urywki z przepisów o funkcjonowaniu inspekcji portu, Akademia morska w Szczecinie, eso, V semestr

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Wybrane przepisy z
ROZPORZĄDZENIA
MINISTRA INFRASTRUKTURY
1)
z dnia 30 kwietnia 2004 r.
w sprawie funkcjonowania inspekcji portu
2)
(Dz. U. z dnia 1 maja 2004 r.)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie
morskim;
2) konwencjach - należy przez to rozumieć konwencje, o których mowa w art. 6 i art. 18
ust. 1 pkt 1 ustawy, oraz:
a) Międzynarodową konwencję o pomierzaniu pojemności statków z 1969 r.,
sporządzoną w Londynie dnia 23 czerwca 1969 r. (Dz. U. z 1983 r. Nr 56, poz. 247),
b) Międzynarodową konwencję o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki,
sporządzoną w Londynie dnia 2 listopada 1973 r. (Dz. U. z 1987 r. Nr 17, poz. 101),
zwaną dalej "konwencją MARPOL";
3) Memorandum Paryskim - należy przez to rozumieć Memorandum Paryskie, o którym
mowa w art. 12 ust. 6 ustawy;
4) krajowym koordynatorze do spraw inspekcji portu - należy przez to rozumieć osobę
wyznaczoną przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do koordynowania
działań w ramach inspekcji portu, zwaną dalej "koordynatorem PSC";
5) systemie Sirenac - należy przez to rozumieć system informacyjny w postaci bazy danych
wyników inspekcji przeprowadzanych w regionie objętym obowiązywaniem Memorandum
Paryskiego;
6) systemie Equasis - należy przez to rozumieć system informacyjny Unii Europejskiej w
postaci ogólnodostępnej bazy danych o statkach uprawiających żeglugę międzynarodową;
7) wskaźniku oceny - należy przez to rozumieć liczbowy wskaźnik obliczany dla każdego
statku w systemie Sirenac, na podstawie przeprowadzonych inspekcji.
Rozdział 3
Tryb przeprowadzania inspekcji statków o obcej przynależności
§ 11.
Organy inspekcyjne przeprowadzają rocznie inspekcje w ilości co najmniej 25 %
ogólnej liczby indywidualnych statków o obcej przynależności zawijających do polskich
portów, obliczonej jako średnia arytmetyczna trzech ostatnich lat kalendarzowych.
§ 12.
1. Kwalifikując statki do inspekcji, organy inspekcyjne zapewniają, że na każdym
statku, który w systemie informacyjnym Sirenac posiada wskaźnik oceny 50 i wyższy, jest
przeprowadzona obowiązkowo inspekcja, zgodnie z § 14.
2. Niezależnie od wartości wskaźnika oceny w pierwszej kolejności podlegają kontroli statki,
które:
1) zostały zgłoszone przez pilotów lub pracowników portowych jako mające
nieprawidłowości, które mogą wpływać na bezpieczeństwo żeglugi;
2) nie spełniają obowiązków wynikających z wymagań dla statków przewożących ładunki
niebezpieczne, określonych odrębnymi przepisami;
3) są przedmiotem raportu lub meldunku dokonanego przez administrację morską innego
państwa;
4) są przedmiotem raportu lub skarg kapitana statku, członka załogi lub każdej innej osoby
lub jednostki organizacyjnej mającej interes w bezpiecznej żegludze tego statku, warunkach
pracy i życia na statku lub zapobieganiu zanieczyszczeniu środowiska, chyba że dane organy
inspekcyjne kontroli portu potraktują raport lub zażalenie jako bezpodstawne; tożsamość
osoby zgłaszającej raport lub zażalenie nie może być ujawniona kapitanowi lub właścicielowi
danego statku;
5) brały udział w kolizji, osiadły na mieliźnie lub zostały wyrzucone na brzeg w drodze do
portu;
6) są podejrzane o złamanie przepisów w zakresie zanieczyszczenia środowiska
szkodliwymi substancjami lub ściekami;
7) manewrowały w sposób niezgodny z przepisami w rejonach rozgraniczenia ruchu
przyjętych przez Międzynarodową Organizację Morską, zwaną dalej "IMO", lub nie
stosowały zasad bezpiecznej nawigacji;
8) powodowały zagrożenie wobec osób, mienia lub środowiska naturalnego;
9) zostały pozbawione klasy lub klasa została im zawieszona w okresie ostatnich sześciu
miesięcy.
3. W przypadku gdy wskaźnik oceny wskazany przez system Sirenac jest niższy od 50, do
kontroli wyznacza się w pierwszej kolejności następujące statki:
1) zawijające do portu po raz pierwszy lub po nieobecności w regionie dłuższej niż 12
miesięcy, lub które nie były dotychczas zarejestrowane w bazie Sirenac;
2) na których nie odbyła się żadna inspekcja w ramach Memorandum Paryskiego w ciągu
ostatnich sześciu miesięcy;
3) których konwencyjne certyfikaty konstrukcji i wyposażenia oraz świadectwa
klasyfikacyjne zostały wydane przez organizacje nieuznane zgodnie z trybem określonym
odrębnymi przepisami;
4) pływające pod banderą państwa znajdującego się na czarnej liście publikowanej w
rocznych raportach Memorandum Paryskiego;
5) które po ostatniej inspekcji uzyskały pozwolenie na opuszczenie portu pod warunkiem,
że nieprawidłowości wykazane w czasie inspekcji zostaną:
a) usunięte przed wyjściem w morze,
b) naprawione do następnego portu przeznaczenia,
c) naprawione w terminie 14 dni,
d) naprawione w innym określonym terminie lub na specjalnych warunkach;
6) na których stwierdzono nieprawidłowości podczas poprzedniej kontroli, biorąc pod
uwagę ich liczbę, także jeżeli nieprawidłowości zostały usunięte;
7) które zostały zatrzymane w poprzednim porcie;
8) pływające pod banderą państwa, które nie ratyfikowało wszystkich konwencji;
9) klasyfikowane przez instytucję klasyfikacyjną, która nie została uznana przez Komisję
Europejską;
10) podlegające obowiązkowej rozszerzonej kontroli, o której mowa w § 16;
11) eksploatowane powyżej 13 lat.
4. Określając kolejność dokonywania priorytetowych kontroli na statkach, o których mowa w
ust. 3, inspektor bierze pod uwagę całkowitą wartość wskaźnika oceny widniejącego w
systemie informacyjnym Sirenac. Wyższy wskaźnik oceny oznacza wyższy priorytet kontroli.
5. Całkowity wskaźnik oceny jest zdefiniowany przez Memorandum Paryskie.
§ 13.
Inspektorom nie zaleca się kwalifikować do kontroli statków, które były poddane
inspekcji w innych portach państw członkowskich Memorandum Paryskiego w ciągu
ostatnich 6 miesięcy, jeżeli:
1) nie jest to statek, o którym mowa w § 12;
2) podczas ostatniej inspekcji nie wykryto żadnych nieprawidłowości;
3) nie istnieją wyraźne powody uzasadniające inspekcję.
§ 14.
1. Inspektor podczas przeprowadzania wstępnej inspekcji statku:
1) sprawdza w odpowiednim zakresie świadectwa i dokumenty określone w załączniku nr 2
do rozporządzenia;
2) kontroluje ogólnie statek pod względem bezpieczeństwa żeglugi łącznie z siłownią oraz
warunki pracy i życia marynarzy.
2. Inspektor może sprawdzić świadectwa i dokumenty inne niż wymienione w załączniku nr 2
do rozporządzenia, jeżeli zgodnie z wymaganiami konwencji powinny one być na statku.
3. W każdym przypadku gdy występują wyraźne okoliczności wskazujące, że stan statku, jego
wyposażenie lub załoga w istotnym zakresie nie spełniają wymagań konwencji,
przeprowadzana jest bardziej szczegółowa kontrola.
4. Bardziej szczegółowa kontrola powinna zostać podjęta po stwierdzeniu, że:
1) inspekcja dotyczy statków wymienionych w § 12 ust. 2 i ust. 3 pkt 3, 4, 5 lit. b i c i pkt
8;
2) na statku nie była poprawnie prowadzona książka zapisów olejowych;
3) podczas sprawdzania certyfikatów oraz innych dokumentów stwierdzono niezgodności;
4) istnieje podejrzenie, że członkowie załogi nie są zdolni komunikować się między sobą
lub z władzami portu w zakresie obowiązków wynikających z przepisów konwencji, o której
mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy;
5) istnieje podejrzenie, że załadunek i inne operacje nie są przeprowadzane w sposób
bezpieczny i zgodnie ze wskazówkami IMO;
6) istnieją zaniedbania kapitana tankowca w prowadzeniu zapisów dotyczących
monitorowania i kontroli systemu zrzutu oleju podczas ostatniej podróży pod balastem;
7) brak jest aktualnej listy załogi lub członkowie załogi nie znają swoich obowiązków na
wypadek zagrożeń i konieczności opuszczenia statku;
8) dokonano emisji fałszywych alarmów bez obowiązkowych procedur odwoławczych;
9) są braki w podstawowym wyposażeniu wymaganym przez konwencje;
10) na statku są złe warunki sanitarne;
11) została naruszona konstrukcja statku i wytrzymałość kadłuba lub inne nieprawidłowości
stanowiące zagrożenie dla wodoszczelności i zdatności do żeglugi w trudnych warunkach
pogodowych;
12) kapitan lub członkowie załogi nie zapoznali się z podstawowymi działaniami
związanymi z bezpieczeństwem statku, zapobieganiem zanieczyszczeniom lub takie działania
nie były prowadzone.
5. Inspektor, wykonując swoje obowiązki, kieruje się procedurami i wytycznymi zawartymi
w:
1) Memorandum Paryskim;
2) Publikacji Międzynarodowej Organizacji Pracy "Inspekcja Warunków Pracy na Statku";
3) wytycznych Międzynarodowej Organizacji Morskiej - Zasady bezpiecznej obsady na
statku - (Res. A.890/21);
4) Postanowieniach Międzynarodowego Morskiego Kodeksu Towarów Niebezpiecznych.
§ 15.
1. Obowiązkowej rozszerzonej inspekcji podlegają statki następujących kategorii:
1) gazowce i chemikaliowce starsze niż 10 lat,
2) masowce starsze niż 12 lat,
3) tankowce powyżej 3.000 GT i starsze niż 15 lat,
4) statki pasażerskie starsze niż 15 lat, inne niż promy typu ro-ro i pasażerskie jednostki
szybkie,
jeżeli upłynęło 12 miesięcy od dnia dokonania ostatniej rozszerzonej kontroli w porcie
państwa strony Memorandum Paryskiego.
2. Armator lub kapitan statku wyznaczonego do obowiązkowej rozszerzonej inspekcji, na trzy
dni przed spodziewanym zawinięciem do portu lub przed opuszczeniem ostatniego portu,
powinien przekazać właściwym organom inspekcyjnym informacje dotyczące:
1) nazwy statku;
2) bandery;
3) numeru IMO;
4) tonażu;
5) daty budowy statku, zgodnie z datą określoną w certyfikatach bezpieczeństwa statku;
6) konstrukcji kadłuba, ilości i rodzaju ładunku oraz stanu zbiorników ładunkowych i
balastowych w przypadku tankowców;
7) przybliżonego czasu zawinięcia do portu przeznaczenia lub stacji pilotów;
8) planowanego czasu postoju statku;
9) planowanych operacji w porcie przeznaczenia, a w szczególności operacji
przeładunkowych i bunkrowania paliwa;
10) planowanych statutowych przeglądów, inspekcji oraz poważnych konserwacji i prac
naprawczych do wykonania podczas postoju w porcie przeznaczenia.
§ 16.
1. W trakcie przeprowadzania obowiązkowej rozszerzonej kontroli statków inspektor
sprawdza:
1) na wszystkich statkach:
a) włącznik prądu "black-out" i uruchomienie generatora awaryjnego,
b) oświetlenie awaryjne,
c) funkcjonowanie awaryjnej pompy pożarowej z dwoma wężami podłączonymi do
głównego przewodu,
d) funkcjonowanie pomp zęzowych statku,
e) zamykanie drzwi wodoszczelnych,
f) opuszczanie jednej szalupy ratunkowej do wody,
g) zdalne wyłączniki awaryjne, w szczególności kotłów, wentylacji i pomp paliwowych,
h) testowanie urządzenia sterowego, łącznie z pomocniczym urządzeniem sterowym,
i) awaryjne źródło zasilania urządzeń radiowych,
j) odolejacz wód zęzowych - testując go w możliwym zakresie;
2) na zbiornikowcach do przewozu gazu i substancji chemicznych dodatkowo:
a) system monitorowania zbiorników ładunkowych i urządzenia bezpieczeństwa
związane z kontrolą temperatury, ciśnienia i ulażu,
b) analizator zawartości tlenu i eksplozymetr, łącznie z ich kalibrowaniem, a także
dostępność sprzętu do wykrywania substancji chemicznych wraz z odpowiednią liczbą
stosownych rurek detekcyjnych dla konkretnych ładunków, jakie są przewożone,
c) kabinowe zestawy ratunkowe zapewniające odpowiednią ochronę układu
oddechowego i oczu dla każdej osoby na pokładzie, jeżeli wymaganie takie zostało
określone w certyfikacie zgodności dla przewożenia niebezpiecznych substancji
chemicznych luzem lub skroplonych gazów,
d) czy przewożony ładunek jest wymieniony w certyfikacie zgodności dla przewożenia
niebezpiecznych substancji chemicznych luzem lub skroplonych gazów,
e) stałe instalacje gaśnicze na pokładzie, w szczególności pianowe lub suche chemiczne,
zgodnie z wymaganiami dla przewożonego ładunku;
3) na masowcach dodatkowo:
a) możliwe skorodowanie podstaw (fundamentów) urządzeń pokładowych,
b) możliwe zniekształcenie lub korozję pokryw lukowych,
d) możliwe pęknięcia lub miejscowo korozję w grodziach poprzecznych,
e) dostęp do ładowni,
f) dokumenty lub ich potwierdzone kopie przez administrację państwa bandery lub
instytucję klasyfikacyjną, a w szczególności:
– raport z przeglądu kadłuba,
– raporty oceny stanu statku,
– raporty pomiaru grubości blach kadłuba,
– program przeglądów kadłuba zgodnie z rezolucją IMO A.744 (18);
4) na zbiornikowcach do przewozu produktów naftowych dodatkowo:
a) stałą instalację gaśniczą pianową na pokładzie,
b) sprzęt przeciwpożarowy w całości,
c) zamknięcia kanałów wentylacyjnych w maszynowni, pompowni i w pomieszczeniach
mieszkalnych,
d) ciśnienie gazu obojętnego i zawartości w nim tlenu,
e) włazy na pokładzie i ich dalsza kontrola wewnątrz - w przypadku wystąpienia
uzasadnionych okoliczności,
f) zbiorniki balastowe; kontrola co najmniej jednego ze zbiorników balastowych w
rejonie ładunkowym, w pierwszej kolejności przez włazy na pokładzie, oraz ich dalsza
kontrola - w przypadku wystąpienia uzasadnionych okoliczności,
g) dokumenty lub ich potwierdzone kopie przez administrację państwa flagi lub
instytucję klasyfikacyjną, a w szczególności:
– raport z przeglądu kadłuba,
– raporty oceny stanu kadłuba,
– raporty pomiaru grubości blach kadłuba statku,
– program przeglądów kadłuba masowca w trakcie odnawiania klasy;
5) na statkach pasażerskich dodatkowo:
a) detektor pożaru i systemu alarmowego,
b) zamknięcia drzwi pożarowych,
c) system ogłoszeniowy,
d) ćwiczebny alarm pożarowy z udziałem załogi hotelowej,
e) stopień zaznajomienia dowództwa statku z planem obrony przeciwawaryjnej statku.
2. Jeśli wystąpią uzasadnione okoliczności, kontrola rozszerzona na statku pasażerskim może
być kontynuowana podczas rejsu statku za zgodą kapitana statku lub armatora. Inspektorzy
nie mogą przeszkadzać w eksploatacji statku i stwarzać sytuacji, które w ocenie kapitana
mogłyby zagrozić bezpieczeństwu pasażerów i załogi statku.
§ 17.
1. Kontrola, o której mowa w § 14, może być przeprowadzona w okresie pomiędzy
dwiema rozszerzonymi kontrolami.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.