stychiczny

nieregularny

biały

podlega zasadom regularnego systemu wersyfikacyjnego zwanego sylabotonizmem

 

üjego budowa oparta jest na zgodności liczby sylab i regularnym rozkładzie akcentów w obrębie wersów

 

üposiada stałą liczbę sylab w wersie i stały rozkład sylab akcentowanych i nieakcentowanych

 

üwprowadza do poezji polskiej zasady miarowego wiersza antycznego; podstawową miarą wiersza jest stopa, tj. określona liczba sylab z jednym stałym akcentem (trochej, jamb, daktyl, amfibrach, anapest, peon III)

 

ügranice stóp mogą pokrywać się z granicami wyrazów (diereza) bądź mogą wypadać wewnątrz wyrazów (cezura)

 

ümoże też wystąpić zjawisko kataleksy lub hiperkataleksy, tj. skrócenia lub wydłużenia w ostatniej stopie wersu sylaby nieakcentowanej

 

üukształtował się w polskiej poezji w epoce romantyzmu

 

najstarszy polski typ wiersza występujący w poezji średniowiecznej XV i początku XVI wieku

 

üinaczej nazywany wierszem składniowo-intonacyjnym

 

üoparty był na zasadzie przebiegu wersu i zdania

 

üposzczególny wers stanowił jedno zdanie lub wyraźnie określony, jednorodny człon zdania , przy czym koniec zdania był zawsze końcem wersu

 

ünie występowały w nim przerzutnie

 

üposiadał nierówne wymiary wersów, różne ilości sylab w wersie (asylabizm), ale niekiedy wyrównywano długości wersów, ponieważ wiersz ten związany był z muzyką (głównie pieśni kościelne)

 

ürym średniowieczny zależny był od zdaniowej budowy wiersza (najczęściej więc występowały rymy parzyste, gramatyczne)

 

üdo wiersza zdaniowego nawiązywano w poezji młodopolskiej, czasami pojawia się w twórczości współczesnych poetów (J. Czechowicz, W. Szymborska)

 

spełnia zasady budowy wiersza charakterystyczne dla systemu wersyfikacyjnego zwanego tonizmem

 

üposiada jednakową liczbę akcentów głównych, stałą ilość zestrojów akcentowych w wersie

 

üzestrój akcentowy to zespół sylab stanowiących znaczeniową całość, zgrupowanych wokół jednego akcentu (akcent nie musi być stały, może padać na różne sylaby)

 

üilość sylab występująca w poszczególnych wersach jest różna

 

üpojawił się już w niektórych dramatach J. Słowackiego

 

üprawdziwie rozwinął się w Księdze ubogichJ. Kasprowicza

 

übył wykorzystywany w twórczości wielu poetów w XX wieku

 

- Jest pierwszym uporządkowanym ,unormowanym i regularnym systemem wersyfikacyjnym w poezji polskiej

 

-posiada jednakową  ilość sylab (zgłosek) każdym wersie

 

-po tej samej liczbie sylab –w wersach dłuższych niż  8 zgłoskowe–pojawia się średniówka, czyli pauza, stały międzywyrazowy przedział wewnątrz wersu

 

-charakteryzuje go również stały akcent w zakończeniu wersu i najczęściej stała przedśredniówką (akcent paroksytoniczny)

 

-w związku z tym najczęściej spotykamy w tego typu utworach rymy żeńskie

 

üwprowadzono również przerzutnię

 

üpoczątkiwierszasylabicznegosięgająepokirenesansuitwórczościJ.Kochanowskiego

 

 

 

 

wiersz zbudowany z wersów powiązanych w strofy

 

wiersz zbudowany z ciągu wersów nie grupujących się w wierszowe

jednostki wyższego rzędu

 

częścioweodstąpienieodpewnychregułzzachowaniempozostałych–topodstawowacechawierszanieregularnego

 

üwiersznieregularnysylabiczny

 

•tylkopewnaczęśćwersówmatakąsamądługość;zwykleprzeplatająsięzesobąwersyoróżnejilościsylab

 

•średniówkaznajdujesięwstałymmiejscu

 

•układrymówjestdośćregularny,urozmaicony

 

•rozwinąłsięwXVIII+wiecznychbajkach,spotykamygorównieżwdramacieromantycznym

 

üwiersznieregularnysylabotoniczny

 

•wwersiemożewystępowaćtensamrodzajstóp,aleichilośćwposzczególnychwersachjestróżna

 

•pojawiłsięwpoezjiokresuromantyzmu

 

üwiersznieregularnytoniczny

 

•jestzbliżonydowierszawolengo

 

•ilośćzestrojówakcentowychwwersachmożebyćróżna

 

•upowszechniłsięwpoezjinaprzełomieXIXiXXwieku

 

wierszbezrymowy,stanowiącywobrębiedanegosystemuwersyfikacyjnegoopozycjęwobecznaczniebardziejrozpowszechnionegowpolskiejpoezjiwierszarymowanego

 

üpo raz pierwszy pojawił się w Odprawie posłów greckich J. Kochanowskiego jako aluzja do pozbawionego rymu wiersza antycznego

 

üwierszem białym pisane są m. in. Satyry Opalińskiego, niektóre dramaty J. Słowackiego i C. Norwida

 

 

 

 

WERSOLOGIA to budowa wiersza; ogół zasad i właściwości systemowych i strukturalnych kształtujących mowę wierszowaną i odróżniających ją od prozy

 

WIERSZ to mowa w szczególny sposób zorganizowana, przeciw stawna prozie. Fundamentem organizacji wierszowej są:

a) powtarzalność wierszowanych jednostek, których budowę i współzależności ustalają reguły systemów wersyfikacyjnych. Powtarzalność ta jest źródłem rytmu wierszowego i tylko w wierszu wolnym może zatracić swój rytmiczny charakter

b) napięcie między intonacją zdaniową a intonacją wierszową.

c)w systemach numerycznych napięcie między złożonym wzorcem rytmicznym a jego urzeczywistnieniem w przebiegu określonego tekstu wierszowego.

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.