uzdolnienia, Pedagogika ogólna APS 2013 - 2016, I ROK 2013 - 2014, II semestr, 6) Pedagogika wczesnoszkolna, Prezentacja - uczeń zdolny

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

 

PRACA Z UCZNIEM UZDOLNIONYM

W KLASACH 1-3

 

w roku szkolnym 2011/2012.

 

 

Rodzaje edukacji

Formy pracy

Odpowiedzialni

Polonistyczna

Matematyczna

Przyrodnicza

Plastyczna

Muzyczna

Społeczna

Zajęcia techniczne

Wychowanie fizyczne

 

OGÓLNE:

1.       Diagnozowanie uczniów w procesie nauczania.

2.       Włączenie rodziców do diagnozy uzdolnień ich dziecka. Zaangażowanie, zainteresowanie, aktywne i świadome uczestnictwo rodziców w rozwoju uzdolnień swojego dziecka. Konsultacje z rodzicami – przekazywanie spostrzeżeń o rozwoju uzdolnień dziecka.

3.       Planowanie pracy z uczniem uzdolnionym (zajęcia obowiązkowe i pozalekcyjne) z nastawieniem na rozwój indywidualnych uzdolnień dzieci. Wykorzystanie wyników diagnozy w dobieraniu uczniów do prac grupowych oraz przydziale indywidualnych funkcji pracy zespołowej.

4.       Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania.

5.       Stymulowanie rozwoju zdolności uczniów i ich mocnych stron z wykorzystaniem metod aktywizujących jak: doświadczenie, eksperyment, nauka przez zabawę, zajęcia w terenie, zajęcia praktyczne, inscenizacja, drama, ćwiczenia ruchowe, burza mózgów, dyskusja, pokaz, praca w grupach, i różnorodnych form pracy indywidualnych i grupowych.

6.       Tworzenie środowiska edukacyjnego wyposażonego w środki dydaktyczne.

7.       Notowanie spostrzeżeń w karcie indywidualnych potrzeb.

 

Hanna Połom

Beata Stępień

Anna Zduniak

Emilia Gruszecka

Anna Smolińska

Cezary Kielczyk

Żaneta Grzechnik

Łukasz Trawczyński

Iza Nieścierewska

Renata Struzik

Anna Bujniewicz

Grzegorz Kucharski

Ewa Ler - Poniakowska

Edukacja polonistyczna – uzdolnienia językowe (werbalne)

 

SZCZEGÓŁOWE:

1.       Czytanie opowiadań, artykułów prasowych.

2.       Pisanie i redagowanie gazetki klasowej, domowej i pamiętnika.

3.       Korzystanie z edytorów tekstu jako sposobu wprowadzenia do wiedzy informatycznej.

4.       Branie udział w debatach i dyskusjach.

5.       Samodzielne przygotowanie i przedstawianie prezentacji.

6.       Udział w konkursach polonistycznych (VIII Ogólnopolski Konkurs Polonistyczny ”Z poprawną polszczyzną na co dzień” – X 2011 r.). Dzielnicowy Konkurs ortograficzny dla uczniów klas 2 i 3.

7.       W domu – komunikacja z rodzicami, wytworzenie silnej więzi z dziećmi (zabawy językowe, wspólne tworzenie bajek, opowiadań).

 

Hanna Połom

Beata Stępień

Anna Zduniak

Emilia Gruszecka

Anna Smolińska

Cezary Kielczyk

Żaneta Grzechnik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rodzice

 

Edukacja matematyczna – uzdolnienia matematyczno - logiczne

 

1.       Granie w gry wymagające obliczeń matematycznych.

2.       Stymulowanie rozumowania, rozwiązywania problemów analizowania i interpretowania danych.

3.       Zachęcanie do doświadczeń praktycznych – poznawanie matematyki w praktyce – udział w projekcie matematycznym dla uczniów klas 1-3 „Matematyka wokół nas”.

4.       Udział uczniów uzdolnionych w zajęciach pozalekcyjnych – kółka matematyczne.

5.       Indywidualizowanie zadań w procesie lekcyjnym.

6.       Udział uczniów w zajęciach  klas starszych.

7.       Przygotowanie i udział w konkursach matematycznych (dzielnicowych, międzynarodowych).

8.       W domu – układanie przez rodziców zadań polegających na rozwiązywaniu problemów matematycznych, szacowaniu, liczeniu w pamięci.

 

Hanna Połom

Beata Stępień

Anna Zduniak

Emilia Gruszecka

Anna Smolińska

Cezary Kielczyk

Łukasz Trawczyński

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rodzice

Edukacja przyrodnicza – uzdolnienia przyrodnicze

 

1.       Organizowanie aktywności w naturalnym środowisku przyrodniczym.

2.       Zapewnienie odpowiednich narzędzi (okulary, szkło powiększające, zestaw do zbierania próbek w czasie wycieczek).

3.       Wykonywanie albumów o zwierzętach, roślinach, przygotowanie zielników, kolekcje, gromadzenie okazów przyrody, organizowanie wystawek.

4.       Odwiedzanie (muzea przyrodnicze, ogrody zoologiczne i inne miejsca, w których można obserwować przyrodę); poznawanie pogody i określanie przyczyn jej zmian.

5.       Prowadzenie obserwacji cyklicznych np. „Od ziarenka do bochenka”.

6.       Wspólne oglądanie programów przyrodniczych, dokarmianie ptaków zimą, wieszanie budek łęgowych w lesie.

7.       Poznawanie różnych zawodów związanych ze światem przyrody (np. weterynarz, piekarz, leśnik, ogrodnik, sadownik) przez zabawy, spotkania i wycieczki.

 

Hanna Połom

Beata Stępień

Anna Zduniak

Emilia Gruszecka

Anna Smolińska

Cezary Kielczyk

Żaneta Grzechnik

 

Edukacja muzyczna – uzdolnienia muzyczne

1.       Uczestniczenie w koncertach muzycznych.

2.       Umożliwianie dziecku kontaktu z różnymi rodzajami muzyki.

3.       Granie na instrumentach melodycznych i niemelodycznych, śpiewanie piosenek.

4.       Udział uczniów uzdolnionych w dodatkowych zajęciach muzycznych - Studio Art.

5.       Udział uczniów w konkursach muzycznych (szkolnych, dzielnicowych, krajowych).

6.       Nauka uczniów uzdolnionych w Szkole Muzycznej.

 

Renata Struzik

Wychowanie fizyczne uzdolnienia ruchowe (kinestetyczne)

1.       Wyodrębnianie uczniów uzdolnionych poprzez stosowanie odpowiednich testów możliwości i sprawności fizycznej ogólnej i specjalnej.

2.       Obserwacja uczniów wyróżniających się wysokimi lub wybitnymi zdolnościami w danej dyscyplinie.

3.       Stosowanie różnych form pracy:

- praca indywidualna – przygotowanie trudniejszych zadań do wykonania,

- praca grupowa – uczniowie pracują w jednej grupie, wykonującej dodatkowe zadania,

- stworzenie uczniom uzdolnionym sytuacji wyboru zadania (o różnym stopniu trudności),

- stopniowe zwiększanie wymagań dla uczniów uzdolnionych,

- przydział uczniom uzdolnionym specjalnych ról (pomocnika, asystenta nauczyciela, sędziego, lidera grupy),

4.       Rozwijanie zdolności na dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych – SKS, basen, kluby sportowe.

 

Anna Bujniewicz

Grzegorz Kucharski

 

Edukacja plastyczna - uzdolnienia plastyczne

1.       W czasie zajęć plastycznych stosowanie różnych technik w celu rozwijania myślenia twórczego, oryginalności, poszukiwania nowych rozwiązań.

2.       Rozmowa o dziele, jego tworzeniu (w rozmowie o wykonywanej pracy nauczyciel wspólnie z uczniem rozważa pomysł na „dzieło”, zastanawia się nad doborem środków artystycznych, nad techniką wykonania.

3.       Wspólne poszukiwanie rozwiązań i formułowanie wniosków do dalszej pracy.

4.       Udział uczniów uzdolnionych w konkursach, pozalekcyjnej aktywności plastycznej.

5.       Zwiedzanie muzeów, wystaw.

 

Iza Nieścierewska

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.