utw plastyczne, budownictwo PG, semestr 6, ochrona własności intelektualnej

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

UTW PLASTYCZNY W UJECIU PRAWA

Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych Roz.1 art1. p1 przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze. p2 mówi, że miedzy innymi przedmiotem prawa są utwory plastyczne np. grafiki, loga, zdjęcia. każdy przejaw twórczości człowieka jest chroniony prawem (np. nagrobek zalicza się do utworów plastycznych)

art.1

21. Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne.

3. Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną.

4. Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności.

 

ROZPOWSZECHNIANIE UTWOROW PLAST

Art. 87. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, zawarcie przez artystę wykonawcę z producentem utworu audiowizualnego umowy o współudział w realizacji utworu audiowizualnego przenosi na producenta prawa do rozporządzania i korzystania z wykonania, w ramach tego utworu audiowizualnego, na wszystkich znanych w chwili zawarcia umowy polach eksploatacji.

ustawa wyraźnie zaznacza, ze umowa musi ustalac na jakich polach dany utwor może być eksploatowany. umowa nie może dotyczyć pól eksploatacji nieznanych w trakcie zawierania umowy, stąd duże problemy z dziełami które powstały przed powstaniem Internetu. twórca może dysponować swoim dzielem na wszystkich polach eksploatacji niezależnie od tego jakie były dostępne w chwili zawarcia umowy.

art.25 pr.aut mowi, ze wolno rozpowszechniac jedynie w celach informacyjnych w prasie, radiu i telewizji, m.in. fotografie reporterskie, przeglądy publikacji i utworow, które już są rozpowszechnione.

każdy utwor, tez plastyczny, jest chroniony z chwilą powstania i nie wymaga zadnych formalności. inaczej jest przy rejestracji wzorów uzytkowych lub znakow towarowych.

granice między inspiracją (bodźcem dla własnych dokonań artystycznych) a plagiatem są trudne do wyznaczenia i każdy przypadek podejrzewany o plagiat należy rozpatrywać oddzielnie. można łatwo stwierdzić kiedy cytat staje się plagiatem, gdyż nie jest oznaczony i opisany, w plastyce jest to niewykonalne.

prawo do dysponowania daną symboliką przysluguje temu, kto posiada prawa do danej symboliki – także w ujęciu merkantylnym, handlowym bądź reklamowym. każdorazowe wykorzystanie danej symboliki sprzecznie z intencją posiadacza praw w celach np. zarobkowych wiąże się z róznego rodzaju karami które określa ustawa.

Art. 60. 1. Korzystający z utworu jest obowiązany umożliwić twórcy przed rozpowszechnieniem utworu przeprowadzenie nadzoru autorskiego. Jeżeli wniesione w związku z nadzorem zmiany w utworze są niezbędne i wynikają z okoliczności od twórcy niezależnych, koszty ich wprowadzenia obciążają nabywcę autorskich praw majątkowych lub licencjobiorcę.

4. Twórcy utworu plastycznego przysługuje prawo do sprawowania odpłatnego nadzoru autorskiego

PLAGIAT PLASTYCZNY

pr.aut. chroni jedynie sposób wyrażania twórczości, a nie pomysły czy idee które sprawily ze dane dzielo powstalo. wizja artystyczna nie jest chroniona dopóki nie zostanie w jakis sposób zmaterializowana np. za pomocą rysunku, grafiki. prawo chroni również elementy takie jak dobor, układ i zestawienie elementow jeśli powstaly w efekcie twórczym.

plagiatu nie można popelnic nieświadomie  - jeśli wystąpi tzw. twórczość rownolegla, czyli dwie osoby tworzą niezależnie jakies dzielo, nie wiedząc, ze ta druga tworzy cos podobnego, żadna z tych osob nie może być oskarzona o plagiat.

 

ODPOWIEDZIALNOSC PRAWNA

Jeśli naruszenie praw autora nie budzi wątpliwości, można domagać się zaniechania naruszenia oraz wydania uzyskanych korzyści, a także zapłacenia należnego wynagrodzenia w nawet potrójnej wysokości

(art. 79 ust. 1)Uprawniony, którego autorskie prawa majątkowe zostały naruszone, może żądać od osoby, która naruszyła te prawa:

1) zaniechania naruszania;

2) usunięcia skutków naruszenia;

3) naprawienia wyrządzonej szkody:

a) na zasadach ogólnych albo

b) poprzez zapłatę sumy pieniężnej w wysokości odpowiadającej dwukrotności, a w przypadku gdy naruszenie jest zawinione - trzykrotności stosownego wynagrodzenia, które w chwili jego dochodzenia byłoby należne tytułem udzielenia przez uprawnionego zgody na korzystanie z utworu;

 

autorskie prawa majątkowe

Art. 19. 1. Twórcy i jego spadkobiercom, w przypadku dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy utworu plastycznego lub fotograficznego, przysługuje prawo do wynagrodzenia stanowiącego sumę poniższych stawek:

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku ceny sprzedaży niższej niż równowartość 100 euro.

3. Oryginalnymi egzemplarzami utworu w rozumieniu ust. 1 są:

1) egzemplarze wykonane osobiście przez twórcę;

2) kopie uznane za oryginalne egzemplarze utworu, jeżeli zostały wykonane osobiście, w ograniczonej ilości, przez twórcę lub pod jego nadzorem, ponumerowane, podpisane lub w inny sposób przez niego oznaczone.

Art. 32. 1. Właściciel egzemplarza utworu plastycznego może go wystawiać publicznie, jeżeli nie łączy się z tym osiąganie korzyści majątkowych.

imie nazwisko                                                                                                                              23.03.2015 r.   

grupa

nr indeksu

 

Temat: Plagiaty literackie, plastyczne.

Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych art1. ust.1 przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze. Art.1 ust.2 mówi, że miedzy innymi przedmiotem prawa są utwory plastyczne np. grafiki, loga, zdjęcia. Każdy przejaw twórczości człowieka jest chroniony prawem (np. nagrobek także zalicza się do utworów plastycznych). Art.25 pr.aut. mówi, ze wolno rozpowszechniać jedynie w celach informacyjnych w prasie, radiu i telewizji, m.in. fotografie reporterskie, przeglądy publikacji i utworów, które już są rozpowszechnione. Każdy utwór, też plastyczny, jest chroniony z chwilą powstania i nie wymaga żadnych formalności. Inaczej jest przy rejestracji wzorów użytkowych lub znaków towarowych. Prawo do dysponowania daną symboliką przysługuje temu, kto posiada prawa do danej symboliki – także w ujęciu merkantylnym, handlowym bądź reklamowym. Każdorazowe wykorzystanie danej symboliki sprzecznie z intencją posiadacza praw w celach np. zarobkowych wiąże się z różnego rodzaju karami które określa ustawa. Pr.aut. chroni jedynie sposób wyrażania twórczości, a nie pomysły czy idee które sprawiły że dane dzieło powstało. Wizja artystyczna nie jest chroniona dopóki nie zostanie w jakiś sposób zmaterializowana np. za pomocą rysunku, grafiki. Prawo chroni również elementy takie jak dobór, układ i zestawienie elementów jeśli powstały w efekcie twórczym. Plagiatu nie można popełnić nieświadomie  - jeśli wystąpi tzw. twórczość równoległa, czyli dwie osoby tworzą niezależnie jakieś dzieło, nie wiedząc, ze ta druga tworzy cos podobnego, żadna z tych osób nie może być oskarżona o plagiat.

 

 

BIBLIOGRAFIA

Materiały źródłowe

1. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994 nr. 24 poz. 83)

Internet

http://forumakademickie.pl

http://prakreacja.pl

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.