Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Rodzaje wierszy sylabotoniczny zdaniowy toniczny sylabiczny stroficzny stychiczny nieregularny biały podlega zasadom regularnego systemu wersyfikacyjnego zwanego sylabotonizmem
üjego budowa oparta jest na zgodności liczby sylab i regularnym rozkładzie akcentów w obrębie wersów
üposiada stałą liczbę sylab w wersie i stały rozkład sylab akcentowanych i nieakcentowanych
üwprowadza do poezji polskiej zasady miarowego wiersza antycznego; podstawową miarą wiersza jest stopa, tj. określona liczba sylab z jednym stałym akcentem (trochej, jamb, daktyl, amfibrach, anapest, peon III)
ügranice stóp mogą pokrywać się z granicami wyrazów (diereza) bądź mogą wypadać wewnątrz wyrazów (cezura)
ümoże też wystąpić zjawisko kataleksy lub hiperkataleksy, tj. skrócenia lub wydłużenia w ostatniej stopie wersu sylaby nieakcentowanej
üukształtował się w polskiej poezji w epoce romantyzmu
najstarszy polski typ wiersza występujący w poezji średniowiecznej XV i początku XVI wieku
üinaczej nazywany wierszem składniowo-intonacyjnym
üoparty był na zasadzie przebiegu wersu i zdania
üposzczególny wers stanowił jedno zdanie lub wyraźnie określony, jednorodny człon zdania , przy czym koniec zdania był zawsze końcem wersu
ünie występowały w nim przerzutnie
üposiadał nierówne wymiary wersów, różne ilości sylab w wersie (asylabizm), ale niekiedy wyrównywano długości wersów, ponieważ wiersz ten związany był z muzyką (głównie pieśni kościelne)
ürym średniowieczny zależny był od zdaniowej budowy wiersza (najczęściej więc występowały rymy parzyste, gramatyczne)
üdo wiersza zdaniowego nawiązywano w poezji młodopolskiej, czasami pojawia się w twórczości współczesnych poetów (J. Czechowicz, W. Szymborska)
spełnia zasady budowy wiersza charakterystyczne dla systemu wersyfikacyjnego zwanego tonizmem
üposiada jednakową liczbę akcentów głównych, stałą ilość zestrojów akcentowych w wersie
üzestrój akcentowy to zespół sylab stanowiących znaczeniową całość, zgrupowanych wokół jednego akcentu (akcent nie musi być stały, może padać na różne sylaby)
üilość sylab występująca w poszczególnych wersach jest różna
üpojawił się już w niektórych dramatach J. Słowackiego
üprawdziwie rozwinął się w Księdze ubogichJ. Kasprowicza
übył wykorzystywany w twórczości wielu poetów w XX wieku
- Jest pierwszym uporządkowanym ,unormowanym i regularnym systemem wersyfikacyjnym w poezji polskiej
-posiada jednakową ilość sylab (zgłosek) każdym wersie
-po tej samej liczbie sylab –w wersach dłuższych niż 8 zgłoskowe–pojawia się średniówka, czyli pauza, stały międzywyrazowy przedział wewnątrz wersu
-charakteryzuje go również stały akcent w zakończeniu wersu i najczęściej stała przedśredniówką (akcent paroksytoniczny)
-w związku z tym najczęściej spotykamy w tego typu utworach rymy żeńskie
üwprowadzono również przerzutnię
üpoczątkiwierszasylabicznegosięgająepokirenesansuitwórczościJ.Kochanowskiego
wiersz zbudowany z wersów powiązanych w strofy
wiersz zbudowany z ciągu wersów nie grupujących się w wierszowe jednostki wyższego rzędu
częścioweodstąpienieodpewnychregułzzachowaniempozostałych–topodstawowacechawierszanieregularnego
üwiersznieregularnysylabiczny
•tylkopewnaczęśćwersówmatakąsamądługość;zwykleprzeplatająsięzesobąwersyoróżnejilościsylab
•średniówkaznajdujesięwstałymmiejscu
•układrymówjestdośćregularny,urozmaicony
•rozwinąłsięwXVIII+wiecznychbajkach,spotykamygorównieżwdramacieromantycznym
üwiersznieregularnysylabotoniczny
•wwersiemożewystępowaćtensamrodzajstóp,aleichilośćwposzczególnychwersachjestróżna
•pojawiłsięwpoezjiokresuromantyzmu
üwiersznieregularnytoniczny
•jestzbliżonydowierszawolengo
•ilośćzestrojówakcentowychwwersachmożebyćróżna
•upowszechniłsięwpoezjinaprzełomieXIXiXXwieku
wierszbezrymowy,stanowiącywobrębiedanegosystemuwersyfikacyjnegoopozycjęwobecznaczniebardziejrozpowszechnionegowpolskiejpoezjiwierszarymowanego
üpo raz pierwszy pojawił się w Odprawie posłów greckich J. Kochanowskiego jako aluzja do pozbawionego rymu wiersza antycznego
üwierszem białym pisane są m. in. Satyry Opalińskiego, niektóre dramaty J. Słowackiego i C. Norwida
WERSOLOGIA to budowa wiersza; ogół zasad i właściwości systemowych i strukturalnych kształtujących mowę wierszowaną i odróżniających ją od prozy
WIERSZ to mowa w szczególny sposób zorganizowana, przeciw stawna prozie. Fundamentem organizacji wierszowej są: a) powtarzalność wierszowanych jednostek, których budowę i współzależności ustalają reguły systemów wersyfikacyjnych. Powtarzalność ta jest źródłem rytmu wierszowego i tylko w wierszu wolnym może zatracić swój rytmiczny charakter b) napięcie między intonacją zdaniową a intonacją wierszową. c)w systemach numerycznych napięcie między złożonym wzorcem rytmicznym a jego urzeczywistnieniem w przebiegu określonego tekstu wierszowego. ... |
Menu
|