Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
PRACA Z UCZNIEM UZDOLNIONYM W KLASACH 1-3
w roku szkolnym 2011/2012.
Rodzaje edukacji Formy pracy Odpowiedzialni Polonistyczna Matematyczna Przyrodnicza Plastyczna Muzyczna Społeczna Zajęcia techniczne Wychowanie fizyczne
OGÓLNE: 1. Diagnozowanie uczniów w procesie nauczania. 2. Włączenie rodziców do diagnozy uzdolnień ich dziecka. Zaangażowanie, zainteresowanie, aktywne i świadome uczestnictwo rodziców w rozwoju uzdolnień swojego dziecka. Konsultacje z rodzicami – przekazywanie spostrzeżeń o rozwoju uzdolnień dziecka. 3. Planowanie pracy z uczniem uzdolnionym (zajęcia obowiązkowe i pozalekcyjne) z nastawieniem na rozwój indywidualnych uzdolnień dzieci. Wykorzystanie wyników diagnozy w dobieraniu uczniów do prac grupowych oraz przydziale indywidualnych funkcji pracy zespołowej. 4. Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania. 5. Stymulowanie rozwoju zdolności uczniów i ich mocnych stron z wykorzystaniem metod aktywizujących jak: doświadczenie, eksperyment, nauka przez zabawę, zajęcia w terenie, zajęcia praktyczne, inscenizacja, drama, ćwiczenia ruchowe, burza mózgów, dyskusja, pokaz, praca w grupach, i różnorodnych form pracy indywidualnych i grupowych. 6. Tworzenie środowiska edukacyjnego wyposażonego w środki dydaktyczne. 7. Notowanie spostrzeżeń w karcie indywidualnych potrzeb.
Hanna Połom Beata Stępień Anna Zduniak Emilia Gruszecka Anna Smolińska Cezary Kielczyk Żaneta Grzechnik Łukasz Trawczyński Iza Nieścierewska Renata Struzik Anna Bujniewicz Grzegorz Kucharski Ewa Ler - Poniakowska Edukacja polonistyczna – uzdolnienia językowe (werbalne)
SZCZEGÓŁOWE: 1. Czytanie opowiadań, artykułów prasowych. 2. Pisanie i redagowanie gazetki klasowej, domowej i pamiętnika. 3. Korzystanie z edytorów tekstu jako sposobu wprowadzenia do wiedzy informatycznej. 4. Branie udział w debatach i dyskusjach. 5. Samodzielne przygotowanie i przedstawianie prezentacji. 6. Udział w konkursach polonistycznych (VIII Ogólnopolski Konkurs Polonistyczny ”Z poprawną polszczyzną na co dzień” – X 2011 r.). Dzielnicowy Konkurs ortograficzny dla uczniów klas 2 i 3. 7. W domu – komunikacja z rodzicami, wytworzenie silnej więzi z dziećmi (zabawy językowe, wspólne tworzenie bajek, opowiadań).
Hanna Połom Beata Stępień Anna Zduniak Emilia Gruszecka Anna Smolińska Cezary Kielczyk Żaneta Grzechnik
Rodzice
Edukacja matematyczna – uzdolnienia matematyczno - logiczne
1. Granie w gry wymagające obliczeń matematycznych. 2. Stymulowanie rozumowania, rozwiązywania problemów analizowania i interpretowania danych. 3. Zachęcanie do doświadczeń praktycznych – poznawanie matematyki w praktyce – udział w projekcie matematycznym dla uczniów klas 1-3 „Matematyka wokół nas”. 4. Udział uczniów uzdolnionych w zajęciach pozalekcyjnych – kółka matematyczne. 5. Indywidualizowanie zadań w procesie lekcyjnym. 6. Udział uczniów w zajęciach klas starszych. 7. Przygotowanie i udział w konkursach matematycznych (dzielnicowych, międzynarodowych). 8. W domu – układanie przez rodziców zadań polegających na rozwiązywaniu problemów matematycznych, szacowaniu, liczeniu w pamięci.
Hanna Połom Beata Stępień Anna Zduniak Emilia Gruszecka Anna Smolińska Cezary Kielczyk Łukasz Trawczyński
Rodzice Edukacja przyrodnicza – uzdolnienia przyrodnicze
1. Organizowanie aktywności w naturalnym środowisku przyrodniczym. 2. Zapewnienie odpowiednich narzędzi (okulary, szkło powiększające, zestaw do zbierania próbek w czasie wycieczek). 3. Wykonywanie albumów o zwierzętach, roślinach, przygotowanie zielników, kolekcje, gromadzenie okazów przyrody, organizowanie wystawek. 4. Odwiedzanie (muzea przyrodnicze, ogrody zoologiczne i inne miejsca, w których można obserwować przyrodę); poznawanie pogody i określanie przyczyn jej zmian. 5. Prowadzenie obserwacji cyklicznych np. „Od ziarenka do bochenka”. 6. Wspólne oglądanie programów przyrodniczych, dokarmianie ptaków zimą, wieszanie budek łęgowych w lesie. 7. Poznawanie różnych zawodów związanych ze światem przyrody (np. weterynarz, piekarz, leśnik, ogrodnik, sadownik) przez zabawy, spotkania i wycieczki.
Hanna Połom Beata Stępień Anna Zduniak Emilia Gruszecka Anna Smolińska Cezary Kielczyk Żaneta Grzechnik
Edukacja muzyczna – uzdolnienia muzyczne 1. Uczestniczenie w koncertach muzycznych. 2. Umożliwianie dziecku kontaktu z różnymi rodzajami muzyki. 3. Granie na instrumentach melodycznych i niemelodycznych, śpiewanie piosenek. 4. Udział uczniów uzdolnionych w dodatkowych zajęciach muzycznych - Studio Art. 5. Udział uczniów w konkursach muzycznych (szkolnych, dzielnicowych, krajowych). 6. Nauka uczniów uzdolnionych w Szkole Muzycznej.
Renata Struzik Wychowanie fizyczne uzdolnienia ruchowe (kinestetyczne) 1. Wyodrębnianie uczniów uzdolnionych poprzez stosowanie odpowiednich testów możliwości i sprawności fizycznej ogólnej i specjalnej. 2. Obserwacja uczniów wyróżniających się wysokimi lub wybitnymi zdolnościami w danej dyscyplinie. 3. Stosowanie różnych form pracy: - praca indywidualna – przygotowanie trudniejszych zadań do wykonania, - praca grupowa – uczniowie pracują w jednej grupie, wykonującej dodatkowe zadania, - stworzenie uczniom uzdolnionym sytuacji wyboru zadania (o różnym stopniu trudności), - stopniowe zwiększanie wymagań dla uczniów uzdolnionych, - przydział uczniom uzdolnionym specjalnych ról (pomocnika, asystenta nauczyciela, sędziego, lidera grupy), 4. Rozwijanie zdolności na dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych – SKS, basen, kluby sportowe.
Anna Bujniewicz Grzegorz Kucharski
Edukacja plastyczna - uzdolnienia plastyczne 1. W czasie zajęć plastycznych stosowanie różnych technik w celu rozwijania myślenia twórczego, oryginalności, poszukiwania nowych rozwiązań. 2. Rozmowa o dziele, jego tworzeniu (w rozmowie o wykonywanej pracy nauczyciel wspólnie z uczniem rozważa pomysł na „dzieło”, zastanawia się nad doborem środków artystycznych, nad techniką wykonania. 3. Wspólne poszukiwanie rozwiązań i formułowanie wniosków do dalszej pracy. 4. Udział uczniów uzdolnionych w konkursach, pozalekcyjnej aktywności plastycznej. 5. Zwiedzanie muzeów, wystaw.
Iza Nieścierewska ... |
Menu
|